Gå til innhold

Vasking i hjemmet - steder som bør være ekstra rent.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva bruker dere på steder som burde være litt ekstra rent? Kjøkkenbenker, skjærefjøler, vask, toalett, dusj osv. Bruker jo sånn typisk jif/ajax osv nå, men ble brått i tvil om det egentlig er det beste...

 

Anonymkode: 6d33d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mikrofiberklut og vann på koketopp og kjøkkenbenk. Skjærefjøer og det meste annet går i oppvaskmaskinen. 

WC og dusj trenger ikke være ekstra rent. Vanlig renhold er mer enn nok. Jif/oppvaskemiddel med ekstra flaske for bad, er mer enn tilstrekkelig. Håndvask på bad brukes egen klut og hyppig hånkleskift. 

Anonymkode: ebffa...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig uhygienisk å vaske med bare vann på kjøkkenbenk?

Anonymkode: 6d33d...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mikrofiberklut og vann på koketopp og kjøkkenbenk. Skjærefjøer og det meste annet går i oppvaskmaskinen. 

WC og dusj trenger ikke være ekstra rent. Vanlig renhold er mer enn nok. Jif/oppvaskemiddel med ekstra flaske for bad, er mer enn tilstrekkelig. Håndvask på bad brukes egen klut og hyppig hånkleskift. 

Anonymkode: ebffa...85c

Vil ikke kalle det  å vaske benken med bare vann for vanlig renhold.

Ville ihvertfall brukt en kjøkkenspray.

 

Personlig bruker jeg zalo antibac pga jeg har katt og en sjelden gang i blandt, så finner hun ut at det er gøy å sitte på benken og titte ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg pleier å skylle kluten i kokvarmt vann før jeg tar på litt zalo på kluten og vasker benkene. Føler det blir et slags såpelag på benkene og at bakterier kan vokse i dette... ? Bruker antibac zalo jeg også

Anonymkode: 6d33d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva bruker dere på steder som burde være litt ekstra rent? Kjøkkenbenker, skjærefjøler, vask, toalett, dusj osv. Bruker jo sånn typisk jif/ajax osv nå, men ble brått i tvil om det egentlig er det beste...

 

Anonymkode: 6d33d...d73

Jeg bruker Klorin på steder der det finnes mest bakterier og man vil ha det ekstra rent, f.eks. toalettet.

På kjøkkenet bruker jeg Zalo, stort sett.

I tillegg er jeg pinlig nøye med å bytte kjøkkenklut OFTE. Den brukes ikke mange ganger før den slenges i vaskemaskinen (60 C vask) og jeg tar en ny i skuffen. Sørg for å kjøpe inn mange kluter, så kan du bytte ofte og alltid ha en ren klut for hånden når du tørker av kjøkkenbenker o.l. Mine kluter rekker aldri å lukte surt eller "brukt" før jeg bytter dem ut med en ny, helt ren klut. Noe av det dummeste jeg vet, er når folk skal "gjøre rent" og så griper de en sur, stinkende og velbrukt kjøkkenklut som lukter skikkelig surt og er full av bakterier, og begynner å gni den rundt på alle overflater..... det må være toppen av idioti når det kommer til husrengjøring!

 

 

 

Anonymkode: 986b8...201

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Klorin på steder der det finnes mest bakterier og man vil ha det ekstra rent, f.eks. toalettet.

På kjøkkenet bruker jeg Zalo, stort sett.

I tillegg er jeg pinlig nøye med å bytte kjøkkenklut OFTE. Den brukes ikke mange ganger før den slenges i vaskemaskinen (60 C vask) og jeg tar en ny i skuffen. Sørg for å kjøpe inn mange kluter, så kan du bytte ofte og alltid ha en ren klut for hånden når du tørker av kjøkkenbenker o.l. Mine kluter rekker aldri å lukte surt eller "brukt" før jeg bytter dem ut med en ny, helt ren klut. Noe av det dummeste jeg vet, er når folk skal "gjøre rent" og så griper de en sur, stinkende og velbrukt kjøkkenklut som lukter skikkelig surt og er full av bakterier, og begynner å gni den rundt på alle overflater..... det må være toppen av idioti når det kommer til husrengjøring!

 

 

 

Anonymkode: 986b8...201

Takk! Bør nok bli flinkere til å bytte klut, ja. Ikke at den ligger lenge, men kunne definitivt vært flinkere der. Lagde meg en klor/vann-spray og gikk over toalettet/vask og kjøkkenbenkene nå. Blir nok ikke å ta kjøkkenet med klor ofte, men tenkte det skader ikke med en liten grundig vask :)

 

TS

Anonymkode: 6d33d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte tørkepapir med litt salo eller klorin til å gå over kjøkkenbenken, i to omganger; først med salo/klorin og deretter bare papir og tørker benken tørr. Tørkepapiret går rett i søpla etterpå. Så slipper jeg styre med å hele tiden vaske kjøkkenkluter. Blir jo litt forbruk av papir vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste, tror jeg, er å ha flere kjøkenkluter (mikrofiber er bra og varer lenge) og kjøkkenhåndklær - og huske å skifte de, og vaske de ofte. Altså, de skal vaskes på 60% vask etter en ukes bruk. 90% hvis du har omgangssyke i hus. Oppvaskbørste kan vaskes i oppvaskmaskin - og bør vaskes der ca like ofte. Fordi jeg har lest så mye om at mange som vaske og tror de har det reint, egentlig ikke har det på grunn av skitne redskaper. Og kjøkken og kjøkkenklut er ofte mest skitne steder hjemme. Som er forresten typisk for min svigermor, som har "støv på hjernen" og vasker hele tiden, men vasker sjokkerende nok alt med en og samme klut, og kjøkkenhåndkle skiftes etter sesong.. :laugh:

Antibac Zalo derimot kan du bare kutte ut, er ingen vits i den, da vanlig Zalo vaske akkurat like bra, og den øker fare for utvikling av antibiotika resistente bakterier. Som du definitivt ikke vil ha hjemme! 

Anonymkode: 00e60...e3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibakteriell zalo er ikke så lurt. Øker risikoen for resistens og dreper snille bakterier slik at de vi ikke ønsker lettere tar over. Trodde ingen vasket med med antibac lenger. Vanlig er like bra.

Jeg bytter klut hyppig og passer spesielt på hygiene på skjærefjøler og kniver. Tørker over håndtak og brytere jevnlig. 

Anonymkode: 091ee...1cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vaske annenhver gang med surt og basisk så du ikke får resistente bakterier. F eks klor vs baderomsspray.

Anonymkode: 42409...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker klorspray i dusj og toalett fler ganger i uken jeg 😂

Anonymkode: 3c6bc...53d

Det er jo helt unødvendig. Hva er du redd for?

Jeg vasker dusjen veldig sjeldent og er forkjølet kanskje en gang i året..

Anonymkode: 2cf78...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, NuckingFutz skrev:

Jeg bruker ofte tørkepapir med litt salo eller klorin til å gå over kjøkkenbenken, i to omganger; først med salo/klorin og deretter bare papir og tørker benken tørr. Tørkepapiret går rett i søpla etterpå. Så slipper jeg styre med å hele tiden vaske kjøkkenkluter. Blir jo litt forbruk av papir vel og merke.

Du må aldri blande klorin med andre rengjøringsmidler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt unødvendig. Hva er du redd for?

Jeg vasker dusjen veldig sjeldent og er forkjølet kanskje en gang i året..

Anonymkode: 2cf78...7e3

Er ikke redd for noe. Vil feks bare slippe å måtte få gule lister i dusjen... Er 5 stk som dusjer i den hver dag.

Anonymkode: 3c6bc...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker slik "kjøkkenspray" på kjøkkenbenker, komfyr og vasken. Men jeg vet ikke om det blir rent nok? Har vurdert å kjøpe overflatesprit, men vil ikke være hysterisk heller. Men det kan jo være ok å ha stående også en gang innimellom gå over med det. 

På badet bruker jeg baderomsspray også har jeg klor i toalettet. 

Bytter kluter ofte. Bruker som regel kjøkkenpapir til å vaske over alle flater for så å bruke mikrofiberklut med x vaskemiddel. Da får jeg vekk det verste med papir og slipper at kluten blir ekkel med en gang. Da soser en jo bare utover drittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rumle skrev:

Du må aldri blande klorin med andre rengjøringsmidler. 

Jeg vet, mente at jeg enten bruker salo eller klorin, men takk for påminnelsen, veldig viktig informasjon! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...