Gå til innhold

PCOS, bør jeg tørre slutte på p piller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere.
I vår var jeg på rutinemessig celleprøve, og i den forbindelse tok gyneklogen innvendig ultralyd. Plutselig bryter han ut "du har polycystisk ovarialt syndrom". Jeg hadde 8-12 cyster på hver eggstokk. Han satt diagnosen grunnet det funnet, og at jeg har hår på innsiden av lår, stortå og veiviser på magen. Jeg ble helt sjokkert
Siden da har jeg ikke klart å slutte på PCOS og klarer ikke slutte bekymre meg for framtiden. Jeg tok full blodprøve pakker med hormoner og blodsukker, men jeg går på p piller. Jeg fikk da vite at fertilitets hormonprøvene er ugyldig Fordi pillene maniupler reaultatet. Insulin, blodsukker, glyserider, testosteron osv var innenfor normalområdet. 
Jeg trener gjennomsnittlig 4 dager i uka og er ganske muskuløs. Jeg har litt ekstra fett på magen og hoftene etter en kneskade (og de kiloene nekter å gå av igjen 😂) Jeg har tatt p piller siden 2014, men før den tiden hadde jeg alltid  regelmessig mensen. Men dette var før jeg la på meg de 4kg etter kneskaden. Kan der være vektoppgangen sin skyld at jeg fikk pcos ? Jeg er forsatt normalvektig, bare ikke like "tight" (strl 38-40 i buser).

Nå har jeg andre p pille brett (loette) på rad opplevd at mensen ikke kommer i det hele tatt og har mer panikk enn jeg noensinne har hatt. Emosjonelt vrak. (Er jeg på vei å bli hormonmessig mann)Bør jeg slutte med p piller for å ta gyldige blodprøver? Eller kan det gjøre sykdommen værre? Hvor lenge bør jeg gå uten piller før jeg tar prøvene? hvordan kan man ha pcos når man ikke har insulinresistens eller overvekt? Google gjør meg gal. Kjenner meg ikke noe igjen av det som beskrives om pcos, annet enn at jeg har kraftig tett hårvekst. Kan man kurere pcos?

Bakgrunn bak ønsket er å finne ut hvor fertil jeg er. Samboeren min vil ikke ha barn ennå og vil nok ikke det på 3-5år sier han (han er 26-år, jeg 27-år). Om prøvene viser jeg har dårlig med egg og sånn eller at sykdommen blir værre må jeg bryte med han. Jeg elsker han men jeg vil ikke gå glipp av mitt biologiske vindu. Og blir da å bruke noen år på å finne noen nye. Jeg har lite nettverk og kan hende jeg aldri finner noen igjen. Vanskelig situasjon med mange tankekors.

Anonymkode: 85844...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av! De fleste med PCOS blir gravide på vanlig måte og du trenger ikke å være verken overvektig eller insulinresistent for å ha det. Det er i og for seg ikke en sykdom heller. Bare en hormonforstyrrelse som verken blir verre eller bedre. Og mann blir du i hvert fall ikke! Bestill time hos legen din og snakk med ham/henne, så tror jeg du får gode forklaringer og svar på det du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...