Gå til innhold

Tjene penger og trygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å jobbe litt etter å ha vært 100% uføretrygdet i endel år. Jeg har aldri satt meg inn i reglene rundt dette da jeg har sett det som så usannsynlig at jeg skulle komme ut i jobb. Jeg kommer til å jobbe selvstendig og blir ikke ansatt noe sted, så det som kan bli aktuelt etter hvert er å starte mitt eget firma. Nå ser det ut som jeg kan komme til å tjene 1-2000 kr i mnd, men alt er fortsatt veldig usikkert mht. arbeidsevne og etterspørsel etter det jeg tilbyr.

Det jeg lurer på, er hvor mye kan jeg tjene uten å skatte av det, eller oppgi det? Når må jeg registrere et firma? Hva kommer de til å trekke av trygden?

Jeg har prøvd å lese på NAV sine sider men skjønner lite.

Jeg har nå 13700 utbetalt i trygd i mnd utenom skatt.

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg kommer til å tjene mere senere, jeg regner med at det kan bli opptil 6000 i mnd på sikt.

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kommer til å tjene mere senere, jeg regner med at det kan bli opptil 6000 i mnd på sikt.

Anonymkode: 16661...f6b

Syns det var 50.000 en kunne tjene uten å skatte. Men jeg ville kontaktet nav og sagt ifra. Veldig dumt å ta sjanse på å jobbe svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du ikke kontakt med NAV? 

Jeg mener å ha lest at det er en inntektsgrense når det gjelder uføretrygd. Om jeg husker rett er den på 65 000 kr pr år ved 100% uføretrygd, men ikke ta det for god fisk. 

Anonymkode: 66561...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed til Nav at du skal jobbe litt. Da får du opplysninger om regler og hva du kan tjene før du får trekk i trygd. Å ikke oppgi hva du tjener kan og vil sannsynligvis før eller senere gi deg trøbbel. Fordi det er sjerpet fokus på å kontrollere folk på trygd. Andre kan og melde fra til Nav om at du jobber. 

Anonymkode: 6e589...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alt jeg kan lese på NAV, og kan ta kontakt med dem, ja. Jeg bare lurer på om det er noen som VET det jeg spør om, har vært i samme situasjon etc. "Jeg lurer på om det er slik og slik" kan jeg jo sitte og lure på selv.

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Jessica skrev:

Syns det var 50.000 en kunne tjene uten å skatte. Men jeg ville kontaktet nav og sagt ifra. Veldig dumt å ta sjanse på å jobbe svart. 

Ok, takk. Jeg har ikke lyst å ta sjansen på å jobbe svart. Ser nå på skatteetaten at dette stemmer.

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
20 minutter siden, Jessica skrev:

Syns det var 50.000 en kunne tjene uten å skatte. Men jeg ville kontaktet nav og sagt ifra. Veldig dumt å ta sjanse på å jobbe svart. 

Ok, takk. Jeg har ikke lyst å ta sjansen på å jobbe svart. Ser nå på skatteetaten at dette stemmer.

Anonymkode: 16661...f6b

Men vent...gjelder dette når jeg har trygd også? Er ikke de skattefrie pengene i trygden da?

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nå ganske god informasjon her, det ser ikke ut som om de reduserer trygden så mye med det som jeg har tenkt å tjene: http://www.smartepenger.no/trygd/126-trygd/1203-uforetrygd

Så da er spørsmålet, når begynner jeg å skatte? Jeg skatter jo f.ex. ikke om jeg selger noe for 3000 kroner på finn. TS

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen konklusjon er nå at jeg trenger ikke å bry meg med NAV før jeg har tjent over ca 40 000, eller med skattetaten før jeg har tjent over 186 000. TS

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min egen konklusjon er nå at jeg trenger ikke å bry meg med NAV før jeg har tjent over ca 40 000, eller med skattetaten før jeg har tjent over 186 000. TS

Anonymkode: 16661...f6b

Skatte skal du gjøre uansett. Men trekk gjerne den konklusjonen, sikkert kjempelurt å lese på nett istedet for å spørre de som faktisk styrer med dette. 

Anonymkode: 6f8f8...4a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr dette at jeg ikke skatter før jeg har tjent 186 000 utenom uføretrygd?

http://www.smartepenger.no/faktabank/skatt/636-marginalskatt-pa-pensjonsintekter

Anonymkode: 16661...f6b

Selvfølgelig skal du skatte på det du tjener utenom uføretrygden. Det står jo tydelig at grensen er 180.800. I dag regnes uføretrygd som inntekt. Jeg tror dette er alderspensjon som har andre regler.

Det hadde vært topp å slippe skatt, men dessverre. 

Moren min har ca 200.000 i pensjon, og skatter 45000 i året på det.

Uføretrygden blir vel også redusert i fra rundt 30.000  i året etter nye reform tror jeg. Så uansett blir du ikke sittende med trygden og kan tjene en drøss med penger uten å skatte.
Du skatter fra første krone utenom trygden.

Anonymkode: d9d5e...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal du skatte på det du tjener utenom uføretrygden. Det står jo tydelig at grensen er 180.800. I dag regnes uføretrygd som inntekt. Jeg tror dette er alderspensjon som har andre regler.

Det hadde vært topp å slippe skatt, men dessverre. 

Moren min har ca 200.000 i pensjon, og skatter 45000 i året på det.

Uføretrygden blir vel også redusert i fra rundt 30.000  i året etter nye reform tror jeg. Så uansett blir du ikke sittende med trygden og kan tjene en drøss med penger uten å skatte.
Du skatter fra første krone utenom trygden.

Anonymkode: d9d5e...87c

Hvis jeg selger en jakke for kr3500 på finn også?

Anonymkode: 16661...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min egen konklusjon er nå at jeg trenger ikke å bry meg med NAV før jeg har tjent over ca 40 000, eller med skattetaten før jeg har tjent over 186 000. TS

Anonymkode: 16661...f6b

Rart du i det hele tatt kan jobbe når du ikke forstår at du skal gi beskjed både til skatteetaten og Nav om at du jobber. Har du trygd, så kan du ikke tjene noe skattefritt,  det du kan tjene er noe avhengig av størrelsen på trygden din og om du har tilleggstrygd fra annen pensjonskasse enn Nav. 

Du anbefales igjen å ringe Nav og få opplysninger, for det trenger du helt tydelig. 

Anonymkode: 6e589...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart du i det hele tatt kan jobbe når du ikke forstår at du skal gi beskjed både til skatteetaten og Nav om at du jobber. Har du trygd, så kan du ikke tjene noe skattefritt,  det du kan tjene er noe avhengig av størrelsen på trygden din og om du har tilleggstrygd fra annen pensjonskasse enn Nav. 

Du anbefales igjen å ringe Nav og få opplysninger, for det trenger du helt tydelig. 

Anonymkode: 6e589...930

Det er det visst flere som trenger her, for jeg må jo bare google selv for å finne ut av ting.

Skjønner nå at jeg kan tjene opptil 60 000 (til og med 2018) før det evt blir reduksjon i trygden, så det spørsmålet har jeg fått svar på. Det fant jeg forsåvidt ut før jeg postet, men ble forvirret etterpå. Det opprinnelige spørsmålet mitt var HVA de kom til å trekke av trygden etter 60 000 (og etter 1. Januar 2019, 37 030.)

Når det gjelder hva jeg skal skatte av, så har jeg funnet ut at det jeg gjør er hobbyvirksomhet foreløpig og det skatter man ikke av.

"Hobby
Ikke-økonomisk aktivitet definerer vi gjerne som hobby, f.eks. fritidsaktivitet, sosialt arbeid mv. Økonomisk aktivitet som ikke er egnet til å gi overskudd eller gi økonomiske fordeler kan også anses som hobby.

Inntekter av hobbyvirksomhet er i utgangspunktet ikke skattepliktig, og du får ikke fradrag for kostnader til slik aktivitet."

"Næringsvirksomhet
For at en aktivitet skal anses som næringsvirksomhet, må den være egnet til å gi skattyteren økonomiske fordeler. Det avgjørende er om aktiviteten objektivt sett er egnet til å gi overskudd når man ser aktiviteten over en passende tid.

Gir aktiviteten økonomiske fordeler over tid, anses inntektene fra aktiviteten over internett skatte- og avgiftsmessig som virksomhet, og inntekten er dermed skatte- og avgiftspliktig."
 http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Drive-bedrift/Netthandel-og-skatt/

Foreløpig oppfyller ikke "jobben" min kravene til å være næringsvirksomhet.

Anonymkode: 16661...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en bra ting. Forhåpentligvis så kommer du til åp gjøre det så bra på sikt at trygda frafaller og du kan greie deg selv. Hvor bra hadde ikke det vært for deg og oss andre?

Anonymkode: 4d01c...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...