Gå til innhold

Hva syns dere om denne fordelingen av utgifter?


Daiquiry

Anbefalte innlegg

Vi er gift og har et felles barn, jeg har to utenom. Han tjener dobbelt så mye som meg, så jeg har foreslått at han tar 75% av fellesutgiftene, jeg resten. Samt at vi selv betaler våre egne regninger/utgifter. Dette skal seff justeres om jeg går opp i lønn. 

Til nå har vi hatt 50/50 deling, og jeg betaler for 2,5 barn, han for 0,5, samt at jeg har mye høyere utgifter enn han bla studielån, huslån osv...Vi har delt økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første tanke er at dette er litt i overkant. Synes det bør deles etter inntekt, dvs han betaler 67% og du 33% siden inntekten hans er dobbelt av din.

Det er jo også forskjell på om lønningene er 300 000 vs 600 000 eller 600 000 vs 1 200 000. I sistnevnte tilfelle utgjør forskjellen mellom 67% og 75% mye mindre ifht total inntekt.

Anonymkode: d44eb...679

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frk_hardusett

Jeg vil jo tro at du mottar barnebidrag for disse to barna som kun er dine? Regner du også med det + barnetrygd i 342.000 eller kommer det utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er urettferdig for hans del, men det er vel konsekvensen av å gifte seg.

Anonymkode: c4d67...ee8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har delt økonomi, så blir det riktig å dele alle felles utgiftene 50/50 samt at du førsørger de 2 barna selv. Altså slik dere har det nå.

 

Anonymkode: dbde2...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har regnet litt på noen eksempler, og tar utgagnspunkt i at etter skatt har du utbetalt ca 22 000 og han 40 000 (trolig litt mindre, men så får dere trekkfrie feriepenger slik at snittet burde ligge omtrent på dette, evt høyere om dere har rentefradrag).

Om vi så tar utgangspunkt i bokostnader på 13 000 per måned (betaling på lån eller husleie) og andre på en husholdning på 5 på 17 000 kommer man frem til 30 000 totalt som dere skal dele på.

Om du deler 25% til deg og 75 % til han vil det si at du betaler 7 500 og han 22 500. Du sitter da igjen med 14 500 og han 17 500. Tatt i betraktning at han tjener såpass mye mer synes jeg personlig dette er en litt "dårlig deal" for han med tanke på at dere omtrent sitter igjen med det samme. I tillegg betaler han da størstedelen av kostnadene med dine 2 barn fra før som også kan oppleves som urettferdig. Og han vil være i en situasjon der han sansynligvis ville kommet billigere ut av det om han hadde bodd alene med sin unge halvparten av tiden enn det han kommer ut av det nå. 

Om dere endrer til 1/3 og 2/3 endrer dette faktisk bilde ganske mye. Du sitter da igjen med 12 000 og han 20 000 etter felleskostnadene og dette synes i mine øyne mye mer rettferdig. Men fortsatt er det en situasjon der han betaler mye av kostnadene med dine to barn fra før, og jeg ville hatt forståelse for om han hadde syntes også dette var noe urettferdig.

Men det kommer jo helt ann på hva dere synes er rettferdig i deres situasjon. Den mest ekstreme fordelingen i den ene retningen (som kan oppfattes som rettferdig) er at du skal betale for 3,5 personer (deg dine to barn + halvparten av den dere har sammen) og han for 1,5 personer. Altså du betaler 70% og han 30%. Mest ekstrem i andre retningen blir vel omtrent som du skisserer med 75% til han og 25 % til deg slik at dere sitter igjen med omtrent like mye til eget forbruk på slutten.

 

Helt til slutt vil jeg bare nevne at dersom dere har en normal ekteskapskontrakt uten særeie eller andre avtaler om skjevdeling av eiendeler har alt dette ingen ting å si ved et samlivsbrudd. Det er egne regler for hvordan deres eiendeler da skal fordeles og hvor mye / hva hver enkelt av dere har betalt under ekteskapet er helt uvesentlig. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres mer riktig ut slik dere hadde det først. Vi er i ganske lik situasjon som dere, bare at jeg bare har ett barn fra før. Men for meg er det svært viktig at jeg bidrar med 50%. Det har nok mye med at jeg også mener det skal være likestilling på andre plan. Vi jobber begge 100%, ergo skal man bidra med 50/50 av husarbeidet også.

 

Og selv om man har litt ulik inntekt, så regner jeg med at en del av det han har til overs drypper på deg og dine barn også. Men akkurat det med å bidra likt til regningene står høyt for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ønsker å ha delt økonomi er jo det rettferdige at dere har det slik som dere har det nå; Dere betaler 50% av felles kostnader hver og du dekker utgifter til dine barn samt halvparten av utgiftene til fellesbarnet. 

Dersom han skal betale 75% av fellesutgifter og du 25%, hvorfor ikke bare ha felles økonomi? Det er absolutt det letteste når man er gift og har barn sammen. Ønsker du at han skal ta en større del av utgiftene er du jo avhengig av hans velvilje, da han ikke er pliktet til å dekke utgifter for deg eller dine særkullsbarn. 

Hva syntes mannen din? 

Anonymkode: 3771c...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes et forhold fort blir sterilt når en begynner å snakke prosenter. Sitter der med kalkulator og tabeller. Da kan man risikere også at kjærligheten dør. Jeg ville heller sagt at, vet du hva, siden jeg tjener mer kan jeg ta denne høye utgiften. Dette kan eksempelvis være en høy månedlig husleie. Ikke noe mer. Ikke noe prosenter. Du på din side kan du si, men da tar jeg matutgiftene. osv. En trenger ikke å gjøre ting så firkantet og, som sagt sterilt i et forhold. Går ting utover forholdet, slik det vanligvis gjør når ting blir FOR økonomisk vil man gjerne ut. Finner han ut at han vil ha det bedre om han er en ( eller her to ) isteden for to ( eller her 5 ) går han bare. Og det tror jeg ikke er noe du ønsker. 

Anonymkode: 7be9f...e80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han betaler ingenting for mine barn, det betaler jeg. Han har ikke huslån, det har jeg. Jeg har kun tatt med fellesutgifter som strøm, husleie, div abonnementer, mat osv. Så lenge han ikke bruker en krone på mine barn, beholder jeg bidrag og barnetrygden til dem. 

Totalt 18387kr. 

Jeg ønsker felles økonomi, men det gjør ikke min mann. Nå er jeg tom for penger når alt er betalt, og han sitter igjen med 20000kr. Han bruker som sagt ingen penger på mine barn. 

Endret av Daiquiry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Hva mener mannen din da?

Jeg hadde aldri orket å leve slik du nå gjør. Hvor du må spinke og spare for å kunne kjøpe deg en ny jakke eller bukse, du må planlegge alle innkjøp og aktiviteter som koster noe. Mens mannen din kan kaste rundt seg med mange tusen hver mnd, uten å i det hele tatt trenge å tenke over hvor pengene går med.

Det beste må vel være å sette deg ned med mannen å høre om han er villig til en endring og evt hva han mener er en fornuftig fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt insane å ikke bruke en krone på FAMILIEN sin fordi genene til noen i familien ikke tilhører ene parten.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke orket et ekteskap der man satt og telte på krona og fordelte utgifter som om det var et bokollektiv i studietiden. Det er klart at ny ektefelle ikke har noen juridisk forsørgerplikt overfor konas barn fra tidligere forhold, men samtidig er det sånn at når man gifter seg med noen som har barn, tar man barna "på kjøpet". 

Ekteskapsloven er klar på at man har gjensidig forsørgelsesplikt overfor hverandre, og at begge parter har rett til å sitte igjen med en rimelig sum til eget bruk. Når den ene tjener dobbelt så mye og skal betale bare halvparten av utgiftene, er det i praksis sånn at den som tjener minst, betaler halvparten av utgiftene til den som tjener mest, sånn at den som har høyest inntekt kan spare dobbelt så mye. 

Faste felles utgifter bør derfor fordeles etter inntekt. Tjener den ene parten dobbelt så mye som den andre, bør den som tjener mest betale 2/3 av faste utgifter som husleie, strøm, forsikringer osv. I dette tilfellet bør mannen betale 66 % av felles utgifter.

Når det gjelder utgifter til barna, har den ene 2,5 barn og den andre har 0,5 barn. Når den som har bare 0.5 barn har dobbelt så høy inntekt, bør han kunne dekke alle utgifter til felles barn, siden den andre har to barn til å forsørge. På denne måten blir utgiftene fordelt på en slik måte at begge parter sitter igjen med en sum til eget bruk. 

Anonymkode: 389cb...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han sier at han er tom for penger hver mnd, og når jeg spør han hva han bruker dem på, sier han oss. Og med oss mener han meg og han, ikke barna mine. Dvs at han bruker penger på reiser, restaurantbesøk og andre ting til oss to. Jeg ønsker mer økonomisk frihet i hverdagen, men det går ikke slik vi har det i dag. 

Han nekter å betale for andres barn og min gamle morro, så da har jeg sagt at han får betale mer av fellesutgiftene. Så nå prøver jeg å finne en rettferdig fordeling. Nå betaler han 10395kr av fellesutgiftene, og jeg resten. Sitter igjen med rundt 3000kr, og det skal dekke klær, aktiviteter, lommepenger osv til mine barn. Jeg betaler SFO for ett barn, pluss halv barnehage for for fellesbarn. 

Vil virkelig ikke være urimelig, men dette må jeg finne en løsning på. Så derfor jeg ber dere om råd, slik at jeg kan legge frem en oversikt som vi kan diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Daiquiry skrev:

Han betaler ingenting for mine barn, det betaler jeg. Han har ikke huslån, det har jeg. Jeg har kun tatt med fellesutgifter som strøm, husleie, div abonnementer, mat osv. Så lenge han ikke bruker en krone på mine barn, beholder jeg bidrag og barnetrygden til dem. 

Totalt 18387kr. 

Jeg ønsker felles økonomi, men det gjør ikke min mann. Nå er jeg tom for penger når alt er betalt, og han sitter igjen med 20000kr. Han bruker som sagt ingen penger på mine barn. 

Hva mener du med husleie når du eier boligen? Hvor mye bor barna dine med dere? Når det gjelder mat, strøm, Internett, vann og avløp osv. deler dere 50/50 eller tar dere med i beregningen barna dine, dvs. at du skal dekke 70% av disse da barna dine øker forbruket?

Anonymkode: dbde2...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det stemmer at han ikke sitter igjen med noe særlig selv, noe det kanskje ikke er så vanskelig å finne ut av, så må vel dere to kutte ned på reiser og restauranter da? Da vil vel han få mye mer penger tilgjengelig og sikkert være villig til å dekke mer av fellesutgiftene. Hvis han bruker 20k i mnd på luksus for deg og han, så betaler han jo for mye som gagner deg. Du kan ikke forvente i pose og sekk, får velge mellom billigere strøm og indrefilet på restaurant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Daiquiry skrev:

Han betaler ingenting for mine barn, det betaler jeg. Han har ikke huslån, det har jeg. Jeg har kun tatt med fellesutgifter som strøm, husleie, div abonnementer, mat osv. Så lenge han ikke bruker en krone på mine barn, beholder jeg bidrag og barnetrygden til dem. 

Totalt 18387kr. 

Jeg ønsker felles økonomi, men det gjør ikke min mann. Nå er jeg tom for penger når alt er betalt, og han sitter igjen med 20000kr. Han bruker som sagt ingen penger på mine barn. 

Mmm. Du eier huset 100%. Kunne det tenke seg han kjøpte seg enn med 50% og tok den andelen selv? 

Dette er at si eier huset 100% kompliserer det hele. Det riktige har vært at han betaler husleie til deg. Men jeg ville ikke ha godtatt å bo uten å eie I huset heller. Blir det brudd har han mindre rettigheter. Men han kan kreve for det han har bidratt I verdistigning samt at dere et felles barn. Dette kan til nå dokumenteres siden 50% løpende utgifter er betalt.

Jeg ville klart protestert på å betale 75% av utgifter hvis jeg ikke eier bolig 50%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Daiquiry skrev:

Vel, han sier at han er tom for penger hver mnd, og når jeg spør han hva han bruker dem på, sier han oss. Og med oss mener han meg og han, ikke barna mine. Dvs at han bruker penger på reiser, restaurantbesøk og andre ting til oss to. Jeg ønsker mer økonomisk frihet i hverdagen, men det går ikke slik vi har det i dag. 

Han nekter å betale for andres barn og min gamle morro, så da har jeg sagt at han får betale mer av fellesutgiftene. Så nå prøver jeg å finne en rettferdig fordeling. Nå betaler han 10395kr av fellesutgiftene, og jeg resten. Sitter igjen med rundt 3000kr, og det skal dekke klær, aktiviteter, lommepenger osv til mine barn. Jeg betaler SFO for ett barn, pluss halv barnehage for for fellesbarn. 

Vil virkelig ikke være urimelig, men dette må jeg finne en løsning på. Så derfor jeg ber dere om råd, slik at jeg kan legge frem en oversikt som vi kan diskutere. 

Som jeg ser det, så er det ikke fordelingen som er problemmet, men forbruket. Begge dere må finne ut hva dere kan kutte på for at begge skal sitte igjen med mer på slutten av mnd. Deres utgiftsnivå passer  ikke til inntektene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Daiquiry skrev:

Han betaler ingenting for mine barn, det betaler jeg. Han har ikke huslån, det har jeg. Jeg har kun tatt med fellesutgifter som strøm, husleie, div abonnementer, mat osv. Så lenge han ikke bruker en krone på mine barn, beholder jeg bidrag og barnetrygden til dem. 

Totalt 18387kr. 

Jeg ønsker felles økonomi, men det gjør ikke min mann. Nå er jeg tom for penger når alt er betalt, og han sitter igjen med 20000kr. Han bruker som sagt ingen penger på mine barn. 

Hvorfor ønsker ikke mannen din felles økonomi? Det synes jeg er ganske urimelig når dere tross alt befinner dere i et ekteskap. Når det er så stor økonomisk skjevhet, der du virkelig må snu krona for å få det til å gå rundt samtidig som han har en god del overs for luksus, vil det være ødeleggende for relasjonen deres i lengden. Hvor lenge har dere hatt det slik? 

Ved delt økonomi synes jeg det er det mest rettferdige å dele 50/50. Samtidig synes jeg at en løsning med delt økonomi ikke har noe å gjøre i et ekteskap. 

Anonymkode: 1c165...ce4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...