Gå til innhold

Noen som vet hva som er i veien med meg?


k1kk1

Anbefalte innlegg

Tror jeg har plassert spørsmålet riktig siden det har med helsen min å gjøre.

Det jeg vil ha hjelp med, er å finne ut hva som feiler meg og hvordan jeg kan bli kvitt det/gjøre det bedre.

Går for tiden til lege, og har tatt MR test av hodet mitt uten at de finner noe. Har tatt blodprøver i flere år, men det blir bare verre og verre. Nå er det kommet så langt at til og med etter flere smertestillende så gjør det fortsatt vondt. Idag har jeg tatt 5 ibux og 1 fenazon-Koffein og fortsatt verker hodet mitt.

Hele livet har jeg slitt med søvn, våkner lett. En av grunnene til jeg våkner er at jeg må mye på do, holder på å utrede dette hos lege også. I perioder har jeg ekstremt søvnbehov, dette har jeg hatt i flere år og legene finner ikke ut av det. Da sover jeg gjerne 16t i døgnet, og klarer ikke å jobbe. Om jeg ikke klarer å sove så lenge, har jeg en ubeskrivelig hodepine som ikke går vekk. Den er varrierende, idag sov jeg "bare" 14t og har tatt 5 ibux og en fenazon-koffein uten at den er borte. Vanligvis tar jeg ikke så mange smertestillende, men det var veldig gale idag. Reagerer på lys og lyder, så er i et helt mørkt rom med solbriller og hørselvern. Det verste jeg vet når jeg har så kraftig hodepine som idag, er sollys. Får jeg lys i ansiktet så gjør det så vondt at jeg dekker ansiktet, lukker øynene og vil helst krype ned i en posisjon der jeg ikke får lys på meg. Pga dette er det også vanskelig å komme seg til legen fordi den er stengt om natten når jeg klarer å gå ut.

Kan ikke trene, noe som har gjort jeg har gått opp i vekt. Prøver å gå ned, men pga utredningen ang tisseproblemet mitt så har jeg fått en 11 siders matliste jeg skal følge. Mye av den sunne maten jeg liker, kan jeg ikke spise og jeg har utrolig problemer med diverse måltider. Noen ganger er jeg så sliten at jeg ikke orker å lage middag pga lydene fra kniv og lys som jeg må ha på for å se hva jeg gjør, og fast food kan jeg ikke spise. Kan bare spise mat som tar tid å lage.

Problemet mitt er rett og slett hodepinen min, den er så sterk at jeg ikke klarer noe. Legene finner ikke ut av det, ingenting kommer opp på MR, ingenting på blodprøvene, smertestillende hjelper ikke og jeg er desperat. Jeg har hatt skikkelig verkende hodepine hvert eneste våkne sekund de siste dagene og jeg er utslitt. Jeg vet ikke lengre hva jeg kan prøve. Hodepinen blir verre og verre, før hjalp en ibux, nå hjelper ikke engang 5 og jeg liker virkelig ikke å ta mer enn 3. Men idag var jeg så desperat på å få bort smerten at jeg tok så mange, og likevel er den der.

Er det noen som har vært borti noe lignende eller som har noen slags idé til hva jeg kan prøve? Jeg er desperat, den ødelegger livet mitt og den er så vond! Vil bare ha den bort, har hatt den flere år nå og den blir bare verre og verre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke prøvd migreneforebyggende medisin da? Høres jo ut som migrene. 

Anonymkode: fb1d4...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høy tid å begynne å undersøke hva luften inne i boligen din inneholder. Få tatt prøver på muggsopp og undersøk for lekkasjer både nye/fuktige og eldre inntørkede. 

Blir du ett forkjølet i tillegg? 

Anonymkode: c4286...563

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke prøvd migreneforebyggende medisin da? Høres jo ut som migrene. 

Anonymkode: fb1d4...ba7

Nei, ikke annet enn den siste jeg har fått med koffein som jeg egentlig ikke skal få i meg. Har tatt kontakt med lege via nettet og sagt den jeg har fått ikke hjelper og inneholder noe som jeg ikke skal få i meg. Venter på svar der nå, men tror det er det neste på listen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åssen er musklene i skuldre og nakke da? 

Anonymkode: e2c6b...77d

Akkurat nå er de ømme fordi jeg ikke har orket å gjøre noe annet enn å sitte i stolen, og jeg blir veldig øm når jeg ligger så lenge i sengen. Men jeg blir ikke det når jeg beveger på meg og ikke ligger i sengen mer enn 10t. Men smertene ligger foran i hodet, særlig der ved øynene, har hatt vondt i hodet pga de områdene før og da har det ligget bak i hodet. Det forsvant da jeg fikk dekket operasjon for brystreduksjon. De var ganske tunge og gikk ut over nakke og skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På høy tid å begynne å undersøke hva luften inne i boligen din inneholder. Få tatt prøver på muggsopp og undersøk for lekkasjer både nye/fuktige og eldre inntørkede. 

Blir du ett forkjølet i tillegg? 

Anonymkode: c4286...563

Har flyttet en del og bodd i både gamle og nye bygg, hodepinen følger meg overalt. Den har veldig mye å si på hvor godt og hvor lenge jeg sover. Skal definitivt sjekke for muggsopp og lekkasjer, men siden jeg har bodd så mange ulike steder så er jeg litt skeptisk til det.
Var litt kaldt i nye leiligheten nå så har vært litt rennende, men fått i gang ovn nå så da gikk det over. Er alltid snufsete når det er kaldt ute men bortsett fra det så blir jeg egentlig ikke så lett syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur til nevrolog kan kanskje gi noen svar?

Be om henvisning fra fastlegen!

Er det noe fastleger kan lite om, så er det nok hodepine gitt..

Anonymkode: deb0c...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som migrene og hadde bedt legen om migrene-medisin. Det kan jo ligge flere ting bak her, også stress. Det høres fint ut med legeutredning, men jeg vet veldig godt hvor slapt det kan være. Dessverre må man ta mye tak selv. Jeg tenker at oversovingen er et følge-problem eller del-problem av migrenen og den forverrer den nok også. Det er ikke sunt eller bra å sove for mye. Søvnkvaliteten blir ofte dårligere og så er man som en zombie når man er våken, man tåler også smerte dårligere. Kan være at du sover dårligere enn du vet også når du sover mye? Hvis jeg var deg ville jeg første prøvd migrenebehandling og eller i kombinasjon med sovepiller over en kortere periode for å få deg mer på rett kjøl igjen. Ibux er ikke adekvat smertebehandling heller. En slik snuoperasjon kan ta lang tid, særlig hvis du ikke har noe å gjøre om dagene som setter rammer for deg. Håper legen hjelper deg. 

Anonymkode: fb1d4...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du hodepinedagbok? Skriv ned hvordan smerten oppleves, hvor den sitter, hva som kan ha utløst den, hva du gjorde for å lindre den og om det hjalp. 

Kontakt ergoterapeut i kommunen så vil du få hjelp til å søke om filterbriller. 

Anonymkode: e12f2...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En tur til nevrolog kan kanskje gi noen svar?

Be om henvisning fra fastlegen!

Er det noe fastleger kan lite om, så er det nok hodepine gitt..

Anonymkode: deb0c...a9d

Har ikke prøvd det men skal nevne det for ham! Tusen takk=) Føler min lege er bra, i og med at jeg har flyttet så mye så har jeg hatt en del leger. Han jeg har nå har vært mye flinkere enn de andre, og det er ofte litt kø der fordi han bruker mer enn de 10min per pasient om nødvendig, men er vel begrensninger for hva han kan også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjekket synet mitt. Jeg fikk voldsomme migreneanfall før jeg skjønte jeg trengte briller. Følte ikke at jeg så dårlig heller. Nå får jeg korte anfall en sjelden gang. Så ville jeg fikset resept på migrenemedisin for hodepinen. Sove for mye og drikke for lite trigger også hodepine...

Anonymkode: 4809b...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som migrene og hadde bedt legen om migrene-medisin. Det kan jo ligge flere ting bak her, også stress. Det høres fint ut med legeutredning, men jeg vet veldig godt hvor slapt det kan være. Dessverre må man ta mye tak selv. Jeg tenker at oversovingen er et følge-problem eller del-problem av migrenen og den forverrer den nok også. Det er ikke sunt eller bra å sove for mye. Søvnkvaliteten blir ofte dårligere og så er man som en zombie når man er våken, man tåler også smerte dårligere. Kan være at du sover dårligere enn du vet også når du sover mye? Hvis jeg var deg ville jeg første prøvd migrenebehandling og eller i kombinasjon med sovepiller over en kortere periode for å få deg mer på rett kjøl igjen. Ibux er ikke adekvat smertebehandling heller. En slik snuoperasjon kan ta lang tid, særlig hvis du ikke har noe å gjøre om dagene som setter rammer for deg. Håper legen hjelper deg. 

Anonymkode: fb1d4...ba7

Jeg jobber ikke noe, gjør noe skolearbeid selv for å kunne gå på skole senere. Vil ikke si jeg er stresset ellers, men blir noe stresset av å konstant ha vondt i hodet og vite at jeg har legetime eller diverse som er stressende å gå til fordi jeg må ut i solen om det er sol, eller komme meg opp av sengen før kroppen er klar.
Problemet er at når jeg fungerer vanlig, får jeg hodepine av alt under 10t søvn, også i lengre perioder. Jeg vet min mor har hatt noe lignende men kan ikke få noe svar der. Hun hadde det visst i flere år og ble aldri bra. Vet ikke så mange detaljer rundt det der..

Jeg har hodepine hele tiden, men som oftest går det greit fordi jeg får sovet 10t, og får jeg noe mindre så går det greit fordi det forsvinner etter en ibux. Nå er det blitt værre igjen, det er særlig perioder mot høsten men nå kom det før sommeren. Mistet vikarjobben min pga det så det kommer mye i veien. Nå er det så gale at 10t ikke lengre holder men at jeg igjen må opp i 16t. Har aldri hatt god søvnkvalitet, ofte våkner jeg annenhver time for å gå på do og det har jeg hatt hele livet. Utreder det hos urolog nå, dessverre noe mange sliter med, kronisk så om jeg holder meg til matlisten så våkner jeg sjeldnere. Sover med plugger fordi jeg våkner av alt av lyder. Har allerede prøvd sovepiller, de får meg til å sovne lettere og til samme tid så jeg klarer å ha en normalt døgnrytme til å jobbe, men hodepinen forsvinner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, k1kk1 skrev:

 

Har flyttet en del og bodd i både gamle og nye bygg, hodepinen følger meg overalt. Den har veldig mye å si på hvor godt og hvor lenge jeg sover. Skal definitivt sjekke for muggsopp og lekkasjer, men siden jeg har bodd så mange ulike steder så er jeg litt skeptisk til det.
Var litt kaldt i nye leiligheten nå så har vært litt rennende, men fått i gang ovn nå så da gikk det over. Er alltid snufsete når det er kaldt ute men bortsett fra det så blir jeg egentlig ikke så lett syk. 

Hodepinen etter  sick building syndrom har en halveringstid på tror det var 38 dager. I allefall tar det lang, lang tid å bli kvitt den. 

Anonymkode: c4286...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver du hodepinedagbok? Skriv ned hvordan smerten oppleves, hvor den sitter, hva som kan ha utløst den, hva du gjorde for å lindre den og om det hjalp. 

Kontakt ergoterapeut i kommunen så vil du få hjelp til å søke om filterbriller. 

Anonymkode: e12f2...75c

Skrev et par sider da det var som verst, alle utlyst av at jeg hadde en dag jeg ikke fikk sove og at jeg skulle noe dagen ette (jobb, lege, CT scan) slik at jeg måtte opp tidligere enn de 10t. Da har jeg hatt vondt i hodet flere dager i strekk. Ellers har jeg mild hodepine de fleste dagene, men da forsvinner den med en ibux. En av dagene fikk jeg ikke sove da jeg hadde vært på do fordi jeg var sulten og ikke klarer å sove da jeg var sulten, da hadde jeg bare sovet et par timer og hodepinen som kom da var så ulidelig at ikke engang 3 tabletter hjalp. Fikk min samboer til å ringe legevakten for å spørre om hjelp pga smertene. Etter det så har bare hodepinen blitt verre. I tillegg til at hukommelsen har begynt å svikte, og jeg i perioder har utrolige konsentrasjonsproblemer og når jeg prøver å konsentrere meg, så blir hodepinen verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sjekket synet mitt. Jeg fikk voldsomme migreneanfall før jeg skjønte jeg trengte briller. Følte ikke at jeg så dårlig heller. Nå får jeg korte anfall en sjelden gang. Så ville jeg fikset resept på migrenemedisin for hodepinen. Sove for mye og drikke for lite trigger også hodepine...

Anonymkode: 4809b...531

har sjekket synet mitt, det er ikke dårlig nok til at jeg trenger briller til vanlig, men bruker dem mer når jeg leser eller ser film. Er bare for korrektur. Er ikke lenge siden jeg tok en ny synstest, synet var det samme da. Fikk beskjed jeg ikke trengte briller, men siden jeg hadde skjeve hornhinner så kunne det være lurt å ha det foran datamaskinen om jeg skulle jobbe på den.
Drikker mer enn nok vann, fordi jeg går så mye på do så må jeg holde øye med hvor mye veske jeg får i meg fordi jeg syns det er vanskelig å drikke nok, så nok vann vet jeg at jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hodepinen etter  sick building syndrom har en halveringstid på tror det var 38 dager. I allefall tar det lang, lang tid å bli kvitt den. 

Anonymkode: c4286...563

Skal sjekke, men som sagt er jeg litt skeptisk. Jeg begynte å få noe hodepine allerede da jeg gikk på ungdomsskolen, og da bodde vi i et helt nytt hus og hadde flyttet fra min farmor sitt gamle hus. Min familie har utdannelse i både det ene og det andre, så pappa fikk hjelp av sine 5 søsken med å bygge det og det har aldri vært noen vannlekasje eller noe der. Skal dobbeltsjekke her vi bor nå bare for å utelukke det, men som sagt er jeg noe skeptisk til at det kan være det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare slenge meg på og støtte de som nevner migrene. De fleste plagene du beskriver minner veldig om de klassiske symptomene på migrene. I tillegg tror jeg (i likhet med noen over her) at oversoving kan forverre plagene. Selv om du er sliten etter mange timers søvn og føler deg utslitt så ville jeg prøvd å tvunget meg selv til å ikke sove mer enn maks 10-12 timer per døgn. 

Når det gjelder Ibux så har nok kroppen blitt delevis immun fordi du har gått på store doser av dette over lengre tid (hvis jeg forsto rett). Derfor er det nok best å stoppe opp med Ibux for en periode. Deretter kan du blande ibux med paracetamol når du så starter opp igjen med Ibux. Da vil nok du få mer den effekten som du opplevde med Ibux tidligere.

Når det kjeder de ømme musklene så kan nok det skyldes at kroppen og musklene i større perioder er i hvilefase, altså statisk, fordi du sover mye og er lite i aktivitet. Dette kan føre til at musklene og særlig muskulaturen i nakken kan stivne til, som igjen kan resultere i hodepine eller migreneanfall (dersom man er disponibel for det). 

Har noen råd

1) Be om full utredning for migrene.

2) Ta en pause fra Ibux slik at kroppen ikke lenger blir immun mot dette medikamentet.

3) Prøv å reduser antall timer søvn.

4) Prøv å myk opp nakkemuskulaturen, evt. få henvisning til  fysioterapeut.

Anonymkode: 83f63...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare slenge meg på og støtte de som nevner migrene. De fleste plagene du beskriver minner veldig om de klassiske symptomene på migrene. I tillegg tror jeg (i likhet med noen over her) at oversoving kan forverre plagene. Selv om du er sliten etter mange timers søvn og føler deg utslitt så ville jeg prøvd å tvunget meg selv til å ikke sove mer enn maks 10-12 timer per døgn. 

Når det gjelder Ibux så har nok kroppen blitt delevis immun fordi du har gått på store doser av dette over lengre tid (hvis jeg forsto rett). Derfor er det nok best å stoppe opp med Ibux for en periode. Deretter kan du blande ibux med paracetamol når du så starter opp igjen med Ibux. Da vil nok du få mer den effekten som du opplevde med Ibux tidligere.

Når det kjeder de ømme musklene så kan nok det skyldes at kroppen og musklene i større perioder er i hvilefase, altså statisk, fordi du sover mye og er lite i aktivitet. Dette kan føre til at musklene og særlig muskulaturen i nakken kan stivne til, som igjen kan resultere i hodepine eller migreneanfall (dersom man er disponibel for det). 

Har noen råd

1) Be om full utredning for migrene.

2) Ta en pause fra Ibux slik at kroppen ikke lenger blir immun mot dette medikamentet.

3) Prøv å reduser antall timer søvn.

4) Prøv å myk opp nakkemuskulaturen, evt. få henvisning til  fysioterapeut.

Anonymkode: 83f63...b9e

Jeg skjønner det med søvnen, men hodepinen er for gale til at jeg klarer å begrense det. Har allerede prøvd 1000 ganger å redusere antall timer søvn, og det gjør alt verre. På en vanlig dag går 10-12t søvn greit, men nå som jeg er i en ekstremfase så er hodepinen så voldsom at jeg ikke klarer å takle den. Har likevel prøvd å stå opp flere dager i strekk med hodepinen, og det blir ikke bedre. Om jeg derimot sover lenge de neste dagene, så forsvinner den. Bortsett fra denne gangen, nå vil den ikke bort.

Legen sa også at jeg ikke skulle ta mer ibux nå, men smertene er så voldsomme at jeg ikke klarer å ikke ta noe. De jeg har fått, inneholder noe jeg ikke tåler og som gjør søvnen min verre. Derfor bruker jeg det likevel nå fordi jeg ikke klarer smertene. Men den dagen jeg våknet opp og fikk sterk hodepine, hadde jeg ikke tatt ibux på over en mnd. Da tok jeg 3-4stk etter beskjed fra legevakten og til og med de funket ikke. Da hadde jeg fram til da ikke overskrevet max 2 i døgnet. Mulig jeg er blitt imun, men det høres ulogisk ut at jeg skal ha blitt det på å ha tatt 1 ibux 2-3 ganger i mnd fram til august, også ingenting på 1mnd også at de skulle slutte å funke. Men er definitivt ikke bra å ta så mange, men med de smertene jeg har så blir man desperat.

Skal be om migreneutredning nå. Er såpass gale nå at hverdagen min er uutholdelig og jeg må ha noen drastiske forandringer så jeg i hvert fall kan ha en noenlunde vanlig hverdag. Skal spørre etter henvisning til fysioterapaut eller nevrolog og høre hva som er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, k1kk1 skrev:

Jeg skjønner det med søvnen, men hodepinen er for gale til at jeg klarer å begrense det. Har allerede prøvd 1000 ganger å redusere antall timer søvn, og det gjør alt verre. På en vanlig dag går 10-12t søvn greit, men nå som jeg er i en ekstremfase så er hodepinen så voldsom at jeg ikke klarer å takle den. Har likevel prøvd å stå opp flere dager i strekk med hodepinen, og det blir ikke bedre. Om jeg derimot sover lenge de neste dagene, så forsvinner den. Bortsett fra denne gangen, nå vil den ikke bort.

Legen sa også at jeg ikke skulle ta mer ibux nå, men smertene er så voldsomme at jeg ikke klarer å ikke ta noe. De jeg har fått, inneholder noe jeg ikke tåler og som gjør søvnen min verre. Derfor bruker jeg det likevel nå fordi jeg ikke klarer smertene. Men den dagen jeg våknet opp og fikk sterk hodepine, hadde jeg ikke tatt ibux på over en mnd. Da tok jeg 3-4stk etter beskjed fra legevakten og til og med de funket ikke. Da hadde jeg fram til da ikke overskrevet max 2 i døgnet. Mulig jeg er blitt imun, men det høres ulogisk ut at jeg skal ha blitt det på å ha tatt 1 ibux 2-3 ganger i mnd fram til august, også ingenting på 1mnd også at de skulle slutte å funke. Men er definitivt ikke bra å ta så mange, men med de smertene jeg har så blir man desperat.

Skal be om migreneutredning nå. Er såpass gale nå at hverdagen min er uutholdelig og jeg må ha noen drastiske forandringer så jeg i hvert fall kan ha en noenlunde vanlig hverdag. Skal spørre etter henvisning til fysioterapaut eller nevrolog og høre hva som er mulig. 

Jeg forstår at det må være grusomt, og jeg håper virkelig at du finner ut av det, fordi ingen skal måtte leve med slike smerter :hug:

Nevrolog er sikkert ingen dum ide det heller, men det er nok greit å ta alt gjennom fastlegen. Det var dumt at du ikke tåler den medisinen legen hadde forskrevet til deg, men det finnes nok noe der ute som kan lindre smertene uten de stoffene du ikke tåler. Men dersom det er migrene, og du får medisin som hjelper så vil nok både det med søvn og bruk av Ibux løse seg selv over tid. Uansett så er det bra at du har tett oppfølging av kontaktlegen, så håper virkelig dere finner ut av det til slutt. 

Krysser fingre og tær for deg, og god bedring :) 

Anonymkode: 83f63...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...