Gå til innhold

Konsekvensene av weed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med mye av det du sier her er at det sannsynligvis kan være tobakken som veldig mange cannabisrøykere bruker i jointen som er hovedproblemet, og ikke cannabisen i seg selv. Du skriver ingenting om hvilke metoder som er brukt ved inhaleringen hos brukere av cannabis. En del spiser jo også kun hasjen, andre bruker vaporizer. 

Det finnes ikke et eneste bevis for at cannabis har forårsaket dødsfall alene så det er bare vrøvl for øvrig. 

Anonymkode: 0f7c5...68f

Helt riktig som du skriver. Det er ofte tobakken som skaper problemet med lungeproblemer for brukere. Det har nok aldri død noen ved kun bruk av cannabis. Det er heller ikke noen bevis på at cannabis gir psykose alene. De få som får tilstanden vi kaller psykose, ville uansett fått denne tilstanden. De er svært utsatt, men heldigvis svært få. Hørte om en undersøkelse fra England at kun 2 % av alle som brukte cannabis kunne få psykose.

Anonymkode: a078f...fc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med mye av det du sier her er at det sannsynligvis kan være tobakken som veldig mange cannabisrøykere bruker i jointen som er hovedproblemet, og ikke cannabisen i seg selv. Du skriver ingenting om hvilke metoder som er brukt ved inhaleringen hos brukere av cannabis. En del spiser jo også kun hasjen, andre bruker vaporizer. 

Det finnes ikke et eneste bevis for at cannabis har forårsaket dødsfall alene så det er bare vrøvl for øvrig. 

Anonymkode: 0f7c5...68f

Jeg visste at det villekomme et slikt svar. Hvorfor er det så viktig at cannabis skal fremstilles som uskadelig? Hvorfor velger du bare de kildene som støtter ditt syn? Alt jeg påstår her er fundert i konkret forskning. Jeg har publisert mange av kildene her tidligere - og da sier folk at de er politiske bestillingsverk, og derfor ikke kan legges vekt på (samtidig som de gjerne henviser til de samme forskerne i andre rapporter...).

Hvis du mener det er tobakken som står for alt det jeg påpeker - hvorfor ser vi da ikke det samme problemkomplekset hos tobakksrøykere som hos cannabisrøykere? Med tanke på at nesten en tredjedel av befolkningen i perioder har vært dagligrøykere burde det jo derfor være enkelt å skille ut dette fordi vi ville hatt et enormt statistisk materiale som viste nettopp dette. Eller er det bare bekvemt å bruke dette som et lettkjøpt argument?

Det finnes absolutt dødsfall der cannabis er eneste mulige årsaksforklaring. Det er en problemstilling man i økende grad er oppmerksom på, og det er antagelig store mørketall nettopp fordi det er få obduksjoner, og ikke noen standardprotokoll for å teste for cannabis under tox-screening post mortem. Der man ser en positiv assosiasjon mellom cannabis og dødsfall, finner man ofte patologiske forandringer som avviker fra det man ser ved "normal" fysiopatologi (f. eks. ved hjerneblødning).

Du kan umulig ha lest mye seriøs forskning om cannabis om du velger å avfeie alt det jeg påpeker.

9 timer siden, Chibi skrev:

Nå er det jo slik at det er blitt forsket en del på cannabis og til nå er det funnet flere posetive effekter av å ta cannabis.
Lindrer kroniske smerter og lidelser, har sett dokumentar om en person med parkinsons som skalv så mye at han ikke klarte å utføre daglige gjøremål, men etter han tok cannabis så sluttet han å skjelve, en annen dokumentar handlet om en gutt med så kraftige epilepsi anfall at han var bundet til senga og dopet ned på medisiner, etter cannabis; Han kunne gå, være sosial og fikk ingen anfall.
Hittil er det bevist at cannabis kan minske enkelte typer kreft-Hindre spredning.

Men her er det ett stort men;
Ja!  Cannabis kan gi psykoser, men de som får det har oftest hatt psykiske lidelser i bakgrunnen før de startet å røyke.
Ja! Du kan bli avhengig av cannabis, men du kan også bli avhengig av sterke smertestillende, antidepressiva, alkohol, tobakk...osv..

Jeg synes ikke noe om de som røyker hasj bare for å få ett kick, Prøve det ut fordi det virker morsomt, men jeg stiller meg heller bak de som faktisk kan trenge cannabis for å lindre eller nesten kurere kroniske lidelser, når alt annet ikke fungerer :)  

Vennen din kan alltid prøve, cannabis er mindre farlig enn alkohol, men husk, cannabis er likevel ulovlig i Norge. :) 

Dokumenterte helseeffekter er ikke i nærheten av det du beskriver her. Det du henviser til om veksthemning og begrensning av kreftsvulster er in vitro-forsøk. Det er ikke påvist ved klinisk behandling av pasienter.

Forskning om bruk av cannabis mot medisinske lidelser er en kontinuerlig prosess, og noen av resultatene har ført til implementering av cannabinoider til bruk mot visse lidelser i helsevesenet. Men behandling med cannabinoider kommer ikke til å skje ved å gi grønt lys for hasjrøyking her i landet. Vi forholder oss til farmasøytiske produkter som er dokumentert effektive og har en verifisert sikkerhetsprofil og forutsigbar dosering.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig som du skriver. Det er ofte tobakken som skaper problemet med lungeproblemer for brukere. Det har nok aldri død noen ved kun bruk av cannabis. Det er heller ikke noen bevis på at cannabis gir psykose alene. De få som får tilstanden vi kaller psykose, ville uansett fått denne tilstanden. De er svært utsatt, men heldigvis svært få. Hørte om en undersøkelse fra England at kun 2 % av alle som brukte cannabis kunne få psykose.

Anonymkode: a078f...fc0

Dette er tydeligvis et ekkokammer. Man skal hverken moralisere eller overdrive - men dere lukker øynene for dokumenterbare fakta.

2% er skyhøyt over hva man ville godtatt for et legemiddel. Hvorfor skal vi tolerere det for et rusmiddel som ikke en gang tas under oppfølging av helsepersonell?

Anonymkode: e00ad...775

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en venn av meg har lyst å prøve å røyke weed (vi begge er i slutten av tenårene).

Anonymkode: c6b1e...067

Hold dere unna alle former for rusmidler til dere blir voksne nok til å håndtere det. Alkohol og cannabis er ikke å anbefale for unge mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig som du skriver. Det er ofte tobakken som skaper problemet med lungeproblemer for brukere. Det har nok aldri død noen ved kun bruk av cannabis. Det er heller ikke noen bevis på at cannabis gir psykose alene. De få som får tilstanden vi kaller psykose, ville uansett fått denne tilstanden. De er svært utsatt, men heldigvis svært få. Hørte om en undersøkelse fra England at kun 2 % av alle som brukte cannabis kunne få psykose.

Anonymkode: a078f...fc0

Psykose kan også diskuteres om hva er. Det er ingen ting som tyder på at cannabis gir noen form for adferden vi kaller psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes absolutt dødsfall der cannabis er eneste mulige årsaksforklaring.

Tar gjerne en henvisning til konkrete tilfeller.

Anonymkode: e5d0f...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psychonaut
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en venn av meg har lyst å prøve å røyke weed (vi begge er i slutten av tenårene). Fikk vite det nå nylig, og vi hadde den diskusjonen sammen. Høres kanskje dumt ut, men var rundt leggetid da så jeg var ganske trøtt, derfor fikk jeg ikke kommet med noen ordentlige gode argumenter for hvorfor han skal la være. Det er jo ikke mitt liv, så jeg kan jo ikke bestemme over han. Men er bare så utrolig redd for konsekvensene det kan få, er så redd han skal bli avhengig og for at det kan endre personligheten hans. Han sier han skal prøve det fordi det høres gøy ut og han vil leve livet, og at han ikke skal røyke det ofte. Men vet jo at selv om han sier han ikke skal røyke det ofte, så kan man jo bli avhengig, og ende opp med å gjøre det ofte. Det virker ikke som han vet eller egentlig bryr seg om konsekvensene det kan få eller hva det kan gjøre med ham. 

Han er en venn jeg er utrolig glad i og som betyr mye for meg, så dette er jo noe jeg helst ikke vil han skal gjøre. Er som sagt redd for konsekvensene og hva det kan føre til. Har hørt at det kan forandre folk som person, men det kommer vel an på forbruket. Men vil jo egentlig bare at han ikke skal prøve dette. Hvordan kan jeg prøve å overtale han til å ikke prøve det? Er weed egentlig så farlig som man hører om?

Anonymkode: c6b1e...067

Nei, du kan nok ikke overtale ham til ikke å prøve det når det først er dette han vil. Og nei, gress er ikke så farlig som man "hører om", men det betyr ikke at det er ufarlig. Faren med gress er at man kan gjøre det til en vane, ikke nødvendigvis fordi det er avhengighetsskapende, men rett og slett fordi det er godt og gøy og man liker det. Men dersom man har gitt seg selv fullmakt til å røyke gress når som helst, vil man ende opp med aldri å kjede seg. Ting som kanskje kjeder en til vanlig vil ikke lenger være kjedelige når man røyker gress. Og det er et problem, for det er når man kjeder seg det er på tide å finne på noe nytt, gjøre noe med livet sitt etc. Men dersom man aldri kjenner på følelser av kjedsomhet, blir det fort til at man står på stedet hvil.

Det beste tipset du kan gi din venn er å ikke gjøre det til en vane. Om han har tenkt å begynne med gress (eller et hvilket som helst annet rusmiddel), er det viktig at han setter helt klare grenser for seg selv for hvor ofte han skal tillate seg dette, og at disse grensene er ufravikelige. Det er også et tips som han nok fint kan gå med på. Formanende pekefingre og "bare si nei" vil ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar gjerne en henvisning til konkrete tilfeller.

Anonymkode: e5d0f...996

Ingen har død av kun bruk av cannabis. Man kan ikke ta overdose. Mulig at enkelte individer har fått noia og gjort noe som har skadet seg og på den måten tatt kvelden. Men det er svært få i forhold til alle de millioner av mennesker som bruker dette rusmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar gjerne en henvisning til konkrete tilfeller.

Anonymkode: e5d0f...996

Ikke meg du spurte, men jeg lurte på det samme som deg. Har funnet et tilfelle. Men der hadde dødsfallet en sammenheng med syntetisk hasj. Så det kan vel da egentlig ikke sies at dødsfallet var på grunn av cannabis.

Anonymkode: ae0b0...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spurte, men jeg lurte på det samme som deg. Har funnet et tilfelle. Men der hadde dødsfallet en sammenheng med syntetisk hasj. Så det kan vel da egentlig ikke sies at dødsfallet var på grunn av cannabis.

Anonymkode: ae0b0...50d

Syntetisk hasj har ingen ting med cannabis å gjøre. Igjen et resultat av forbudet som skader langt mer en noe rusmiddel noen gang har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, Gothminister skrev:

Psykose kan også diskuteres om hva er. Det er ingen ting som tyder på at cannabis gir noen form for adferden vi kaller psykose.

Du, mr. "vernepleier med tre videreutdannelser":

Psykose er ikke en adferd, men tilstand. Det er ingen diskusjon om hva psykose er, men det finnes diskusjon om ulike etiologier og overlappende fenomener mellom ulike former for psykose.

Cannabis er fortsatt assosiert med psykoseutvikling selv om man ikke har funnet et direkte årsaksforhold.

Anonymkode: e00ad...775

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Du, mr. "vernepleier med tre videreutdannelser":

Psykose er ikke en adferd, men tilstand. Det er ingen diskusjon om hva psykose er, men det finnes diskusjon om ulike etiologier og overlappende fenomener mellom ulike former for psykose.

Cannabis er fortsatt assosiert med psykoseutvikling selv om man ikke har funnet et direkte årsaksforhold.

Anonymkode: e00ad...775

Registrer igjen at du ikke vet hva du snakker om. Psykose er adferd, alt er adferd. Men nok om det. For min del er du ignorert fra nå. Orker ikke slikt tøv du daglig serverer om dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gothminister skrev:

Syntetisk hasj har ingen ting med cannabis å gjøre. Igjen et resultat av forbudet som skader langt mer en noe rusmiddel noen gang har gjort.

Som du ser, skrev jeg også at dødfallet ikke var på grunn av cannabis :) 

Anonymkode: ae0b0...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de aller fleste gir ikke cannabis noen negativ opplevelser, selv ved daglig inntak. Psykose kan diskuteres og det er ingen faglig enighet om cannabis gir psykose. Alkohol som er lov, gir oftere psykoser. Dine påstander om at man mister empati og blir irritert, er ikke noe cannabis gir, ligner mer alkoholrelaterte symptomer. Hoste er mer vanlig blant brukere av cannabis, om man røyker det.

Anonymkode: a078f...fc0

Jeg gidder faktisk ikke gå inn i en diskusjon rundt dette med en eller annen legaliseringsforkjemper. Erfaringen min er personlig og basert på erfaringer med mange og ikke én person i en omgangskrets der alle røykte som ung, men der noen sluttet med tiden og andre fortsatte og gjorde det til en livsstil. De som som stadig røyker (mye) opplever antagelig ingen problemer med det selv fordi de er stort sett skeiv. Men dette er langtidsbrukere som har røykt i 10-20 år og de er unten unntak ett helvete for folk rundt pga trekkene de utvikler som jeg beskrev. Det er godt mulig en ikke merker det selv, men alle langtidsrøykere røyker seg til rasshøl og personligheten de engang hadde blir helt borte til slutt. Det kan man velge å ignorere, men det er sant. 

Anonymkode: aaec4...aa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar gjerne en henvisning til konkrete tilfeller.

Anonymkode: e5d0f...996

Vær så god (det finnes veldig mye mer):

http://hmri.org/newsite/wp-content/uploads/2016/03/Article-Cardiovascular-Effects-of-Marijuana.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4315122/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24783463

http://jaha.ahajournals.org/content/3/2/e000638.full

 

3 minutter siden, Gothminister skrev:

Registrer igjen at du ikke vet hva du snakker om. Psykose er adferd, alt er adferd. Men nok om det. For min del er du ignorert fra nå. Orker ikke slikt tøv du daglig serverer om dette tema.

Ikke tøys. Du bare avslører deg selv.

Anonymkode: e00ad...775

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser, skrev jeg også at dødfallet ikke var på grunn av cannabis :) 

Anonymkode: ae0b0...50d

Så det. Som de fleste vet så har ingen død av kun bruk av cannabis. Men at det sitter folk som kjemper for fortsatt grove overgrep og som hevder slikt tøv. Er ikke ukjent. Det har de gjort, både så kalte fagfolk og ikke minst politiet i mer en 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Gothminister skrev:

Så det. Som de fleste vet så har ingen død av kun bruk av cannabis. Men at det sitter folk som kjemper for fortsatt grove overgrep og som hevder slikt tøv. Er ikke ukjent. Det har de gjort, både så kalte fagfolk og ikke minst politiet i mer en 30 år.

Det er ingen som "kjemper for grove overgrep." Slutt å tulle. Du fremstår som en trassig tenåring med den tulleretorikken der.

Anonymkode: e00ad...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder faktisk ikke gå inn i en diskusjon rundt dette med en eller annen legaliseringsforkjemper. Erfaringen min er personlig og basert på erfaringer med mange og ikke én person i en omgangskrets der alle røykte som ung, men der noen sluttet med tiden og andre fortsatte og gjorde det til en livsstil. De som som stadig røyker (mye) opplever antagelig ingen problemer med det selv fordi de er stort sett skeiv. Men dette er langtidsbrukere som har røykt i 10-20 år og de er unten unntak ett helvete for folk rundt pga trekkene de utvikler som jeg beskrev. Det er godt mulig en ikke merker det selv, men alle langtidsrøykere røyker seg til rasshøl og personligheten de engang hadde blir helt borte til slutt. Det kan man velge å ignorere, men det er sant. 

Anonymkode: aaec4...aa9

Dette du skriver her er ikke sant. Jeg kjenner folk som har røykt hasj i mer en 40 år, daglig. Helt vanlige mennesker med jobber som advokater, politi, leger osv. Og ja, jeg vet også om folk som det har gått rett til helvete med, mista jobber, kone og barn og endret seg totalt. Cannabis er et rusmiddel på godt og vondt. Noen tåler det, andre ikke. Helt som andre rusmidler. Det å bruke et rusmiddel er et sjanse spill, man vet ikke om man tåler det. Derfor skal slike unge som TS holde seg langt unna cannabis og spesielt alkohol som er langt mer skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for røyking av hasj, men undrer meg litt over hvor mye vi reagerer i Norge, hvor negative vi er, ohhhh såå farlig! tankesett vi har, når jeg da sitter med inntrykket at det er rimelig vanlig, noe "alle" gjør av amerikanske college studenter. Det blir også ufarliggjort i amerikanske filmer, der mor og far tar seg en joint på en fest eller en lørdagskveld sånn plutselig, overraskende, så koser de seg å mimrer over sist joint som de da hadde på college liksom.

Anonymkode: ba1d8...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke for røyking av hasj, men undrer meg litt over hvor mye vi reagerer i Norge, hvor negative vi er, ohhhh såå farlig! tankesett vi har, når jeg da sitter med inntrykket at det er rimelig vanlig, noe "alle" gjør av amerikanske college studenter. Det blir også ufarliggjort i amerikanske filmer, der mor og far tar seg en joint på en fest eller en lørdagskveld sånn plutselig, overraskende, så koser de seg å mimrer over sist joint som de da hadde på college liksom.

Anonymkode: ba1d8...31f

Det er faktisk veldig vanlig her i Norge også. Men husk, det er voldsomt med moralisme i dette land. Se bare på hvordan vi omgås alkohol. Det er tusenvis av mennesker som røyker hasj i Norge. Bare i en by med 40 tusen så er det flere tusen som koser seg, uten noen vansker. Det er forbudet som skaper elendighet med de overgrep det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...