Gå til innhold

Flere som irriterer seg over MDG Lans forslag og politikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden kan ikke eldre, syke og uføre ta kollektivtransport? 

Anonymkode: f5ee6...e56

23 bussen feks, har du tatt den noen gang? Den bråstopper så det synger etter og her snakker vi lårhalsbrudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, MintyBreeze skrev:

Men hvorfor MÅ biltrafikken rundt og inn til Oslo ned? Jeg bor midt i sentrum av Oslo, likevel er jeg avhengig av bilen min 

Du ønsker deg Beijing-tilstander, eller? Klart trafikken må ned, eller i det aller minste ikke øke. Selv de av oss som må betale for dette (og kanskje ikke har spesielt lyst til det) kan jo ikke i ramme alvor mene at det er fint&flott at lufta i Oslo er helsefarlig.

Vi er nok ganske typiske for Oslobefolkningen som har bil: noen ganger MÅ vi bruke bilen, og da får vi vær så god betale. Den er helt grei. Men alle de gangene vi kan bruke bilen eller la vær, er det klart vi lar bilen stå oftere med dyr parkering, økt bompengepris osv. Synes alt dette er helt grei politikk, men dette med kollektivprisene irriterer virkelig.

Anonymkode: 3986f...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MintyBreeze skrev:

23 bussen feks, har du tatt den noen gang? Den bråstopper så det synger etter og her snakker vi lårhalsbrudd. 

Så derfor kan ikke en ufør person eksempelvis grunnet schizofreni ta bussen? 

Kollektivtransport strekker seg uansett lenger enn 23-bussen. 

Anonymkode: f5ee6...e56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en liten gruppe eldre som har lite å rutte med, ja. For dem kan en økning i kollektivprisen være dramatisk.

Men det finnes ikke mange fattige eldre i Norge. Det er en seiglivet myte. En av mange hundre kilder: https://www.minervanett.no/fa-eldre-er-fattige/

Anonymkode: 3986f...2e7

Nå er det slik at de som er fattige, det være eldre eller andre de går ikke ut og forteller det til meg. deg, til en journalist eller til statistisk sentralbyrå. Det er tross alt noe skamfullt å være fattig, noe en holder for seg selv. Så når du kaller det myte, det er heller uvitenhet. Så jo, det er fattigdom i Norge, mye av det, bare at det er skjult. Det er bare at når de dør, lukten av fordervelse når naboen hele et år senere får vi vite om det. 

Jeg vil heller kveles av litt forurensning enn at noen skal sulte i nabohuset ved siden av meg. Kanskje du er annerledes enn  meg. Jeg mener at et parti skal hente inn sine kr stk annen plass enn fra lomma fra de som er hardt rammet, eller forsøke andre metoder. Som f.eks å be de som ønsker, kan bidra om å bidra, enn tvungne metoder som denne. 

Anonymkode: b55d2...773

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsker deg Beijing-tilstander, eller? Klart trafikken må ned, eller i det aller minste ikke øke. Selv de av oss som må betale for dette (og kanskje ikke har spesielt lyst til det) kan jo ikke i ramme alvor mene at det er fint&flott at lufta i Oslo er helsefarlig.

Vi er nok ganske typiske for Oslobefolkningen som har bil: noen ganger MÅ vi bruke bilen, og da får vi vær så god betale. Den er helt grei. Men alle de gangene vi kan bruke bilen eller la vær, er det klart vi lar bilen stå oftere med dyr parkering, økt bompengepris osv. Synes alt dette er helt grei politikk, men dette med kollektivprisene irriterer virkelig.

Anonymkode: 3986f...2e7

Det bor vel litt flere millioner mennesker i Beijing enn hva det gjør i Oslo..? Det skal MYE til før Oslo sin luft kan sammenlignes med Beijing luften.. Jeg skal like å lese en rapport hvor det virkelig er nøyaktige tall og konklusjoner på hvor FARLIG denne Osloluften egentlig er. Det er snakk om et par dager i året hvor den skal være helsefarlig. Hvorfor skal resten av oss måtte betale 10 kr mer i bompenger året rundt pga dette? 180 menneskeliv er mye i året ja, men  tenk heller hvor mange som faktisk dør i helsekøene. Jeg syns det blir for svada tall å komme med som et argument på at bilister skal straffes og prisene på alt skal opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så derfor kan ikke en ufør person eksempelvis grunnet schizofreni ta bussen? 

Kollektivtransport strekker seg uansett lenger enn 23-bussen. 

Anonymkode: f5ee6...e56

Jeg ga deg et eksempel på hvorfor det kan være vanskelig for eldre å ta kollektiv. Og ja, jeg vet svært godt at det finnes mer kollektiv enn 23 bussen, men det er et konkret eksempel ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff
10 minutter siden, MintyBreeze skrev:

23 bussen feks, har du tatt den noen gang? Den bråstopper så det synger etter og her snakker vi lårhalsbrudd. 

Du, kjære vakre vene. Det er det ikke den eneste bussen som gjør. Jeg datt ut av setet en gang når bussen bråstoppet, landet midt i midtgangen :grinele:"Ooooops, der var det en holdeplass gitt." også var det den helvetes bråstoppen. Vi har en buss her med ganske kronglete vei og den må bare være den verste jeg har sittet på noen gang. Råkjører i svingene, og bråstopper ved holdeplassene.

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MintyBreeze skrev:

Det bor vel litt flere millioner mennesker i Beijing enn hva det gjør i Oslo..? Det skal MYE til før Oslo sin luft kan sammenlignes med Beijing luften.. Jeg skal like å lese en rapport hvor det virkelig er nøyaktige tall og konklusjoner på hvor FARLIG denne Osloluften egentlig er. Det er snakk om et par dager i året hvor den skal være helsefarlig. Hvorfor skal resten av oss måtte betale 10 kr mer i bompenger året rundt pga dette? 180 menneskeliv er mye i året ja, men  tenk heller hvor mange som faktisk dør i helsekøene. Jeg syns det blir for svada tall å komme med som et argument på at bilister skal straffes og prisene på alt skal opp. 

Du mener altså at det er like greit å ofre 180 mennesker pga helsekøene tar flere liv? Er jo bedre å redde de 180 enn ingen i det hele tatt, det skjønner jo du også. 

Hvorfor skal rike folk med SUV som drar alene til jobb ta livet av mennesker med dårlig helse bare for å flashe med de dyre dieselbilene sine? Det er veldig lite empatisk og hvis de er så opptatt av status kan de fint betale de ekstra pengene det koster. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Wanda Maximoff skrev:

Du, kjære vakre vene. Det er det ikke den eneste bussen som gjør. Jeg datt ut av setet en gang når bussen bråstoppet, landet midt i midtgangen :grinele:"Ooooops, der var det en holdeplass gitt." også var det den helvetes bråstoppen. Vi har en buss her med ganske kronglete vei. Råkjører i svingene, og bråstopper ved holdeplassene. 

Du, kjære vakre vene? Spar meg.. Du får følge med på veien neste gang da, så slipper du å lage et oppstyr på bussen ved å havne i midten av den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wanda Maximoff skrev:

Utbyggingen og forbedring av kollektivt har jo foregått i lang tid i Oslo. Selv så har jeg minner om de stygge, røde t-banevognene, åpningen av t-banestasjoner som Sinsen, Nydalen og Storo, og busser som får doblet kapasitet på grunn av det er behov for de

De som har spesialtilpasset bil og bor i Oslo, kan rammes med økt priser på bomringen når man skal komme seg frem og tilbake til jobb hvis man har litt vei å pendle. Kanskje hvis man bor på Søndre Nordstrand men fikk seg jobb på Grorud? Eller alt i alt hvis man bor utenfor Oslo og skal pendle inn til Oslo for å komme seg på jobb. 

Ja, men det må satses ennå mer på trikkespor, fornebubane etc. Det er relativt raskt økning av befolkningen i Oslo og det er bedre å være føre var enn å vente 10-20 år og oppleve at alt står i stå i rushen. 

Anonymkode: 94059...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, uranus skrev:

Du mener altså at det er like greit å ofre 180 mennesker pga helsekøene tar flere liv? Er jo bedre å redde de 180 enn ingen i det hele tatt, det skjønner jo du også. 

Hvorfor skal rike folk med SUV som drar alene til jobb ta livet av mennesker med dårlig helse bare for å flashe med de dyre dieselbilene sine? Det er veldig lite empatisk og hvis de er så opptatt av status kan de fint betale de ekstra pengene det koster. 

Hvordan skal man løse det da? Helsekøen i Norge er faktisk et mye større problem enn svevestøv i Oslo.. Vet du hva, du får nesten ta banen opp til Holmenkollen, banke på dørene til folk og spørre de om de kan la bilen stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
1 minutt siden, MintyBreeze skrev:

Du, kjære vakre vene? Spar meg.. Du får følge med på veien neste gang da, så slipper du å lage et oppstyr på bussen ved å havne i midten av den :)

Spar meg? Spar deg :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Wanda Maximoff skrev:

Spar meg? Spar deg :nigo:

Hersketeknikk og nedlatende prat orker jeg ikke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det må satses ennå mer på trikkespor, fornebubane etc. Det er relativt raskt økning av befolkningen i Oslo og det er bedre å være føre var enn å vente 10-20 år og oppleve at alt står i stå i rushen. 

Anonymkode: 94059...a54

Men kollektivt i Oslo har jo aldri stått på pause. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MintyBreeze skrev:

Hvordan skal man løse det da? Helsekøen i Norge er faktisk et mye større problem enn svevestøv i Oslo.. Vet du hva, du får nesten ta banen opp til Holmenkollen, banke på dørene til folk og spørre de om de kan la bilen stå. 

Helsekøene blir ikke mindre av mer forurensning, snarere tvert i mot, flere vil pådra seg sykdommer knyttet til dårlig luftkvalitet. Det er da vel alvorlig talt bedre å sette i gang tiltak som skåner noen enn at både helsekøene er lange OG at folk dør av forurenset luft? Mener du at vi også skal blåse i å oppklare drap og kriminalitet siden flere dør i helsekø så da kan alt annet bare flyte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
3 minutter siden, MintyBreeze skrev:

Hersketeknikk og nedlatende prat orker jeg ikke :) 

Jeg svarte deg med at jeg har selv erfaring med råkjøringen til bussene i Oslo og får et surmegga svar tilbake så ja takk, det orker jeg ikke så spar deg. 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slik at de som er fattige, det være eldre eller andre de går ikke ut og forteller det til meg. deg, til en journalist eller til statistisk sentralbyrå. Det er tross alt noe skamfullt å være fattig, noe en holder for seg selv. Så når du kaller det myte, det er heller uvitenhet. Så jo, det er fattigdom i Norge, mye av det, bare at det er skjult. Det er bare at når de dør, lukten av fordervelse når naboen hele et år senere får vi vite om det. 

Jeg vil heller kveles av litt forurensning enn at noen skal sulte i nabohuset ved siden av meg. Kanskje du er annerledes enn  meg. Jeg mener at et parti skal hente inn sine kr stk annen plass enn fra lomma fra de som er hardt rammet, eller forsøke andre metoder. Som f.eks å be de som ønsker, kan bidra om å bidra, enn tvungne metoder som denne. 

Anonymkode: b55d2...773

Så det du sier, er at tallene til SSB er tatt ut av løse lufta, og at det er hyggeligere at vi alle dør av forurensning enn at noen må slutte å bruke bil. Jøss, heisann Donald :vinke:

Jeg har aldri sagt at det ikke finnes fattige i Norge, og diskusjonen dreier seg strengt tatt ikke om sult?

Anonymkode: 3986f...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MintyBreeze skrev:

Hvordan skal man løse det da? Helsekøen i Norge er faktisk et mye større problem enn svevestøv i Oslo.. Vet du hva, du får nesten ta banen opp til Holmenkollen, banke på dørene til folk og spørre de om de kan la bilen stå. 

Fatter ikke at man drar inn et annet problem for å undergrave at svevestøv er et problem i Oslo. Helsekøen er en helt annen problemstilling som må løses nasjonalt, det kan ikke løses av byrådet i Oslo. Ikke at de har myndighet til det heller. 

Jeg kunne jo like gjerne argumentert for at det er et ennå verre problem at fattige barn dør i Afrika, så kunne man jo lagt hele denne tråden på is...

Anonymkode: 94059...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, uranus skrev:

Helsekøene blir ikke mindre av mer forurensning, snarere tvert i mot, flere vil pådra seg sykdommer knyttet til dårlig luftkvalitet. Det er da vel alvorlig talt bedre å sette i gang tiltak som skåner noen enn at både helsekøene er lange OG at folk dør av forurenset luft? Mener du at vi også skal blåse i å oppklare drap og kriminalitet siden flere dør i helsekø så da kan alt annet bare flyte? 

Gi meg konkrete tall på hvor mange dager i fjor det var såpass dårlig luftkvalitet at man kunne bli syk av det? Problemet er at tiltakene blir for drastiske, og MDG kjeppjager oss som kjøpte dieselbil siden den skulle være miljøvennlig.. Det går ikke an å redde alle, sånn er det. Det er mennesker som har røyket på seg KOLS, som må holde seg inne disse dagene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at man drar inn et annet problem for å undergrave at svevestøv er et problem i Oslo. Helsekøen er en helt annen problemstilling som må løses nasjonalt, det kan ikke løses av byrådet i Oslo. Ikke at de har myndighet til det heller. 

Jeg kunne jo like gjerne argumentert for at det er et ennå verre problem at fattige barn dør i Afrika, så kunne man jo lagt hele denne tråden på is...

Anonymkode: 94059...a54

Men at svevestøv er et problem i Oslo, så må man se på hva man kan gjøre med det uten at det skal ramme de dårligst stilte i Oslo. Alle skal kunne måtte leve og det må endringer til. 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/barn-ma-pendle-til-barnehagen-1.285448 

 

kka nærmer seg fire på ettermiddagen, men dagen er langt fra omme for snart 3 år gamle Maia. Etter å ha sittet i bil i nesten én time for å komme seg til barnehagen på Bislett, må hun smøre seg med like mye tålmodighet for turen hjem til Nordstrand. Maia stortrives i barnehagen, men begynner å bli lei den lange reiseveien. Pappa, Rødt-leder Bjørnar Moxnes, er en av 4.659 barnehageforeldre i Oslo som må frakte barna sine inn og ut av bydelen de bor i, hver eneste dag.

Hvorfor gjør f.eks ikke gjøre noe med dette? Det skaper unødvendig biltrafikk. Artikkelen er fra to år siden, men problemstillingen er fortsatt like så aktuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...