Gå til innhold

DETTE er grunnen til at nordlendinger blir sett på som tullinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.folkebladet.no/nyheter/2016/09/27/Plutselig-dukket-Mette-Marit-opp-13545030.ece

Som utflyttet nordlending gremmes jeg over slike oppslag i media. Wow! En kongelig!! Og hun spiste pølse!! What? Hvorfor fortelle hele verden hva hun spiste?? Hadde betjeningen hatt litt flere antenner og vært litt mindre sensasjonslysten hadde de behandlet henne med diskresjon, istedet for å plapre til media om hva hun spiste. Hver sommer kjører vi nordover, og vi stopper alltid på denne stasjonen for å tanke og spise. Det skjer ikke flere ganger. Jeg vil ikke at halve bygda skal vite hva vi kjøper. 

Dette er grunnen til at folk sør i landet ser på nordlendinger som bygdetullinger. Og med god grunn. Har til dags dato til gode å se slike oppslag i lokalpressen her vi bor, selv om flere kongelige har vært innom både her og der. 

Jeg skjemmes over å være nordfra idag.

Anonymkode: 4ea2f...806

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Er vel ikke spesielt for Nord-Norge da?

 Dette kunne skjedd fleire mindre steder i Norge.

Anonymkode: 8a6d2...206

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:, men nå går det vel ikke fram om journalisten har tatt kontakt med bensinstasjonsdama eller omvendt. Av og til vinkler de dessuten samtale og intervju på en måte, men lar artikkelen framstå på helt annerledes... Har sett verre "jeg møtte en kjendis" -reportasjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.folkebladet.no/nyheter/2016/09/27/Plutselig-dukket-Mette-Marit-opp-13545030.ece

Som utflyttet nordlending gremmes jeg over slike oppslag i media. Wow! En kongelig!! Og hun spiste pølse!! What? Hvorfor fortelle hele verden hva hun spiste?? Hadde betjeningen hatt litt flere antenner og vært litt mindre sensasjonslysten hadde de behandlet henne med diskresjon, istedet for å plapre til media om hva hun spiste. Hver sommer kjører vi nordover, og vi stopper alltid på denne stasjonen for å tanke og spise. Det skjer ikke flere ganger. Jeg vil ikke at halve bygda skal vite hva vi kjøper. 

Dette er grunnen til at folk sør i landet ser på nordlendinger som bygdetullinger. Og med god grunn. Har til dags dato til gode å se slike oppslag i lokalpressen her vi bor, selv om flere kongelige har vært innom både her og der. 

Jeg skjemmes over å være nordfra idag.

Anonymkode: 4ea2f...806

Jeg skjønner deg.
Jeg har noen bekjente på bygda. De i seg selv er kjempe greie - jeg er ikke kongelig, men når jeg drar dit så får jeg høre om alt jeg har gjort i den perioden jeg er eller var der. Ting blir sagt og ment - sant eller ikke, det spiller liksom ikke noen rolle for dem. Så det er ikke bare i nordnorge det er sånn.

Jeg har selv stoppe for å kjøpe godteri og sånt på bensinstasjonen og etter det tok et flere måneder før temaet var lagt dødt. Jeg hadde ikke bare kjøpt godteri, på veien hadde jeg visst dratt på meg forkjølelse, en haug av meninger jeg aldri kunne ha hatt, en helt ny klesstil - generelt sett en helt ny versjon av meg og noen i familien som overhode ikke stemte. :roll: 

De må jo ha sinnsykt lite å gjøre hvis de bruker flere år på å diskutere at Mette Marit har spist pølse. Jeg tror ikke det bare er sånn i nord Norge. Jeg tror det generelt sett er sånn på bygda. Det som er viktig å huske på er at de bor på et bittelite sted, det skjer ikke så mye kulturelt og sånt så de skaper sin egen virkelighet i mangel på noe annet å gjøre. De kjeder livet av seg rett og slett.

Ellers er jeg enig med deg. De trengte ikke å skrike ut at Mette Marit spiste pølse. Kunne de ikke bare presentert det på en vanlig måte? Mette Marit har vært innom, det var gøy og ferdig med saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Jeg skjønner deg.
Jeg har noen bekjente på bygda. De i seg selv er kjempe greie - jeg er ikke kongelig, men når jeg drar dit så får jeg høre om alt jeg har gjort i den perioden jeg er eller var der. Ting blir sagt og ment - sant eller ikke, det spiller liksom ikke noen rolle for dem. Så det er ikke bare i nordnorge det er sånn.

Jeg har selv stoppe for å kjøpe godteri og sånt på bensinstasjonen og etter det tok et flere måneder før temaet var lagt dødt. Jeg hadde ikke bare kjøpt godteri, på veien hadde jeg visst dratt på meg forkjølelse, en haug av meninger jeg aldri kunne ha hatt, en helt ny klesstil - generelt sett en helt ny versjon av meg og noen i familien som overhode ikke stemte. :roll: 

De må jo ha sinnsykt lite å gjøre hvis de bruker flere år på å diskutere at Mette Marit har spist pølse. Jeg tror ikke det bare er sånn i nord Norge. Jeg tror det generelt sett er sånn på bygda. Det som er viktig å huske på er at de bor på et bittelite sted, det skjer ikke så mye kulturelt og sånt så de skaper sin egen virkelighet i mangel på noe annet å gjøre. De kjeder livet av seg rett og slett.

Ellers er jeg enig med deg. De trengte ikke å skrike ut at Mette Marit spiste pølse. Kunne de ikke bare presentert det på en vanlig måte? Mette Marit har vært innom, det var gøy og ferdig med saken.

:sjokkert:  Det høres jo helt sinnsykt ut, sånt ville jeg ikke ha taklet. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

:sjokkert:  Det høres jo helt sinnsykt ut, sånt ville jeg ikke ha taklet. :ler: 

Nei, men når man sa i mot personen så trodde og mente personen fortsatt det. De lever i et så lite samfunn så ting blir så snevert så det går ikke an å få de til å tenke utenfor boksen. For å være helt ærlig så prøvde jeg ikke så veldig heller - de får jo bare tro det da. Da får de leve i en verden med meninger om noen folk som ikke stemmer. Hva man ikke gjør for litt underholdning i en ellers så kjedelig hverdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, artikkelen handlet da mer om at hun ville verve bøssebærer, enn at hun spiste pølse. Hvis noen er tullinger, så er det de som generaliserer alle ut fra en enkelthendelse.  

Anonymkode: aac55...acb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg ser ikke på nordlendinger som tullinger, noe jeg tydeligvis burde ut fra overskriften? 

Ja, nå presiserer jo ts at dette er nordlendinger, men jeg legger til at bygd er bygd. Det er jo ikke bare bygder i nord Norge da. Mulig TS diskuterer Tromsø f.eks, men sånn TS beskriver det så minner det meg om hvordan det er på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Nei, men når man sa i mot personen så trodde og mente personen fortsatt det. De lever i et så lite samfunn så ting blir så snevert så det går ikke an å få de til å tenke utenfor boksen. For å være helt ærlig så prøvde jeg ikke så veldig heller - de får jo bare tro det da. Da får de leve i en verden med meninger om noen folk som ikke stemmer. Hva man ikke gjør for litt underholdning i en ellers så kjedelig hverdag.

Jeg har problemer med å forstå slike bygdesamfunn, men du må være inne på noe med at de skaper sin egen virkelighet (og opptatthet av alt smått andre gjør) av ren kjedsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leser denne konkrete saken, så ser dere at Mette-Marit selv har lagt ut på sosiale medier at hun har vært innom denne bensinstasjonen. Med en tollfie av seg og innehaveren, som jeg regner med følges av sine tidligere kolleger i lokalavisa. 

Så det trenger ikke være sånn at hun på stasjonen løp til avisa med dette. Hun har mest sannsynlig bare svart på spørsmål fra journalisten, men jeg er enig i at hun hadde ikke trengt å fortelle hva MM kjøpte. 

Ser ikke helt hvorfor denne saken "beviser" at folk nordpå er tullinger? 

Anonymkode: 7255b...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.op.no/nyheter/mats-fikk-kronprinsen-til-a-ta-en-selfie/s/1-85-7270244

Bare nordlendinger ja :rolleyes: Har sett masse slike oppslag jeg.

Og bensinstasjonen kontaktet ikke media. Det står at journalisten tok kontakt med betjeningen på bensinstasjonen når de så selfiene med Mette-Marit på instagram.

 

 

Anonymkode: 446fa...37f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Jeg har problemer med å forstå slike bygdesamfunn, men du må være inne på noe med at de skaper sin egen virkelighet (og opptatthet av alt smått andre gjør) av ren kjedsomhet.

Ja, jeg tror det. Jeg mener det ikke som mobbing eller noe sånt, men for dem så er det nesten oksygenet de trenger for å leve (en metafor). Tenk så mye annet de kunne ha fokusert på. Nå finnes det bygdefolk som ikke er sånn altså. Jeg kjenner også "bygdefolk" i fra Oslo, og de er ikke sånn. De er mye i Oslo og er i fra Oslo så jeg skal ikke ta med alle under en kam altså. Men min erfaring er sånn jeg beskrev. Man skal tenke og være like alle andre. Har de ikke mer å sladre om, så finner dem på noe rett og slett. Det har til og med folk på bygda innrømmet at de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Ja, nå presiserer jo ts at dette er nordlendinger, men jeg legger til at bygd er bygd. Det er jo ikke bare bygder i nord Norge da. Mulig TS diskuterer Tromsø f.eks, men sånn TS beskriver det så minner det meg om hvordan det er på bygda.

TS diskuterer Andslimoen og det er et lite sted ja.

Anonymkode: 446fa...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere leser denne konkrete saken, så ser dere at Mette-Marit selv har lagt ut på sosiale medier at hun har vært innom denne bensinstasjonen. Med en tollfie av seg og innehaveren, som jeg regner med følges av sine tidligere kolleger i lokalavisa. 

Så det trenger ikke være sånn at hun på stasjonen løp til avisa med dette. Hun har mest sannsynlig bare svart på spørsmål fra journalisten, men jeg er enig i at hun hadde ikke trengt å fortelle hva MM kjøpte. 

Ser ikke helt hvorfor denne saken "beviser" at folk nordpå er tullinger? 

Anonymkode: 7255b...8ff

Jo - hvorfor skal det være et tema? Hva Mette Marit spiser? Hvis de i det hele tatt måtte oppsøke pressen pga Mette Marit så kunne de formulert det slik: "Vi ble så glad da Mette Marit kom",  men jeg skjønner jo at de på bygda må fylle de tomme rommene i lokal-avisen med noe også, men hva hun spiste eller ikke er veldig lite relevant.

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.op.no/nyheter/mats-fikk-kronprinsen-til-a-ta-en-selfie/s/1-85-7270244

Bare nordlendinger ja :rolleyes: Har sett masse slike oppslag jeg.

Og bensinstasjonen kontaktet ikke media. Det står at journalisten tok kontakt med betjeningen på bensinstasjonen når de så selfiene med Mette-Marit på instagram.

 

 

Anonymkode: 446fa...37f

Ja, og da kunne hun svart: Ja, hun var her. Hun trengte ikke fortelle om hva hun spiste. Ikke at det er hemmelig å spise pølse, men altså - hallo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Ja, og da kunne hun svart: Ja, hun var her. Hun trengte ikke fortelle om hva hun spiste. Ikke at det er hemmelig å spise pølse, men altså - hallo...

Hallo? Journalisten troppet opp mens hun var på jobb og spurte om Mett-Marit spiste pølse. Klag heller på journalister med lite å gjøre.

Anonymkode: 446fa...37f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hallo? Journalisten troppet opp mens hun var på jobb og spurte om Mett-Marit spiste pølse. Klag heller på journalister med lite å gjøre.

Anonymkode: 446fa...37f

Vet ikke hvorfor jeg skrev Mett Marit men hun ble vel det av pølsen :fnise: 

Anonymkode: 446fa...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...