Gå til innhold

Hvorfor tror ateister på ondskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Ja, hvorfor ikke? For ateister eksisterer det ingen objektiv moral, og all moral blir da relativ og alt kan forsvares. Fordi flertallet bestemmer, evolusjonen bestemmer, hvis det er fordelaktig for artens "evolusjon" eller utvikling at noe skjer, så kan det forsvares. 

Men allikevel så roper de ondskap, som de ikke tror på engang?, om homohets og abortmotstandere. 

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke på ondskap, men jeg mener at noen er onde. Og jeg vet at noen er onde. Det er kun i kirken man skal tro. 

Anonymkode: a6ff4...9b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Ja, hvorfor ikke? For ateister eksisterer det ingen objektiv moral, og all moral blir da relativ og alt kan forsvares. Fordi flertallet bestemmer, evolusjonen bestemmer, hvis det er fordelaktig for artens "evolusjon" eller utvikling at noe skjer, så kan det forsvares. 

Men allikevel så roper de ondskap, som de ikke tror på engang?, om homohets og abortmotstandere. 

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

Du skal lete lenge etter tåpelige uttalelser fra noen som ikke forstår et kvekk av hva ateisme er.

Trur du skal heller finne ut hva ateisme er før du begynner å stemple folk i hytt og gevær.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at ateister ikke tror på ondskap og at alt kan forsvares? Har du noen pålitelige kilder på dette? Synsing og egne meninger holder ikke.

Anonymkode: b3ae0...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle ateister mener at moral er relativt. Noen mener for eks at mennesker har et indre verdikompass på tvers av kulturer som forteller oss noe om en mer "objektiv" moral.

Uansett, så kan man kalle noe ondt når det går imot visse verdier et menneske har. Jeg kan mene at voldtekt er galt fordi jeg mener det er galt å skade et annet menneske bare for egen fornøyelses skyld. Jeg trenger ingen bibel eller guder for å mene det. Jeg sier ikke at det er en objektiv moral, men jeg ser ikke hvorfor man er nødt å ha det heller. Jeg har mine verdier basert på min resonering, de er ikke universale faktum, men det er verdier som jeg mener er bra og logiske.

Man kan bestemme seg for at man vil ha visse leveregler i et samfunn fordi man vil forsøke redusere lidelse innenfor der. Man kan da lage et lovverk der man opprettholder disse reglene. Selv om man ikke mener at voldtekt er objektivt galt, så er man enige om innenfor det samfunnet at der er ulovlig og ikke bra. Så da slår man ned på det. Man trenger bare litt samarbeidsinteresse og logikk for å mene slike ting. Det er bedre å leve i et slikt samfunn, enn et der alt av drap og vold er ok. Trenger ingen bibel for å synes det. Jeg har ikke lyst å bli rana, naboen min har ikke lyst å bli rana. Ok, vi avtaler å ikke rane hverandre

Anonymkode: f068f...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke tro på noen gud for å mene at objektiv moral eksisterer. Men en objektiv moral er ikke-materiell, så man må i det minste tro at det finnes mer enn det fysiske, og at moral ikke bare et resultat av samfunnsnormer eller evolusjon, for da eksisterer det ikke i seg selv, bare som en idé.

Men jeg tror en del religiøse går i fella selv når de argumenterer rundt dette, for de mener at noe er galt fordi Gud har sagt det er galt - ikke fordi det er galt i seg selv.

Kom forresten på nå at det er litt merkelig at man alltid tar utgangspunkt i ondskap når man diskuterer moral. Ville det ikke vært like naturlig å ta utgangspunkt i det gode folk gjør?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Ja, hvorfor ikke? For ateister eksisterer det ingen objektiv moral, og all moral blir da relativ og alt kan forsvares. Fordi flertallet bestemmer, evolusjonen bestemmer, hvis det er fordelaktig for artens "evolusjon" eller utvikling at noe skjer, så kan det forsvares. 

Men allikevel så roper de ondskap, som de ikke tror på engang?, om homohets og abortmotstandere. 

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

Er ateist og er uenig i alt du skriver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlemagne
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Ja, hvorfor ikke? For ateister eksisterer det ingen objektiv moral, og all moral blir da relativ og alt kan forsvares. Fordi flertallet bestemmer, evolusjonen bestemmer, hvis det er fordelaktig for artens "evolusjon" eller utvikling at noe skjer, så kan det forsvares. 

Men allikevel så roper de ondskap, som de ikke tror på engang?, om homohets og abortmotstandere. 

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

711f26c0212caf177e6e78ef4769cd54.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på ondskap? Siden når ble religion en forutsetning for at mennesker skal gjøre onde handlinger?

Ikke at det er noe jeg faktisk kunne tenke meg å gjøre, men jeg kan fint gå ut i morgen og gjøre grusomme handlinger selv om jeg ikke tror på noen gud, det er at det er hensiktsløst, at jeg ikke har noe ønske om å gjøre det og at jeg har en samvittighet som hindrer meg, ikke en gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Ja, hvorfor ikke? For ateister eksisterer det ingen objektiv moral, og all moral blir da relativ og alt kan forsvares. Fordi flertallet bestemmer, evolusjonen bestemmer, hvis det er fordelaktig for artens "evolusjon" eller utvikling at noe skjer, så kan det forsvares. 

Men allikevel så roper de ondskap, som de ikke tror på engang?, om homohets og abortmotstandere. 

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

Hææ? :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Ja, hvorfor ikke? For ateister eksisterer det ingen objektiv moral, og all moral blir da relativ og alt kan forsvares. Fordi flertallet bestemmer, evolusjonen bestemmer, hvis det er fordelaktig for artens "evolusjon" eller utvikling at noe skjer, så kan det forsvares. 

Men allikevel så roper de ondskap, som de ikke tror på engang?, om homohets og abortmotstandere. 

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

Hva har tvangsgifting med ateisme å gjøre? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Anonymkode: fa3ff...5cd

Merkelig nok er det alltid religion inne i bildet når 14 gamle jenter blir tvangsgiftet..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

Å ikke tro eventyr er ingen trosretning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ateister eksisterer jo ikke ondskap, alt er relativistisk; dersom en kultur synes det er greit å tvangsgifte bort 14-åringer til 20-åringer er det ikke ondskap. Det er bare kulturen de har vokst opp med, og det er rett for dem. 

Ja, hvorfor ikke? For ateister eksisterer det ingen objektiv moral, og all moral blir da relativ og alt kan forsvares. Fordi flertallet bestemmer, evolusjonen bestemmer, hvis det er fordelaktig for artens "evolusjon" eller utvikling at noe skjer, så kan det forsvares. 

Men allikevel så roper de ondskap, som de ikke tror på engang?, om homohets og abortmotstandere. 

Du skal lete lenge etter verre dobbeltmoral innen en trosretning.

Anonymkode: fa3ff...5cd

A) trosretning ateisme er da ikke en tro

B) les deg opp på ateisme

Jeg er Kristen og er gift med en Ateist og har mange ateister i familien og i vennekretsen men de har da alle moral, de er like moralske og dobbeltmoralske som alle andre mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, prt90 skrev:

Merkelig nok er det alltid religion inne i bildet når 14 gamle jenter blir tvangsgiftet..

Det har vel ingenting med religion å gjøre når noen gifter bort ei på 14. Get help! Stakkars unger.
Dessverre så blir alt for mange jenter lovet bort i den alderen. :overrasket:

Anonymkode: 33662...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Selv om du virker som en forvirret 14 år gammel kristen person så skal jeg respondere kjapt siden hele emnet; Religion=Moral er veldig interessant.

Har du lest bibelen?  Virkelig lest den?  De fleste kristne har ikke lest den, de bare går på prekener hvor en prest lister opp masse ting som står i bibelen.  Vel jeg har lest den, og moralen den preker er forkastelig for å si det mildt. Gruppevoldtekt, barnedrap, slaveri, tortur, massakrer av uskyldige, ofring av dyr i hytt og pine for verdens minste ting, incest, og hundre andre ting er promotert som ting som Gud gjerne vil at noen folkeslag skal gjøre mot andre folkeslag.  Kristne folk "cherry-plukker" det som passer deres agenda.

Moral er noe vi har fått gjennom evolusjon, og å være sosiale dyr. Samme med altruisme. Du er tjent med å hjelpe andre innad i din gruppe fordi en dag vil du trenge deres hjelp. Du er tjent med å behandle andre i gruppen din bra, fordi du vil ha et godt rykte,bli respektert og likt av de andre i gruppen. Mye å si om dette emnet, og det er interessant, men "moralitet" er en diskusjon som er mer sannsynlig til å konvertere folk til Ateisme, enn andre veien.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, prt90 skrev:

Å ikke tro eventyr er ingen trosretning. 

Ateisme betyr ikke at man ikke tror på eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, linsejesus skrev:

Ateisme betyr ikke at man ikke tror på eventyr.

Nå er det heller ikke det sitatet du bruker viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til trådstarter er vel at hvis man tror på en objektiv moral, vil det være noe som overgår naturlovene. Og da kan man like gjerne kalle det "Gud", "Allah" eller "flying spaghetti monster", som "objektiv moral".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gud skrev:

Poenget til trådstarter er vel at hvis man tror på en objektiv moral, vil det være noe som overgår naturlovene. Og da kan man like gjerne kalle det "Gud", "Allah" eller "flying spaghetti monster", som "objektiv moral".

Poenget til trådstarter var å slenge dritt på ateister med et innlegg som er gjennomsyret med logiske kortslutninger, faktafeil, stråmenn osv osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...