Gå til innhold

Flytte fra by til land; fordele og ulemper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som jeg ser det, er det viktig hvordan far ser på dette.  At det ikke blir for vanskelig, praktisk og økonomisk, å holde god kontakt med ungene. 

Utover dette tror jeg barn har mye bedre av å vokse opp i små samfunn, enn i stor by.  Barna dine er enda så må at de neppe vil få problemer med å tilpasse seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Zienna skrev:

Som jeg ser det, er det viktig hvordan far ser på dette.  At det ikke blir for vanskelig, praktisk og økonomisk, å holde god kontakt med ungene. 

Utover dette tror jeg barn har mye bedre av å vokse opp i små samfunn, enn i stor by.  Barna dine er enda så må at de neppe vil få problemer med å tilpasse seg. 

Ikke nødvendigvis. Er det f.eks en barneskole med få elever og få barn i området generelt, og ditt barn ikke har det greit på skolen eller ikke får venner så er det ikke bare bare å skifte miljø eller finne andre venner.  Videre er det i ungdomstiden mindre å finne på, har selv to venninner som flyttet fra by til landet og begge begynte å drikke MYE tidligere enn vi bybarna gjorde fordi det var det de fant på i helgene. Fordeler og ulemper ved både by og landliv. 

Anonymkode: 22760...b90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Zienna skrev:

Som jeg ser det, er det viktig hvordan far ser på dette.  At det ikke blir for vanskelig, praktisk og økonomisk, å holde god kontakt med ungene. 

Utover dette tror jeg barn har mye bedre av å vokse opp i små samfunn, enn i stor by.  Barna dine er enda så må at de neppe vil få problemer med å tilpasse seg. 

Foreldrene mine ble skilt da jeg var tenåring, og jeg flyttet fra et lite sted til en ganske stor by. Har aldri følt meg mer hjemme. Plutselig var det ok å være flink på skolen, jeg fant andre som jeg følte meg på samme nivå med og som delte mine sære interesser. Fram til jeg flyttet hadde jeg, som alle andre jenter der jeg vokste opp, snublet rundt dritings på bygdefester og hengt med gutter som hverken hadde sunne interesser eller var på min egen alder (mange år eldre). De fleste av venninnene mine mistet jomfrudommen lenge før de nådde seksuell lavalder, til gutter som ikke hadde lov til å ha seg med ei lita tenåringsjente. 

Ungdomslivet i byen er sikkert heller ikke rosenrødt bestandig, men jeg er så lei denne romantiseringen av bygda. Jeg er voksen og har barn nå, og ville aldri latt dem vokse opp på mitt hjemsted.

Anonymkode: 7e8d9...6a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Er det f.eks en barneskole med få elever og få barn i området generelt, og ditt barn ikke har det greit på skolen eller ikke får venner så er det ikke bare bare å skifte miljø eller finne andre venner.  Videre er det i ungdomstiden mindre å finne på, har selv to venninner som flyttet fra by til landet og begge begynte å drikke MYE tidligere enn vi bybarna gjorde fordi det var det de fant på i helgene. Fordeler og ulemper ved både by og landliv. 

Anonymkode: 22760...b90

Dette kommer vel litt an på hvor lite stedet er. Om vi flytter, blir det til et tettsted med ca.7000, på den aktuelle barneskolen er det omtrent 60 elever på hvert trinn, altså omtrent det samme som her vi er nå. I tillegg er det musikkskole/kulturskole der slik at eldste kan fortsette på gitarundervisning, minste kan eventuelt starte på teatergruppe eller fortsette med dans.

Men har ikke bestemt meg, men vi vil få det bedre økonomisk om vi flytter, få råd til å reise på utenlandsturer om sommeren f.eks., få mindre boliglån, mindre stressende hverdag.

Anonymkode: 87719...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår argumentene dine med bedre økonomi og større hus. Synes likevel det å flytte barna 5 timer med bil unna far trekker for mye ned til at flytting er en god løsning. Forhold, hyppig samvær og geografisk nærhet mellom barna og far veier tyngre enn størrelse på bolig. Går det kollektivtransport i mellom Oslo og dit du vil flytte så barna evt kan reise selv når de er eldre dersom bilkjøring er vanskelig? Hva om far får seg ny kjæreste og etablerer seg på nytt, da er det ikke like naturlig å bo hos deg en langweekend i måneden. Kan hende blir løsningen på at du velger å flytte at du selv må bruke mye tid i bil minst en helg per måned for å frakte ungene i retning Oslo. 

Anonymkode: deb0b...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår argumentene dine med bedre økonomi og større hus. Synes likevel det å flytte barna 5 timer med bil unna far trekker for mye ned til at flytting er en god løsning. Forhold, hyppig samvær og geografisk nærhet mellom barna og far veier tyngre enn størrelse på bolig. Går det kollektivtransport i mellom Oslo og dit du vil flytte så barna evt kan reise selv når de er eldre dersom bilkjøring er vanskelig? Hva om far får seg ny kjæreste og etablerer seg på nytt, da er det ikke like naturlig å bo hos deg en langweekend i måneden. Kan hende blir løsningen på at du velger å flytte at du selv må bruke mye tid i bil minst en helg per måned for å frakte ungene i retning Oslo. 

Anonymkode: deb0b...144

Ja, det går tog og buss rimelig direkte.

Nei, de kommer aldri til å bo fast hos far. Han er ikke så god til å være far, rett og slett. Skolen sendte til og med en bekymringsmelding til barnevernet angående far, og barnevernet fortalte meg at de håper barna i alle fall ikke besøker far mer enn annenhver helg. Eldste vil egentlig aldri frivillig besøke far.

Anonymkode: 87719...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE GJØR DET er mitt råd. 

Jeg angrer vettet av meg fordi jeg gjorde akkurat det!

 

Anonymkode: 55dca...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å svare på det du spør om og ikke blande meg så i diskusjonen som har vært. Har ikke barn ennå, men vi flyttet fra byen til landet nettopp med tanke på familie og oppvekstforhold for barna i fremtiden. Ikke fordi det er dårligere å vokse opp i by, men fordi vi ønsket å gi våre fremtidige barn den oppveksten vi hadde. For oss var det viktigere med skogen, friluftslivmulighetene og et mindre miljø. 

Jeg vokste opp midt i skogen med mange km til nærmeste nabo. Det var utfordrende med tanke på det sosiale, men også en helt fantastisk oppvekst med naturen og familien som det aller viktigste.

Regner med du tar med far på avgjørelsen din, men jeg trives veldig godt med å være tilbake på landet etter nesten ti år i byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎29‎.‎09‎.‎2016 den 16.06, AnonymBruker skrev:

IKKE GJØR DET er mitt råd. 

Jeg angrer vettet av meg fordi jeg gjorde akkurat det!

 

Anonymkode: 55dca...f25

Hva er det du angrer på? Konkrete ting, savner du noe fra byen f.eks.?

Anonymkode: 87719...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, September 28, 2016 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Synes folk er litt hysteriske nå om dagen om nærheten til far. Det beste er jo forsåvidt å på nærme hverandre, men det fungerer ikke alltid. Selv så jeg pappa en til to ganger i året når jeg vokste opp, og vi pratet ofte på telefonen. Vi har også et godt forhold den dag i dag, og vi sees ca. like ofte. 

Anonymkode: f6675...6ec

Godt forhold og sees en til to ganger i året? 

Anonymkode: b74a4...cef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...