Gå til innhold

Fjerne "gammelmannslukt" fra teak-skjenk


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Nå blir det mange tråder her hvor jeg spør om å fjerne det ene og andre gitt.  Men men... ☺

Har kjøpt en skjenk av teak. Den er helt strøken, men bærer preg av tidligere eier. Den lukter rett og slett slik det ofte gjør i hus hvor det bor gamle mennesker. 

Har lyst til å få fjernet lukta før jeg begynner å bruke det. Noen som vet hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du om den er overflatebehandlet med olje eller lakk? Og er den heltre eller finérplater? Uansett trengs det sikkert en grund vaske med mild såpe og ev oljebehandling. Noen større malingsforretninger har også spesialrengjøringsmidler for gamle møbler, så kan være verdt å sjekke ut. Ellers la møblet lufte seg godt!

Noen ganger kan man bruke såpefri stålull eller veldig fint sandpapir, men ikke om møblet er behandlet med lakk. Og prøv først alle midler på lite synlig sted for å sjekke at det ikke skader møblet.

Anonymkode: 94072...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teakmøbler er så fine! :) Du kan prøve å sette kaffe inn i skjenken, altså malte kaffebønner - ikke ferdig kaffe  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Agathe skrev:

Teakmøbler er så fine! :) Du kan prøve å sette kaffe inn i skjenken, altså malte kaffebønner - ikke ferdig kaffe  :P

Takk. Det skal jeg prøve før jeg iverksetter andre tiltak ☺👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Wednesday, September 28, 2016 den 8.19, Sobril skrev:

Nå blir det mange tråder her hvor jeg spør om å fjerne det ene og andre gitt.  Men men... ☺

Har kjøpt en skjenk av teak. Den er helt strøken, men bærer preg av tidligere eier. Den lukter rett og slett slik det ofte gjør i hus hvor det bor gamle mennesker. 

Har lyst til å få fjernet lukta før jeg begynner å bruke det. Noen som vet hvordan?

Lukter det som gamle poteter? En kneppen lukt? 

Anonymkode: 44c13...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik fjerner ofte stygg lukt fra klær, kan brukes hvis en hund tisser inne for å fjerne all lukt og minske sjansen for at det skjer igjen,osv. Jeg tror jeg ville prøvd med 1 del eddik og 5 deler vann og vasket skjenken grundig - så fremt du ikke tror det kan være noen sjanse for å ødelegge den da.

Anonymkode: 30bc2...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eddik fjerner ofte stygg lukt fra klær, kan brukes hvis en hund tisser inne for å fjerne all lukt og minske sjansen for at det skjer igjen,osv. Jeg tror jeg ville prøvd med 1 del eddik og 5 deler vann og vasket skjenken grundig - så fremt du ikke tror det kan være noen sjanse for å ødelegge den da.

Anonymkode: 30bc2...bd5

Eddik på tre er ikke å anbefale. Det samme gjelder eddik til annet enn konservering av mat når Sobril har et sårbart lite barn i hus.

Anonymkode: 44c13...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eddik på tre er ikke å anbefale. Det samme gjelder eddik til annet enn konservering av mat når Sobril har et sårbart lite barn i hus.

Anonymkode: 44c13...408

Hva er "galt" med eddik sånn sett? Det eneste jeg vet er at det fjerner lukt. Man kan jo ha det i vaskemaskinen for å fjerne lukt fra treningsklær feks. Er det noe skadelig med eddik i seg selv, også om det er vannet ut en god del?

Anonymkode: 30bc2...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sopp eller råte i skjenken da (og det er det som lukter)?

Anonymkode: 78254...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2016 den 21.48, Sobril skrev:

Det er ikke gammelmannslukt forresten. Lukter egentlig gammel-dame parfyme. Uff. Håper jeg får den bort! 😲

Litt søtlig?

Det er ikke lukt fra møllkuler som har vært oppbevart i skjenken da?

Barn skal ikke bruke klær som har ligget i møbler der det har vært møllkuler. De får hudplager m.m. av det.

Møllkuler avgir gift, som igjen kan sitte i treverket og umulig å vaske bort, og som avgir skadelige stoffer selv etter at møllkulene er fjernet...

Anonymkode: 78254...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt søtlig?

Det er ikke lukt fra møllkuler som har vært oppbevart i skjenken da?

Barn skal ikke bruke klær som har ligget i møbler der det har vært møllkuler. De får hudplager m.m. av det.

Møllkuler avgir gift, som igjen kan sitte i treverket og umulig å vaske bort, og som avgir skadelige stoffer selv etter at møllkulene er fjernet...

Anonymkode: 78254...b92

Angående dette, les om møllkuler på et skadedyrfirma sine sider, angående lukt og giftighet, @Sobril

eller ring et slikt firma og hør.

Anonymkode: 78254...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.viivilla.no/forum/hus---eksterior/mollkuler-har-satt-lukt-i-skap-helseskade--1/

"Møllkuler har satt lukt i klesskap. Det er en rar, søtlig lukt. En tidligere eier brukte møllkuler (slutten av 70 tallet og kanskje på 80-tallet). (Jeg bruker ikke skapet til tøy nå).

Har du erfaring med dette? Er møllmiddelet uskadelig for meg så lenge skapdørene er lukket?

(Skapet er vasket innvendig flere ganger, men ubehandlede sponplater i hyller gjør det umulig å vaske dem godt nok. Kan møll-middelet være inntrekt i materialet?

Har lest om at klær som har ligget i skap med møllmiddel kan gi helseskader ved bruk av det tøyet.

Jeg er takknemlig for svar dersom du har info om dette.

Jeg tenker å fjerne skapet. Bør jeg bruke verneutstyr da?"

 

"Noe kjemi avgir lukt selv ved svært lave konsentrasjon - og trigger vårt varselsystem : Farlig.

Det er nok kun irriterende. Du beskriver at det er sponplater og at du tenker å fjerne platene. Sponplater som er såpass gamle, trekker lett til seg kjemi og det er tilnærmet umulig å fjerne en slik lukt uten å gå veien om å fjerne platene. Har hatt et skap (flyttbart) som ble lakkert etter mange vask. Det ble hivd.

Riv skapet en dag det er litt vind ute og sett opp dør/vindu på 2 forskjellige vegger av huset mht lufting.

Helsebelastningen er neglisjerbar.

vh helsekjemiker.

"

 

Anonymkode: 78254...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Møllkuler med Naftalin var tidligere vanlig for å beskytte mot møll. Da Naftalin ble bevist kreftfremkallende ble det forbudt i 2012. I tillegg til risiko for kreft ødelegger Naftalin de røde blodcellene og hindrer dem fra å bære oksygen. Langvarig eksponering kunne føre til hermolytisk anemi, lever eller nyreskader, kvalme, oppkast og diarè. Man så også sammenheng med Naftalin og utvikling av grå stær. " http://www.skadedyrbutikken.no/virtuemart/insekter/moell/klesmoll/mollkuler-info

 

Anonymkode: 78254...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.viivilla.no/forum/hus---eksterior/mollkuler-har-satt-lukt-i-skap-helseskade--1/

"Møllkuler har satt lukt i klesskap. Det er en rar, søtlig lukt. En tidligere eier brukte møllkuler (slutten av 70 tallet og kanskje på 80-tallet). (Jeg bruker ikke skapet til tøy nå).

Har du erfaring med dette? Er møllmiddelet uskadelig for meg så lenge skapdørene er lukket?

(Skapet er vasket innvendig flere ganger, men ubehandlede sponplater i hyller gjør det umulig å vaske dem godt nok. Kan møll-middelet være inntrekt i materialet?

Har lest om at klær som har ligget i skap med møllmiddel kan gi helseskader ved bruk av det tøyet.

Jeg er takknemlig for svar dersom du har info om dette.

Jeg tenker å fjerne skapet. Bør jeg bruke verneutstyr da?"

 

"Noe kjemi avgir lukt selv ved svært lave konsentrasjon - og trigger vårt varselsystem : Farlig.

Det er nok kun irriterende. Du beskriver at det er sponplater og at du tenker å fjerne platene. Sponplater som er såpass gamle, trekker lett til seg kjemi og det er tilnærmet umulig å fjerne en slik lukt uten å gå veien om å fjerne platene. Har hatt et skap (flyttbart) som ble lakkert etter mange vask. Det ble hivd.

Riv skapet en dag det er litt vind ute og sett opp dør/vindu på 2 forskjellige vegger av huset mht lufting.

Helsebelastningen er neglisjerbar.

vh helsekjemiker.

"

 

Anonymkode: 78254...b92

Hør på eksperten her, @Sobril

Møllkuler var tidligere svært vanlig å bruke i kommoder, skjenker og skap som det ble oppbevart tøy i.

Anonymkode: 78254...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mange gamle ting, men møllkuler i møbler som er ment å stå i stuen har jeg aldri vært borti. En teaksjenk er dessuten fra en periode hvor møllkuler ikke lenger var særlig vanlig. Men jeg forstår veldig godt hva Sobril mener! Mitt beste råd er å sette den ut på et tørt, luftig sted og la den stå en uke eller to. Det pleier å ta knekken på lukt uansett hva det er.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Leo skrev:

Jeg har kjøpt mange gamle ting, men møllkuler i møbler som er ment å stå i stuen har jeg aldri vært borti. En teaksjenk er dessuten fra en periode hvor møllkuler ikke lenger var særlig vanlig. Men jeg forstår veldig godt hva Sobril mener! Mitt beste råd er å sette den ut på et tørt, luftig sted og la den stå en uke eller to. Det pleier å ta knekken på lukt uansett hva det er.  

Usikker på dette med møllkuler. Lukter mer parfyme, slik det gjør av gamle damer som har vært litt for generøse med parfymedåsa. Men nå vet ikke jeg hvordan møllkuler lukter heller.

Er en skjenk til å ha i stua. Med tallerkenhylle osv til å ha over . Tviler på at den har blitt brukt til oppbevaring av klær. Er to skapdører i skjenkdelen) og det er kun inne i det ene rommet det lukter - der det er skuffer til bestikk. Er skuffene det fortrinnsvis er lukt i. De har jeg nå satt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lukter akkurat som gammel, dårlig parfyme uten at jeg med sikkerhet kan si akkurat hva det er. Utrolig kvalmt i hvert fall! Men frisk luft hjelper. Å vaske hjelper ikke. Da kommer lukten bare tilbake. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...