Gå til innhold

Konsekvensene av weed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en venn av meg har lyst å prøve å røyke weed (vi begge er i slutten av tenårene). Fikk vite det nå nylig, og vi hadde den diskusjonen sammen. Høres kanskje dumt ut, men var rundt leggetid da så jeg var ganske trøtt, derfor fikk jeg ikke kommet med noen ordentlige gode argumenter for hvorfor han skal la være. Det er jo ikke mitt liv, så jeg kan jo ikke bestemme over han. Men er bare så utrolig redd for konsekvensene det kan få, er så redd han skal bli avhengig og for at det kan endre personligheten hans. Han sier han skal prøve det fordi det høres gøy ut og han vil leve livet, og at han ikke skal røyke det ofte. Men vet jo at selv om han sier han ikke skal røyke det ofte, så kan man jo bli avhengig, og ende opp med å gjøre det ofte. Det virker ikke som han vet eller egentlig bryr seg om konsekvensene det kan få eller hva det kan gjøre med ham. 

Han er en venn jeg er utrolig glad i og som betyr mye for meg, så dette er jo noe jeg helst ikke vil han skal gjøre. Er som sagt redd for konsekvensene og hva det kan føre til. Har hørt at det kan forandre folk som person, men det kommer vel an på forbruket. Men vil jo egentlig bare at han ikke skal prøve dette. Hvordan kan jeg prøve å overtale han til å ikke prøve det? Er weed egentlig så farlig som man hører om?

Anonymkode: c6b1e...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vet han om cannabis og konsekvensene det medfører? Hvem skal han røyke med? Er dette bare en fase? Har han lyst til å røyke om tre år?  Jeg ventet noen år med å røyke når jeg kjente det fristet og det er jeg veldig glad for!

Anonymkode: 0ffe1...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du endrer ikke personlighet av å røyke. Det er heller ingen langtidskonsekvenser utenom at du kan bli en inngrodd røyker som har dårlige vaner i livet ditt. Når du slutter blir du deg selv igjen fullt og helt, bare med litt mer erfaring og kanskje litt mer innsikt i ting. For weed åpner tankene dine og man kan få forskjellige åpenbaringer og ny innsikt du kanskje hadde brukt mye lenger tid på å oppdage i deg selv til vanlig. Men det bunner alltid i ting som har ligget å ruget i underbevisstheten din fra før men at det ikke har kommet helt til overflaten ennå, slik har det vært for meg i alle fall. 

Jeg vet om et par som har fått psykoser av gress men de var psykisk disponert fra før for å få det, altså hadde andre alvorlige psykiske lidelser i bunnen. 

Anonymkode: 0f7c5...68f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du endrer ikke personlighet av å røyke. Det er heller ingen langtidskonsekvenser utenom at du kan bli en inngrodd røyker som har dårlige vaner i livet ditt. Når du slutter blir du deg selv igjen fullt og helt, bare med litt mer erfaring og kanskje litt mer innsikt i ting. For weed åpner tankene dine og man kan få forskjellige åpenbaringer og ny innsikt du kanskje hadde brukt mye lenger tid på å oppdage i deg selv til vanlig. Men det bunner alltid i ting som har ligget å ruget i underbevisstheten din fra før men at det ikke har kommet helt til overflaten ennå, slik har det vært for meg i alle fall. 

Jeg vet om et par som har fått psykoser av gress men de var psykisk disponert fra før for å få det, altså hadde andre alvorlige psykiske lidelser i bunnen. 

Anonymkode: 0f7c5...68f

Jo, det har langtidskonsekvenser, og disse "åpenbaringene" er ikke noe annet enn ruspatologisk endrede tankemønstre som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Svaret ditt er preget av et usunt forhold til cannabis.

Anonymkode: e00ad...775

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har langtidskonsekvenser, og disse "åpenbaringene" er ikke noe annet enn ruspatologisk endrede tankemønstre som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Svaret ditt er preget av et usunt forhold til cannabis.

Anonymkode: e00ad...775

Kom gjerne med noen eksempler på langtidskonsekvenser. 

Hva vil du si er et sunt forhold til cannabis? Jeg røyker ikke, om det er det du impliserer.

Synes i grunn ikke du har sagt et dugg fornuftig eller virkelighetsnært her.

Anonymkode: 0f7c5...68f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom gjerne med noen eksempler på langtidskonsekvenser. 

Hva vil du si er et sunt forhold til cannabis? Jeg røyker ikke, om det er det du impliserer.

Synes i grunn ikke du har sagt et dugg fornuftig eller virkelighetsnært her.

Anonymkode: 0f7c5...68f

Der er ikke langtidskonsekvenser på å røyke en gang i blant, annet enn risiko for akutt utløst psykose for de som er disponert. Men mange som røyker, røyker etterhvert mye. Hver dag. År etter år etter år. Og over ett tiår eller to år får det absolutt konsekvenser. De mister mer og mer empati, blir irritable og veldig aggressive både når de er skeiv og når de ikke er det  i tillegg til mer konkrete "bivirkninger" som massiv nattesvette og opphosting av ett tonn nasty slim hver morgen og en del andre saker som ikke er så morsomt..i tillegg har de fleste av disse et modenhetsnivå tilsvarende før de begynte å røyke. 

Anonymkode: aaec4...aa9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, DreamOn skrev:

Hvis du ikke er redd for psykoser så er det bare å kjøre på. 

Er ikke jeg som har tenkt å prøve, er vennen min.

- TS

Anonymkode: c6b1e...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet han om cannabis og konsekvensene det medfører? Hvem skal han røyke med? Er dette bare en fase? Har han lyst til å røyke om tre år?  Jeg ventet noen år med å røyke når jeg kjente det fristet og det er jeg veldig glad for!

Anonymkode: 0ffe1...e0f

Takk for svar. :) Fikk ikke spurt han om dette når vi snakket sammen, så skal prøve å snakke med ham igjen. Han har visst en venn som har røykt et par ganger, og sier han kjenner noen som kan få tak i det til han. Han har aldri nevnt at han vil prøve det før nå, så er kanskje mulig at det bare er en fase.

- TS

Anonymkode: c6b1e...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Je røyka ganske mye en periode, og ble nok litt psykisk avhengig. Innbilte meg at jeg trengte det for å sove feks. Men rusen er fantastisk, spesielt i godt selskap. Har dog ikke røyket på to og et halvt år. For meg har alkohol blitt kjedelig etterpå, fordi det skal så lite til for at man blir dårlig. Men jeg skal si som de fleste andre liberale når det kommer til denne diskusjonen, når alkohol er lovlig, burde weed være det også. Weed er langt mindre skadelig ved langtidsbruk enn alkohol. Man kan ikke fysisk bli avhengig av weed, noe man kan av alkohol. Man kan dø av alkoholforgiftning, weed vil ikke kunne ta livet av noen. 

Så hvis du er liberal i forhold til alkohol, og dere er voksne begge to, så ser jeg ikke problemet. Han har lyst til å røyke, så må han da få lov til å røyke. Det eneste som kan være sketchy er folkene man gjør det sammen med. Bortsett fra det, sykt lættis, lettere rus enn alkohol, mindre skadelig. 

 

Anonymkode: 7704f...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Je røyka ganske mye en periode, og ble nok litt psykisk avhengig. Innbilte meg at jeg trengte det for å sove feks. Men rusen er fantastisk, spesielt i godt selskap. Har dog ikke røyket på to og et halvt år. For meg har alkohol blitt kjedelig etterpå, fordi det skal så lite til for at man blir dårlig. Men jeg skal si som de fleste andre liberale når det kommer til denne diskusjonen, når alkohol er lovlig, burde weed være det også. Weed er langt mindre skadelig ved langtidsbruk enn alkohol. Man kan ikke fysisk bli avhengig av weed, noe man kan av alkohol. Man kan dø av alkoholforgiftning, weed vil ikke kunne ta livet av noen. 

Så hvis du er liberal i forhold til alkohol, og dere er voksne begge to, så ser jeg ikke problemet. Han har lyst til å røyke, så må han da få lov til å røyke. Det eneste som kan være sketchy er folkene man gjør det sammen med. Bortsett fra det, sykt lættis, lettere rus enn alkohol, mindre skadelig. 

 

Anonymkode: 7704f...ac2

Takk for svar. :) Vi begge er i slutten av tenårene (han er et år yngre enn meg), så jeg synes jo det er tidlig å begynne nå. Vet ikke engang om dette er ordentlig gjennomtenkt av han, eller om han bare syntes det virker gøy. Har ikke tenkt å hindre han i å røyke hvis han absolutt vil det, var mest bare bekymret for hvilke konsekvenser det kan få. 

- TS 

Anonymkode: c6b1e...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom gjerne med noen eksempler på langtidskonsekvenser. 

Hva vil du si er et sunt forhold til cannabis? Jeg røyker ikke, om det er det du impliserer.

Synes i grunn ikke du har sagt et dugg fornuftig eller virkelighetsnært her.

Anonymkode: 0f7c5...68f

Cannabis gir ved lang tids bruk alltid kronisk bronkitt, og hyppige rhinitter og øvre luftveislidelser. Cannabisrøykere er overrepresenterte ved sykdom i nedre luftveier fordi cannabis har immundempende effekt, og det er påvist morfologiske forandringer i lungene hos langtkomne cannabisrøykere. Cannabis endrer dna i immunceller i lungene. Videre er cannabisrøykere overrepresenterte når det kommer til kreft i munnhule og svelg (ofte med klinisk presentasjon i betydelig yngre alder enn normalt), og det er en viss assosiasjon til lungekreft. Cannabisrøyk inneholder betydelige mengder tjære og kreftfremkallende stoffer. Det er en viss uenighet blant leger om hvorvidt cannabis kan knyttes til kols.

Cannabis har ved lang tids bruk negativ innvirkning på hjerte- og karsystem, og det forekommer periodisk dødsfall der man ikke finner annen sannsynlig årsak enn cannabis. Det er en sterk og ôkende assosiasjon her.

Cannabis har stemningsmodukerende egenskaper, og kan potensere angst og depresjon, foruten den omdiskuterte assosiasjonen med rusutløste psykoser. I abstinensfasen kan det dessuten forekomme til dels kraftig aggresjon og irritabilitet, og langvarige søvnforstyrrelser er svært vanlig. At man ikke blir fysisk avhengig av cannabis er heller ikke sant, selv om abstinenssymptomene er milde. Disse er preget av svette, uro, søvnløshet, irritabilitet og lett skjelving, samt økt slimproduksjon i luftveiene og tåreflod. I abstinensfasen øker dessuten intraokulært trykk, og dette er farlig for pasienter med grønn stær eller alvorlig netthinnesykdom. Keratitter er ikke uvanlige.

Cannabis påvirker kognitive og motoriske evner i svært stor grad, og det er en viss diskusjon om disse endringene er reversible ved opphør av inntak eller ikke.

Cannabis akkumulerer dessuten i kroppen ved så lave inntak som 2-3 ganger pr. uke, og ved langvarig kronisk eksponering kan man være under kronisk påvirkning (både thc, aktive og inaktive metabolitter frisettes kangsomt fra fettvev). Ved tung vuk kan det ta uker og måneder å eliminere alt.

Det nytter vel ikke å fortsette oppramsingen, for detteer aspekter som svært mange forkjempere lukker øynene for og finner kreative bortforklaringer på. Av en eller annen grunn er det visst fryktelig viktig å fjerne en hver assosiasjon til skadevirkninger i stedet for å erkjenne dem, og forholde seg til dem. Forstå det den som kan.

Anonymkode: e00ad...775

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cannabis gir ved lang tids bruk alltid kronisk bronkitt, og hyppige rhinitter og øvre luftveislidelser. Cannabisrøykere er overrepresenterte ved sykdom i nedre luftveier fordi cannabis har immundempende effekt, og det er påvist morfologiske forandringer i lungene hos langtkomne cannabisrøykere. Cannabis endrer dna i immunceller i lungene. Videre er cannabisrøykere overrepresenterte når det kommer til kreft i munnhule og svelg (ofte med klinisk presentasjon i betydelig yngre alder enn normalt), og det er en viss assosiasjon til lungekreft. Cannabisrøyk inneholder betydelige mengder tjære og kreftfremkallende stoffer. Det er en viss uenighet blant leger om hvorvidt cannabis kan knyttes til kols.

Cannabis har ved lang tids bruk negativ innvirkning på hjerte- og karsystem, og det forekommer periodisk dødsfall der man ikke finner annen sannsynlig årsak enn cannabis. Det er en sterk og ôkende assosiasjon her.

Cannabis har stemningsmodukerende egenskaper, og kan potensere angst og depresjon, foruten den omdiskuterte assosiasjonen med rusutløste psykoser. I abstinensfasen kan det dessuten forekomme til dels kraftig aggresjon og irritabilitet, og langvarige søvnforstyrrelser er svært vanlig. At man ikke blir fysisk avhengig av cannabis er heller ikke sant, selv om abstinenssymptomene er milde. Disse er preget av svette, uro, søvnløshet, irritabilitet og lett skjelving, samt økt slimproduksjon i luftveiene og tåreflod. I abstinensfasen øker dessuten intraokulært trykk, og dette er farlig for pasienter med grønn stær eller alvorlig netthinnesykdom. Keratitter er ikke uvanlige.

Cannabis påvirker kognitive og motoriske evner i svært stor grad, og det er en viss diskusjon om disse endringene er reversible ved opphør av inntak eller ikke.

Cannabis akkumulerer dessuten i kroppen ved så lave inntak som 2-3 ganger pr. uke, og ved langvarig kronisk eksponering kan man være under kronisk påvirkning (både thc, aktive og inaktive metabolitter frisettes kangsomt fra fettvev). Ved tung vuk kan det ta uker og måneder å eliminere alt.

Det nytter vel ikke å fortsette oppramsingen, for detteer aspekter som svært mange forkjempere lukker øynene for og finner kreative bortforklaringer på. Av en eller annen grunn er det visst fryktelig viktig å fjerne en hver assosiasjon til skadevirkninger i stedet for å erkjenne dem, og forholde seg til dem. Forstå det den som kan.

Anonymkode: e00ad...775

Problemet med mye av det du sier her er at det sannsynligvis kan være tobakken som veldig mange cannabisrøykere bruker i jointen som er hovedproblemet, og ikke cannabisen i seg selv. Du skriver ingenting om hvilke metoder som er brukt ved inhaleringen hos brukere av cannabis. En del spiser jo også kun hasjen, andre bruker vaporizer. 

Det finnes ikke et eneste bevis for at cannabis har forårsaket dødsfall alene så det er bare vrøvl for øvrig. 

Anonymkode: 0f7c5...68f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at det er blitt forsket en del på cannabis og til nå er det funnet flere posetive effekter av å ta cannabis.
Lindrer kroniske smerter og lidelser, har sett dokumentar om en person med parkinsons som skalv så mye at han ikke klarte å utføre daglige gjøremål, men etter han tok cannabis så sluttet han å skjelve, en annen dokumentar handlet om en gutt med så kraftige epilepsi anfall at han var bundet til senga og dopet ned på medisiner, etter cannabis; Han kunne gå, være sosial og fikk ingen anfall.
Hittil er det bevist at cannabis kan minske enkelte typer kreft-Hindre spredning.

Men her er det ett stort men;
Ja!  Cannabis kan gi psykoser, men de som får det har oftest hatt psykiske lidelser i bakgrunnen før de startet å røyke.
Ja! Du kan bli avhengig av cannabis, men du kan også bli avhengig av sterke smertestillende, antidepressiva, alkohol, tobakk...osv..

Jeg synes ikke noe om de som røyker hasj bare for å få ett kick, Prøve det ut fordi det virker morsomt, men jeg stiller meg heller bak de som faktisk kan trenge cannabis for å lindre eller nesten kurere kroniske lidelser, når alt annet ikke fungerer :)  

Vennen din kan alltid prøve, cannabis er mindre farlig enn alkohol, men husk, cannabis er likevel ulovlig i Norge. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er ikke langtidskonsekvenser på å røyke en gang i blant, annet enn risiko for akutt utløst psykose for de som er disponert. Men mange som røyker, røyker etterhvert mye. Hver dag. År etter år etter år. Og over ett tiår eller to år får det absolutt konsekvenser. De mister mer og mer empati, blir irritable og veldig aggressive både når de er skeiv og når de ikke er det  i tillegg til mer konkrete "bivirkninger" som massiv nattesvette og opphosting av ett tonn nasty slim hver morgen og en del andre saker som ikke er så morsomt..i tillegg har de fleste av disse et modenhetsnivå tilsvarende før de begynte å røyke. 

Anonymkode: aaec4...aa9

For de aller fleste gir ikke cannabis noen negativ opplevelser, selv ved daglig inntak. Psykose kan diskuteres og det er ingen faglig enighet om cannabis gir psykose. Alkohol som er lov, gir oftere psykoser. Dine påstander om at man mister empati og blir irritert, er ikke noe cannabis gir, ligner mer alkoholrelaterte symptomer. Hoste er mer vanlig blant brukere av cannabis, om man røyker det.

Anonymkode: a078f...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å røyke et par ganger gjør nok ikke så mye. Å bli fast røyker setter ofte livet på pause, og mange får psykiske utfordringer. Forsvaret må kutte en god del kandidater pga paranoia fra røyking, mener jeg å ha lest. 

Han bør sette seg inn i forskjell på hasj og marihuana. Begge er weed, fra ulik del av planten. Hasj er sterkere.

Anonymkode: fb928...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...