Gå til innhold

Min vei opp og ut (forhåpentligvis) fra inkasso-helvetet


Carol

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig en annen ganske aktiv bruker her inne, men ønsker ikke at dette temaet assosieres med den. 

Jeg trenger en liten heiagjeng for å komme gjennom det her, og også et sted for å sette alt i system. Som nevnt i overskriften handler det altså om hvordan jeg skal komme meg bort fra økonomisk ruin og inkassosituasjonen jeg sitter i. Jeg må ta tak, selv om jeg har forsøkt både med gjeldsrådgiver (som kom med det fantastiske rådet at jeg måtte vente til gjelden var stor nok sånn at jeg kunne søke gjeldsordning). Jeg håper å løse dette på eget vis, og uten venting på at den skal vokse. 

Steg 1 har jeg gjort nå, dvs åpnet denne dagboken. I morgen skal jeg begynne med konvolutter. Totalt har jeg inkassoer og regninger fra så langt tilbake som 2010.. Mye er selvforskyldt, selvsagt. Men en del har også kommet av fornektelse og sommel av både meg og Nav, blant annet på en privatskole Nav skulle dekke, men som Nav ble for sene til å betale slik at den gikk til inkasso. Jeg har vært langt nede psykisk, så langt nede at jeg ikke har orket å ordne opp i ting før det har blitt for sent. Blant annet ikke sendt inn nødvendig dokumentasjon til søknader, ikke ordnet opp når det har stått feil summer i regninger etc. Det er det jeg håper denne dagboken vil hjelpe meg med, altså å holde oversikten og lage meg noen gode punkter og rekkefølger for hva jeg skal gjøre. 

Sånn for info: Jeg hadde alt på stell. Hus, mann, to biler, sparekonto med over to månedslønner, huslån, full jobb og barn. Så ble jeg syk, havnet på rehabiliteringspenger, mistet rehabiliteringspenger, havnet på sosialen, havnet på attføringsstønad, mistet attføringsstønad, havnet på sosialen igjen, måtte bruke alle sparepenger, samlivsbrudd og deretter salg av hus med minimalt overskudd etter det ble delt på meg, megler og eksmann. Etter dette holdt jeg meg ovenpå i noen få år (ble midlertidig uføretrygdet) før det skled helt ut, og jeg tok forbrukslån for ferietur (trodde jeg skulle få stipend, stipendet ble nektet pga den ubetalte skolepenge-regningen fra Nav), kjøpte mobiler på avbetaling som jeg solgte for så å ikke betale avdragene. Jeg kan ikke engang forklare det, det høres helt vilt ut, men der og da så hadde jeg nok en logisk forklaring på hvorfor det var lurt. Dette er mange år siden, og jeg sliter med det enda. 

 

Jeg har liten inntekt, går på AAP på 6.året, per dags dato 19.500 utbetalt (inkludert bostøtte, bidrag og barnetrygd). Husleie på 10.000. Bil har jeg av helsemessige grunner, har sendt inn søknad på grunnstønad som jeg mest sannsynlig får (bilen er kjøpt med rentefritt lån fra Nav sosial da de anså det som helt nødvendig for meg å ha bil), men jeg har ikke fulgt opp søknaden med ettersending av kvitteringer, og må nok søke på nytt når jeg har system i det også. Et barn på mellomtrinnet som bor hos meg fulltid. 


Jeg har i tillegg inne en søknad på uføretrygd (anbefalt av Nav), og håper det går rette veien. Da vil inntekten øke ca 2000 i mnd (jeg mister bostøtte, men barnetillegget er større samt uføretrygd ung ufør er større enn minstesats AAP). Får jeg ikke ung ufør-beregning sliter jeg, da sitter jeg omtrent med det samme som nå, men muligens får jeg beholde bostøtten. 

 

Jeg tror jeg skylder ca. 250.000 i inkassoregninger. Rundt 100.000 av de er fra billån som ble misligholdt og bilen ble tvangssolgt for vrakpant av Namsmannen. Per dags dato kommer alt som "intet til utlegg" fra alle kreditorer som sender inn på meg. 

 

Lekse til i morgen kveld:

  • Åpne noen av konvoluttene jeg har i huset, de som er lettest tilgjengelig og ferskest.
  • Nummerere kreditorer og summer, slik at jeg kan skrive det opp som en liste her inne. 
Endret av Carol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...