Gå til innhold

Betablokkere - litt hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk betablokkere av legen idag. Så når jeg kom hjem at det var depottabletter og de kan ikke tygges/knuses.
Jeg klarer ikke å svelge tabletter (det er ikke vits i å komme med tips, jeg klarer det ikke for mitt bare liv...).

Det jeg lurer på er om noen vet om det finnes noen betablokkere som går an å knuse/løse opp i vann eller om det finnes mikstur eller noe annet?

Anonymkode: d0f40...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det finnes betablokker som kan knuses. Snakk med legen din. 

Anonymkode: bd183...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Hvilken type betablokker har legen gitt deg? 

Anonymkode: dea47...3f3

Metropolol Sandoz (?). Billigversjon av noe annet.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det finnes betablokker som kan knuses. Snakk med legen din. 

Anonymkode: bd183...457

Takk, da skal jeg forhøre meg :D

Anonymkode: d0f40...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bisoprolol kan deles ihvertfall, men ikke knuses. Spør legen din. 

Anonymkode: 46d41...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betablokkere tolereres vanligvis godt, og bivirkningene er gjerne milde og forbigående

Fordi betablokkere virker ved å hemme effekten av adrenalin/noradrenalin på hjertet, så stemmer det at du kan oppleve svimmelhet. Du kan også oppleve at det blir tungt "å få kroppen i gang" ved fysisk aktivitet, da betablokkere reduserer pulsen din. Dersom du opplever skjelvinger kan disse forsvinne (betablokkere brukes tross alt som "dop" i ulike typer presisjonssport), og du kan oppleve å fryse mer på hender og føtter da blodforsyning til muskler kan reduseres. 

Andre vanlige bivirkninger du kan oppleve er tretthet, mageproblemer og hodepine. Du må imidlertid bare prøve deg frem, de aller fleste opplever ikke bivirkninger :)

Anonymkode: dea47...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har tydeligvis en psykisk sperre, og den er det jo greit om du får hjelp til å fikse. Ingen får tabletter mot reell sepsis så det tror jeg ingenting på, men du kan kommer i situasjoner der det at du ikke vil svelge tabletter kan blir livsfarlig, så du bør rett og slett få hjelp til  å fikse problemet. 

Anonymkode: 8d173...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betablokkere tolereres vanligvis godt, og bivirkningene er gjerne milde og forbigående

Fordi betablokkere virker ved å hemme effekten av adrenalin/noradrenalin på hjertet, så stemmer det at du kan oppleve svimmelhet. Du kan også oppleve at det blir tungt "å få kroppen i gang" ved fysisk aktivitet, da betablokkere reduserer pulsen din. Dersom du opplever skjelvinger kan disse forsvinne (betablokkere brukes tross alt som "dop" i ulike typer presisjonssport), og du kan oppleve å fryse mer på hender og føtter da blodforsyning til muskler kan reduseres. 

Andre vanlige bivirkninger du kan oppleve er tretthet, mageproblemer og hodepine. Du må imidlertid bare prøve deg frem, de aller fleste opplever ikke bivirkninger :)

Anonymkode: dea47...3f3

Æsj, er jo liksom mye av dette som er grunnen for at jeg fikk pillene -.- får håpe jeg slipper unna bivirkningene.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis en psykisk sperre, og den er det jo greit om du får hjelp til å fikse. Ingen får tabletter mot reell sepsis så det tror jeg ingenting på, men du kan kommer i situasjoner der det at du ikke vil svelge tabletter kan blir livsfarlig, så du bør rett og slett få hjelp til  å fikse problemet. 

Anonymkode: 8d173...f20

Jeg hadde ikke sepsis, jeg hadde nyrebekkenbetennelse og var veldig dårlig. Ble innlagt og fikk intravenøst istedenfor. Ble fortalt at hvis jeg ikke klarte å svelge alt av tablettene at jeg kom til å få blodforgiftning.

Jeg har gått til psykolog, tankefeltterapi og hypnose. Ingenting av det har fjernet det. Jeg har tatt det opp med legen mange ganger, men han sier jo bare "mmmh..." og det er det. Hva kan jeg gjøre med det da?! Jeg har gått på minipiller i 6 år og prøver hver eneste dag å svelge de før jeg ender med å tygge de fordi det ikke går. Har svelgt 2 stk i løpet av de årene, men da har det vært uhell. :P Har selvfølgelig veldig lyst til å lære meg å svelge tabletter, det smaker jo høgg å knuse/løse i vann/drikke mikstur osv... Får vondt i spiserøret også av sånne sterke greier som antibiotika (blir sår pga det er så sterk smak liksom).

Anonymkode: d0f40...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkningene forsvinner etter noen dager. Depot tablettene kan deles i to dersom de har et hakk i midten, da får du to små tabletter som burde være lette å svelge. Du kan jo spørre legen om å få to 25mg tabletter, de er litt mindre og blir enda mindre om du deler de.

Anonymkode: 3cbe6...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en psykisk sperre mot å svelge tabletter. Det som hjelper meg er å ta de med mat. Så om man kan ta betablokkere med mat så ville jeg prøvd det :) 

Anonymkode: ab11f...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bivirkningene forsvinner etter noen dager. Depot tablettene kan deles i to dersom de har et hakk i midten, da får du to små tabletter som burde være lette å svelge. Du kan jo spørre legen om å få to 25mg tabletter, de er litt mindre og blir enda mindre om du deler de.

Anonymkode: 3cbe6...3fe

Klarer ingen tabletter, uansett hvor små de er...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en psykisk sperre mot å svelge tabletter. Det som hjelper meg er å ta de med mat. Så om man kan ta betablokkere med mat så ville jeg prøvd det :) 

Anonymkode: ab11f...d1f

Hjelper ikke dessverre :/

Anonymkode: d0f40...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...