Gå til innhold

tips for behandling av generalisert angst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter et halvår med 40 % jobb, fulltidsstudie og bachelorinnlevering gikk jeg rett og slett på en smell. Dagen etter siste eksamen fikk jeg et sinnsykt anfall med svimmelhet, kvalme og besvimelsestendenser, mulig panikkangst? Kom meg til nød gjennom en jobbhelg, men svimmelheten ga seg aldri og jeg dro til legen mandagen etter hvor jeg fikk beskjed om at dette var "lufta som gikk ut av meg" og om å hvile mye og sove dersom jeg trengte det.

Dessverre var det ikke bare hvile som skulle til, og jeg sitter her fire måneder senere med samme symptomer, sykemeldt på tredje måneden og rimelig fortvilet. Legen er sikker på at dette er angst og at jeg hyperventilerer. Jeg er jo nyutdannet og ønsker meg ut i arbeidslivet og håper derfor at noen har erfaring med generalisert angst og kan gi meg noen tips, er villig til å prøve alt, men økonomien er stram.

Symptomer:
Svimmelhet/ørhet er det mest fremtredende og ubehagelige symptomet. Gjør alt vanskelig, spesielt bilkjøring som jeg nesten har lagt på hylla, kvalme, fordøyelsesproblemer, trøtt/sliten (veldig!), spenningshodepine/trykk i hodet, ut av meg selv opplevelser, sover dårlig, generell uro og kortpustet.

Har prøvd:
Fysioterapi for å løse opp stiv nakke (går fortsatt), refleksologi, Fluanxol (måtte slutte på grunn av bivirkninger), trening (turer/lett styrketrening når energien strekker til), utsette meg for triggersituasjoner (bilkjøring, offentlig transport, store butikker, kjøpesentre, trange butikker/restauranter), senke skuldrene og hvile mye

Er henvist til distriktspsykiatrien, men det tar sånn tid, og jeg er så sliten... jeg vil kjempe meg tilbake! Dette ble kanskje litt uoversiktelig, men ønsker meg altså tips for hvordan jeg kan ta tilbake kontrollen over egen kropp og eget liv. 

Anonymkode: 75d48...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det er til hjelp, men for min del så har det hjulpet med fysisk aktivitet (så hard trening at jeg kjenner ro i kroppen), mindfullness og utsette meg selv for situasjoner som jeg syntes var krevende. 

Anonymkode: af620...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke legen skjekket deg for noenting ? Bare konkludert med angst ? Jeg vil anbefale deg å undersøke om du har krystallsyke. Kan gi akkurat sånne symptomer som du har. Vet ikke hvor du bor men om du bor i Oslo området så kan du bestille time hos Klinikk for alle ved Røa. De er veldig flinke på svimmelhet.! I tillegg finnes det en fin facebook gruppe som du kan melde deg inn i. Der vil du få mange råd til hva du kan gjøre ang behandlinger osv. Gruppa heter krystallsyke og kronisk svimmelhet og er en lukket gruppe. 

Anonymkode: bf316...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min angst det du har. Veldig slitsomt og plagsomt. Jeg venter selv på behandling og ventetiden er lang ja. Jeg har ingen teknikker men minner meg selv gang på gang at det som skjer IKKE er farlig. Ubehagelig ja men jeg overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Skal absolutt prøve litt hardere trening da, og se om det kan hjelpe på sikt. Skal titte litt på mindfullness, men frykter at hodet er litt for fullt om dagen.

Har sjekket blodprøver, blodtrykk, stoffskifte, puls osv, alt der er i orden. Tror jeg er mer ør enn svimmel, som jeg får inntrykk av er for krystallsyken, men synes det er litt rart at det ikke har blitt tatt noen bilder/sjekket mer. Jeg føler angsten har kommet av ubehaget av å være svimmel.. kan vel ikke skade med en sjekk, om ikke bare for å roe tynnslitte nerver. Bor nærme Oslo og skal sjekke det ut - takk for tips!

Anonymkode: 75d48...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger nytter det ikke å "kjempe" seg tilbake. Du kjempet deg kanskje gjennom utdanningen og når det var over var du fortsatt i kampmodus uten noe å anvende det på? Noen ganger må man lære seg å gi slipp. Gi slipp på egne følelser og slappe av i kroppen. Anbefaler det siste du kanskje føler du har lyst til å gjøre i den tilstanden, som er å lære deg meditasjon. Med hovedfokus på å lære deg å slappe av i kroppen. Det er ikke så lett som man kunne tro. 

Svimmelhet kommer ofte av overanspente nakkemuskler og så følger følelsen etter.  

Anonymkode: a66fd...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville begynt å søke etter jobb som var relevant men ikke en krevende jobb i første omgang. Angst blir bare værre om den får plass. Så å følge fastlegens råd om å slappe av å sove er ikke noe lurt..

Anonymkode: 7823d...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde min egen angst i sjakk må jeg trene (hard) kondisjon regelmessig, få i meg nok sunn ma, sove nok (kun sove om natten). Å lære seg å kjenne sin egen kropp såpass godt at man klarer å skille mellom type "slitenhet" og finne ut hvordan man skal håndtere det best mulig, det er muligens en livslang oppgave. Bare det å puste skikkelig er en kunst, de aller fleste kan dra nytta av å bli mer bevisste på pusteteknikken sin og gjerne meditere litt igjennom dagen.

Anonymkode: 5c316...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også. I perioder. Innimellom er jeg helt fin, så kommer en "angstbølge" og stresset og angsten kveler meg...

Er inne i en trasig fase nå og leter egentlig på nettet etter en selvhjelpsfilm som visst skal være veldig bra. Problemet er at jeg ikke husker hva den heter.

Det jeg føler hjelper er å kutte kraftig ned på sukker og hvetemel. Videre hjelper turer i naturen. Jeg tar dessuten B- vitaminer, Omega 3 og sink.

Anonymkode: c7873...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter også. I perioder. Innimellom er jeg helt fin, så kommer en "angstbølge" og stresset og angsten kveler meg...

Er inne i en trasig fase nå og leter egentlig på nettet etter en selvhjelpsfilm som visst skal være veldig bra. Problemet er at jeg ikke husker hva den heter.

Det jeg føler hjelper er å kutte kraftig ned på sukker og hvetemel. Videre hjelper turer i naturen. Jeg tar dessuten B- vitaminer, Omega 3 og sink.

Anonymkode: c7873...577

Ja, det er ikke mye godt når det står på sånn.. jeg tar også B-vitaminer, men prøver gjerne omega 3 og sink også om det kan ha effekt. Det med sukker var jeg ikke klar over, er en skikkelig sukkerunge og med dårlig matlyst og vanvittig lite energi er det lett å ty til mat som kanskje ikke er den beste.. 

Anonymkode: 75d48...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.9.2016 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Har ikke legen skjekket deg for noenting ? Bare konkludert med angst ? Jeg vil anbefale deg å undersøke om du har krystallsyke. Kan gi akkurat sånne symptomer som du har. Vet ikke hvor du bor men om du bor i Oslo området så kan du bestille time hos Klinikk for alle ved Røa. De er veldig flinke på svimmelhet.! I tillegg finnes det en fin facebook gruppe som du kan melde deg inn i. Der vil du få mange råd til hva du kan gjøre ang behandlinger osv. Gruppa heter krystallsyke og kronisk svimmelhet og er en lukket gruppe. 

Anonymkode: bf316...d3a

Tusen, tusen takk for denne kommentaren. Takket være deg meldte jeg meg inn i gruppen og begynte å undersøke selv. Har akkurat fått påvist krystallsyken.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det ved angstanfall. Det er vanlig med svimmelhet. Ved typiske panikkanfall så hyperventilerer jeg i tillegg. Men det verste er den følelsen av at noe grusomt skal skje, som er over meg hele tiden. Det er viktig med behandling, og hva som hjelper er litt individuelt. Noen liker avslapningsøvelser, andre jobber med det kognitivt, andre igjen litt mer i dybden psykologisk.

Anonymkode: b3ea9...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2016 den 0.02, AnonymBruker skrev:

TS her. Skal absolutt prøve litt hardere trening da, og se om det kan hjelpe på sikt. Skal titte litt på mindfullness, men frykter at hodet er litt for fullt om dagen.

Har sjekket blodprøver, blodtrykk, stoffskifte, puls osv, alt der er i orden. Tror jeg er mer ør enn svimmel, som jeg får inntrykk av er for krystallsyken, men synes det er litt rart at det ikke har blitt tatt noen bilder/sjekket mer. Jeg føler angsten har kommet av ubehaget av å være svimmel.. kan vel ikke skade med en sjekk, om ikke bare for å roe tynnslitte nerver. Bor nærme Oslo og skal sjekke det ut - takk for tips!

Anonymkode: 75d48...b87

Derfor skal du prøve det ut. For min del ble dette redningen, men vi er ulike og yoga/meditasjon krever mye tålmodighet før en får den nytten man ønsker. Samtidig så har dagsform mye å si :) 

Anonymkode: 5e5c3...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, mbt skrev:

Tusen, tusen takk for denne kommentaren. Takket være deg meldte jeg meg inn i gruppen og begynte å undersøke selv. Har akkurat fått påvist krystallsyken.

TS

Så bra! Viktig å få behandle rett årsak ;-) Håper du kommer deg fort. Klem fra meg . 

Anonymkode: bf316...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...