Gå til innhold

Flytte fra by til land; fordele og ulemper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å flytte tilbake til mine hjemtrakter, men er litt komplisert siden jeg har barn og er skilt.

Vi bor i en kommune i Akershus, tar 10 min å kjøre til Oslo sentrum omtrent. Vi bo i en horisontaldelt tomannsbolig (hvor vi bor øverst), med hage og garasje - men ganske lite og tungvint.

Som enslig forsørger er ikke boligprisene her i kommunen slik at jeg noensinne ser for meg å flytte til noe større(om jeg ikke vinner i Lotto da). Huset er ca. 100 kvm, fordelt på ca. 70 kvm i 2.etasje som har to soverom, og loftet på ca. 30 kvm(med for lav takhøyde til å være oppholdsrom formelt sett) som jeg bruker som mitt soverom.

Barna går i 1. og 3.klasse,og eldste barnet ønsker ikke å flytte, mens minste synes det ville være bra å flytte og få større hus og mer fritt bomiljø.

Ulempen er selvsagt at barna må starte "på nytt sosialt, at de savner gamle venner etc. Dit jeg ønsker å flytte, er jo også mindre sentralt med en del mindre kulturelle tilbud. Bor ca. 7000 der. De vil ikke kunne gå til skolen, men ta skolebuss ca. 6 km hver vei til skolen. Faren bor her, og tenker at han i stedet for å ha dem annenhver helg, kan besøke oss en langhelg hver måned  -eller oftere om han vil. Blir litt upraktisk.

Fordeler er selvsagt bosituasjonen; om vi flytter, blir det til et gårdshus på ca. 400 kvm(der jeg vokste opp), som trenger litt oppussing, har stor hage. Skolen de eventuelt skal begynne på, er også nylig totaloppusset med gode lærere (kjenner til noen av dem). Vi vil få mer penger til overs, er billigere å bo der. Har fått verdivurdering av nåværende bolig, og differansen mellom evt. salg av denne og kjøp av den "på landet" er ca. 1 million. Altså vil vi kunne ha penger til å pusse opp en bolig som vil være større og bedre. Jeg vil stresse mindre, ha bedre samvittighet (om barna får det bra på den nye skolen og stedet).

 

Dere som har flyttet fra by til land; hvordan gikk det? Angrer dere, eller ville dere gjort det igjen?

Hva burde jeg gjøre egentlig?

 

 

Anonymkode: 87719...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du må ta hensyn til barnas samvær med far også, at han skal måtte reise til dere på "besøk" for samvær høres ikke helt riktig ut. Hvor langt unna er det snakk om? Hva sier den eldste om at han/hun ikke vil flytte? 

Å bytte skole og sosialt miljø er ikke alltid enkelt for barn, selvsagt kan det gå strålende og mange barn er tilpasningsdyktige, men det er jo aldri noen garanti for at de vil trives, så personlig ville jeg strukket meg langt for at barna skulle slippe å bytte skole når de først har begynt og har fått venner der de går. Jeg ville heller ikke ønsket å flytte dem langt vekk fra sin far og vanskeliggjort samvær. 

Anonymkode: 22760...b90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du må ta hensyn til barnas samvær med far også, at han skal måtte reise til dere på "besøk" for samvær høres ikke helt riktig ut. Hvor langt unna er det snakk om? Hva sier den eldste om at han/hun ikke vil flytte? 

Å bytte skole og sosialt miljø er ikke alltid enkelt for barn, selvsagt kan det gå strålende og mange barn er tilpasningsdyktige, men det er jo aldri noen garanti for at de vil trives, så personlig ville jeg strukket meg langt for at barna skulle slippe å bytte skole når de først har begynt og har fått venner der de går. Jeg ville heller ikke ønsket å flytte dem langt vekk fra sin far og vanskeliggjort samvær. 

Anonymkode: 22760...b90

Det er snakk om ca. 5 timer unna med bil.

Hvorfor er det ikke riktig at far skal besøke dem, hvorfor skal alltid barna sendes hit og dit? Hva er riktig med det?

Anonymkode: 87719...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om ca. 5 timer unna med bil.

Hvorfor er det ikke riktig at far skal besøke dem, hvorfor skal alltid barna sendes hit og dit? Hva er riktig med det?

Anonymkode: 87719...dde

Men hvorfor mener du det er riktig å flytte hele fem timer vekk fra barnas far? Hvordan vil det påvirke deres forhold? Dere har valgt å få barna sammen og da bør man, mener jeg, strekke seg langt for at barna får ha begge foreldrene nært tilstede i livet sitt. En langhelg i måneden hvor far kommer på besøk er ikke mye. 

Anonymkode: 22760...b90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor mener du det er riktig å flytte hele fem timer vekk fra barnas far? Hvordan vil det påvirke deres forhold? Dere har valgt å få barna sammen og da bør man, mener jeg, strekke seg langt for at barna får ha begge foreldrene nært tilstede i livet sitt. En langhelg i måneden hvor far kommer på besøk er ikke mye. 

Anonymkode: 22760...b90

En langhelg er vel ikke så mye mindre enn annenhver helg.

Hva med folk som bor enda lenger fra hverandre; Oslo og Tromsø f.eks., og sender barna med fly til den andre forelderen? Er det riktig synes du?

 

Anonymkode: 87719...dde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk er litt hysteriske nå om dagen om nærheten til far. Det beste er jo forsåvidt å på nærme hverandre, men det fungerer ikke alltid. Selv så jeg pappa en til to ganger i året når jeg vokste opp, og vi pratet ofte på telefonen. Vi har også et godt forhold den dag i dag, og vi sees ca. like ofte. 

Anonymkode: f6675...6ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En langhelg er vel ikke så mye mindre enn annenhver helg.

Hva med folk som bor enda lenger fra hverandre; Oslo og Tromsø f.eks., og sender barna med fly til den andre forelderen? Er det riktig synes du?

 

Anonymkode: 87719...dde

Nei, det synes jeg ikke, det er derfor jeg sier at jeg personlig aldri ville flyttet mitt barn så langt unna sin far :) 

Anonymkode: 22760...b90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk er litt hysteriske nå om dagen om nærheten til far. Det beste er jo forsåvidt å på nærme hverandre, men det fungerer ikke alltid. Selv så jeg pappa en til to ganger i året når jeg vokste opp, og vi pratet ofte på telefonen. Vi har også et godt forhold den dag i dag, og vi sees ca. like ofte. 

Anonymkode: f6675...6ec

Takk for det.

Det er jo heller ikke snakk om at jeg prøver å sabotere kontakten med far. Dit vi eventuelt skal flytte, er det masse plass og tenker at far kanskje kan komme på besøk en eller flere ganger i måneden og bo på et gjesterom. Hva er så ille med det? Ville vel være verre om barna skal måtte reise til far annenhver helg eller en gang i måneden?

Anonymkode: 87719...dde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det synes jeg ikke, det er derfor jeg sier at jeg personlig aldri ville flyttet mitt barn så langt unna sin far :) 

Anonymkode: 22760...b90

Ok,så fint at du "personlig" mener det da. Kanskje du har veldig god økonomi og fin bolig, og lett tar den "holier than thou-"holdningen.

Anonymkode: 87719...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk er litt hysteriske nå om dagen om nærheten til far. Det beste er jo forsåvidt å på nærme hverandre, men det fungerer ikke alltid. Selv så jeg pappa en til to ganger i året når jeg vokste opp, og vi pratet ofte på telefonen. Vi har også et godt forhold den dag i dag, og vi sees ca. like ofte. 

Anonymkode: f6675...6ec

Hysteriske? Her avskriver du jo far som mindre viktig for et barn. 

Anonymkode: 22760...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk er litt hysteriske nå om dagen om nærheten til far. Det beste er jo forsåvidt å på nærme hverandre, men det fungerer ikke alltid. Selv så jeg pappa en til to ganger i året når jeg vokste opp, og vi pratet ofte på telefonen. Vi har også et godt forhold den dag i dag, og vi sees ca. like ofte. 

Anonymkode: f6675...6ec

Noen fedre har tettere bånd med barna sine, da. Og i de situasjoner er det ekstra sårt for barn og far og ikke kunne se hverandre så ofte. Jeg hadde et veldig nært bånd til moren min da jeg vokste opp og hadde takler dårlig å måtte flytte med far langt av sted. Andre barn har tette bånd til far og for dem kan det i verste fall føre til depresjon og sinne fordi man ikke får se den man er glad i like ofte.

Nå vet ikke jeg hvilke forhold denne familien har til hverandre, jeg bare sier at noen barn takler dårlig å bli nesten skilt fra far. Jeg hadde ei venninne som skled ut ganske tidlig fordi foreldrene skilte seg og bodde langt fra hverandre. Hun var veldig glad i faren sin, men måtte bo med mor

Anonymkode: a5234...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer det viktigste: jobb? Du må bo der du enklest og best kan forsørge deg selv og dine barn. Kan du ikke det i dag, må du bo der mulighetene er størst for at du kan det i morgen. Har du jobb begge steder, og inntekten blir lik, ville jeg sett på nettverk, hvorav barnas far selvfølgelig er den viktigste. Fem timer unna, da vil han aldri komme på forestillinger, fotballkamper, se 17.maitoget, du må ha barnevakt av andre. 400 kvadrat er for mye for tre personer syns jeg, det vil jo være et halvt årsverk bare å holde det rent og ryddig, for ikke å snakke om penger og tid til oppussing. Skolebuss ville også trukket ned for meg. 

Anonymkode: a9dac...ed6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk er litt hysteriske nå om dagen om nærheten til far. Det beste er jo forsåvidt å på nærme hverandre, men det fungerer ikke alltid. Selv så jeg pappa en til to ganger i året når jeg vokste opp, og vi pratet ofte på telefonen. Vi har også et godt forhold den dag i dag, og vi sees ca. like ofte. 

Anonymkode: f6675...6ec

Du ser faren din 1-2 ganger i året og mener dere har et godt forhold, men det kan jo neppe være særlig nært ? 

Jeg kunne aldri tenkt meg å se min far så sjelden. Han er en svært viktig del av mitt liv og vi er der alt fra 2 ganger i uka til ca. 10 dagers mellomrom, og dersom noe stort hender i mitt liv er min far (og min mor) de første jeg vender meg til for råd og hjelp. Det hadde neppe vært det samme dersom jeg hadde sett faren min en langhelg i måneden (eller som i ditt tilfelle; 1-2 ganger i året) i oppveksten. 

TS; Jeg syntes ikke du bør flytte. Barnas forhold til far er viktig, og dessuten kan det bli kjedelig på barna å bo på et sted med kun 6000 innbyggere hvor de må busses 6 km hver vei for å gå på skole. Hvor langt må de reise når de skal begynne på ungdomsskolen og videregående? Er det mange barn på samme alder innen gangavstand? 

Anonymkode: e09fc...21d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok,så fint at du "personlig" mener det da. Kanskje du har veldig god økonomi og fin bolig, og lett tar den "holier than thou-"holdningen.

Anonymkode: 87719...dde

Altså, ber du om innspill så får du nesten tåle å høre folks meninger og da. Holier than you er jeg på ingen måte, noe så hårsårt. 

Anonymkode: 22760...b90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes overhodet ikke dette er riktig med tanke på far. Hvorfor skal han måtte pendle for å besøke sine barn når DU velger å flytte? Du har valgt å få barn med denne mannen, da må du også sørge for at barna kan ha en jevn kontakt med far selv om dere ikke lenger er sammen. Hvorfor skal far gå glipp av fotballkamper, 17. mai og lignende som noen skriver over her? Å gi barna et godt forhold til far er kjempeviktig.

Jeg skjønner dog godt at du ønsker å flytte vekk fra bosituasjonen du har nå. Finnes det ikke en plass nærmere hvor boligmarkedet er bedre enn der du bor nå? I en times kjøreavstand til far foreksempel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser faren din 1-2 ganger i året og mener dere har et godt forhold, men det kan jo neppe være særlig nært ? 

Jeg kunne aldri tenkt meg å se min far så sjelden. Han er en svært viktig del av mitt liv og vi er der alt fra 2 ganger i uka til ca. 10 dagers mellomrom, og dersom noe stort hender i mitt liv er min far (og min mor) de første jeg vender meg til for råd og hjelp. Det hadde neppe vært det samme dersom jeg hadde sett faren min en langhelg i måneden (eller som i ditt tilfelle; 1-2 ganger i året) i oppveksten. 

TS; Jeg syntes ikke du bør flytte. Barnas forhold til far er viktig, og dessuten kan det bli kjedelig på barna å bo på et sted med kun 6000 innbyggere hvor de må busses 6 km hver vei for å gå på skole. Hvor langt må de reise når de skal begynne på ungdomsskolen og videregående? Er det mange barn på samme alder innen gangavstand? 

Anonymkode: e09fc...21d

Det er ca.samme avstand til ungdomsskole og videregående også.

Anonymkode: 87719...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg syntes overhodet ikke dette er riktig med tanke på far. Hvorfor skal han måtte pendle for å besøke sine barn når DU velger å flytte? Du har valgt å få barn med denne mannen, da må du også sørge for at barna kan ha en jevn kontakt med far selv om dere ikke lenger er sammen. Hvorfor skal far gå glipp av fotballkamper, 17. mai og lignende som noen skriver over her? Å gi barna et godt forhold til far er kjempeviktig.

Jeg skjønner dog godt at du ønsker å flytte vekk fra bosituasjonen du har nå. Finnes det ikke en plass nærmere hvor boligmarkedet er bedre enn der du bor nå? I en times kjøreavstand til far foreksempel?

Men om jeg først skal flytte, vil jeg jo ikke flytte til et random sted på Østlandet hvor jeg ikke har noen tilknytning, bare fordi det er nærmere far.

Anonymkode: 87719...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men om jeg først skal flytte, vil jeg jo ikke flytte til et random sted på Østlandet hvor jeg ikke har noen tilknytning, bare fordi det er nærmere far.

Anonymkode: 87719...dde

Nei jeg forstår det, men det er ikke sikkert du trenger å flytte så langt for å kunne beholde nettverket til både deg og barna :)  Selv flyttet jeg en gang til nabokommunen pga økonomi og fikk sykt mye mer for pengene på boligfronten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sirah skrev:

Nei jeg forstår det, men det er ikke sikkert du trenger å flytte så langt for å kunne beholde nettverket til både deg og barna :)  Selv flyttet jeg en gang til nabokommunen pga økonomi og fikk sykt mye mer for pengene på boligfronten :)

Ja, men det ville være litt bittert å bo i nabokommunen og at barna må bytte skole når de likevel bor så nærme gamleskolen.

Anonymkode: 87719...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo helt an på barna. Selv er jeg ganske sur fordi foreldrene mine flyttet ut på landet da de fikk barn. Jeg hadde hatt det mye bedre om jeg hadde vokst opp i byen. Barna først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...