Gå til innhold

Sært å aldri ha tatt fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 31, og har faktisk aldri tatt fly. Ingen av mine foreldre har heller noengang flydd, så det har ikke vært tradisjon for det i vår familie. Vi reiste alltid innenlands.

Nå har jo jeg vokst opp i en helt annen tid, men jeg har alltid bare reist til Sverige og Danmark. Jeg har vært utenfor Skandinavia med skolen, men det var med buss/båt.

Jeg har heller aldri følt for behovet for å reise noe særlig, og økonomien har sjeldent vært tilstede.

Syns det er morsomt å se reaksjonene fra folk på det, spesielt barn av dagens generasjon:fnise: Det er litt morsomt med oppmerksomheten også. En liten del av meg har bare lyst til å være sær på det, og aldri ta fly. Har hverken barn eller kjæreste, ei heller venner som spør om å bli med.

Kan ikke si at det er flyskrekk som er grunnen heller, for man kan vel ikke vite om man har skrekk før man har prøvd?

Hva syns du om en person som meg? 

Anonymkode: f8494...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er et spørsmål om særhet. Hvis du ikke har interesse for å oppdage det store utlandet så går du jo ikke glipp av noe for din egen del. Hva andre synes trenger du ikke bry deg om...

Anonymkode: abdfc...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart med mennesker som ikke er nysgjerrige på å se andre deler av verden, men vil du ikke så vil du ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca like gammel som deg og syntes det er veldig sært. Selv om man ferierer i Norge utelukker ikke det fly.

Anonymkode: ad413...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvanlig ja, men folk har godt av å møte noen som ikke har gjort alt det som forventes at man har gjort. Og det er tross alt bare snakk om flyturer. Du har i alle fall spart miljøet noe, og det er heller ikke alle som har behov for å reise rundt i særlig grad. Vi er alle forskjellige, og takk og pris for det! At du ts ikke har tatt fly er ikke for meg noe som får meg til å se på deg som en sær person. Hvis noen gjør det, så tenker jeg at det er på tide de får utvidet synet sitt på visse ting. :)

Anonymkode: bdef5...440

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig sært. Og oppvokst i en annen tid?! Jeg er seks år eldre enn deg, og har de siste fem årene hatt 40-60 flyreiser årlig. Fra 20-30 år 15-25 flyreiser årlig, som barn 3-4 turer i året. Og jeg kommer fra en helt normal, helnorsk familie. 

Anonymkode: c69f4...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 36 år nå, og fløy første gang som 21-åring. Var på mange ferier med familien som barn, men da i Skandinavia med bil. Helt topp det, og jeg kjente flere som var like gamle som meg på den tiden som heller aldri hadde flydd. 

Første gang jeg tok fly som 21-åring var i jobbsammenheng, måneden etterpå var jeg på skoletur der vi også tok fly. Så var det "flytørke" noen år, enda jeg flyttet 60 mil hjemmenifra for å studere. Tok alltid buss til/fra studiestedet mitt, da slapp jeg å planlegge hjemreise i lang tid i forveien, og pappa fikset stort sett gratis reise for meg. Tror jeg forsåvidt tok fly hjem til jul det tredje studieåret, for da var jeg drittlei av lange bussturer.   

Etter endte studier har det blitt mange flyturer, både privat og i jobbsammenheng. Er jo så gøy å oppdage verden, og kjapt komme seg hit og dit. Det som er mest dritt er at det kun er Widerøe som er tilgjengelig fra min lokale flyplass, og da er det svindyrt å fly om man ikke har bestilt billetter i god tid. 

Anonymkode: 4f459...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, det er noe sært at du enda ikke har tatt fly. Ikke bare for å oppdage verden, men for å delta på kurs, konferanser og annet i Norge også. 

Anonymkode: 4f459...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2016 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Veldig sært. Og oppvokst i en annen tid?! Jeg er seks år eldre enn deg, og har de siste fem årene hatt 40-60 flyreiser årlig. Fra 20-30 år 15-25 flyreiser årlig, som barn 3-4 turer i året. Og jeg kommer fra en helt normal, helnorsk familie. 

Anonymkode: c69f4...d97

Ja, hva så?

På 30.9.2016 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er ca like gammel som deg og syntes det er veldig sært. Selv om man ferierer i Norge utelukker ikke det fly.

Anonymkode: ad413...4aa

For vår familie gjorde det det. Det var alltid bilferie da jeg var liten. Evt. ferge.

På 30.9.2016 den 12.10, clyde skrev:

Jeg synes det er rart med mennesker som ikke er nysgjerrige på å se andre deler av verden, men vil du ikke så vil du ikke :) 

Er vel mest økonomien som har satt en stopper, ellers ville jeg nok ha gjort det pr. nå. Men nei, ser ikke det store poenget med å reise rundt overalt som alle andre gjør. Men man føler jo at press på at man ikke er normal, og det føles jo aldri greit.

Anonymkode: f8494...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall nokså spesielt å ikke ha reist med fly. Har du ikke familie på andre siden av landet som du besøker av og til? Har du aldri reist på konferanse eller kurs i forbindelse med jobb? Har du aldri vært nysgjerrig på hva som befinner seg i London feks? Føler du aldri en lengsel om å oppleve gode viner i Italia eller bade på varme strender? Eller dra til Lofoten for å gå på fjell eller delta på Lofotfiske? Du sier jo at du ikke reiste på ferie da du var liten, det gjorde ikke jeg heller. Men som voksen har jeg jo hatt behov for å reise, både i jobb og private sammenhenger. Har man et barn eller nær familie som flytter langt, så vil man vel på besøk? Har du aldri blitt invitert med på jentetur med venner eller jobbkollegaer?

 

En ting som er helt sikkert, det er at du bor i et område av landet hvor du har mulighet til å velge andre former for kollektivtransport, som tog. Lenger nord i landet er det ikke så mange valgmuligheter, med mindre du vil bruke dagevis på buss eller hurtigrute.

Personlig ville jeg nok følt livet mitt som litt snevert hvis jeg ikke fikk reise mer enn min egen bil hadde tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, reiseglad skrev:

Iallefall nokså spesielt å ikke ha reist med fly. Har du ikke familie på andre siden av landet som du besøker av og til? Har du aldri reist på konferanse eller kurs i forbindelse med jobb? Har du aldri vært nysgjerrig på hva som befinner seg i London feks? Føler du aldri en lengsel om å oppleve gode viner i Italia eller bade på varme strender? Eller dra til Lofoten for å gå på fjell eller delta på Lofotfiske? Du sier jo at du ikke reiste på ferie da du var liten, det gjorde ikke jeg heller. Men som voksen har jeg jo hatt behov for å reise, både i jobb og private sammenhenger. Har man et barn eller nær familie som flytter langt, så vil man vel på besøk? Har du aldri blitt invitert med på jentetur med venner eller jobbkollegaer?

 

En ting som er helt sikkert, det er at du bor i et område av landet hvor du har mulighet til å velge andre former for kollektivtransport, som tog. Lenger nord i landet er det ikke så mange valgmuligheter, med mindre du vil bruke dagevis på buss eller hurtigrute.

Personlig ville jeg nok følt livet mitt som litt snevert hvis jeg ikke fikk reise mer enn min egen bil hadde tillatt.

Nei, nei, nei, nei, nei..

Jeg reiste jo på ferie da jeg var liten, men alltid bilferie og alltid innenlands.

Anonymkode: f8494...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart. Jeg kjenner ingen som aldri har flydd! Og da tenker inkluderer jeg alle barna jeg kjenner faktisk :) 

I mitt hode lever man da veldig stille? Ser for meg at du ikke er spesielt nysgjerrig eller eventyrlysten på opplevelser, men at du foretrekker det nære, kjente. Fair nok, såklart, men veldig uvant tanke for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min utilitaristiske verden synes det helt fornuftig. En velger å reise med fly dersom det er rimeligst, mest praktisk og det er det fornuftige valget; ikke fordi "alle andre" gjør det. En kommer seg bra rundt med bil, tog, båt, buss, sågar til fots og på sykkel, for den saks skyld. Vil tro en kan være bra bereist, selv om tilfeldighetene har fraktet en rundt på alle tenkelige måter, bortsett fra luftveien.

Vil også tro at dersom du ikke føler frykt for å fly bare av tanken, så vil du sannsynligvis komme godt utav det, sålenge du bare har tyggis. Har flere ganger selv valgt å ta buss istedenfor fly, bare for turen og opplevelsens skyld. Og jeg er rimelig luftfartinteressert. Du sparer deg for mye venting og kø, ved sikkerhetssjekk og forsinkelser, da. Kan tenke meg at det blir litt pes med så mye nytt på en gang, hvis en skal på jomfrutur. Vanskelig å begripe for oss som er like vant med å fly, som å ta buss eller tog. Skjønner at det også kan være en grunn til å velge alternativ transport, om det sender deg i riktig retning. - Velger du tog foran fly, gjør du jo bare det samme som interrailerne, opplever reisen for reisen sin skyld, ikke kun på grunn av destinasjonen.

Ikke'no stress. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...