Gå til innhold

Når eldre søsken skal se film


Kara W

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det når noen av barna skal se en film som de andre barna ikke er gamle nok til enda?  Barna leger seg med bare en halvtimes mellomrom, så hvis vi skal vente til de minste barna er lagt så blir det enten veldig sent, eller man må se filmen over flere kvelder.  TVen står i stuen, hvor barna stor sett leker.  Jeg føler det blir feil å sende mindre barn på rommet fordi det eldste barnet skal få se på film, men slik det er idag så ser de kun på filmer som alle tre er stor nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å ikke forskjellsbehandle. Her i huset har vi fellestv i stua, og ipader/PCer på soverommet. Det er dårlig gjort for et større barn å må sitte å se på barnslige filmer bare fordi småsøsken ikke kan se noe annet. Det er ikke bra for utvikling. 

Løsningen vår fungerer utrolig bra. Men om ikke økonomien hadde strukket til, er det ikke dyrt for et tv og dvdspiller på finn. Eller en pc. Snart begynner kanskje de eldste med tvspill, så et playstation på rommet de også kan se film på, er billig på finn.

Håper du finner en løsning. 

Anonymkode: 28221...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er 10 års forskjell eller yngste barnet er svæææææært sensitivt, så kan de vel se samme filmer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det feil å forskjellsbehandle? Når ungene er av forskjellig alder? Det vil jo hele tiden være noe de eldste kan gjøre, men de yngre ikke kan. 

Gi begge rom og mulighet innenfor sin alder. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se det an selv. Er de yngste store nok til å ha filmen i bakgrunnen eller ikke. Selv ser jeg ikke problemet med at de yngste får med seg filmen. Er ungene som meg må de få mulighet til å få med seg slutten. Jeg får mareritt om jeg ikke får avslutning på du litt skumle.

Anonymkode: 80eda...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på filmen. Noen filmer får også treåringen se (men hun liker ikke skumle filmer), andre må eldstemann rett og slett enten vente med å se eller se når yngstemann ikke er her. Det er viktigere å ta hensyn til den yngstes alder og redsel enn at eldste på død og liv skal se en film yngste blir redd av, så viktig er faktisk ikke filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de eldste se film, mens du finner på noe annet med de yngste. 

Å jage de eldste inn på rommene sine når de skal se film som de yngste ikke skal se, er å ekskludere de eldste fra fellesskapet.

Anonymkode: cc178...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de minste på stuen døgnet rundt? Har ikke ungene noe tid fra hverandre på fritiden utenom den halvtimen? Hvis det er så stor forskjell på film-modenhet på eldstemann og de minste, så bør kanskje han legges mer enn en halvtime etter de minste? Evt. at han kan være oppe litt lengre en dag i helgen? Evt. at han ser film på rommet på egen TV eller pad. Eller ser film i stuen mens ungene er ute i hagen eller på rommene sine.

Anonymkode: bfb38...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å ikke forskjellsbehandle. Her i huset har vi fellestv i stua, og ipader/PCer på soverommet. Det er dårlig gjort for et større barn å må sitte å se på barnslige filmer bare fordi småsøsken ikke kan se noe annet. Det er ikke bra for utvikling. 

Løsningen vår fungerer utrolig bra. Men om ikke økonomien hadde strukket til, er det ikke dyrt for et tv og dvdspiller på finn. Eller en pc. Snart begynner kanskje de eldste med tvspill, så et playstation på rommet de også kan se film på, er billig på finn.

Håper du finner en løsning. 

Anonymkode: 28221...fa3

For det første er ikke filmer en "viktig del av utviklingen".

For ddet andre skal man da ikke ha TV på rommene sine når man er små. - Egentlig aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MapleSirup skrev:

For det første er ikke filmer en "viktig del av utviklingen".

For ddet andre skal man da ikke ha TV på rommene sine når man er små. - Egentlig aldri!

Hvor står det nedskrevet? 

Anonymkode: d7f68...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.  Det er fire år mellom eldste og yngste barnet mitt, så ikke all verdens, men litt forskjell på hva de tåler å se, og også hva de får noe ut av å se.

Barna mine kommer ikke til å få TV på rommet på mange år, og sannsynligvis aldri.  Vi vurderer å bygge en kjellerstue og sette TVen der nede, og det vil jo løse noe av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her ser vi ofte film med storesøster på fredag eller lørdag etter at lillebror har lagt seg. Litt seinere i seng i helgen har aldri vært noe problem her i huset,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...