Gå til innhold

Pomeranian uten stamtavle


Fredrikogmartine

Anbefalte innlegg

Skal nå kjøpe pomeranian og har holdt av en uten uten stamtavle. Far er premiert men mor er kun til kos. Har sett begge foreldrene og de er veldig fine og snille. Mor veier 3,5 kilo og far veier 3 kilo. Er det sikkert at min valp blir 3 kilo da? Synes det er litt mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vekt virkelig er et så stort problem for deg ville jeg valgt en hund med stamtavle, så du faktisk vet at du får det du betaler for (du vet jo ikke om det ikke er større hunder i slekten til mor, oppdrettere kan si mye rart), og du vet heller ikke noe om sykdommer.

 

Om jeg ikke husker feil er vel det vel ingen vektgrense i rasestandarden, så får du en høy hund, så du regne med at den kommer til å veie mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrikogmartine skrev:

Skal nå kjøpe pomeranian og har holdt av en uten uten stamtavle. Far er premiert men mor er kun til kos. Har sett begge foreldrene og de er veldig fine og snille. Mor veier 3,5 kilo og far veier 3 kilo. Er det sikkert at min valp blir 3 kilo da? Synes det er litt mye

Det er ingen grunn til at moren skulle mangle papirer fordi hun er en "kosehund", så lenge hun er renraset. Her er det noe muffens, det er heller ikke forsvarlig i forhold til rasestandard å avle på en "kosehund" som ikke er stillt og kanskje er for stor. 

Anonymkode: 4a7d9...d81

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen grunn til at moren skulle mangle papirer fordi hun er en "kosehund", så lenge hun er renraset. Her er det noe muffens, det er heller ikke forsvarlig i forhold til rasestandard å avle på en "kosehund" som ikke er stillt og kanskje er for stor. 

Anonymkode: 4a7d9...d81

Nemlig.

TS: Avvent situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde vurdert dette kjøpet på nytt uansett hvor søt hunden er, eller fine foreldre er, hvis man skal si det hardt og brutalt, så er i prisnippet din hund å regne som blandingshund dessverre. 

Som A-Kjendis siterer AB over her: Selv om mor er kosehund skal hun ha stamtavle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er, som andre her allerede har påpekt, pr. definisjon en blandingshund. Pomeranian er også en rase som dessverre har en del arvelige lidelser og ikke noe jeg ville ha tatt sjansen på å kjøpe av en useriøs oppdretter. Og det vil jeg si dette er med tanke på at det avles på en uregistrert hund og at det alltid er en grunn til at renraset hund ikke er registrert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du tenkt å betale for en hund som i utgangspunktet skal regnes som blandingshund, som du hverken kan bruke på utstilling eller i avl?

Hvis det er viktig for deg at hunden er innenfor rasens standarder, bør du gå for en hund med stamtavle. Da kan du være sikker på at begge foreldrene er renraset. Uten stamtavle kan moren være blandingshund som ser ut som pomeranian. Slike useriøse "oppdrettere" ødelegger hunderaser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har du ingen garanti for om hunden blir 3kg, fordi det ikke bare kommer ann på foreldrene. Det er mange generasjoner i spill som bestemmer både utseende og gemytt på din hund. Dessuten er det ingen unnskylding at mor bare er kosehund for å ikke ha stamtavle. Vet du om det er noen grunn til dette, uteom det? hvis faren er premiert, er det ikke stor sjanse for at han parres med en tispe som bare er kosehund uten stamtavle. Der er det noe som skurrer, og jeg hadde undersøkt litt mer før jeg tok valget. Vet du om foreldrene har blitt helsetesta? Det er mye arvelige sykdommer i pomeranian for tiden, så det lønner seg å kjøpe hund fra foreldra som er dokumentert friske.

Anonymkode: aed14...44d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sulosi skrev:

Fra nkk hundesport nr 3-16. 117 argang 

se vedlagt bilde 

 

 

Du dæven. Du vet har gått litt langt når de innfører sånne restriksjoner. 

Anonymkode: 4a7d9...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har litt feil fokus. Utfordringen når man kjøper en hund er om man finner en hund som er fysisk frisk og har et bra og stabilt gemytt. For tro meg - ender du opp med en syk hund eller en utrygg og redd hund, så betyr de svært lite at den veier bare 1,5 kg. 

Jeg ville aldri turt å kjøpe en valp uten stamtavle nettopp av de grunnene. Jeg vil gjøre grundig research på linjene slik at jeg har størt mulig forutsetning for å få en hund som er frisk og trygg. Du vil selvsagt aldri få noen garanti uansett hva du gjør, men det handler om å legge til rette for og gjøre sannsynligheten størst mulig for å få en bra hund.

Da betyr størrelse og farge svært lite. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du dæven. Du vet har gått litt langt når de innfører sånne restriksjoner. 

Anonymkode: 4a7d9...d81

Det sier litt om hvor mye det svindles med rasen ja :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger å kjøpe hund neste sommer og var allerede for 1 år siden i kontakt med ulike kenneler som har den rasen vi ønsker oss. Vi har vært på ulike utstillinger og blitt kjent med og snakket med folk som har den aktuelle rasen. Vi har snakket med folk i raseklubben. Vi har altså allerede begynt forarbeide og har valgt kennel vi skal kjøpe av og vet det meste om foreldrene til den kommende hvalpen vår.

Dette har vi gjort fordi vi vil ha en sunn og frisk hund som får en god start på livet og som blir født av en mor som ikke er en fødemaskin og fordi vi ønsker å kjøpe av noen som driver seriøst og som ikke bare tenker profitt. Hundemiljøet i Norge er ganske lite når det gjelder de ulike rasene så om en ikke er bevisst på hvem en kjøper av så er det fort gjort å kjøpe et dyr som er ødelagt av innavl.

Anonymkode: ad4b3...ab6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt valp uten stamtavle. Hvorfor har den ikke stamtavle? Mest fordi en av foreldrene er en blanding, uten at "oppdretter" vil si det. Og i hvert fall ikke betalt rasepris for valpen. For nesten 1 år siden betalte jeg 10k for en valp fra en liten brukshundrase med stamtavle, fra championforeldre. Foreldrene har også vært prisvinnere i både lydighet og agility. Jeg regner nesten med at valpen "din" ligger på samme, eller høyere i pris.

Anonymkode: c30c6...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig mange er utålmodige når de skal ha hund. De forelsker seg i en rase og da skal valpen aller helst ha vært i hus i går. Fungerer ikke sånn når man skal ha et nytt familiemedlem, man må gjøre sin research, få i en dialog med oppdretter(e) og raseklubb, særlig gjelder dette de populære hunderasene. 

Jeg vil ikke at min rase skal bli mer poppis enn det den er pga da kommer det så mye useriøst skit rekende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk kan være utålmodige for hund er jo ikke noe en anskaffer seg på impuls men noe en virkelig må tenke gjennom og planlegge. De krever jo forkunnskaper når det kommer til å forstå hunden og vite hvordan den skal oppdras og de lever jo i 10-14 år.

Men jeg ser jo på omplasseringssidene at det er veldig mange hunder mellom 1-3 år som omplasseres og jeg antar at det ofte har sammenheng med at det kanskje ikke var et vel gjennomtenkt valg å få hund i utgangspunktet som gjør at de blir omplassert. Mange har jo en merkelig ide om at små hunder ikke skal behandles som hunder og da får de jo etterhvert problemer med hundene.

Anonymkode: ad4b3...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hei, vi vil ha en valp, det passer best i september

- Hei, jeg vil ha en sort tispe som vinner på utstilling

- Hei, hvor mye koster en valp? Kan jeg få den på avbetaling?

- Hei, jeg tar en av valpene jeg

- Hei, jeg vil ha en hannhund

*Sukk* Sånn litt på fleip så kan man si at valpekjøpere er den største ulempen med å drive oppdrett. Det er så mange urealistiske krav og forventninger, at man kan lure på om de i det hele tatt er klare over at det er et levende vesen de skal ha. Og det skal de ha når det passer dem!

Men here's the news - ordtaket hastverk er lastverk har ikke oppstått uten grunn. Hvis man har krav til rase, størrelse, kvalitet - da får resten av kravene komme i andre rekke.

c16a9ad6d236b4c466c16264a3cb67cb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ArtyFarty skrev:

- Hei, vi vil ha en valp, det passer best i september

- Hei, jeg vil ha en sort tispe som vinner på utstilling

- Hei, hvor mye koster en valp? Kan jeg få den på avbetaling?

- Hei, jeg tar en av valpene jeg

- Hei, jeg vil ha en hannhund

*Sukk* Sånn litt på fleip så kan man si at valpekjøpere er den største ulempen med å drive oppdrett. Det er så mange urealistiske krav og forventninger, at man kan lure på om de i det hele tatt er klare over at det er et levende vesen de skal ha. Og det skal de ha når det passer dem!

Men here's the news - ordtaket hastverk er lastverk har ikke oppstått uten grunn. Hvis man har krav til rase, størrelse, kvalitet - da får resten av kravene komme i andre rekke.

c16a9ad6d236b4c466c16264a3cb67cb.jpg

 

Hehe, jeg fremstod nok totalt gæren når jeg kom i kontakt med min oppdretter. Jeg visste at hun hadde fått kull, og at alle valpene var opptatt, men jeg fortsatte å skrive til henne sikkert en gang i uka, og da jeg fikk vite at en valpekjøper hadde trekt seg og hun ville snakke med meg, kastet jeg meg på telefonen og vi snakket sammen i 3 timer. Da kom det vel ganske godt frem at jeg var kjent med og interessert i rasen, og hadde fått med meg ting som kun var publisert på raseklubbens hjemmesider. Hun spurte om jeg hadde noen preferanser på kjønn, og jeg sa samme det! Deretter spurte hun om farge, og jeg sa samme det! Så spurte hun jeg likte best hale eller ikke hale (er en rase som noen ganger har hale og andre ganger ikke), og jeg sa samme det! Så sa hun at hun hadde en rød og hvit gutt med naturlig bob tail, hvis personlighet virket som passet bra med min etter hva jeg hadde fortalt om hva jeg ønsker av, og kan gi en hund (en del av familien, sove i senga, prøve forskjellige hundesporter om hunden liker det, osv), og at han var robust og selvsikker, men ikke like utfordrende som de valpene som skulle gå til mennesker som hadde hatt rasen før. Hun sa også at hun gjerne ville at han skulle stilles ut da han var veldig pen, og jeg som aldri hadde vært på utstilling sa ja det skal vi få til!. Jeg sitter nå her med verdens mest fantastiske (og utfordrende tenårings) gutt på 11 måneder, som jeg har vært på mange utstillinger med og fått forskjellige priser. Jeg som aldri hadde vært på utstilling før synes faktisk det er hanske gøy! 

Poenget er: Jeg er så glad for at jeg ikke stilte så mange krav selv, men lot oppdretter stille krav til meg for å finne den perfekte matchen :)

Anonymkode: c30c6...785

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...