Gå til innhold

Veganere og honningbier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget her forleden at veganere heller ikke spiser honning. 

Slik jeg forsto det så er det av to grunner.

1. honningen er en kombinasjon av nektar fra planter og sekreter fra bien selv. Sekretet er animalsk og derfor fy fy for en veganer. 

2. Når bier holdes som husdyr så er det slaveri av bier, utnyttelse av bier og derfor fy fy.

Det jeg da ikke forstår er hvordan veganere kan spise grønsaker og frukt som er bestøvet av "tamme" bier. Den bestøvingen er jo utført av en bie som utnyttes og holdes som slave. Burde ikke veganere kun spise grønnsaker og frukt som er bestøvet av ville bier/humler, eller som ikke trenger bestøving?

 

 

 

Anonymkode: 70dc1...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppdaget her forleden at veganere heller ikke spiser honning. 

Slik jeg forsto det så er det av to grunner.

1. honningen er en kombinasjon av nektar fra planter og sekreter fra bien selv. Sekretet er animalsk og derfor fy fy for en veganer. 

2. Når bier holdes som husdyr så er det slaveri av bier, utnyttelse av bier og derfor fy fy.

Det jeg da ikke forstår er hvordan veganere kan spise grønsaker og frukt som er bestøvet av "tamme" bier. Den bestøvingen er jo utført av en bie som utnyttes og holdes som slave. Burde ikke veganere kun spise grønnsaker og frukt som er bestøvet av ville bier/humler, eller som ikke trenger bestøving?

 

 

 

Anonymkode: 70dc1...6a0

Problemet med den logikken er at absolutt ALT vi moderne mennesker foretar oss dreper dyr. En veganer bor i et hus som står der det før var beitemark. Han eller hun tar buss, bil og fly selv om alle desse fremkomstmiddelet årlig dreper millionvis av dyr. De bruker (trolig) plastprodukter (den typiske syndebukken er fleecejakken..) som tar livet av flere fisker enn de fleste av oss spiser i løpet av livet. 

 

Og selv om vi "bare" konsentrerer oss om mat så blir absolutt all mat potensielt produsert med bruk av sprøytemidler som dreper både bier og andre insekter. Desse sprøytemidlene er godkjent for bruk også i økologisk matproduksjon, og ingen matvare er merket "dreper bier", så det er umulig å sikre seg mot det. 

 

Veganisme (den moderne formen) er en søken etter motstand. Det moderne liv er lekende lett. Vi har en skole du kan sove deg gjennom, en arbeidshverdag som er kort og enkel og vi sliter rett og slett som gruppe med at hjernen vår tolker (mestring av) motstand som positivt. Så derfor må vi lage oss fiktiv motstand. Som fobier, redsler, regler for hva vi kan spise og så videre. Andre versjoner er raw, vegetar, glutenfritt, lavkarbo, etc. Veganisme har nådd toppen i utlandet, så om to år er det ut her i landet også. 

Anonymkode: d4355...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på veganere, men jeg ser ikke på det som problematisk å spise honning. Insekter har veldig begrenset potensiale for lidelse, så med mindre det dukker opp nye fakta så syns jeg det er ok å spise insekter og det insekter eventuelt produserer som er spiselig. Jeg ser selv ikke fristet til å spise insekter, men honning i ny og ne syns jeg er greit.

Anonymkode: 80671...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mibella

Jeg er medlem i en veganergruppe på face og noen ganger tar folk bilder av innkjøpene sine hvis de har handlet inn spennende produkter som ofte ikke finnes i Norge. Har sett flere ganger at folk har postet bilde av produkter som inneholder honning og kommentert at "oooops! Det var visst honning i denne........:rosaengel:"  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...