Gå til innhold

Kosthold - problem (?))


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i 20 årene, frisk og har et sunt, variert kosthold. Skeier ut som de fleste andre innimellom. Men i det siste har det vært forandringer for kroppen. Dette kom plutselig i forrige uke.

Jeg har siden begynnelsen av 20 årene ikke klart å spise egg. Av og til går det helt fint å spise et egg oppå brødskive (kjempegodt forresten sammen med gastromat og salt), alene eller blandet i diverse matretter. Mens andre ganger blir jeg veldig kvalm og dårlig av å spise egg. Får da veldig vondt i magen og har lyst til å kaste opp. Så egg spiser jeg ikke lengre selv om jeg har veldig lyst til det. Tar ikke sjansen. Kan bake med egg, og spise det, og det går alltid fint.

Men i forrige uke startet det noe annet. Jeg spiste gryterett med hvitløksbaguetter og etter endt måltid ble jeg veldig dårlig i kroppen. Fikk veldig trang til å gå på do, vondt i magen. Gikk på do 4 ganger før kroppen var fornøyd. Ikke diare, men det så litt sånn ut av og til..Akutt dobesøk liksom. Klarte nesten ikke vente.. Gikk maks 3-5 minutter mellom hvert dobesøk.

Tenkte at jeg hadde stress spist eller vært veldig aktiv etter måltidet og da blitt dårlig. Så tenkte ikke mer på det. Etter jobb i dag slang jeg en grandiosa inn i ovnen for å spise noe før jeg måtte avgårde igjen. Dette var mellom jobb og privat avtale. Spiste til jeg ble mett og 3 minutter etter endt måltid ble jeg som forrige uke. Ikke like ille, men ille nok uansett. Trodde jeg måtte avlyse møte, men det gikk heldigvis over før jeg måtte dra. 

Jeg spiser rolig, sakte og drikker vann ved måltider. Stopper å spise når jeg er mett. Grovt brød går også fint å spise uten at noe skjer. Det virker som jeg reagerer på gjærbakst eller noe annet innenfor bakst? 

Noen som har hatt lignende hendelser? Legen sier jeg burde skrive ned hva jeg har spist når dette skjer, over tid visstnok :) 
Noen tips/råd?  Har spist baguetter og pizza uten problemer før...

Tror jeg postet i feil forum i stad..prøver her..

Anonymkode: e54fb...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen har rett. Du bør føre en kostholdsdagbok. Dette kan være alt fra IBS (tarm som ikke funker som den skal) til intoleranse mot et protein, til stress eller tilfeldigheter. Men det vet du ikke før du har nok data til å se mønsteret.

 

Umiddelbare ting som pizza og hvitløksbaguett og gryterett har til felles og som er helt normalt å få dårlig fordøyelse av:

-høyt fettinnhold. Ikke alle fortøyer fett like godt. De som fordøyer det dårlig får magevondt.

-hvete. Herunder er det viktig å merke seg at det er fullt mulig å fordøye selve hveten dårlig. Altså at glutenet ikke er problemet.

-ost/smør. Altså meieriprodukt. Herunder viktig å merke seg at noen reagerer på melkesukker (laktose), andre på melkeprotein. andre igjen (la oss ikke gjøre dette enkelt!) får kun problem av melkefett.

-tilsetninger. Både ferdigpizza og gryterett (fra pakke) inneholder en rekke ting som kan få fordøyelsen i grøfta. Les innholdsfortegnelsen på alle produktene og noter felles forekommende.

-dårlig tid. Dette er typisk "jeg er stressa og på tuppa," type mat. Det er relativt normalt å måtte på do når en er mentalt presset.

 

I ditt tilfelle ville jeg sagt at symptomene (dårlig mage) i utgangspunktet tyder på at du har en intoleleranse/dodgy fordøyelse. Ikke dramatisk på noe vis, men ulikt allergi kan ikke intoleranser påvises ved prøver. Du må bruke logikk for å snevre inn listen over mistenkte matvarer, og huske at den som er intolerant oftest er det mot et helt batteri av matvarer. Og det er ikke sånn at du ikke kan spise melk (feks) du kan bare spise en begrenset mengde av det før fordøyelsen, som du erfarer, går av hengslene. Hvor denne grensen er for akkurat deg er det kun du som kan finne ut av. Og du må gå rundt og huske den, og holde mental oversikt over konsumet ditt.

Anonymkode: 84871...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hoppet til noen konklusjoner for å ha hatt vondt i magen 2 ganger på litt kort tid. Det er faktisk helt aldeles normalt å være dårlig i magen i blant. Det kan være noen bakterier, mat som har stått å småputret litt lenge, mat man ikke tåler så godt. Men det er veldig sjeldent det skyldes noe alvorlig. Intolleranse er også ett nytt ord. Som er blitt funnet opp de siste årene. 

Før hadde man mageknip, luft i magen og dårlig mage i blant, uten at det var en sykdom Det var bare ting som skjedde i blandt som man godtok uten å dvele så voldsomt med det eller analysere det i hjel fordi det som regel går over. Syns egentlig at noen fant opp intollaranse og gav folk enda en "sykdom" å bekymre seg for. 

Anonymkode: 4d827...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...