Gå til innhold

Kan kvinner jobbe som konduktør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tråden viser at kvinner ikke kan jobbe på tog. Det blir bare avsporing :P 

Anonymkode: bc758...009

Funny!

Anonymkode: f0522...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, super-s skrev:

Jeg mener det har vært sånn 50/50 med mannlige og kvinnelige konduktører de gangene jeg har tatt tog de siste årene.

Ja, det er nok sannheten. Forøverig kjenner jeg hun som var Norges første kvinnelige konduktør, det var på midten/slutten av 70-tallet. 

Skremmende hvor lite opplyste folk er. Bare jentunger på dette forumet eller  ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Bergensbanen er toget mellom Bergen og Oslo 

Bergen har ikke lokaltog på samme måte som i Oslo 

Bergen-Arna er lokaltog.

Anonymkode: d2c2c...494

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke tog nord for Narvik - og den banen går til Sverige (tror jeg?). Du kan ikke reise lenger nord med tog enn til Fauske. Jeg føler med dere. Hilsen Tromsø. 

Anonymkode: f0522...8fc

Ofotbanen går til Sverige ja, Kiruna og Luleå. Opprinnelig ikke passasjertrafikk da det var tog med malm fra Kiruna til narvik havn :-)

Bare for å spore enda litt av :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte at når jeg er ferdig med utdanningen så vil jeg ta et lite kurs i noe jeg kan jobbe i en stund (2 år kanskje). Enten jobbe i fly kabinett (???) eller som konduktør eller lignende. Jeg har lest litt om å jobbe som konduktør, og syns det virker gøy og annerledes (Jeg er ikke en person for A4 livet). Jeg bare lurer på om det finnes kvinnelige konduktører? Jeg har tatt tog en del ganger, men aldri sett noen kvinner som jobber som det... Syns det er litt rart.

Anonymkode: acec7...aba

Opptil flere av de finnes. Vi er i 2016. Ikke i 1950. Kvinner kan jobbe som hva de vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bullehurk skrev:

Ja, det er nok sannheten. Forøverig kjenner jeg hun som var Norges første kvinnelige konduktør, det var på midten/slutten av 70-tallet. 

Skremmende hvor lite opplyste folk er. Bare jentunger på dette forumet eller  ??

De første kvinnelige sporvogns(trikke)konduktører kom for hundre år siden, i 1916.

http://oslohistorie.no/2016/02/18/kvindelige-sporvognskonduktorer/

Anonymkode: ac550...249

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte at når jeg er ferdig med utdanningen så vil jeg ta et lite kurs i noe jeg kan jobbe i en stund (2 år kanskje). Enten jobbe i fly kabinett (???) eller som konduktør eller lignende. Jeg har lest litt om å jobbe som konduktør, og syns det virker gøy og annerledes (Jeg er ikke en person for A4 livet). Jeg bare lurer på om det finnes kvinnelige konduktører? Jeg har tatt tog en del ganger, men aldri sett noen kvinner som jobber som det... Syns det er litt rart.

Anonymkode: acec7...aba

Hvilket land er du fra, når du mener kvinner ikke kan ha enkelte jobber.

Det heter ellers fly-kabin.

Det er i Norge et tradisjonelt kivnneyrke å være konduktør. Det samme med å være vert på fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Honey Dew skrev:

Jo, vi har Bybanen

Trikken du tenker på?

At de kaller det en bane gjør det ikke til ett tog

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, applestories skrev:

Konduktrise?

Jeg bor på Vestlandet og her fins ikke tog. Men var i Oslo for et par uker siden og der var det en ung konduktør på et tog og en eldre "konduktrise" på det andre. Vennlige og tålmodige var de også mens jeg fiklet med Ruter-billetten for å få fram dagens bilde :P

Konduktrise...:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergen-Arna er lokaltog.

Anonymkode: d2c2c...494

Se tideligere svar anng den og flåmsbanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Trikken du tenker på?

At de kaller det en bane gjør det ikke til ett tog

Det gjør den til en trikk/tunellbane, om det skal sammelingnes med noe annet, ut fra funksjonen og hvilket transportmiddel den bybanen er.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke tog nord for Narvik - og den banen går til Sverige (tror jeg?). Du kan ikke reise lenger nord med tog enn til Fauske. Jeg føler med dere. Hilsen Tromsø. 

Anonymkode: f0522...8fc

Dere har jernbanestasjon i Tromsø, hilsen Bodø.

Anonymkode: e854d...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forresten ha en trikkekonduktør. :opplyser: Nå for tiden er det de som utfører billettkontrollen med ujevne mellomrom. De er ikke med på vognene hele tiden, men dukker plutselig opp, eller står på stasjonsområdet og krever å få se billetten, før de slipper deg fram. De er meget prinsippfaste og rigide, og godtar ikke forklaringer som at billetten falt ned mellom vognen og perrongen, selv om det er tilfellet.

Uansett. Jeg har flere ganger sett kvinnelige konduktører på togene som har ruslet omkring i sko med hæler, jeg.  De går vel med det de syns er best for dem.

Jeg mistenker at dette er en tulletråd, siden der er voldsomt uvanlig at folk i dette landet ikke har fått med seg at det er full likestilling.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Man kan forresten ha en trikkekonduktør. :opplyser: 

Ja, og de første kvinnelige kom for hundre år siden, som nevnt i innlegget mitt under her. Velkommen etter.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De første kvinnelige sporvogns(trikke)konduktører kom for hundre år siden, i 1916.

http://oslohistorie.no/2016/02/18/kvindelige-sporvognskonduktorer/

Anonymkode: ac550...249

 

Anonymkode: ac550...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og de første kvinnelige kom for hundre år siden, som nevnt i innlegget mitt under her. Velkommen etter.

 

Anonymkode: ac550...249

Jebbbes. Og derfor svarte jeg også at det er et tradisjonelt kvinneyrke i Norge å være konduktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det gjør den til en trikk, om det skal sammelingnes med noe annet, ut fra funksjonen og hvilket transportmiddel den bybanen er.

Er det jeg skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan en barnevogn ha konduktør? Det er et interessant spørsmål Eller kan den bare ha vognfører.

Og kan i tilfelle en kvinne være vognfører av barnevogn? Svaret er helt klart ja. Kvinner er ofte barnevogn-førere. Dermed kan hun sikkert være konduktør, også.Så framt barnet i vognen kan løse billett, såklart.

Med andre ord framstår saken slik: Kan man kreve inn billettpenger for noen som befordres med vogn, kan det være en konduktør og svært ofte er dette kvinner og ingen reagerer på at det skjer.

Det er istedet ganske mange vansker der det IKKE er konduktør, men bare kontroll. Siden de skjer ikke så ofte, og man får bot hvis billetten har falt ned. Med barn er det kanskje bare varslede spedbarnskontroller, og kanskje bare en gang hvert år! Og da kan ungen snike voldsomt mye.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...