Gå til innhold

Livredd for å snakke i forsamlinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri problemer med å fremføre ting på skolen e.l. i mine yngre dager. Men plutselig kom det som skylt over meg fra ingensteds og plutselig ble jeg livredd om jeg skal stå foran en forsamling å prate. Det forsøker jeg å unngå for enhver pris.

Det aller største problemet er at det av en eller annen grunn har utviklet seg til at jeg nå t.o.m får angst om jeg skal SITTE i en forsamling å prate. Dette gjelder ikke med venner eller kolleger, men på f.eks møter hvor det er mange som da skal høre bare på meg. Jeg skal ha flere slike møter fremover hvor de fleste av mine kolleger skal prate, også jeg. Jeg har forberedt meg godt og har spørsmålene klare, men så fort jeg starter å prate begynner jeg å skjelve, blir klam og av og til kan få en følelse av at jeg besvimer. Jeg kan også få store problemer med å sove flere netter i forveien for at jeg gruer meg så utrolig. Jeg fatter ikke hvorfor det er sånn og jeg blir så sint på meg selv. For å si det sånn er det verre å besvime i møter eller på foredrag enn å prate. Er det noen andre som har eller har hatt det sånn og som vet hva jeg kan gjøre? 

Jeg tar i mot ALLE tips og råd med stor takk.

Anonymkode: d741b...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk mestringsteknikker for panikkangst/panikkanfall. Jeg hadde det slik men det tok lang tid før jeg forsto hva det var for noe. Jeg var kjempesint på meg selv og trodde det bare var vanlig nervøsitet og at jeg var teit og overdrev alt men så forsto jeg hvor vanlig det er og at man kan få hjelp. Dette ordner seg :klemmer: 

Anonymkode: 16950...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takker for svar og klem :-) Siden du har opplevd dette selv. Hvilke teknikker hjalp for deg? 

Anonymkode: d741b...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takker for svar og klem :-) Siden du har opplevd dette selv. Hvilke teknikker hjalp for deg? 

Anonymkode: d741b...e4f

Pusteteknikker hjalp aller mest for meg. Øve på å puste rolig mens du teller til fem. Inn nesen og ut munnen. Ikke bare mens du sitter i møtet og venter og er redd men bruk noen minutter på det til fast tid hver dag. Og hver gang du kjenner at du begynner å bli nervøs og tenker på det som skal skje. F.eks når du ikke får sove. Fokuser på at du vet hva dette er, det er angst, den er ikke farlig og du klarer å jobbe deg gjennom den.

Anonymkode: 16950...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...