Gå til innhold

Syk 2-åring - mor i permisjon passer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, andy capp skrev:

Så lenge du er hjemme har ikke far rett på "sykt barn dag". 

Jo, det har han! 

Anonymkode: d7131...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med det resonnementet kunne familier aldri hatt 3 eller flere barn, om hvert barn må ha 1 voksen hver 24 timer i døgnet. Noen slike dager må man regne med. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Timsy skrev:

Stiller meg undrende til om det blir mindre smittefare ved at far er hjemme hele dagen eller om han bare er hjemme før og etter jobb? 

Sykt barn-dager er et gode man har. Et gode som ikke skal misbrukes. Når du er hjemme i permisjon er det misbruk av velferdssystemet at far er hjemme to dager med en febril 2åring. Dette er noe du fint burde klare å ta deg av alene. Jeg vil faktisk tillate meg å være så frekk å si at hvis du ikke klarer å dekke behovene til en baby og en toåring med feber noen timer burde du tenkt deg om før du fikk et barn til. Det må faktisk være måte på hvor mye man skal utnytte det man "har rett til". 

Ja, jeg må si meg enig.

"Klarer en voksen kvinne og ta seg av 2 barn?" er jo spørsmålet her.....I tillegg er minste 2 måneder...2! De sover jo.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får da være måte på hva man mener å kunne kreve.

Hadde det vært snakk om alvorlig sykdom eller sykehusinnleggelse, så stiller det seg annerledes.

Anonymkode: b9a03...b41

Hvor står det kreve???

Hadde det vært en av mine annsatte hadde jeg gitt de lov til å gå hjem, men vet at det er forskjell på arb givere, og ikke minst hvor mye frihet en har mulighet til å gi ens annsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke barn på 2 måneder sover bort hele dagen, noen krever ganske mye, og kan låse en mor helt fast i kanskje 40 minutter med amming, og samtidig er ikke er 2-åring så selvstendige at ikke trenger litt hjelp i blant. Jeg forstår godt at det oppleves stressende å vurdere å passe begge to, men jeg foreslår at du prøver og heller tilkaller far dersom/når det trengs. Smitten er neppe noe argument, men at det er slitsomt og en ekstra byrde, det er det nok. Og du kjenner dine barn best. Har du et barn som spiser raskt og sovner lett og sover mye, og en toåring som ikke har behov for fang/trøst hele tiden men kan sitte litt alene og se på tegnefilm i sofaen... så klarer du det strålende. 

Anonymkode: 38dd8...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke barn på 2 måneder sover bort hele dagen, noen krever ganske mye, og kan låse en mor helt fast i kanskje 40 minutter med amming, og samtidig er ikke er 2-åring så selvstendige at ikke trenger litt hjelp i blant. Jeg forstår godt at det oppleves stressende å vurdere å passe begge to, men jeg foreslår at du prøver og heller tilkaller far dersom/når det trengs. Smitten er neppe noe argument, men at det er slitsomt og en ekstra byrde, det er det nok. Og du kjenner dine barn best. Har du et barn som spiser raskt og sovner lett og sover mye, og en toåring som ikke har behov for fang/trøst hele tiden men kan sitte litt alene og se på tegnefilm i sofaen... så klarer du det strålende. 

Anonymkode: 38dd8...dfa

Man kan ikke stakkarsliggjøre noen på grunnlag av å være hjemme med to barn der en er litt syk. Ærlig talt. Småbarnslivet er slitsomt iblant. Det vet alle.

Denne sytekulturen der alt skal være så tilrettelagt og komfortabelt har tatt helt av....

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MapleSirup skrev:

Man kan ikke stakkarsliggjøre noen på grunnlag av å være hjemme med to barn der en er litt syk. Ærlig talt. Småbarnslivet er slitsomt iblant. Det vet alle.

Denne sytekulturen der alt skal være så tilrettelagt og komfortabelt har tatt helt av....

Ja?

Det jeg mente er at mange bagatelliserer hvor lett det er med en baby på 2 måneder. Jeg synes en baby på to måneder var tusen ganger mer slitsomt enn en toåring. 

Og mitt forslag var også å gi det er forsøk på egen hånd. Det å håndtere begge to blir nok lettere etterhvert som man har vært mamma til to i mer en noen fattige uker også. Men om det ikke går, så går det ikke, og da kan man heller ringe og spørre om far kan komme hjem og trå til. Barn er slitsomt og ikke alltid lett, men å bruke det nettverket og omsorgspersonene man har rundt barna når man , det skal man ikke føle seg ille til mote over. 

Anonymkode: 38dd8...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Det jeg mente er at mange bagatelliserer hvor lett det er med en baby på 2 måneder. Jeg synes en baby på to måneder var tusen ganger mer slitsomt enn en toåring. 

Og mitt forslag var også å gi det er forsøk på egen hånd. Det å håndtere begge to blir nok lettere etterhvert som man har vært mamma til to i mer en noen fattige uker også. Men om det ikke går, så går det ikke, og da kan man heller ringe og spørre om far kan komme hjem og trå til. Barn er slitsomt og ikke alltid lett, men å bruke det nettverket og omsorgspersonene man har rundt barna når man , det skal man ikke føle seg ille til mote over. 

Anonymkode: 38dd8...dfa

Innlegget mitt var ikke rettet mot deg alene. Beklager den.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spart de sykt-barn-dagene til de virkelig ble nødvendige! Tar det som en selvfølge at jeg tar begge ungene. Unntak: Rett etter fødsel, kolikkbarn, eller hvis mor også har blitt syk.

Anonymkode: deb1f...5fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig "passer" du begge barna alene, litt fordi vanlig sykdom ikke er farlig, smitten er allerede i hus og babyen til tildels beskyttet gjennom evt. amming. 

Ikke minst bør far spare sykt barn-dagene sine - det kan være at dere virkelig trenger dem senere, hvis du blir syk samtidig med ett eller begge barna, eller andre ting...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på smitte barna i mellom. Smitter den kun i arbeidstida? Eller skal toåringen helst flytte ut til h*n er frisk? Selvfølgelig tar du begge alene (så sant du ikke har førti i feber og omgangssjuke sjøl), og selvfølgelig blir det slitsomt. Sånn er småbarnslivet.

Anonymkode: 6d0ea...00f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en syk 2-åring hjem fra barnehagen i dag, og antar at hun må bli hjemme torsdag og fredag. Hun har feber. Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster på 2 måneder. Dette er første sykdom etter babyen kom. Burde jeg (og lillesøster) være hjemme med henne, eller far også? Jeg er skeptisk til om jeg får dekket behovene til begge barna godt nok da, det blir selvsagt slitsomt for meg, og er ikke minst redd for å smitte babyen når det da nødvendigvis blir enda mer nærkontakt. Men ser for meg at mange mener at det er tull om far blir hjemme når mor uansett er i permisjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 55e21...977

de klarte det før i tiden, da klarer sikkert du også det..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i utgangspunktet at den som er hjemme tar begge barna, ja. Med mindre mor selv er ordentlig syk eller det er rett etter fødsel. Eller, dersom babyen har kolikk. Eller om mor er deprimert eller holder på å møte veggen. 

Jeg og baby ble selv skikkelig syk med influensa da han var to uker gammel, og da storebroren også ble syk, var mannen hjemme en halv dag. Da var det jeg som insisterte på at han skulle dra på jobb, fordi jeg var redd for å misbruke systemet. Men i ettertid tenker jeg han da fint kunne vært hjemme et par dager. Jeg tok for øvrig resten av storebrors sykdom i min permisjon. Og så, da jeg så kjekt gjorde meg klar for å dra på jobb, da storebror ble syk første gang i fars permisjon, bare stirret han på meg og lurte på hvordan i all verden jeg kunne ta det som en selvfølge at jeg skulle på jobb. Menn og hukommelsen deres er rare i blant. Jeg dro på jobb, da, men han innså nok at det ikke er barebare å være alene med to syke småbarn. Men med mindre det er spesielle omstendigheter, må man bare holde ut og få avlastning på ettermiddagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mor er man om man ikke greier å ta vare på de to barna sine noen få timer? Ta vare på mannen din, en skilsmisse ville du ikke overlevd.

Anonymkode: 43806...e95

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trodde far kun hadde rett på fri hvis barnepasser er syk jeg? Altså hvis Ts var syk i tillegg.

Dette hadde i alle fall blitt et samtaleemne på min jobb, om far var hjemme med 2 åringen og kona hadde permisjon. 

Anonymkode: 91e44...804

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre toåringen er "kjempesyk" type feberkramper og nær innleggelse, fikser du det. Sykt barn-dagene er jo begrenset, så gjem dem til du selv ligger med 40 i feber, eller til dere virkelig trenger det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter loven, så har nok far rett til å bruke sykt-barn-dag. Dette står i rundskriv fra NAV om omsorgspenger:

"(...) Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger til en arbeidstaker.(...)".

Så vet jeg ikke hvor strengt det tolkes, om det å "bare ha et barn til" er nok, eller om det må være noe spesielt utover det for at mor skal være "opptatt med omsorg" for det andre barnet. Og om permisjon likestilles med å ikke være yrkesaktiv, det presiseres ikke. 

Anonymkode: d7798...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt jeg. Jeg har barn på samme alder med dine to og hvis 2 åringen min hadde blitt syk nå så måtte nok mannen ha blitt hjemme for å hjelpe til. Han har lang reisevei til jobb så hadde ikke vært bare bare å komme hjem på kort varsel heller. Babyen vår er ganske krevende, vil ikke ligge alene i 2 minutter en gang. I spiser hun mye og bruker 1 time på å få i seg en flaske med melk (og da må hun holdes våken, kles av og legges på stellebordet når hun mates for å få i seg nok melk). Hun er litt prematur og var innom nyfødt intensiv i 2 uker før utskriving. Har kanskje derfor litt ekstra behov for nærhet og har alltid brukt lang tid på å få i seg mat. 

I tillegg er 2 åringen min veldig mammadalt og krever mye når han er syk. Jeg hadde rett og slett ikke strukket til. 

Hvis du mener at du har behov for hjelp fra mannen så spør du om det :) Barn er forskjellige og ingen vet akkurat hvordan det er for deg å passe begge to samtidig. 

Anonymkode: 6a352...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...