Gå til innhold

Kosthold - problemer(?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i 20 årene, frisk og har et sunt, variert kosthold. Skeier ut som de fleste andre innimellom. Men i det siste har det vært forandringer for kroppen. Dette kom plutselig i forrige uke.

Jeg har siden begynnelsen av 20 årene ikke klart å spise egg. Av og til går det helt fint å spise et egg oppå brødskive (kjempegodt forresten sammen med gastromat og salt), alene eller blandet i diverse matretter. Mens andre ganger blir jeg veldig kvalm og dårlig av å spise egg. Får da veldig vondt i magen og har lyst til å kaste opp. Så egg spiser jeg ikke lengre selv om jeg har veldig lyst til det. Tar ikke sjansen. Kan bake med egg, og spise det, og det går alltid fint.

Men i forrige uke startet det noe annet. Jeg spiste gryterett med hvitløksbaguetter og etter endt måltid ble jeg veldig dårlig i kroppen. Fikk veldig trang til å gå på do, vondt i magen. Gikk på do 4 ganger før kroppen var fornøyd. Ikke diare, men det så litt sånn ut av og til..Akutt dobesøk liksom. Klarte nesten ikke vente.. Gikk maks 3-5 minutter mellom hvert dobesøk.

Tenkte at jeg hadde stress spist eller vært veldig aktiv etter måltidet og da blitt dårlig. Så tenkte ikke mer på det. Etter jobb i dag slang jeg en grandiosa inn i ovnen for å spise noe før jeg måtte avgårde igjen. Dette var mellom jobb og privat avtale. Spiste til jeg ble mett og 3 minutter etter endt måltid ble jeg som forrige uke. Ikke like ille, men ille nok uansett. Trodde jeg måtte avlyse møte, men det gikk heldigvis over før jeg måtte dra. 

Jeg spiser rolig, sakte og drikker vann ved måltider. Stopper å spise når jeg er mett. Grovt brød går også fint å spise uten at noe skjer. Det virker som jeg reagerer på gjærbakst eller noe annet innenfor bakst? 

Noen som har hatt lignende hendelser? Legen sier jeg burde skrive ned hva jeg har spist når dette skjer, over tid visstnok :) 
Noen tips/råd? 

Anonymkode: 1aefb...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke legen sjekket deg for matintoleranser/allergier? Det burde i så fall gjøres. 

Du burde droppe gastromat-krydderet, det er gjærekstrakt og MSG i det som ikke er sunt å innta.  

Anonymkode: fc41c...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke legen sjekket deg for matintoleranser/allergier? Det burde i så fall gjøres. 

Du burde droppe gastromat-krydderet, det er gjærekstrakt og MSG i det som ikke er sunt å innta.  

Anonymkode: fc41c...e94

Sluttet med gastromat for mange år siden. :) Nei, det har ikke legen sjekket meg for. Legen var veldig på det med å "vente og se det ann". Så har byttet lege. 

Anonymkode: 1aefb...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste du måltidene på samme sted, brukte samme overflate på noe vis? Jeg tenker om det bare har vært disse to gangene kan det jo være en form for bakterie du har fått i deg. Som går over av seg selv. Håper uansett du finner ut av det :) 

Anonymkode: 8e779...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiste du måltidene på samme sted, brukte samme overflate på noe vis? Jeg tenker om det bare har vært disse to gangene kan det jo være en form for bakterie du har fått i deg. Som går over av seg selv. Håper uansett du finner ut av det :) 

Anonymkode: 8e779...6c7

Satt ved spisestuebordet. Det blir vasket hver dag. Bruker tallerken osv, som er nyvaskede. Men dette skjer uansett hvor jeg oppholder meg tydeligvis. Var på privat avtale etter jobb og der ble det servert pølse i brød. Og jeg ble små dårlig av brødet, og lot være å spise mer..

Glemte å nevne i innlegget mitt, at jeg har siden sommerferien startet fått utslett. De kommer og går som de vil, og klør noe grusomt. Ligner på myggstikk. Har det enda, men ikke så ille nå. Forsvinner og kommer igjen i små doser. Vet ikke om det er sammenheng med maten for dette skjedde før baguetter. Egg har jeg ikke spist på flere år. Håper den nye legen kan finne ut av dette..

Anonymkode: 1aefb...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kan ha det slik for en periode, så å se det an er ikke så dumt så du trengte ikke bytte lege av den grunn, å f.eks. ta allergitester er ikke noe man gjør bare fordi man opplever slik en periode - jo, man kan jo det også men jeg ser ikke helt vitsen med det da en allergi er vedvarende og noe som brått oppstår er nær alltid midlertidig. Vannet du drikker kan for en periode være skyld i slik, spesielt på høsttiden når løv faller fra trærne etc. og det havner ikke bare på bakken. Javisst renses og klores vannet, men det inneholder mer eller mindre forskjellige mengder av uønskede bakterier som kan være skyld i din opplevelse.

Om du trener utredes vil jo tiden vise, det er en overopphauset vrangforestilling der ute hvor mange som tåler f.eks. gluten tror at dem ikke gjør det og er fullstendig overbevist om det selv og hauser opp andre til å tro det samme - husker ikke prosentanndelen som ikke tåler gluten i farten, men vi snakker altså om en liten gruppe - mange blir det derimot når man teller med alle selvdiagnoserte som har lest seg til og selv konkludert med at dem ikke tåler gluten.

Andre ting er det også mange som tror dem har, uten at det er en realitet - mer en form for hypokondri...

----

Men for all del, man finner allergikere der ute som med rette er allergikere og derfor ikke kan eller burde spise det, broder'n min f.eks. bør styre unna gluten og har laktoseintolleranse. Jeg derimot er heldig og kan spise alt....

----

Gå til lege om dette vedvarer, ikke selvdiagnosere deg i alle fall - mistenker du noe så få det utredet så du kan bekrefte eller avkrefte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...