Gå til innhold

Skremmende økning i ME-tilfeller - hva kommer det av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Femdoblet på fem år står det, og ingen har noen kur eller anelse om hva årsaken kan være. "Bare flere som blir diagnostisert" har jeg hørt her på kg flere ganger, noen mener at det er ingen reell økning av slike sykdommer som ME, men at "folk var trøtte før også". Stemmer det?
http://www.dagbladet.no/kultur/antall-me-pasienter-er-femdoblet-pa-fem-ar-noe-er-grunnleggende-galt/63488148

Anonymkode: a16c6...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 De siste årene har det vel kommet mer og mer informasjon om slik sykdommer.

 Dette fører vel til at det kan stilles korrekt diagnose også?

Anonymkode: 8f6da...b01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt der er en grunn, men jeg aner ikke hva. Det kan jo være flere årsaker som til sammen fører til dette hos personer som er mer utsatt grunnet gener. Jeg håper mysteriet blir løst en dag

Anonymkode: abad7...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig mange som får diagnosen hos fastlege uten å ha blitt utredet skikkelig og vært innom spesialister. 

En studie fra Haukeland viser at bare rundt 14% av de som ble sendt videre til spesialist faktisk hadde ME, nesten 50% hadde egentlig en psykisk sykdom 

 

Anonymkode: 9d1d3...95a

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er vel i mer eller mindre grad en samlediagnose. Årsaken bak tilstanden er ikke entydig. 

Anonymkode: c2844...2d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2016 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig mange som får diagnosen hos fastlege uten å ha blitt utredet skikkelig og vært innom spesialister. 

En studie fra Haukeland viser at bare rundt 14% av de som ble sendt videre til spesialist faktisk hadde ME, nesten 50% hadde egentlig en psykisk sykdom 

 

Anonymkode: 9d1d3...95a

Ja tror jeg også. De jeg kjenner som har fått diagnoses, så har bare en av de vært hos spesialist. Men ikke for utredning, diagnosen kom fra fastlegen. Spesialisten var tre dagers kurs der konklusjonen var: Hvile. Og gjøre morsome saker. Også kalt for "ting som gir deg energi og glede".

Så personene gjør dette, sover og shopper, går på café, reiser, møblerer om hjemme, en liten gjeng finner du her på KG, henger med venner, går til neglestudio og til frisøren. Men ingen jobber, studerer, gjør det minste lille husarbeid (foruten snittblomster og kanskje plante en blomst eller to) eller rydder. Du vet sånne kjedelige voksensaker som ta ansvar for noe.

Anonymkode: 2f828...465

Endret av ninuska_
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er vel i mer eller mindre grad en samlediagnose. Årsaken bak tilstanden er ikke entydig. 

Anonymkode: c2844...2d2

Årsaken er ikke kjent.

Anonymkode: a16c6...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2016 den 18.12, AnonymBruker skrev:

Ja tror jeg også. De jeg kjenner som har fått diagnoses, så har bare en av de vært hos spesialist. Men ikke for utredning, diagnosen kom fra fastlegen. Spesialisten var tre dagers kurs der konklusjonen var: Hvile. Og gjøre morsome saker. Også kalt for "ting som gir deg energi og glede".

Så personene gjør dette, sover og shopper, går på café, reiser, møblerer om hjemme, en liten gjeng finner du her på KG, henger med venner, går til neglestudio og til frisøren. Men ingen jobber, studerer, gjør det minste lille husarbeid (foruten snittblomster og kanskje plante en blomst eller to) eller rydder. Du vet sånne kjedelige voksensaker som ta ansvar for noe.

Anonymkode: 2f828...465

Jeg har selv ME, men er ikke i denne gruppen du beskriver, men jeg har lagt godt merke til denne gruppen "ME syke", både i div fb grupper og på div kurs og rehabiliteringsopphold. De har som oftest en hel del andre symptomer enn meg og et helt annet funksjonsnivå. 

River meg støtt og stadig i håret av innlegg av typen 

- du vet du har ME når du har vært ute på shopping i byen hele dagen og først når du kommer hjem merker du at du har skoene på feil fot. 

 

Anonymkode: 9d1d3...95a

Endret av ninuska_
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi nordmenn er jo både verdens friskeste og verdens sykeste folk. Tviler ikke på at mange faktisk er ordentlig dårlige, men at man ikke finner noen ut hva det er og heller putter dem i ME-sekken. Men det er utvilsomt mange som sykeliggjør seg selv og andre også. Det må man kunne innrømme uten at noen føler seg angrepet.

Anonymkode: 20cd6...a6a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et virkelig ømtålig tema, med rette. Du har de som faktisk er oppriktig syk som trenger mye hjelp for å komme seg igjennom dagen, og de som egentlig feiler noe annet. Dette er utvilsomt problematisk for de som er ordentlig syke. At det blomstrer opp kan være at det er mer informasjon om ME, men også når fastlegen setter diagnosen. Det er ikke godt nok! 

Dere som mener dette ikke finnes i andre land, hvordan i all verden vet dere det? Når det er vanskelig å få riktig diagnose i Norge, hvordan skal man da forvente å få riktig diagnose i et u-land eller et land som ikke er like opplyst som oss? Vi har enda en lang vei å gå her hjemme. 

Anonymkode: 9680c...104

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.9.2016 den 18.12, AnonymBruker skrev:

Ja tror jeg også. De jeg kjenner som har fått diagnoses, så har bare en av de vært hos spesialist. Men ikke for utredning, diagnosen kom fra fastlegen. Spesialisten var tre dagers kurs der konklusjonen var: Hvile. Og gjøre morsome saker. Også kalt for "ting som gir deg energi og glede".

Så personene gjør dette, sover og shopper, går på café, reiser, møblerer om hjemme, en liten gjeng finner du her på KG, henger med venner, går til neglestudio og til frisøren. Men ingen jobber, studerer, gjør det minste lille husarbeid (foruten snittblomster og kanskje plante en blomst eller to) eller rydder. Du vet sånne kjedelige voksensaker som ta ansvar for noe.

Anonymkode: 2f828...465

Jeg anbefaler deg å se dokumentaren Sykt Mørkt, OL to ME-syke som har ligget i sengen i et mørkt rom i flere år. De er så sensitive at de som kommer inn bare kam hviske til dem. Se den, så kanskje du får en større forståelse av hvordan ME kan være hvis det går for langt. Det livet de lever, er den verste skjebnen jeg kan se for meg.

Anonymkode: a5bf2...90d

Endret av ninuska_
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv ME, men er ikke i denne gruppen du beskriver, men jeg har lagt godt merke til denne gruppen "ME syke", både i div fb grupper og på div kurs og rehabiliteringsopphold. De har som oftest en hel del andre symptomer enn meg og et helt annet funksjonsnivå. 

River meg støtt og stadig i håret av innlegg av typen 

- du vet du har ME når du har vært ute på shopping i byen hele dagen og først når du kommer hjem merker du at du har skoene på feil fot. 

 

Anonymkode: 9d1d3...95a

SÅ enig.  Jeg har kronisk utmattelsessyndrom ( ikke ME, da årsaken er annen,  kronisk sykdom og senvirkninger av dette) og jeg synes det er svært merkelig med folk som hardenne sykdomsproblematikken men som er så aktive som bare det!! :bond:

Anonymkode: 8ae00...31d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok av feildiagnostisering og behov for ekstrasenger i psykiatrien..

Anonymkode: 28dea...1c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker vell som mange andre at det er en diagnose som favner veldig mange og som dessverre inkluderer de som har vondt i vilja og de som kunne gjort en ok jobb om de faktisk måtte forsørge seg selv. På samme måte som når man snakker om det voldsomt mye høyere sykefraværet hos kvinner enn hos menn, og den økende forskjellen mellom kjønnene, tror jeg i stor grad det handler om at man har muligheten til å gå til legen og få stilt en diagnose, på bakgrunn av å si de rette symptomene. Gjerne også at man rasjonaliserer det for seg selv, og får det å være litt slapp, ikke trives med jobb osv. til å bli noe sykelig som hindrer en i å jobbe. 

Det er helt sikkert mange som faktisk er syke, men jeg tror nok også en del kunne hatt bedre av å måtte jobbe, heller enn å få en vag "sekkediagnose" å leve på. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del som er reelt syke, noen er så syke at de knapt har noe som helst av livskvalitet igjen å snakke om. Det er helt for jævlig.

Men så finnes det disse som får diagnosen fordi det ikke kan påvises andre diagnoser. Det vil si, de går til legen og sier de er slitne, trøtte, utmattede, det blir gjort undersøkelser som utelukker alle andre sykdommer og lidelser, og dermed har man ME. Det betyr at mange nok feilaktig får denne diagnosen. Det er synd, da det går utover de som er reelt syke som blir mistenkeliggjort på lik linje med de som kanskje er mest syke i viljen...

ME er dessverre en av de diagnosene man får utelukkende ved at legen/spesialisten stoler på at det pasienten sier er sant, da ME ikke kan måles.

Anonymkode: 54d82...e1e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at alle mine tidligere sex partnere utvikler ME symptomene jeg har og regner med det sprer seg på den måten som en ukjent virussykdom.

Anonymkode: b2062...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at alle mine tidligere sex partnere utvikler ME symptomene jeg har og regner med det sprer seg på den måten som en ukjent virussykdom.

Anonymkode: b2062...5d0

Hvor mange er de?

Er dette noe som du kan nevne for legen din og også forskere?

Anonymkode: 8a2cc...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...