Gå til innhold

Kan du anbefale meg en elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Carrot skrev:

Automat er ikke "standard" og du må ikke kjøpe automat dersom du velger andre biltyper e El bil, du kan gjøre det men de fleste, om ikke alle,  leveres i begge varianter.

En følelse kan ikke alltid beskrives, og jeg får inntrykk av at du er veldig Pro El-bil og jeg må forsvare min opplevelse? Som sagt har jeg prøvd tre ulike og av de tre ville jeg om jeg måtte velge tatt Golf som El bli - men for min del er ikke El bil et valg jeg ville gjort, jeg mener også ting som gjenbruk, batteri osv ikke er helt "up to date" ergo vil jeg ikke gå der selv - men om andre ønsker det får jo det selvsagt være helt greit :)

Jeg savner ikke mer støy - jeg syns tvert imot det er mye veistøy i el biler, men lite motorlyd, jeg har V8 i en av våre biler så gromlyden er selvsagt helt borte i en El bil.

Veldig kult innlegg. En kvinne som skolerer elbilmannfolka i hva hun legger i kjørefølelse. Det er så bra! Ingenting er som draget/momentet/det "perfekte" girskifte du kan få med en bra oppsatt fossilbil. Det er stille i elbilen. Nesten for stille. Og det er annerledes i forhold til fossil. Elbil blir mer fremkomstmiddel. Som å ta bussen. Bare at du slipper å sitte på bussen. Og jeg har også V8. El og V8. Begge har sine fordeler og ulemper. Og elbil som bare klarer 13-20mil alt etter kjøreforholdene setter sin egen begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Uhørt skrev:

Veldig kult innlegg. En kvinne som skolerer elbilmannfolka i hva hun legger i kjørefølelse. Det er så bra! Ingenting er som draget/momentet/det "perfekte" girskifte du kan få med en bra oppsatt fossilbil. Det er stille i elbilen. Nesten for stille. Og det er annerledes i forhold til fossil. Elbil blir mer fremkomstmiddel. Som å ta bussen. Bare at du slipper å sitte på bussen. Og jeg har også V8. El og V8. Begge har sine fordeler og ulemper. Og elbil som bare klarer 13-20mil alt etter kjøreforholdene setter sin egen begrensning.

:fnise: var ikke ment som skolering *ler* mer som en forklaing på hvorfor jeg ikke syns Elektrisk er helt "der" ennå - jeg har vært pasasjer i en Tesla, super komort OG fart - for all del og sikkert supre kjøreegenskaper, for de som liker den følelsen og opplevelsen er det nok en rå variant. Samme med i8 - den var hetig turen i den, for all del - men, for meg mangler det noe.

Som du skriver; fra A til B er EL supert, men for å kjøre om man liker kjøring er det på en måte litt tamt syns jeg, men det er min opplevelse - som sagt, skulle jeg anbefalt elektrtisk ville jeg sagt prøv Golf. Av de "dyrere" merkene er kaskje både Mercede og BMW gode biler? Men den typiske Leafen har jeg ikke sansen for overode hverken interiør eller ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er en veldig rik olje-nasjon, som har råd til å kjøpe elbiler til innbyggerne sine. Det er ikke alle land som har muligheten til å gi slike enorme subsidier. På ett eller annet tidspunkt må elbilene kunne stå på egne bein. Dersom elbilene skal kunne konkurrere uten subsidier, så må de rett og slett ned i pris.                                                  

Anonymkode: 56804...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2016 den 19.39, tdm900 skrev:

Elbil er og blir en flopp :) De er snart tilbake på museum. Og det er nettopp det du nevner med batterier, som skal gjenvinnes en dag, de er veldig forurensende når de produseres, men ingen vet enda hva det fører til den dagen de må skrotes. Og det er enda mye usikkerhet med levetid. 

Bare tull selvsagt. Men det hadde vært interessant å se om du klarer å bakke opp påstandene dine (med noe annet enn youtube videoer).

Anonymkode: f57e0...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull selvsagt. Men det hadde vært interessant å se om du klarer å bakke opp påstandene dine (med noe annet enn youtube videoer).

Anonymkode: f57e0...0a2

Hvilke youtubevideoer er det du sikter til?

Hadde en elbil kosta like mye eller mer, en en bil med forbrenningsmotor, hadde det gått like trått å selge de her til lands som resten av europa! De blir ikke kjøpt for miljøet sin del, kun for å spare egen lommebok! Skal det gagne miljøet må bilen parkeres, og flere i bynære områder må over på kollektivtransport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Hvilke youtubevideoer er det du sikter til?

Hadde en elbil kosta like mye eller mer, en en bil med forbrenningsmotor, hadde det gått like trått å selge de her til lands som resten av europa! De blir ikke kjøpt for miljøet sin del, kun for å spare egen lommebok! Skal det gagne miljøet må bilen parkeres, og flere i bynære områder må over på kollektivtransport!

Prøv en gang til, det var ikke dette du snakket om i forrige innlegg.

Anonymkode: f57e0...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv en gang til, det var ikke dette du snakket om i forrige innlegg.

Anonymkode: f57e0...0a2

Du får bare sitte der med babbelet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2016 den 11.38, AnonymBruker skrev:

På ett eller annet tidspunkt må elbilene kunne stå på egne bein. Dersom elbilene skal kunne konkurrere uten subsidier, så må de rett og slett ned i pris.                                                  

Anonymkode: 56804...ca6

På 16.10.2016 den 14.23, tdm900 skrev:

Hadde en elbil kosta like mye eller mer, en en bil med forbrenningsmotor, hadde det gått like trått å selge de her til lands som resten av europa! De blir ikke kjøpt for miljøet sin del, kun for å spare egen lommebok! Skal det gagne miljøet må bilen parkeres, og flere i bynære områder må over på kollektivtransport!

Hva med å lese en 6 dager gammel artikkel fra Forbes. Det er vel fakta nok i disse tallene? Tesla S er mest solgte luksussedan i USA tredje kvartal 2016.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-12/tesla-dominates-u-s-luxury-sedan-sales

Tesla S selger like mye som det Mercedes S-Klasse og BMW 7serie gjør TILSAMMEN i USA. Her er det ikke like mye avgiftunntak ute å går som i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2016 den 9.04, Carrot skrev:

som sagt, skulle jeg anbefalt elektrtisk ville jeg sagt prøv Golf. Av de "dyrere" merkene er kaskje både Mercede og BMW gode biler? Men den typiske Leafen har jeg ikke sansen for overode hverken interiør eller ytelse.

Golf er en fin bil. Men de koster mye uten å kjøre noe lengre enn en Leaf med det store batteriet.

BMW i3 med store batteriet alene i bilen, uten varme eller AC, langt under fartsgrensen på motorveien, og koster mye mer enn en Leaf uten at den kjører noe lengre. http://www.side3.no/motor/test-bmw-i3-med-94-ah-batteri---rekkeviddetest/3423272687.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2016 den 19.47, Uhørt skrev:

Golf er en fin bil. Men de koster mye uten å kjøre noe lengre enn en Leaf med det store batteriet.

BMW i3 med store batteriet alene i bilen, uten varme eller AC, langt under fartsgrensen på motorveien, og koster mye mer enn en Leaf uten at den kjører noe lengre. http://www.side3.no/motor/test-bmw-i3-med-94-ah-batteri---rekkeviddetest/3423272687.html

egolfen koster omtrent det samme som Leaf (nypris). Forskjellen er at Leaf taper seg mye som bruktbil mens egolfen holder seg bedre i verdi. egolf har også avansert teknologi og kjøreglede som dessverre Leaf mangler.

Akkurat nå får du mest rekkevidde for pengene med nye Zoe 40 kWh. Men merk at denne sliter med ladestyr som TN-nett og kun 3-fase.

 

Anonymkode: 54e80...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

egolfen koster omtrent det samme som Leaf (nypris). Forskjellen er at Leaf taper seg mye som bruktbil mens egolfen holder seg bedre i verdi. egolf har også avansert teknologi og kjøreglede som dessverre Leaf mangler.

Akkurat nå får du mest rekkevidde for pengene med nye Zoe 40 kWh. Men merk at denne sliter med ladestyr som TN-nett og kun 3-fase.

 

Anonymkode: 54e80...a07

Den krever TN nett, ja. Men den må ikke ha trefase for å lade. Hvis ikke hadde jeg aldri klart å lade min Zoe på hytta (der er det 1 fas og TN nett).

Ladeløsningen for hurtiglading er dog nærmest ubrukelig, min har maks 22kW ladeeffekt, det gamle "lille" batteriet, og bruker nærmere en time for å lade fra tomt batteri til 80%. Zoe med 40kWh batteriet har utrolig nok beholdt denne ladeløsningen, selv om batteristørrelsen er nesten doblet. Forvent å stå to timer på "hurtigladeren" med denne bilen, om batteriet er tomt.

Anonymkode: f57e0...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...