Gå til innhold

Samboer har Diabetes-Type 1, mye følinger og hissig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt bekymret for samboeren min. Ho har Diabetes type-1, og har veldig ofte lavt blodsukker (Følinger). Ho har det ca 3-4 ganger pr uke og eg må nesten alltid hjelpe ho. Er ikkje så lett å få i ho noe sukker/glukose eller drikke da ho er veldig trass, nekter for at det er lavt når det er tydelig at det er det.

Når ho har føling får ofte kramper der ho bare ligg å rister, eller løper rundt å skriker/faller og river ned ting i huset. Det hender og at ho slår/klorer meg når eg prøver å få i ho sukker. 

Eg vil at vi skal gå til legen hennes slik at vi får snakke om det, men ho mener at det ikkje er noe stort problem og er redd for å miste lappen om eg forteller for mye om alle følingene. 

Noen som tips/råd om hva eg burde gjør? 

Anonymkode: e13c3...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta henne til legen å få henne henvist til en diabetessykepleier som kan hjelpe henne å organisere hverdagen sin. Det høres litt ut som hun slurver med målinger eller at hun har et veldig svingende blodsukker. Har hun pumpe forresten? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan helt tydelig ikke ta vare på seg selv. Jeg kjente en som døde av føling fordi han ikke tok sykdommen alvorlig nok. Her må helsepersonell involveres slik at hun innser hva hun risikerer, og også hva hun utsetter deg for. Lykke til! 

Anonymkode: 3010d...537

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nye regler for førerkort denne uken. Da vil hun miste lappen. Gammel er hun?

Anonymkode: fdf04...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter rådet om å bestille time til diabetessykepleier, det kan høres ut som hun bør justere insulindosene sine eller ihvertfall få veiledning i forhold til hvordan hun kan få det bedre...

Anonymkode: 8acf5...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har helt klart en dårlig kontrollert diabetes og må få hjelp sånn at hun ikke dør. Noen ting kan tvinges, så ring fastlegen hennes og snakk om det. 

Anonymkode: 0be18...bde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en bekymringssamtale til fastlegen hennes. Legen har ikke lov til å snakke om henne, men han kan lytte og ta imot bekymringen din. Jeg gjorde det samme da min mor ikke ville gå til legen. Hun fikk tilsendt melding om time.

Lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hjelp å få. Insulinpumpe som kan hjelpe med å regulere blodsukkeret så hun ikke får så følinger bla.  Hun må til lege og insulinsykepleier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun ikke til diabetessykepleier jevnlig?  Det burde hun ihvertfall. Og en insulinpumpe kan nok være riktig for henne, men dette må hun ta med legen eller sykepleieren. Ring legen og forklar at du er bekymret så får hun sikkert en time i posten. Men du bør også prøve å overtale henne og få til legen, for dette her er å leke med ilden. Dette kan være veldig farlig.

Anonymkode: b8bef...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Severus skrev:

Ta henne til legen å få henne henvist til en diabetessykepleier som kan hjelpe henne å organisere hverdagen sin. Det høres litt ut som hun slurver med målinger eller at hun har et veldig svingende blodsukker. Har hun pumpe forresten? 

Ho er en veldig selvstendig person, skal liksom fikse alt selv. Så ho blir sint når eg nevner at eg burde bli med til legen med ho.
Bruker ikkje pumpe, har sensor med alarm når det blir for lavt eller høyt. Men er ikkje flink til å lytte til den og slår den ofte av, ho gir litt faen av og til.. 

 

 

Anonymkode: e13c3...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nye regler for førerkort denne uken. Da vil hun miste lappen. Gammel er hun?

Anonymkode: fdf04...468

34

Anonymkode: e13c3...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er litt bekymret for samboeren min. Ho har Diabetes type-1, og har veldig ofte lavt blodsukker (Følinger). Ho har det ca 3-4 ganger pr uke og eg må nesten alltid hjelpe ho. Er ikkje så lett å få i ho noe sukker/glukose eller drikke da ho er veldig trass, nekter for at det er lavt når det er tydelig at det er det.

Når ho har føling får ofte kramper der ho bare ligg å rister, eller løper rundt å skriker/faller og river ned ting i huset. Det hender og at ho slår/klorer meg når eg prøver å få i ho sukker. 

Eg vil at vi skal gå til legen hennes slik at vi får snakke om det, men ho mener at det ikkje er noe stort problem og er redd for å miste lappen om eg forteller for mye om alle følingene. 

Noen som tips/råd om hva eg burde gjør? 

Anonymkode: e13c3...d65

Ja ser at du har fått råd lenger opp i tråden men fastlegen må få henne henvist til endokrinolog eller diabetessykepleier. Hun sliter tydeligvis med å regulere blodsukkeret. Kanskje hun trenger en annen dosering på insulinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har helt klart en dårlig kontrollert diabetes og må få hjelp sånn at hun ikke dør. Noen ting kan tvinges, så ring fastlegen hennes og snakk om det. 

Anonymkode: 0be18...bde

Er litt vanskelig dette, vil selfølgelig hjelpe henne. Men.. Om ho finner ut at eg har kontaktet legen og han tar fra henne lappen blir det full tenning. Kommer til å gå fra meg. 

Anonymkode: e13c3...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er litt vanskelig dette, vil selfølgelig hjelpe henne. Men.. Om ho finner ut at eg har kontaktet legen og han tar fra henne lappen blir det full tenning. Kommer til å gå fra meg. 

Anonymkode: e13c3...d65

Hvordan skal hun finne ut av det? Og er det ikke viktigere at hun overlever? Altså, jeg har en mann jeg elsker selv, men om valget var at han enten skulle overleve og gå fra meg eller at han skulle dø fordi jeg ikke gjorde nok for å skaffe hjelp til han så hadde jeg helt klart valgt det første. 

Anonymkode: 0be18...bde

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om hun får følling når hun kjører bil og tar livet av et annet menneske.. Og DU er klar over at hun sliter. Hvordan takler du det da tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ho er en veldig selvstendig person, skal liksom fikse alt selv. Så ho blir sint når eg nevner at eg burde bli med til legen med ho.
Bruker ikkje pumpe, har sensor med alarm når det blir for lavt eller høyt. Men er ikkje flink til å lytte til den og slår den ofte av, ho gir litt faen av og til.. 

 

 

Anonymkode: e13c3...d65

Men diabetessykepleieren jobber med å få de med diabetes selvstendig. Man kan ikke gi faen når man har diabetes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det høres ut som damen din sliter og har det vanskelig pga sykdommen. Hun burde snakke med noen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke hun har ansvar for barn? Tenk om hun som noen over her skriver at hun kjører i hjel noen pga føling?

Har hun hatt diabetes lenge? Ville tatt en tlf til legen, kanskje dere kan avtale at hun får en innkalling? Og legen kan skjule det bak at det er en rutinemessig innkalling nå som det kommer nye regler? Hun må jo få en bedre opplæring ift hvordan hun skal takle sykdommen sin.

Anonymkode: fdf04...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vanskelig situasjon. Jeg ville ringt diabetesforbundet jeg, i morgen den dag og bedt om råd og veiledning derfra. Bor dere om østlandsområdet anbefales også norsk diabetessenter.

Neste gang hun får en av disse kraftige følingsanfallene sine ville jeg ringt ambulanse, både for at hun skal få hjelp med minst mulig fare for både henne og deg, og for at hun skal skjønne hvor alvorlig du tar dette (og hvor alvorlig det er! Jeg blir tatt alvorlig og har fått hjelp av ambulanse  alle de gangene jeg ikke har fått liv i min samboer pga føling, heldigvis lenge siden sist nå for han har fått god kontroll de siste årene, men duverden for en fulltidsjobb det er for han!))

Og siden hun har diabetes så vet hun jo sikkert at seinkomplikasjoner IKKE er noe å spøke med! Og når syn, nerver, nyrer etc begynner å svikte er det ofte for seint...

Har hun noen venner /bekjente med sykdommen som hun kan støtte seg litt på? Hvordan er Hba1c? Hvor lenge har hun hatt sykdommen? Hvor lenge har hun oppført seg slik? Kan det  være at hun har pådratt seg en diabetesdeperasjon?  Kanskje dette isåfall er noe hun trenger hjelp med først?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel ikke "tilfeldigvs" blitt overtalt/presset til å prøve Lantus som langtidsvirkende insulin?

Hvis det er tilfellet så har jeg hørt og lest om mange (svært mange) som har hatt de samme problemene som din samboer har, og det er problemer som er knyttet til akkuratbruk av Lantus. 

For disse pasientene har det å umiddelbart bytte Lanus med Toujeo (en forbedret utgave) fjernet problemet.

Min mening er at Lantus aldri skulle blitt så aggresivt presset på pasientene som det har vært.

Anonymkode: 16f8e...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...