Gå til innhold

Inngrodd tånegl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjør så vanvittig vondt! Har prøvd med fotbad i grønnsåpevann, klipper neglen som anbefalt og har smurt fet krem på neglen i håp om å mykgjøre den. Forgjeves! Tåen blir vondere, rødere og nå er det en pine å ha sokker og sko på. Må sove med foten stikkende ut fra dynen for selv tyngden av dyna over tåa kan vekke meg om natta. 

Er det noen her som har gode råd til meg?  Har bestilt time hos lege men det er flere ukers ventetid.

Help me!

Anonymkode: e43a9...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lege? Nei, gå til en fotterapeut som kan bruke skalpell. Den tykke huden må skjæres ut. 

Anonymkode: 55639...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalpell? På min allerede vonde tå? :haar:   Kan en fotterapeut gi bedøvelse? 

Anonymkode: e43a9...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lege? Nei, gå til en fotterapeut som kan bruke skalpell. Den tykke huden må skjæres ut. 

Anonymkode: 55639...50b

Ikke ts, men HOLY COW! Det der hadde jeg krevd narkose for!

Anonymkode: 26706...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør så vanvittig vondt! Har prøvd med fotbad i grønnsåpevann, klipper neglen som anbefalt og har smurt fet krem på neglen i håp om å mykgjøre den. Forgjeves! Tåen blir vondere, rødere og nå er det en pine å ha sokker og sko på. Må sove med foten stikkende ut fra dynen for selv tyngden av dyna over tåa kan vekke meg om natta. 

Er det noen her som har gode råd til meg?  Har bestilt time hos lege men det er flere ukers ventetid.

Help me!

Anonymkode: e43a9...808

Dette regnes som akutt og du får akutt time om du ringer legekontoret ditt med en gang de åpner telefonen for dagen og tildeler akutt time etter første mann til mølla prinsippet. Går du særlig mye lenger med dette som er slik du beskriver så er sannsynligheten stor for at du får blodforgiftning i løpet av kort tid. Du trenger en skikkelig tømming av puss og påfølgende høyst sannsynlig antibiotikakur. 

Så til lege i morgen. 

Anonymkode: 5ec86...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skalpell? På min allerede vonde tå? :haar:   Kan en fotterapeut gi bedøvelse? 

Anonymkode: e43a9...808

Du kan jo ta bedøvelseskrem på før du går slik at du iallfall er overflatebedøv. Fikser sånt selv, men det er nok litt puss dom lager verket og det må vekk. Husk og å ha daglige grønnsåpefotbad i noen dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør ikke vondt å skjære i død hud, som den harde huden er. Man kaller det inngrodd tånegl, men det er vel egentlig bare en dårlig klippet negl som presser seg inn i huden og huden responderer ved å gjøre seg hard. Det som gjør vondt er den harde huden som presser i resten av tåa. Kalles også liktorn.

Det gjør absolutt ikke vondt, og så slipper man ha vondt lenger! 

Anonymkode: 55639...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det en gang, og fikk beskjed om at neglen IKKE skulle klippes. Den trengte å gro ut. Den var da på vei inn i kjøttet... Og fikk beskjed om å bare la den gro gjennom. Det ordna seg helt greit, men var et helvete da det sto på... Ble anbefalt grønnsåpevann daglig for å hindre verre betennelse. Og jeg må innrømme at jeg stakk en sterilisert nål for å få ut pusset... Trolig hjalp det godt på hvor dypt negla vokste inn i huden, pga hevelsen som pusset skapte. Gjorde dette så lenge den var hoven, ca daglig en stund, så sjeldnere og til slutt var det hele over. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men det føltes som månedsvis... Trolig 3-4 uker.

Tenker uansett at det kan være lurt å ta dette opp med fagfolk. Jeg ville dratt til legevakten, du kan ikke vente uviss i ukevis.

Anonymkode: 1eadd...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ts, men HOLY COW! Det der hadde jeg krevd narkose for!

Anonymkode: 26706...5bc

Pyse ;) Men nei, det gjør ikke vondt. Jeg har negler som buer seg, så dette skjer meg stadig vekk. 

Anonymkode: 55639...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pyse ;) Men nei, det gjør ikke vondt. Jeg har negler som buer seg, så dette skjer meg stadig vekk. 

Anonymkode: 55639...50b

Ja, og det er helt greit å være pyse :P Ingen får skjære i min hovne, betente tå uten store mengden bedøvelse! Og ikke f om jeg hadde tatt bedøvelse som i en sprøyte i den allerede vonde tåa :ohmy:

Anonymkode: 26706...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke vondt å skjære i død hud, som den harde huden er. Man kaller det inngrodd tånegl, men det er vel egentlig bare en dårlig klippet negl som presser seg inn i huden og huden responderer ved å gjøre seg hard. Det som gjør vondt er den harde huden som presser i resten av tåa. Kalles også liktorn.

Det gjør absolutt ikke vondt, og så slipper man ha vondt lenger! 

Anonymkode: 55639...50b

Man får ikke hard hud rundt en tånegl når det går infeksjon med rødhet og ømhet som symptom rundt tåneglen. Da har man en "byll" der tåneglen har gnagd seg ned i huden/neglesengen. Det skal verken skjæres bort hud eller brukes skalpell på huden i slike tilfeller. 

En fotterapeut har heller ikke mulighet til å gi antibiotika verken i kur eller krem, derfor er lege rette adressen når dette er slik at bare sokk eller dyne er smerteutløsende. 

Anonymkode: 5ec86...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pyse ;) Men nei, det gjør ikke vondt. Jeg har negler som buer seg, så dette skjer meg stadig vekk. 

Anonymkode: 55639...50b

Og ja, jeg får vel takke høyere makter for gode tånegl-gener, har aldri hatt dette problemet og håper jeg slipper.

Anonymkode: 26706...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, jeg får vel takke høyere makter for gode tånegl-gener, har aldri hatt dette problemet og håper jeg slipper.

Anonymkode: 26706...5bc

Gjør det! :laugh: 

Var hos lege sist det skjedde meg, han ga meg resept på antibiotika-krem. Gjorde ingenting annet med den vonde og hovne tåa (stortåa i tillegg). Jeg haltet et par uker til (umulig å gå i oppoverbakker feks, og kun noen få par med sko jeg kunne bruke da jeg trengte plass til tåa), og så ble det fotdama som fikset det i stedet. 

Anonymkode: 55639...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke vondt å skjære i død hud, som den harde huden er. Man kaller det inngrodd tånegl, men det er vel egentlig bare en dårlig klippet negl som presser seg inn i huden og huden responderer ved å gjøre seg hard. Det som gjør vondt er den harde huden som presser i resten av tåa. Kalles også liktorn.

Det gjør absolutt ikke vondt, og så slipper man ha vondt lenger! 

Anonymkode: 55639...50b

Men huden er ikke død og hard ei heller er det liktorn. Ja, neglen voksen inn i huden og huden blir vond, rød og hoven. Dritvondt!

Anonymkode: e43a9...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men huden er ikke død og hard ei heller er det liktorn. Ja, neglen voksen inn i huden og huden blir vond, rød og hoven. Dritvondt!

Anonymkode: e43a9...808

Huden hardner etterhvert som neglen presser seg innover. Den responderer slik. Jeg fikk en skumgummisak sist det skjedde meg, til å ha rundt stortåa. Det hjalp veldig på trykket som oppstår når man beveger foten eller tar på en sokk eller sko osv. Se om du kan få tak i noe slikt, så du kan unngå trykket. 

Anonymkode: 55639...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det! :laugh: 

Var hos lege sist det skjedde meg, han ga meg resept på antibiotika-krem. Gjorde ingenting annet med den vonde og hovne tåa (stortåa i tillegg). Jeg haltet et par uker til (umulig å gå i oppoverbakker feks, og kun noen få par med sko jeg kunne bruke da jeg trengte plass til tåa), og så ble det fotdama som fikset det i stedet. 

Anonymkode: 55639...50b

Jeg feller en tåre for deg ts. Men det der hadde jeg gått til legen for, hastetime også. Men nå er jeg også enslig med hund da, så sånne ting må fikses asap i mitt tilfelle.

Anonymkode: 26706...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå til fotterapeut, det kan dem evt sette tange på neglen. Altså få neglen opp i fra huden,så den kan vokse rettere.

Mvh fotpleier 

Anonymkode: a225d...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ble feilsitering, sorry :P

Anonymkode: 26706...5bc

No problem :) Men enig i at hastetime burde prioriteres. Vet at mitt legekontor har tilgjengelige hastetimer daglig, eventuelt legevakta. 

Anonymkode: 55639...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...