Gå til innhold

Kan ting bli bedre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med tilbakevendende depresjon. Nå er jeg deprimert igjen for n'te gang. Jeg har hatt depresjoner med jevne mellomrom siden tidlig i tenårene, og nå er jeg 25 år gammel. Halve livet mitt har jeg slitt, mer eller mindre.

Jeg er så sliten av at livet skal være slik. Jeg greier ikke fullføre ting pga depresjonene. Jeg fullførte videregående med et nødskrik, men klarte det ikke på normert tid. Jeg har flere ganger måtte være sykemeldt fra jobb. Jeg har flere ganger vært innlagt. Nå er jeg student, jeg droppet ut av studiene i forfjor, men nå er jeg faktisk på mitt andre studieår. Men jeg er skikkelig i tvil på om jeg greier dette semesteret. Jeg har ikke vært på forelesninger på to uker, jeg har ikke lest noen ting. Jeg treffer nesten ikke mennesker. Det er så vidt jeg klarer å komme meg opp om morgenen.

Mamma sier at jeg må lære meg å leve med depresjoner kommer til å være en del av livet mitt. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal greie det. Jeg er så utslitt.

Jeg har prøvd mange ulike medisiner (cipralex, efexor, fontex, zoloft, lamictal, zyprexa), uten noe særlig effekt. Ingenting virker.

Er det noen her som har erfaringer med tilbakevendende depresjoner? Noen som har blitt kvitt det?

Anonymkode: c57a8...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, blir bedre!

Har hatt det selv, min anbefaling til deg er: Ta tak i problemene du måtte ha, nå med en gang. 

Du kaster bort livet med depressive tanker. Si til deg selv, nå er det nok.

Min mening om depresjon er at det er et symptom på at man ikke gjør det man egentlig ønsker. (medisiner er bare tull, fører til en livslang sykdom).

Anonymkode: a9343...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å få skrevet ut Brintellix når du har prøvd så mye annet og det ikke fungerer for deg. Den medisinen har forandret alt for meg spesielt på det kognitive plan men også depresjonsmessig, og jeg vet mange andre sier det samme. Det er en ny generasjon antidepressiva som virker på mange flere reseptorer i hjernen. 

 

Anonymkode: 56df8...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale deg å få skrevet ut Brintellix når du har prøvd så mye annet og det ikke fungerer for deg. Den medisinen har forandret alt for meg spesielt på det kognitive plan men også depresjonsmessig, og jeg vet mange andre sier det samme. Det er en ny generasjon antidepressiva som virker på mange flere reseptorer i hjernen. 

 

Anonymkode: 56df8...bac

Vil også nevne at den ikke har bivirkninger når man seponerer slik som andre antidepressiva, (Cipralex er kjent for å kunne være ille der) slik at det er ikke noe problem å begynne eller slutte på den. 

Anonymkode: 56df8...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tilbakevendende depressiv lidelse og det er forferdelig demotiverende å komme ut av en depresjonsperiode og vite at en ny vil komme en eller annen gang, men jeg forsøker å tenke at "nå skal jeg virkelig leve livet". Jeg har forsøkt mange av de samme medisinene som deg, men den medisinen som har hjulpet meg best er Brintellix. Nå har jeg ikke vært deprimert på mer enn 2 år. Jeg har hatt små perioder, men de har gått over av seg selv. Små/lette depresjonsperioder ser jeg som normalt og som "alle" kan ha i blant.

 

AB16A synes jeg har en lettvint løsning. Det er ikke bare å tenke "nå er det nok", for det er en kjemisk ubalanse i hjernen. Da hjelper ikke ord. I så fall er det placebo.

 

Noe som også har hjulpet meg, og som jeg tror har avverget innleggelse, er at jeg legger meg inn på motell/motell en uke. Da sover jeg når jeg vil på døgnet, jeg sitter med PC-en når jeg vil på døgnet, jeg leser når jeg vil osv. Jeg får en timeout hvor jeg kun tenker på meg selv. Mange sier at man ikke har råd til noe slikt, men man kan sette av en fast sum på konto som utgår rett etter utbetaling.

 

Jeg vet ikke om det er mulig å bli kvitt tilbakevendende depressiv lidelse, men om du ønsker kan jeg spørre psykologen min om det i morgen.

Anonymkode: e8eee...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECT har jeg hørt er veldig effektivt. Hvis jeg blir alvorlig deprimert igjen så tar jeg ECT. Kjente psykiatere har sagt at om de blir deprimert noen gang så vil de ta ECT heller enn å bruke medisiner. Så effekten av det på folk når jeg var innlagt og det var som natt og dag, de gikk fra å ikke snakke med noen til å bli normalt glade, oppegående mennesker. Nå er metoden mye mer skånsom enn tidligere, det blir gitt i narkose.

Anonymkode: a511f...7cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva årsaken til depresjonene dine er?

Ei jeg kjenner slet mye psykisk da hun var ung. Angst, bekymringer og depresjon. Men hun "vokste" det av seg etterhvert. Så jeg har troa på at det blir bedre, man må bare holde ut. :) Tror ikke noe spesiellt skjedde for henne heller, det bare forsvant av seg selv.

Det viktigste tror jeg er at du finner deg noen verktøy som kan hjelpe deg gjennom depresjonen, og få de depressive periodene til å bli kortere og kortere. Har du snakket med en psykolog om det? Selv skriver jeg dagbok. Skriver om dagene, hva som skjedde og hvordan jeg hadde det. Prøver alltid å avslutte med noe fine tanker. Det nemlig så alt for lett å tro at det aldri kommer til å bli bra igjen. Da kan jeg bla tilbake i dagboka mi til en periode jeg var lykkelig og glad, og minne meg på at - jo, det går over! :) Men du må finne noe som funker for deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2016 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Vil også nevne at den ikke har bivirkninger når man seponerer slik som andre antidepressiva, (Cipralex er kjent for å kunne være ille der) slik at det er ikke noe problem å begynne eller slutte på den. 

Anonymkode: 56df8...bac

Jeg er dessverre på Cipralex og gruer meg til å nedtrappe. Vet du om det går an å gå direkte over fra Cipralex til Brintellix?

Anonymkode: 12b2e...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ECT for 14 år siden og for meg hjalp det fra alvorlig til moderat depresjon. Jeg gikk da i tillegg på Efexor.

 

Til TS: Jeg spurte psykologen min. Han sa at i mitt tilfelle, hvor den tilbakevendende depressive lidelsen er en del av et symptombilde på min psykiske lidelse, vil denne gå over når jeg får det bedre eller blir frisk. Om den er arvelig betinget er det vanskeligere...

Anonymkode: e8eee...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...