Gå til innhold

Spare BSU eller betale billån


M4mmsen

Anbefalte innlegg

Hei. Det neste månedene er jeg i en posisjon jeg kan spare litt mer penger enn jeg har gjort før. Jeg lurer på hva som er mest lønnsomt for meg. Har et billån på i underkant av 100 000kr. Lønner det seg for meg å betale ekstra ned på billånet i denne perioden eller er det mer lønnsomt å spare pengene på BSU eventuelt annen sparekonto? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, M4mmsen skrev:

Hei. Det neste månedene er jeg i en posisjon jeg kan spare litt mer penger enn jeg har gjort før. Jeg lurer på hva som er mest lønnsomt for meg. Har et billån på i underkant av 100 000kr. Lønner det seg for meg å betale ekstra ned på billånet i denne perioden eller er det mer lønnsomt å spare pengene på BSU eventuelt annen sparekonto? 

 

Det kommer an på renta på billånet og om du er i possisjon til å få skattefradraget på BSU kontoen. Sannsynligvis er BSU mer lønnsomt

Endret av prt90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver krone du sparer i bsu får du en direkte avkastning på 20%, dersom du jobber nok til å ta nytte av skattefradraget. Veldig enkelt beregnet, bør du da heller spare pengene på BSU, dersom billånet har en rente på mindre enn 20%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, M4mmsen skrev:

Hei. Det neste månedene er jeg i en posisjon jeg kan spare litt mer penger enn jeg har gjort før. Jeg lurer på hva som er mest lønnsomt for meg. Har et billån på i underkant av 100 000kr. Lønner det seg for meg å betale ekstra ned på billånet i denne perioden eller er det mer lønnsomt å spare pengene på BSU eventuelt annen sparekonto? 

 

Jeg ville satt de på BSU, sett at du kan få skattefradraget. Da får du 20% avkastning på pengene dine gjennom skattefradrag i tillegg til en årlig rente som avhenger av banken du velger. Om du har makset BSU for dette året og fortsatt lurer på om du skal sette penger inn på en annen sparekonto/ nedbetale lånet, må du nesten gi oss lånerente/sparerente for at man skal kunne regne ut nåverdiene av kontantstrømmene/ si deg hva som er mest lønnsomt :)

Endret av Fashionistaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler i dag 2000kr i mnd på billåne per mnd. Har mulighet til å betale nærmere 10 000kr de neste mnd fremover. Renta på billånet er 7% :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, King in the North skrev:

For hver krone du sparer i bsu får du en direkte avkastning på 20%, dersom du jobber nok til å ta nytte av skattefradraget. Veldig enkelt beregnet, bør du da heller spare pengene på BSU, dersom billånet har en rente på mindre enn 20%

Husk at du bare får dette skattefradraget for år 1, mens billånet vil forente seg helt til du betaler det ned. Hvis billånet har veldig lang løpetid og renten på  BSU kontoen er dårlig kan det i noen få tilfeller faktisk lønne seg å betale ned billånet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo også sette av fradragsbeløpet fra BSU til å betale ned ekstra på billånet.

Anonymkode: 9a1bb...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...