Gå til innhold

Merkelig blodsukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos legen for to uker siden. Da spiste jeg fire boller og drakk en Red Bull før vi målte blodsukkeret. Det var på 5.7. Merkelig...

Eller rettere, jeg var der igjen i dag. Da fikk jeg beskjed om å faste dagen før. Jeg spiste ikke siden søndag. Så hverken mandag eller tirsdag spiste jeg. Fikk glukose å drikke og så ble blodsukkeret sjekket hvert 20 minutt. Før jeg drakk glukosen var blodsukkeret på 8,noe. Legen trodde først ikke på at jeg ikke hadde spist noe siden søndag. Han var sikker på at jeg hadde spist i dag. Men når han tok ultralyd på meg så han at magen var, meget riktig, helt tom.

Hvorfor var blodsukkeret så høyt (8 komma noe) når jeg ikke hadde spist noe på to dager?

Det steg med en gang til 10,noe, sank siden ned til 6,noe. Så litt svak diabetes.

Men det bryr meg ikke så mye egentlig, det er bare til å leve litt sunt så forsvinner den. Det som forundrer meg, som legen ikke svarte på, er hvorfor var blodsukkeret 8,noe når jeg ikke hadde spist noe? Det er jo rart.

Anonymkode: b5712...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette burde du prate med legen om.Du ligger i grenseland for utvikling av diabetes kanskje.

 

Anonymkode: 49e3d...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress kan føre til at selv friske personer får et lett forhøyet blodsukker. Var du stresset da du var hos legen?

Anonymkode: 56e17...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

dette burde du prate med legen om.Du ligger i grenseland for utvikling av diabetes kanskje.

Anonymkode: 49e3d...e5d

Ingen fare, legen har alt informert meg om det. Jeg fikk noen piller av legen (metformin) og er i grunnen ikke så bekymret. Ikke spiser jeg sukker, dog har jeg søtningsstoff i teen (ikke sukker eller honning eller andre sukkerarter).

Jeg visste i grunnen at jeg hadde svak diabetes alt, trodde derimot den var sterkere enn den er. Jeg kjenner kroppen min uhyre godt. :P  Merker det veldig fort når noe er galt.

Det var derfor vi tok denne testen, for selv om jeg bare hadde 5,7 forrige gang (en time etter å ha spist fire store boller og drukket en Red Bull) så var jeg sikker på at jeg hadde diabetes.

Men det som er rart er altså at på fastende mage hadde jeg 8,noe i bs, mens etter å ha spist og drukket boller og brus var bs på 5,7. Jeg spurte de som jobbet på apoteket når jeg hentet pillene, de skjønte heller ikke noe av det. De mente jeg burde blitt henvist til spesialist. Men jeg trenger i grunnen ikke vite så mye mer om kroppens status. Det er mer dette, hvorfor blir bs høyt når jeg ikke spiser, som jeg lurer fælt på. Det er jo unektelig merkelig?

Anonymkode: b5712...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stress kan føre til at selv friske personer får et lett forhøyet blodsukker. Var du stresset da du var hos legen?

Anonymkode: 56e17...eee

Hmmmm... Så ikke stresse heller? Nei, jeg hadde hele dagen fri i går, jeg visste det ville ta tid hos legen (legen sa det på forhånd, når jeg fikk timen). Følte meg bare avslappet og rolig.

Men hva er det som gjør at folk får høyere blodsukker når de er stresset om de ikke spiser noe? Kan det være noe av samme mekanisme som ligger bak her? Kroppen spiser på seg selv eller noe, og det blir til sukker? Altså, helse er ikke mitt kunnskapsfelt. Så beklager om jeg spør dumt. :(

Anonymkode: b5712...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori, sikkert kjempedum teori, men dette er som sagt ikke mitt fagfelt, så jeg dummer meg garantert ut :P

Men kan det være fett som ble forbrent, men i og med at kroppen får det omdannet fra... kroppen så reagerer ikke kroppen like godt og like hurtig på det som ved inntak av sukkerholdige varer? Så derfor ble BS forhøyet, i og med at det kom sukker (omdannet fra fett, uten at jeg helt vet prosessen bak det) i kroppen som kroppen ikke registrerte like direkte som ved vanlig inntak av sukker (gjennom mat/snop/annen dritt)?

Som sagt, jeg kan ikke dette med helse, så bare le :P

Anonymkode: b5712...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en teori, sikkert kjempedum teori, men dette er som sagt ikke mitt fagfelt, så jeg dummer meg garantert ut :P

Men kan det være fett som ble forbrent, men i og med at kroppen får det omdannet fra... kroppen så reagerer ikke kroppen like godt og like hurtig på det som ved inntak av sukkerholdige varer? Så derfor ble BS forhøyet, i og med at det kom sukker (omdannet fra fett, uten at jeg helt vet prosessen bak det) i kroppen som kroppen ikke registrerte like direkte som ved vanlig inntak av sukker (gjennom mat/snop/annen dritt)?

Som sagt, jeg kan ikke dette med helse, så bare le :P

Anonymkode: b5712...1c0

Teorien er ikke dum, men jeg aner ikke.

Har ett merkelig bs selv, men langtidsmålingen sa det var helt fint. Kan gå fra 3-4 og opp til 18 på bare noen timer. Nien ganger kan jeg føle ubehag andre ganger ikke.

Ikke har jeg andre tegn på diabetes heller, har vel Ingunn og grunn ikke satt meg så mye inn i det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...