Gå til innhold

Tjene penger og trygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

All inntekt på opplyses om, og skattes av. Ellers får du en grusom smell, som en jeg kjenner gjorde. 

Inntektsgrensen er vel 70 eller 78.000 i året.

Anonymkode: 2290b...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du skal skatte av det du selger kommer jo an på omstendighetene. Har du kjøpt en jakke til 10000 og selger den til 3500 skal du ikke skatte noe (du har jo tapt penger). Om du kjøpet en jakke til 2000 og selger til 3500 skal du skatte av det du har tjent (skatte av 1500). 

Om det er et enkelt salg det er snakk om så er det nok ingen som bryr seg. Har du tenkt å starte en privat bedrift som driver med kjøp og salg må du tenke på beskattning av fortjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All inntekt på opplyses om, og skattes av. Ellers får du en grusom smell, som en jeg kjenner gjorde. 

Inntektsgrensen er vel 70 eller 78.000 i året.

Anonymkode: 2290b...1f9

Ikke om det er regnet som hobbyvirksomhet, altså ikke egnet til å gå med overskudd over tid.
http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en bra ting. Forhåpentligvis så kommer du til åp gjøre det så bra på sikt at trygda frafaller og du kan greie deg selv. Hvor bra hadde ikke det vært for deg og oss andre?

Anonymkode: 4d01c...353

Det hadde vært knallbra for meg om jeg ble helt frisk og klarte å jobbe så mye, jeg liker dårlig å være så avhengig av staten. Men hvordan ville det være bra for dere andre? TS

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært knallbra for meg om jeg ble helt frisk og klarte å jobbe så mye, jeg liker dårlig å være så avhengig av staten. Men hvordan ville det være bra for dere andre? TS

Anonymkode: 16661...f6b

Vedkommende hinter naturligvis til at det er garantert HENNES eller HANS og alle andre arbeidstagere sine skattekroner som går rett i lomma di som trygd. Vanlig ytring her på forumet fra de som er i jobb når de frekventerer tråder startet av uføretrygdede eller andre som mottar ytelser fra staten. Du bør ikke nevne at du er uføretrygdet, for da er du en som stjeler deres skattekroner.

Jeg er uføretrygdet selv ;-)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Million skrev:

Vedkommende hinter naturligvis til at det er garantert HENNES eller HANS og alle andre arbeidstagere sine skattekroner som går rett i lomma di som trygd. Vanlig ytring her på forumet fra de som er i jobb når de frekventerer tråder startet av uføretrygdede eller andre som mottar ytelser fra staten. Du bør ikke nevne at du er uføretrygdet, for da er du en som stjeler deres skattekroner.

Jeg er uføretrygdet selv ;-)

Er du nå sikker på det? ;) 

Nei, de av oss som mener "andre arbeidstagere sine skattekroner går rett i lomma di som trygd" mener ofte ikke det. Men når man er 100% trygdet så har man jo per definisjon ingen restarbeidsevne, så det er jo bare rett og rimelig at trygden blir avkortet etterhvert som man tjener mer. Det hadde ikke vært veldig bærekraftig at man generelt kunne hatt 100% av en offentlig ytelse og jobbet så mye man ville. 

Anonymkode: 0a893...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Million skrev:

Vedkommende hinter naturligvis til at det er garantert HENNES eller HANS og alle andre arbeidstagere sine skattekroner som går rett i lomma di som trygd. Vanlig ytring her på forumet fra de som er i jobb når de frekventerer tråder startet av uføretrygdede eller andre som mottar ytelser fra staten. Du bør ikke nevne at du er uføretrygdet, for da er du en som stjeler deres skattekroner.

Jeg er uføretrygdet selv ;-)

Det var det jeg tenkte også. Men vedkommende betaler jo ikke mer i skatt selv om jeg er syk, og om jeg blir frisk betaler de ikke mindre, såvidt jeg vet.

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en DRØSS med faktafeil ute. Som vanlig av synserne på forumet.

Er du 100% uføretrygdet, kan du tjene 0,4G (ca 36000) før du blir trukket i trygd. For de som er uføretrygdet før 2015 (ny reform) er grensen noe høyere.Fra og med 2019 er grensen 0,4G for alle. Om du går over disse grensene reduseres trygden din ihh til kompensasjonsgraden din (ulik fra person til person).

Du skatter fra første krone av det du har i arbeidsinntekt, men trygden reduseres ikke før en passerer 0,4G. Om inntekten kommer fra skattefritt arbeid (se handlehvitt.no) skal den følgelig ikke skattes av eller oppgis som inntekt. (ingen innmeldingsplikt for verken oppdragsgiver eller oppdragstaker). Om inntekten kommer fra kapitalinntekter (som renter av bankinnskudd, aksjeutbytte o.l.) skal det heller ikke oppgis som inntekt som kan redusere trygden. En kan altså fint eie aksjer i et selskap, jobbe der for 0,4G og ta ut ubegrenset i aksjeutbytte oppå der igjen, uten at trygden reduseres. Man må selvfølgelig kunne dokumentere både lønn og utbytte, samt forholdet disse i mellom. Slik sett kan man ha ubegrensede inntekter uten at trygden reduseres med en krone, om forholdene ligger til rette for det. Dette er en fin måte for trygdede å tjene penger, da de ofte ikke orker jobbe så mye. Det genereres likevel skattekroner til staten.

Forøvrig bør alle snarest slutte med å hyle om "sine skattepenger" når det gjelder trygdede. Alle oppegående mennesker vet at trygdede får pengene sine fra Pensjonsfondet. Pensjonsfondet består utelukkende av oljeinntekter, og har følgelig ingenting med den vanlige norske skattebetaler å gjøre. Så jo før dere innser at dere tar feil om dette, jo bedre. Det fører uansett bare til at dere dummer dere ut ytterligere.

Anonymkode: 0ce54...22b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2016 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Ikke om det er regnet som hobbyvirksomhet, altså ikke egnet til å gå med overskudd over tid.
http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

Anonymkode: 16661...f6b

Det er jo det, når du regner med å tjene 1000-2000 i måneden, og 6000 på sikt!

Anonymkode: d03f9...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Her er det en DRØSS med faktafeil ute. Som vanlig av synserne på forumet.

Er du 100% uføretrygdet, kan du tjene 0,4G (ca 36000) før du blir trukket i trygd. For de som er uføretrygdet før 2015 (ny reform) er grensen noe høyere.Fra og med 2019 er grensen 0,4G for alle. Om du går over disse grensene reduseres trygden din ihh til kompensasjonsgraden din (ulik fra person til person).

Du skatter fra første krone av det du har i arbeidsinntekt, men trygden reduseres ikke før en passerer 0,4G. Om inntekten kommer fra skattefritt arbeid (se handlehvitt.no) skal den følgelig ikke skattes av eller oppgis som inntekt. (ingen innmeldingsplikt for verken oppdragsgiver eller oppdragstaker). Om inntekten kommer fra kapitalinntekter (som renter av bankinnskudd, aksjeutbytte o.l.) skal det heller ikke oppgis som inntekt som kan redusere trygden. En kan altså fint eie aksjer i et selskap, jobbe der for 0,4G og ta ut ubegrenset i aksjeutbytte oppå der igjen, uten at trygden reduseres. Man må selvfølgelig kunne dokumentere både lønn og utbytte, samt forholdet disse i mellom. Slik sett kan man ha ubegrensede inntekter uten at trygden reduseres med en krone, om forholdene ligger til rette for det. Dette er en fin måte for trygdede å tjene penger, da de ofte ikke orker jobbe så mye. Det genereres likevel skattekroner til staten.

Forøvrig bør alle snarest slutte med å hyle om "sine skattepenger" når det gjelder trygdede. Alle oppegående mennesker vet at trygdede får pengene sine fra Pensjonsfondet. Pensjonsfondet består utelukkende av oljeinntekter, og har følgelig ingenting med den vanlige norske skattebetaler å gjøre. Så jo før dere innser at dere tar feil om dette, jo bedre. Det fører uansett bare til at dere dummer dere ut ytterligere.

Anonymkode: 0ce54...22b

Takk for saklig innlegg. Mange rare innlegg her ja :) Visste ikke om det med aksjer.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det, når du regner med å tjene 1000-2000 i måneden, og 6000 på sikt!

Anonymkode: d03f9...6fa

Ikke nå nei, tre uker etter at jeg begynte. Ikke vet jeg hvilken arbeidsevne jeg har, og tallene bare gjetter jeg. Ikke vet jeg hvor lang tid det kan ta å komme opp i 6000, eller om det skjer i det hele tatt. Så i skrivende stund oppfyller dette ALLE krav til hobbyvirksomhet og INGEN til næringsvirksomhet.

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...