Gå til innhold

Forstoppet - trenger gode råd...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg advarer på forhånd mot detaljene.

Jeg har vanligvis mye trøbbel med magen og er vanligvis på do et sted mellom 10 og 35 ganger i døgnet. Mer eller mindre all avføring er vandig, bortsett fra en sjelden gang hvor det kommer noe litt fastere i form av noen få små "sauebæsjer" eller noen cm med noe blyant-tynne greier. Jeg har dessuten mye magesmerter, inkludert luftsmerter (jeg får veldig sjelden ut luft noen av veiene) og en stor, stenhard mage. Jeg skjønner at dette tyder på at jeg vanligvis er forstoppa eller har en eller form for innsnevring eller noe som delvis blokkerer til tross for diareen, men jeg pleier nå å få ut nok til at det går bra. Nå derimot, har alt endra seg.

Jeg pleier altså å ha avføring 10-35 ganger i døgnet, men de siste 8 dagene har det vært full stopp. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke ut noe som helst (med unntak av to stk klinkekulestore greier for to dager siden). Magen min, som vanligvis er stor, hard og vond er nå enorm og enda hardere og ømmere enn vanlig. Når jeg presser kommer det kun blod (rent, friskt), ingenting annet. 

Jeg har nå tatt full dose toilax i 5 dager. Jeg har prøvd med linfrø og sviskejuice, massasje av magen (au...!) og spiser og beveger meg ellers likt som før, men det skjer altså absolutt ingenting...

Vurderer å prøve citrafleet eller et eller annet annet tømmingsregime ala det som brukes før coloskopi og lignende, men er det noen som har tips til andre ting jeg bør prøve først? På forhånd takk for alle tips og råd, for dette er ikke behagelig :) 

 

 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom deg til legen øyeblikkelig. Å være forstoppet så lenge er farlig og det er jo helt åpenbart at noe ikke er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Movicol. 

Jeg er selv kronisk forstoppet, og det fikser seg som regel selv, hvis jeg spiser nok.

Anonymkode: ce1d8...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, asterix skrev:

Kom deg til legen øyeblikkelig. Å være forstoppet så lenge er farlig og det er jo helt åpenbart at noe ikke er som det skal.

Selv om det ikke er "helt tett"...? Jeg fikk jo ut bittelitt for et par dager siden. 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det ikke er "helt tett"...? Jeg fikk jo ut bittelitt for et par dager siden. 

Anonymkode: 21dd5...eff

Hovedregelen er vel å oppsøke lege dersom det har gått 2 uker uten tømming. Dette er jo noe du selv må føle litt på, men ikke la det gå lenger enn dette før du tar kontakt med lege. 

Når det er sagt håper jeg du har vært i kontakt med lege vedrørende hyppig, men inadekvat, tømming. 

Anonymkode: 3a6f2...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hovedregelen er vel å oppsøke lege dersom det har gått 2 uker uten tømming. Dette er jo noe du selv må føle litt på, men ikke la det gå lenger enn dette før du tar kontakt med lege. 

Når det er sagt håper jeg du har vært i kontakt med lege vedrørende hyppig, men inadekvat, tømming. 

Anonymkode: 3a6f2...92c

Jeg har vært hos lege angående de vanlige mageplagene mine, ja, mange ganger. Men jeg har ikke fått noe svar på hvorfor ting er som de er. 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer blod fra endetarmen din, og du har ikke vært hos lege ennå!?? Kom deg til lege øyeblikkelig. Var jeg deg, ville jeg bedt om henvisning til sykehus, så de kan bruke kamera og kikke på problemet og finne ut hvor blodet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Det kommer blod fra endetarmen din, og du har ikke vært hos lege ennå!?? Kom deg til lege øyeblikkelig. Var jeg deg, ville jeg bedt om henvisning til sykehus, så de kan bruke kamera og kikke på problemet og finne ut hvor blodet kommer fra.

Nå er friskt blod et tegn på hemoroider eller rifter og ingenting å få panikk over i seg selv, da. 

Jeg tviler på at det her kvalifiserer for noen koloskopi? Det er jo veldig vanskelig å få. 

Men jeg skal prøve å ta en telefon til legekontoret når de åpner...

 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til lege, dette er IKKE normalt! Det kan være mer enn bare forstoppelse, når du sier du føler noe ligger i veien. Du kan ha tarmkreft. Dette er ikke for å skremme deg, men man vet aldri. Jeg kjenner flere som har hatt det. Og hvis det blir helt tett kan du rett og slett begynne å kaste opp avføring fordi ingenting kommer forbi. Har vært borti det i helsevesenet og det er det ekleste jeg har sett.. Og bli utredet for evt. allergier og intoleranser.

Anonymkode: 546dc...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blodet mørkt eller lyst?

For min del har koffein hjulpet 

Ville fortsatt kontaktet lege 

Anonymkode: b1af5...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med klyster? Alt du putter i munnen blir jo liggende "på toppen" av den knallharde avføringen din. Ta deg en tur til apoteket når de åpner og kjøp det. Det er enkelt å gjøre. 

Med mageplagene dine burde du uten tvil fått en koloskopi uansett. Be legen henvise deg videre. 

Anonymkode: f7fac...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarmkreft er det ikke. Ting har vært på bærtur i nesten 40 år, så da hadde jeg vært død for lenge siden. Men jeg skal altså prøve å ringe legekontoret når de åpner. 

Jeg er utredet for allergier og intoleranser. Vet om to ting jeg ikke tåler og holder meg unna dem. 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er blodet mørkt eller lyst?

For min del har koffein hjulpet 

Ville fortsatt kontaktet lege 

Anonymkode: b1af5...a98

Lyst. Helt friskt, rosa blod. 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er friskt blod et tegn på hemoroider eller rifter og ingenting å få panikk over i seg selv, da. 

Jeg tviler på at det her kvalifiserer for noen koloskopi? Det er jo veldig vanskelig å få. 

Men jeg skal prøve å ta en telefon til legekontoret når de åpner...

 

Anonymkode: 21dd5...eff

Det vet du ikke, gjør du vel? Blødninger fra endetarmen kan være tegn på så mye rart.

Men med så mange og langvarige problemer som du skisserer, så ville jeg definitivt gått for en SKIKKELIG utredning nå og fått dem til å granske deg innvendig for å se hvordan det faktisk står til der inne. Det koster deg ikke stort, det er en anelse ubehagelig, men det vil føles mye bedre når det er gjort og du får en ekspert-uttalelse på "hva som skjer" oppi der.

Hvem vet, kanskje du får en endelig diagnose og en løsning på problemene dine til slutt :)

 

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri tatt koloskopi?! Jeg hadde magevondter (ikke veldig plaget med tarmvondter), og gastroskopi var første forsøk - blodsukker andre - koloskopi tredje! Null problemer å få utredning, da bør du i så fall bytte lege. Blod fra endetarmen bør ALLTID tas opp lege. Kanskje er det hemoride, kanskje er det noe mye verre. 

Fant ut hva det var, da. Hadde med tarmen å gjøre, ikke magesekken, som det føltes som. Poenget er at du trenger en skikkelig utredning, og utifra hva du skriver her synes jeg det er skikkelig rart at du ikke allerede har fått det! 

Anonymkode: 5f9b1...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Million skrev:

Det vet du ikke, gjør du vel? Blødninger fra endetarmen kan være tegn på så mye rart.

Men med så mange og langvarige problemer som du skisserer, så ville jeg definitivt gått for en SKIKKELIG utredning nå og fått dem til å granske deg innvendig for å se hvordan det faktisk står til der inne. Det koster deg ikke stort, det er en anelse ubehagelig, men det vil føles mye bedre når det er gjort og du får en ekspert-uttalelse på "hva som skjer" oppi der.

Hvem vet, kanskje du får en endelig diagnose og en løsning på problemene dine til slutt :)

 

 

Jeg har ikke råd til å få ting sjekket privat, og i det offentlige slipper jeg ikke til, ellers høres en skikkelig utredning lovende ut. 

Jeg ble skikkelig kvalm og uvel med magekramper i formiddag og trodde jeg skulle gå i gulvet her, men så fikk jeg til å gå på do - ikke mye, men litt i hvertfall, og da steg formen igjen også. Legekontoret mitt viste seg å være stengt i dag, men håper det retter seg av seg selv nå som ting er i gang :) 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd med klyster? Alt du putter i munnen blir jo liggende "på toppen" av den knallharde avføringen din. Ta deg en tur til apoteket når de åpner og kjøp det. Det er enkelt å gjøre. 

Med mageplagene dine burde du uten tvil fått en koloskopi uansett. Be legen henvise deg videre. 

Anonymkode: f7fac...b7f

Nei, jeg har ikke prøvd klyster, for det virker ikke som om det er noe som helst nederst i tarmen. Det er den øverste delen av magen som er utspilt og stor og øm; nederste delen er lik som den pleier. Men jeg har vært på apoteket og kjøpt nå, så skal prøve meg på et uansett :)

Jeg er blitt henvist videre til koloskopi, men jeg slipper dessverre ikke til. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri tatt koloskopi?! Jeg hadde magevondter (ikke veldig plaget med tarmvondter), og gastroskopi var første forsøk - blodsukker andre - koloskopi tredje! Null problemer å få utredning, da bør du i så fall bytte lege. Blod fra endetarmen bør ALLTID tas opp lege. Kanskje er det hemoride, kanskje er det noe mye verre. 

Fant ut hva det var, da. Hadde med tarmen å gjøre, ikke magesekken, som det føltes som. Poenget er at du trenger en skikkelig utredning, og utifra hva du skriver her synes jeg det er skikkelig rart at du ikke allerede har fått det! 

Anonymkode: 5f9b1...df6

Jo, det ble tatt en koloskopi en gang for 21 år siden, men ingenting etter det. Jeg slipper ikke til. 

Jeg har tatt opp det med blødninger fra tarmen jevnlig, men får beskjed om at det ikke er farlig dersom blodet er friskt.  

Men nå ser det altså ut til at det skal rette seg denne gangen - krysser fingrene for et effektivt dobesøk til i løpet av dagen :) 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vann drikker du? Og spiser du melkeprodukter? Vil anbefale å drikke nærmere en liter når du våkner, med sitron eller lime oppi, og fortsette å drikke endel utover dagen. Agurkjuice er også veldig bra. Du bør få i deg mye rå frukt, bær og grønnsaker, særlig salat, og vurdere å kutte ut melkeprodukter og spise mindre brød. Hvis du har juicer så kan du ta èn dag og drikke kun eple og sellerijuice. Det står om det i boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Jeg har hatt mye forstoppelse og treg mage, men er MYE bedre etter jeg begynte å følge rådene i boken.

Anonymkode: fd4cb...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye vann drikker du? Og spiser du melkeprodukter? Vil anbefale å drikke nærmere en liter når du våkner, med sitron eller lime oppi, og fortsette å drikke endel utover dagen. Agurkjuice er også veldig bra. Du bør få i deg mye rå frukt, bær og grønnsaker, særlig salat, og vurdere å kutte ut melkeprodukter og spise mindre brød. Hvis du har juicer så kan du ta èn dag og drikke kun eple og sellerijuice. Det står om det i boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Jeg har hatt mye forstoppelse og treg mage, men er MYE bedre etter jeg begynte å følge rådene i boken.

Anonymkode: fd4cb...e8a

Jeg drikker mye vann (men legen forbyr meg å drikke mer enn tre liter om dagen) og spiser massevis av grønnsaker, både rå og varmebehandlede. Spiser melkeprodukter, men generelt lite av det og brød er jeg veldig lite glad i så det unngår jeg hvis jeg kan. Frukt og bær tåler jeg dårlig og holder meg unna. 

Jeg drikker nok fort en liter med vann om morgenen. Skulle gjerne hatt sitron eller lime i, men vi har en hyperallergiker i huset så det kan jeg dessverre ikke. Men agurkjuice skal jeg prøve meg på :) 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville prøvd med avføringstabeletter i kveld og satt klyster i morgen formiddag om det ikke kommer. Avføringstabeletter virker fra toppen så hvis problemet er høyt opp virker ikke klyster alene siden det virker kunn for nedre del av tarm. Hvis det ikke tømmes skikkelig da syns jeg du skal få deg akuttime. Og uansett: få den tarmen utredet for det er ikke normalt å ha så trøblete mage som du beskriver. 

Anonymkode: 60957...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...