Gå til innhold

Syk 2-åring - mor i permisjon passer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått en syk 2-åring hjem fra barnehagen i dag, og antar at hun må bli hjemme torsdag og fredag. Hun har feber. Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster på 2 måneder. Dette er første sykdom etter babyen kom. Burde jeg (og lillesøster) være hjemme med henne, eller far også? Jeg er skeptisk til om jeg får dekket behovene til begge barna godt nok da, det blir selvsagt slitsomt for meg, og er ikke minst redd for å smitte babyen når det da nødvendigvis blir enda mer nærkontakt. Men ser for meg at mange mener at det er tull om far blir hjemme når mor uansett er i permisjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 55e21...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en syk 2-åring hjem fra barnehagen i dag, og antar at hun må bli hjemme torsdag og fredag. Hun har feber. Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster på 2 måneder. Dette er første sykdom etter babyen kom. Burde jeg (og lillesøster) være hjemme med henne, eller far også? Jeg er skeptisk til om jeg får dekket behovene til begge barna godt nok da, det blir selvsagt slitsomt for meg, og er ikke minst redd for å smitte babyen når det da nødvendigvis blir enda mer nærkontakt. Men ser for meg at mange mener at det er tull om far blir hjemme når mor uansett er i permisjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 55e21...977

Jeg ville vært hjemme med begge barna alene og heller kalt far hjem fra arbeid om jeg så det ble for mye

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alltid den i permisjon også tatt seg av syke barn og planleggingsdager osv. Med mindre babyen har spesielle behov, må du da kunne ta deg av begge alene.

Anonymkode: 1025f...9b6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Her har alltid den i permisjon også tatt seg av syke barn og planleggingsdager osv. Med mindre babyen har spesielle behov, må du da kunne ta deg av begge alene.

Anonymkode: 1025f...9b6

Planleggingsdager er jeg selvsagt enig i. Men mener sykdom blir litt annerledes, særlig mtp mulig smitte til babyen. 

Anonymkode: 55e21...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planleggingsdager er jeg selvsagt enig i. Men mener sykdom blir litt annerledes, særlig mtp mulig smitte til babyen. 

Anonymkode: 55e21...977

Babyen er om den blir ammet beskyttet av ditt immunforsvar 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarn har bra immunnforsvar om du ammer, så ville ikke ha tenkt så mye på den biten. Men vær flink med hygiene å sånn uansett (bedre å være på den sikre siden)😊 Men skal en del til for ett spebarn å bli smittet, i vertfall om du ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen/du er nok allerede smittet om det er smittsomt. slike ting smitter mest før det bryter ut. La far gå på jobb, dette klarer du fint alene :)

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på foreldre som ikke klarer å ta seg av de barna de har fått. Har du tenkt over situasjonen at mannen din blir sykehusinnlagt eller dør .i en trafikkulykke? Da blir du alene med barna 24/7, har du da noe alternativ der du sier at dette blir for krevende? 

Et annet spørsmål er hva mannens arbeidsgiver vil si til at han tar sykt barn fri, når de vet at mammaen er i permisjon på grunn av baby. 

Anonymkode: a1b5e...03e

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår meg ikke på foreldre som ikke klarer å ta seg av de barna de har fått. Har du tenkt over situasjonen at mannen din blir sykehusinnlagt eller dør .i en trafikkulykke? Da blir du alene med barna 24/7, har du da noe alternativ der du sier at dette blir for krevende? 

Et annet spørsmål er hva mannens arbeidsgiver vil si til at han tar sykt barn fri, når de vet at mammaen er i permisjon på grunn av baby. 

Anonymkode: a1b5e...03e

Vi får satse på at mannens arbeidsgiver har empati til å skjønne at av og til må mor ha hjelp mår det er ett sykt barn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager da... Selvsagt skulle vi på et vis klart oss dersom det ikke var alternativer - om situasjonen nå var febersykt barn eller sykehusinnlagt mann. Men her er det jo alternativer, og vi er begge usikre på hva vi skal gjøre. Det er best for barna om begge to er hjemme, og best for arbeidsgiver om mannen går på jobb (men han har uansett en jobb av typen der han selv må ta igjen det tapte neste dag - det går ikke direkte utover noen andre).

Og jo, han har rett på sykt barn-dag. Kravet er sykt barn eller barnepasser, for nødvendig tilsyn. Om det er nødvendig eller ikke (altså om mor skal/kan ta ansvaret istedenfor far siden hun er i perm), kan ikke overprøves av arbeidsgiver. 

Anonymkode: 55e21...977

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Planleggingsdager er jeg selvsagt enig i. Men mener sykdom blir litt annerledes, særlig mtp mulig smitte til babyen. 

Anonymkode: 55e21...977

Det er like smittsom om far er hjemme eller ikke.  Men som ble nevnt er de fleste smittsomt før symptomene bryter ut.  Men, et barn på 2 måneder sover ganske mye, da burde du klare å ta være på barn #1 samtidig. 

Anonymkode: c0c62...c4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Vi får satse på at mannens arbeidsgiver har empati til å skjønne at av og til må mor ha hjelp mår det er ett sykt barn 

Det får da være måte på hva man mener å kunne kreve.

Hadde det vært snakk om alvorlig sykdom eller sykehusinnleggelse, så stiller det seg annerledes.

Anonymkode: b9a03...b41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en syk 2-åring hjem fra barnehagen i dag, og antar at hun må bli hjemme torsdag og fredag. Hun har feber. Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster på 2 måneder. Dette er første sykdom etter babyen kom. Burde jeg (og lillesøster) være hjemme med henne, eller far også? Jeg er skeptisk til om jeg får dekket behovene til begge barna godt nok da, det blir selvsagt slitsomt for meg, og er ikke minst redd for å smitte babyen når det da nødvendigvis blir enda mer nærkontakt. Men ser for meg at mange mener at det er tull om far blir hjemme når mor uansett er i permisjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 55e21...977

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager da... Selvsagt skulle vi på et vis klart oss dersom det ikke var alternativer - om situasjonen nå var febersykt barn eller sykehusinnlagt mann. Men her er det jo alternativer, og vi er begge usikre på hva vi skal gjøre. Det er best for barna om begge to er hjemme, og best for arbeidsgiver om mannen går på jobb (men han har uansett en jobb av typen der han selv må ta igjen det tapte neste dag - det går ikke direkte utover noen andre).

Anonymkode: 55e21...977

 

Jeg er ganske sikker på at barna klarer seg fint selv om de må ta hensyn til hverandre et par dager og ikke får 100% service. Faktisk tenker jeg at det er helt i orden at vi av og til tar løsninger som ikke er "best for barna", bare de er gode nok.

Må innrømme at det aldri har ramlet meg inn å be far være hjemme når jeg likevel har permisjon, eller omvendt. Det blir evig nok av sykt barn-dager når permisjonen er over, så det skulle være helt totalt krise dersom begge måtte være hjemme. At ting blir litt med slitsomt enn vanlig og at du ikke kan være 100% fokusert på begge barnas behov samtidig er etter mitt syn ingen krise.

Anonymkode: 6738b...a99

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en syk 2-åring hjem fra barnehagen i dag, og antar at hun må bli hjemme torsdag og fredag. Hun har feber. Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster på 2 måneder. Dette er første sykdom etter babyen kom. Burde jeg (og lillesøster) være hjemme med henne, eller far også? Jeg er skeptisk til om jeg får dekket behovene til begge barna godt nok da, det blir selvsagt slitsomt for meg, og er ikke minst redd for å smitte babyen når det da nødvendigvis blir enda mer nærkontakt. Men ser for meg at mange mener at det er tull om far blir hjemme når mor uansett er i permisjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 55e21...977

Velkommen til hverdagen din. I utgangspunktet tar du deg av begge barna alene. Den minste er sannsynligvis litt beskyttet av morsmelken. Men, kjenner du på deg at dette blir tøft, så får du heller spørre om far har anledning til å ta litt fri.  Men det er ingen selvfølge at han skal det, siden du er hjemme. Det er harde bud å ha barn, slik har det alltid vært. Men man greier mer enn man tror. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tar du selv. Ingenting av det du skissereringe tilsier at det er behov for mannen hjemme

Anonymkode: 3aaa5...ad4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mannen vært hjemme om jeg også har blitt syk (med feber, smerter og hele pakka, ikke bare snufsete), fordi det krever sitt med toåring og baby. Han har derimot ikke vært hjemme om jeg er frisk. Andre barnet blir mer syk enn nummer en, det er somregel slik det blir når det blir dratt med smitte hjem (vår fikk øyebetennelse første leveuka, og forkjølelse ved 5 uker). Det beste er om DU får smitten først slik du produserer antistoffer (om du ammer da). Smitten er hjemme hos dere uansett, men prøv så godt det går å tenke hygiene. 

Det kommer nok til å gå bra:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en syk 2-åring hjem fra barnehagen i dag, og antar at hun må bli hjemme torsdag og fredag. Hun har feber. Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster på 2 måneder. Dette er første sykdom etter babyen kom. Burde jeg (og lillesøster) være hjemme med henne, eller far også? Jeg er skeptisk til om jeg får dekket behovene til begge barna godt nok da, det blir selvsagt slitsomt for meg, og er ikke minst redd for å smitte babyen når det da nødvendigvis blir enda mer nærkontakt. Men ser for meg at mange mener at det er tull om far blir hjemme når mor uansett er i permisjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 55e21...977

Stiller meg undrende til om det blir mindre smittefare ved at far er hjemme hele dagen eller om han bare er hjemme før og etter jobb? 

Sykt barn-dager er et gode man har. Et gode som ikke skal misbrukes. Når du er hjemme i permisjon er det misbruk av velferdssystemet at far er hjemme to dager med en febril 2åring. Dette er noe du fint burde klare å ta deg av alene. Jeg vil faktisk tillate meg å være så frekk å si at hvis du ikke klarer å dekke behovene til en baby og en toåring med feber noen timer burde du tenkt deg om før du fikk et barn til. Det må faktisk være måte på hvor mye man skal utnytte det man "har rett til". 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...