Gå til innhold

Læreren som gir opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

gjest.blogg.no/1475050623_jeg_er_lreren_som_har.html

 

Bytt svensk med norsk og ser du en oppsummering av alt som er galt med norsk skole.

Den svenske modellen er nokså lik den norske på mange områder ikke bare skole. Her har venstresiden mye å lære.

Anonymkode: 0f43b...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært markante forskjeller på den virkelighetsbeskrivelsen han kommer med og norske realiteter. Det er vanskelig å se så mange likheter annet at både svensk og norsk skole har vanskelige elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer på ungdomstrinnet og ser likheter; elever er ikke vant med å bli stilt krav til, ikke engang å bli snakket strengt til når de VET at de har gjort noe galt/imot reglene, det blir sydd puter  like store som luftballonger under armene til disse elevene - og problemet er at det begynner å bli en majoritet. De har også ofte veldig liten respekt for lærerne, og har innbilt seg at vi lærere er der for å tolerere deres mangel på oppførsel og at vi ikke egentlig har noe særlig makt til å gi ordentlige konsekvenser for de vet de kan få foreldrene til å ringe og klage for dem, etter å ha fortalt "sin" versjon.

Det er helt sjukt hvor lite respekt dagens lærere får, jeg tok ikke en mastergrad for å sitte i et klasserom og lære folkeskikk til et visst antall elever som ikke viser noe respekt for verken deg eller de andre elevene i klassen. Du har ikke engang lov til å sende de ut på gangen - du må bare la de drite rett på hele opplegget for timen og ødelegge en verdifull time for alle andre.

Jeg tviler på at jeg kommer til å fortsette i yrket her i veldig mange år til, og det er fakta at mange av oss lærere med god faglig kompetanse slutter pga det er altfor mye annet som vi ikke får støtte i av ledelsen, må krangle med foreldre og elevene durer på som de vil. Det er bare at for nå så er det ikke så ofte at det skjer, men jeg vet at når jeg slutter er den dagen begeret fylles over med tålmodigheten min.

Anonymkode: f615e...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som lærer på ungdomstrinnet og ser likheter; elever er ikke vant med å bli stilt krav til, ikke engang å bli snakket strengt til når de VET at de har gjort noe galt/imot reglene, det blir sydd puter  like store som luftballonger under armene til disse elevene - og problemet er at det begynner å bli en majoritet. De har også ofte veldig liten respekt for lærerne, og har innbilt seg at vi lærere er der for å tolerere deres mangel på oppførsel og at vi ikke egentlig har noe særlig makt til å gi ordentlige konsekvenser for de vet de kan få foreldrene til å ringe og klage for dem, etter å ha fortalt "sin" versjon.

Det er helt sjukt hvor lite respekt dagens lærere får, jeg tok ikke en mastergrad for å sitte i et klasserom og lære folkeskikk til et visst antall elever som ikke viser noe respekt for verken deg eller de andre elevene i klassen. Du har ikke engang lov til å sende de ut på gangen - du må bare la de drite rett på hele opplegget for timen og ødelegge en verdifull time for alle andre.

Jeg tviler på at jeg kommer til å fortsette i yrket her i veldig mange år til, og det er fakta at mange av oss lærere med god faglig kompetanse slutter pga det er altfor mye annet som vi ikke får støtte i av ledelsen, må krangle med foreldre og elevene durer på som de vil. Det er bare at for nå så er det ikke så ofte at det skjer, men jeg vet at når jeg slutter er den dagen begeret fylles over med tålmodigheten min.

Anonymkode: f615e...e1a

Lærere får som regel den respekten de fortjener, og hvis du ikke klarer å holde orden i klasserommet ditt blir du belønnet med sånn oppførsel. Ikke skyld på ungdommene når dine egenskaper som klasseleder kommer til kort.

Anonymkode: cd98b...e7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som lærer på ungdomstrinnet og ser likheter; elever er ikke vant med å bli stilt krav til, ikke engang å bli snakket strengt til når de VET at de har gjort noe galt/imot reglene, det blir sydd puter  like store som luftballonger under armene til disse elevene - og problemet er at det begynner å bli en majoritet. De har også ofte veldig liten respekt for lærerne, og har innbilt seg at vi lærere er der for å tolerere deres mangel på oppførsel og at vi ikke egentlig har noe særlig makt til å gi ordentlige konsekvenser for de vet de kan få foreldrene til å ringe og klage for dem, etter å ha fortalt "sin" versjon.

Det er helt sjukt hvor lite respekt dagens lærere får, jeg tok ikke en mastergrad for å sitte i et klasserom og lære folkeskikk til et visst antall elever som ikke viser noe respekt for verken deg eller de andre elevene i klassen. Du har ikke engang lov til å sende de ut på gangen - du må bare la de drite rett på hele opplegget for timen og ødelegge en verdifull time for alle andre.

Jeg tviler på at jeg kommer til å fortsette i yrket her i veldig mange år til, og det er fakta at mange av oss lærere med god faglig kompetanse slutter pga det er altfor mye annet som vi ikke får støtte i av ledelsen, må krangle med foreldre og elevene durer på som de vil. Det er bare at for nå så er det ikke så ofte at det skjer, men jeg vet at når jeg slutter er den dagen begeret fylles over med tålmodigheten min.

Anonymkode: f615e...e1a

Svake ledere klarer ikke å styre andre. Heldigvis finnes det sterke ledere, som har hjernen og hjertet på rett sted.

Anonymkode: 46e71...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærere får som regel den respekten de fortjener, og hvis du ikke klarer å holde orden i klasserommet ditt blir du belønnet med sånn oppførsel. Ikke skyld på ungdommene når dine egenskaper som klasseleder kommer til kort.

Anonymkode: cd98b...e7f

Nei, det er kun i læreryrket -iallefall når vi snakker om høyere utdanning - at man blir møtt med slik nedlatende holdning, og igjen kommer det fra deg; hva vet du i det hele tatt om mine egenskaper som klasseleder? Ingen. Hvis du tror at god klasseledelse er løsningen på problemet så aner du ikke hva du snakker om. Spiller ingen rolle hvor god leder du er når noen få driter langt i skole, karakterer, fag eller hvem i huleste DU er som står der. Slik oppførsel som artikkelen tar opp hadde aldri blitt tolerert på noen andre arbeidsplasser; "alle" vet visst hvordan jobben til en lærer skal utføres og tar seg friheten til å fortelle med alt vi ikke, ifølge dere, kan jobben vår.

 Jeg har ikke utdannet meg for å være en ekstramamma/pappa, psykolog eller barnevakt - jeg er her for å lære bort fag og få elevene på et høyt faglig nivå. Er du ikke her for å lære så kom deg ut av klasserommet og les Donaldblad, ikke ødelegg retten til arbeidsro og læring for alle andre som sitter der..

 

 

 

 

Anonymkode: f615e...e1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest artikkelen, men kjenner meg på ingen måte igjen i beskrivelsene over. Elevene er kvikke og engasjerte, 99,5 % av foreldrene er støttende. Gleder meg til hver dag i klasserommet :) Det som sliter på meg er de 0,5% foreldrene som er helt ute på viddene. Og som er mest opptatt av å slåss med eksen.

Jobber på ungdomstrinnet, er kontaktlærer for 26.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svake ledere klarer ikke å styre andre. Heldigvis finnes det sterke ledere, som har hjernen og hjertet på rett sted.

Anonymkode: 46e71...90c

Hva har det med noe av det jeg sa å gjøre? Fint sitat, men malplassert. Spiller ingen rolle at du har "hjernen og hjertet" på rett sted når det er enkelte elever som burde vært på spesialskoler som blir stuet inn i samme klasserom som andre som faktisk har lyst til å lære. Én enkelt elev kan ødelegge en hel time. Den ene elevens mangel på respekt (ikke bare ovenfor meg, men alle i klassen), interesse for faget og for videre utdanning er ikke min feil uansett hvor mye galle du spyr ut. Elevene blir for søren ikke stilt NOE krav til, og disse sender vi ut i verden...Lykke til sier jeg bare. Det som provoserer meg er at dette går utover de flinke elevene som blir forstyrret av de andre, det er de som taper på det. Skolen gjør de dummere, ikke rart den oppleves som en complete waste of time.

Gå til skoler i andre land, slike problemer vi sliter med i norske skoler eksisterer ikke der. Jeg har hatt elever fra andre land hvor det var streng disiplin, regler og streng klasseledelse, disse er på et faglig nivå LANGT høyere enn de norske barna her som krangler som om de var 5-åringer. Realfagskunnskaper, leksejobbing, osv osv. I den norske skolen skal alt være "kos" og "gøy" og vi må for ALL DEL ikke kreve for mye, det kan ødelegge de skjøre barna. Her blir vi nesten anmeldt hvis vi snakker for strengt til en elev.

Jeg vet iallefall at jeg kommer til å sende barna mine på en privatskole, skal ikke la de lide av det elendige skolesystemet vi har her. Det er alt jeg har å si, dere kan fortsette diskusjonen her selv.

Anonymkode: f615e...e1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er kun i læreryrket -iallefall når vi snakker om høyere utdanning - at man blir møtt med slik nedlatende holdning, og igjen kommer det fra deg; hva vet du i det hele tatt om mine egenskaper som klasseleder? Ingen. Hvis du tror at god klasseledelse er løsningen på problemet så aner du ikke hva du snakker om. Spiller ingen rolle hvor god leder du er når noen få driter langt i skole, karakterer, fag eller hvem i huleste DU er som står der. Slik oppførsel som artikkelen tar opp hadde aldri blitt tolerert på noen andre arbeidsplasser; "alle" vet visst hvordan jobben til en lærer skal utføres og tar seg friheten til å fortelle med alt vi ikke, ifølge dere, kan jobben vår.

 Jeg har ikke utdannet meg for å være en ekstramamma/pappa, psykolog eller barnevakt - jeg er her for å lære bort fag og få elevene på et høyt faglig nivå. Er du ikke her for å lære så kom deg ut av klasserommet og les Donaldblad, ikke ødelegg retten til arbeidsro og læring for alle andre som sitter der..

 

 

 

 

Anonymkode: f615e...e1a

Det var da svært som du fyrte deg opp da? I min karriere som ungdomsskolelærer har jeg kun opplevd det du beskriver de gangene jeg selv har vært usikker, og da er det lett for elevene å utnytte denne usikkerheten. Når du i tillegg har det elevsynet du beskriver er det ikke rart at de kaster seg over deg som hyener over en råtten gnu.

Anonymkode: cd98b...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er kun i læreryrket -iallefall når vi snakker om høyere utdanning - at man blir møtt med slik nedlatende holdning, og igjen kommer det fra deg; hva vet du i det hele tatt om mine egenskaper som klasseleder? Ingen. Hvis du tror at god klasseledelse er løsningen på problemet så aner du ikke hva du snakker om. Spiller ingen rolle hvor god leder du er når noen få driter langt i skole, karakterer, fag eller hvem i huleste DU er som står der. Slik oppførsel som artikkelen tar opp hadde aldri blitt tolerert på noen andre arbeidsplasser; "alle" vet visst hvordan jobben til en lærer skal utføres og tar seg friheten til å fortelle med alt vi ikke, ifølge dere, kan jobben vår.

 Jeg har ikke utdannet meg for å være en ekstramamma/pappa, psykolog eller barnevakt - jeg er her for å lære bort fag og få elevene på et høyt faglig nivå. Er du ikke her for å lære så kom deg ut av klasserommet og les Donaldblad, ikke ødelegg retten til arbeidsro og læring for alle andre som sitter der..

 

 

 

 

Anonymkode: f615e...e1a

Skulle latt dem lest Donald eller sitte med telefonen hele timen så de ikke forstyrrer andre, men man kan vel ikke det heller i tilfelle skolen blir saksøkt år etterpå fordi de fikk mangelfull opplæring.

Anonymkode: 69239...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som lærer, og stort sett går det greit. Men det er jo noen enkeltelever som er vanskelige. 9-åringer som kan fler banneord og stygge gester enn en full sjømann og sånt. Når det er sånn i heimen er det lite en lærer kan få gjort. 

Anonymkode: 8ef6a...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/29/2016 den 15.49, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som lærer på ungdomstrinnet og ser likheter; elever er ikke vant med å bli stilt krav til, ikke engang å bli snakket strengt til når de VET at de har gjort noe galt/imot reglene, det blir sydd puter  like store som luftballonger under armene til disse elevene - og problemet er at det begynner å bli en majoritet. De har også ofte veldig liten respekt for lærerne, og har innbilt seg at vi lærere er der for å tolerere deres mangel på oppførsel og at vi ikke egentlig har noe særlig makt til å gi ordentlige konsekvenser for de vet de kan få foreldrene til å ringe og klage for dem, etter å ha fortalt "sin" versjon.

Det er helt sjukt hvor lite respekt dagens lærere får, jeg tok ikke en mastergrad for å sitte i et klasserom og lære folkeskikk til et visst antall elever som ikke viser noe respekt for verken deg eller de andre elevene i klassen. Du har ikke engang lov til å sende de ut på gangen - du må bare la de drite rett på hele opplegget for timen og ødelegge en verdifull time for alle andre.

Jeg tviler på at jeg kommer til å fortsette i yrket her i veldig mange år til, og det er fakta at mange av oss lærere med god faglig kompetanse slutter pga det er altfor mye annet som vi ikke får støtte i av ledelsen, må krangle med foreldre og elevene durer på som de vil. Det er bare at for nå så er det ikke så ofte at det skjer, men jeg vet at når jeg slutter er den dagen begeret fylles over med tålmodigheten min.

Anonymkode: f615e...e1a

Hvis du ikke klarer å være en leder så har ikke du noe i det klasserommet å gjøre.

Anonymkode: c6c99...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9/29/2016 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Lærere får som regel den respekten de fortjener, og hvis du ikke klarer å holde orden i klasserommet ditt blir du belønnet med sånn oppførsel. Ikke skyld på ungdommene når dine egenskaper som klasseleder kommer til kort.

Anonymkode: cd98b...e7f

Enig. Dessuten, er noen elever håpløse og ødelegger for resten, så kan du ringe i telefonen i klasserommet på veggen og be rektor eller en annen kontakt komme og hente ut disse elevene som du lar ødelegge for de andre!

Anonymkode: c6c99...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...