Gå til innhold

Hva syns dere om denne fordelingen av utgifter?


Daiquiry

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Daiquiry skrev:

Vel, han sier at han er tom for penger hver mnd, og når jeg spør han hva han bruker dem på, sier han oss. Og med oss mener han meg og han, ikke barna mine. Dvs at han bruker penger på reiser, restaurantbesøk og andre ting til oss to. Jeg ønsker mer økonomisk frihet i hverdagen, men det går ikke slik vi har det i dag. 

Han nekter å betale for andres barn og min gamle morro, så da har jeg sagt at han får betale mer av fellesutgiftene. Så nå prøver jeg å finne en rettferdig fordeling. Nå betaler han 10395kr av fellesutgiftene, og jeg resten. Sitter igjen med rundt 3000kr, og det skal dekke klær, aktiviteter, lommepenger osv til mine barn. Jeg betaler SFO for ett barn, pluss halv barnehage for for fellesbarn. 

Vil virkelig ikke være urimelig, men dette må jeg finne en løsning på. Så derfor jeg ber dere om råd, slik at jeg kan legge frem en oversikt som vi kan diskutere. 

Du er svært urimelig av brøkdel deling fellesutgifter etter inntekter så lenge han ikke eier 50 % av boligen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi eier 50/50 på huset, han betalte sin del cash. Barna mine genererer svært lite strøm, og spiser kanskje totalt tilsammen som det samme som en voksen i mnd. De er her annenhver uke. Husleie har vi fordi vi bor i borettslag. 

Jeg har bedt han om å la vær å bruke så mye på luksus, men han vil ikke det.

Endret av Daiquiry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peter007 skrev:

Du er svært urimelig av brøkdel deling fellesutgifter etter inntekter så lenge han ikke eier 50 % av boligen. 

Vi eier halvparten hver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her blir jo at dere har et veldig forskjellig utganngspunkt. Med 2 unger og 342 000 i inntekt ville du i utgangspunktet hatt en veldig trang økonomi, mens han med 691 000 vil ha en ganske så romsilig økonomi uten barn.Hvis utgangspunktet hans er at han ikke vil betale for noe av din "gammel moro" så vil det nødvendigvis fortsette å være slik. Han vil da kunne unne seg luksus du ikke kan. 

Selv synes jeg det er en unaturlig holdning i et forhold. Om man faktisk ønsker å være gift, så burde man også ha et genuint ønske at man som par faktisk får mest mulig ut av inntektene sine. Ikke at den du må slite hardt med økonomien mens han selv kan unne seg luksus. Det blir hans holdning om å ikke betale for din historikk som må diskuteres med han, og ikke prosenter. For hvis han skal betale en større andel av kostnadene enn deg, så er det jo nettopp å betale for din historikk han gjør. 

Mitt råd blir å

1. Sette seg ned å diskutere det faktum at du i utgangspunktet har en tyngre økonomisk situasjon enn han, og at du føler at han bør bidra mer for å hjelpe på din situasjon. Et samliv får en litt merkelig ubalanse når den ene kan unne seg vesentlig mer "luksus", dra ut å spise og hygge seg etc enn den andre. 

2. Gå gjennom forbruket til dere, begge. Se på både korttransaksjoner og banktransaksjoner og se hva den enkelte av dere faktisk bruker penger på. Synliggjøre hva slags sløsing/luksusartikler du mener han tar seg råd til der han heller kan redusere og bidra mer til fellesen.

Å starte med å diskutere prosenter er vanskelig. Det er bedre å starte med å diskutere prinsipper, og om han blir enig i en skjevdeling utfra dette kan man diskutere hvor mye det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor sammen som en familie så bør man bidra etter evne, og ha felles økonomi. En 50/50 deling blir litt urimelig når han tjener dobbelt så mye og har mindre utgifter.  Hva mener han er rimelig da? Skal han ta dyre ferier og spise ute etc. mens du spinker og sparer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om et vennepar. Vi hadde avtalt at vi skulle ut og ta noen drinker. Når kvelden kom, så sa hun at hun kunne kjøre fordi hun ikke hadde råd til bytur, mens han satt og drakk med begge hendene. Ganske usmakelig.

 

Når man er et par, så kan jeg ikke forstå at man ikke ønsker det beste for partneren sin. Hvordan kan det føles godt å sitte der med god råd og penger til det man vil, mens livsledsageren man har valgt, må snu hver krone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yt etter evne. Det vil da si at du betaler 1/3 og han 2/3 av fellesutgifter. Du bor antagelig mye mer romslig og bekvemt enn du hadde kunnet uten mannen din, og dere måtte kjøpe større bolig pga "din gamle moro", altså at du har to barn fra før. Så dersom han går med på å betale 2/3 av fellesutgiftene, skal du være glad, da han da i realiteten bidrar til å betale for ungene dine.

Anonymkode: dcacd...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daiquiry skrev:

Vel, han sier at han er tom for penger hver mnd, og når jeg spør han hva han bruker dem på, sier han oss. Og med oss mener han meg og han, ikke barna mine. Dvs at han bruker penger på reiser, restaurantbesøk og andre ting til oss to. Jeg ønsker mer økonomisk frihet i hverdagen, men det går ikke slik vi har det i dag. 

Han nekter å betale for andres barn og min gamle morro, så da har jeg sagt at han får betale mer av fellesutgiftene. Så nå prøver jeg å finne en rettferdig fordeling. Nå betaler han 10395kr av fellesutgiftene, og jeg resten. Sitter igjen med rundt 3000kr, og det skal dekke klær, aktiviteter, lommepenger osv til mine barn. Jeg betaler SFO for ett barn, pluss halv barnehage for for fellesbarn. 

Vil virkelig ikke være urimelig, men dette må jeg finne en løsning på. Så derfor jeg ber dere om råd, slik at jeg kan legge frem en oversikt som vi kan diskutere. 

Hadde noen omtalt barna mine på den måten hadde de fått et spark i ræva og beskjed om å dra seg ut av livet mitt. 

Anonymkode: b1212...21d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde noen omtalt barna mine på den måten hadde de fått et spark i ræva og beskjed om å dra seg ut av livet mitt. 

Anonymkode: b1212...21d

tolket det som at "gammel moro" sikter til gammel gjeld og ikke til barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Deron skrev:

tolket det som at "gammel moro" sikter til gammel gjeld og ikke til barna.

Fortsatt ikke greit å omtale barna i sin egen familie som "andres barn". Det er barna hans også, stebarna hans! Som han bor med. Søsken til hans biologiske barn. 

Anonymkode: b1212...21d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ikke greit å omtale barna i sin egen familie som "andres barn". Det er barna hans også, stebarna hans! Som han bor med. Søsken til hans biologiske barn. 

Anonymkode: b1212...21d

Litt enig i det. Ikke så hyggelig å kalle det 'dine barn', men bedre enn å kalle dem 'gammel moro'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yt etter evne. Det vil da si at du betaler 1/3 og han 2/3 av fellesutgifter. Du bor antagelig mye mer romslig og bekvemt enn du hadde kunnet uten mannen din, og dere måtte kjøpe større bolig pga "din gamle moro", altså at du har to barn fra før. Så dersom han går med på å betale 2/3 av fellesutgiftene, skal du være glad, da han da i realiteten bidrar til å betale for ungene dine.

Anonymkode: dcacd...4ad

Jeg bodde i en knall 4-roms leilighet når jeg traff han, hadde det helt utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjære, har dere ikke snakket om dette tidligere? Før ekteskap? Før barn nr tre? Hvilke holdninger hadde han fra starten av? Jeg får vondt i meg at han kan sitte der og nekte å bruke en krone på dine barn fra tidligere forhold. For en stakkarslig mann!

Anonymkode: 23ab6...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Daiquiry skrev:

Vi eier 50/50 på huset, han betalte sin del cash. Barna mine genererer svært lite strøm, og spiser kanskje totalt tilsammen som det samme som en voksen i mnd. De er her annenhver uke. Husleie har vi fordi vi bor i borettslag. 

Jeg har bedt han om å la vær å bruke så mye på luksus, men han vil ikke det.

Men hvis dere begge har nedbetalt deres del av boligen, da har du vel svært lave bokostnader og faste utgifter hver måned?

Kan du dele mer av hva dere har i faste utgifter som dere har delt 50/50? Jeg skjønner ikke hvordan du da kun kan sitte igjen med 3.000 som du nevnte

Anonymkode: 3ee6f...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis dere begge har nedbetalt deres del av boligen, da har du vel svært lave bokostnader og faste utgifter hver måned?

Kan du dele mer av hva dere har i faste utgifter som dere har delt 50/50? Jeg skjønner ikke hvordan du da kun kan sitte igjen med 3.000 som du nevnte

Anonymkode: 3ee6f...7e1

Jeg har lån, ikke han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 9/28/2016 den 9.00, Daiquiry skrev:

Vi er gift og har et felles barn, jeg har to utenom. Han tjener dobbelt så mye som meg, så jeg har foreslått at han tar 75% av fellesutgiftene, jeg resten. Samt at vi selv betaler våre egne regninger/utgifter. Dette skal seff justeres om jeg går opp i lønn. 

Til nå har vi hatt 50/50 deling, og jeg betaler for 2,5 barn, han for 0,5, samt at jeg har mye høyere utgifter enn han bla studielån, huslån osv...Vi har delt økonomi. 

Du får jo bidrag og barnetrygd for dine to? Det blir noen tusen pr mnd. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor han skal betale så mye mer enn deg av fellesutgiftene?

Anonymkode: 46e1b...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...