Gå til innhold

Skal få hund men har allerede katt


Sofskj

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5 år gammel han katt, han er snillog kosete, men har en tendens til å bli irritert på andre dyr. Vi har tenkt til å få oss en hund som er middels stor, men er usikker på hvilke raser som kan omgås med katten. Helst hunder som ikke blir for masete og er familievennlige. Har noen av dere forslag til hunderaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk litt på google.

Eks. Middels stor hund. Så trykker du på bilder etter at resultatet har kommet opp.
Da får du sikkert masse søte hunder "å velge" mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å kun se på hva slags størelse dere vil ha så må dere se på hva dere kan gi hunden. En husky er ikke stor, men vil ikke ha det bra hvis dere ikke bruker den riktig. Alle hunder kan gå sammen med katter så lenge dere vender den til det, det er ikke noe som ligger programmert i hunden. 

Anonymkode: 0e2e0...dfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sofskj skrev:

Jeg har en 5 år gammel han katt, han er snillog kosete, men har en tendens til å bli irritert på andre dyr. Vi har tenkt til å få oss en hund som er middels stor, men er usikker på hvilke raser som kan omgås med katten. Helst hunder som ikke blir for masete og er familievennlige. Har noen av dere forslag til hunderaser?

I utgangspunktet er det ingen hunderaser som seg bra sammen med katter, alle pusekatter skal jages! Men, det er nok mer gemyttet til begge det kommer an på. Og hadde begge kunnet vokse opp sammen hadde det vært ideelt. Det blir nok katten dere har som "bestemmer" vil jeg tro når/om de kommer over ens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sofskj skrev:

Jeg har en 5 år gammel han katt, han er snillog kosete, men har en tendens til å bli irritert på andre dyr. Vi har tenkt til å få oss en hund som er middels stor, men er usikker på hvilke raser som kan omgås med katten. Helst hunder som ikke blir for masete og er familievennlige. Har noen av dere forslag til hunderaser?

Alle raser kan omgås katter, men du bør skaffe deg enten en valp eller en voksen hund som er vant til katt. Ville ærlig talt gått for valp... Katten vil mest sannsynlig bli dritredd, selv for en valp, og kanskje stikke av/finne seg et nytt område. Siden det gamle er invadert, sånn tatt i betraktning at han blir irritert på andre dyr. Det er ikke det beste utgangspunktet for å si det mildt.

Men alt kan gå! Jeg hadde hund og katt, samtidig, og det tok meg ca 1 år før katten ikke løp med halen mellom bena ut av huset når hun så hunden. Så det gikk til slutt, med hardt arbeid :)

Hvis du vet om noen godbiter katten din liker ekstra godt så kan du gi katten det hver gang den ser eller lukter hunden. Hold dem adskilt de første dagene. Og valpen skal aldri, under noen omstendighet, få jage katten. 

Du bør heller legge vekt på hva du kan tilby hunden fremfor "hvilken hund som går best overens med katt", for det er store individuelle forskjeller og de færreste hundene passer inn i rasestandarden, faktisk. Du har problemet med at katten kan skade hunden (klore, både i hud og øyne), og du har problemet med at jo større hunden er, jo større skade vil den kunne påføre katten. Men når alt kommer til alt, kommer det helt an på deg som eier. Du må aldri la katten og hunden være alene i samme rom, det må aldri skje, du skal alltid ha dem under oppsyn ellers kan det gå galt. Selv etter at de eventuelt har blitt "venner". Dyr er ikke til å stole på. 

Så det er mye hardt arbeid, og som sagt så må du velge en rase som passer ditt realistiske aktivitetsbehov, og som har pelsstell du mestrer. Noen raser krever mer mental stimuli enn andre også, og det er kjempeviktig å være obs på absolutt alt slikt så ikke du går i en felle (en felle jeg ser 90% av hundeeierne her jeg bor har gått i...) og får en dårlig oppdratt, under/overstimulert hund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28. september 2016 den 9.21, tdm900 skrev:

I utgangspunktet er det ingen hunderaser som seg bra sammen med katter, alle pusekatter skal jages! Men, det er nok mer gemyttet til begge det kommer an på. Og hadde begge kunnet vokse opp sammen hadde det vært ideelt. Det blir nok katten dere har som "bestemmer" vil jeg tro når/om de kommer over ens. 

Ikke enig! Hadde en Yorkshire terrier som elsket katter!! Men.,,de fleste kattene elsket ikke han tilbake, Hehe. Så når vi fikk kattunge som vokste opp sammen med han, fikk han seg endelig en katt han også. Åh, savner den vovsen 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt forskjellig dyr sammen med katt, og det har aldri vært noe problem. 

Første bestevennen til gamle katten var en kanin. De var kjempe gode venner. Sov sammen i sengen hans, og løp rundt i huset sammen. 

Senere fikk vi ikke mindre enn to Schafer/Labrador valper. Han synes de var litt irriterende første dagene, men så kunne han ikke brydd seg mindre. De plaget han ikke fordi at de ikke fikk lov, og han hadde hele underetasjen ofor seg selv. 

Senere fikk vi en Bearded Collie, og hun forgudet pus. Hun hadde alltid katter på besøk i hundegården sin. Pus savnet henne veldig når hun flyttet. Det var absolutt pus som var sjefen av de to, men de var alltid veldig snille med hverandre. 

Siden katten deres ikke er spesielt glad i andre dyr, så ville jeg nok bare tatt det pent med tilvenning med hverandre. La pus få litt avstand, og mulighet til å trekke seg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange katter, og har nå to. Og har til tider vært fosterhjem for hunder som skal omplasseres. Flere raser; husky, labrador, schaefer, og mange "street-mix". Det har aldri vært noe problem, uansett rase/type hund. Kattene har vært "sjefen", fordi de allerede bodde her. Og har kommunisert greit med hundene. Litt knuffing, fresing, klør i starten, men det har vært kortvarig. 

Jeg lot selvfølgelig aldri kattene og hunden være alene før jeg følte meg helt trygg på at kommunikasjonen fungerte. 

Nå har jeg to katter og er fostermor for en stor "street-mix" hund som venter på et permanent hjem. Sistnevnte har hatt en veldig tøff start på livet, og er supernervøs for alt. De første ukene gikk han i store sirkler for å unngå å komme for nær kattene. Hodet senket, halen nede. Alt for å unngå konflikt. Kattene har avventet, og holdt seg også på avstand. 

Men akkurat nå sitter jeg i stua, og ser en stor hund som har krøllet seg sammen under stuebordet for å hvile litt. Med en katt i "armkroken". Den andre katten ligger som klistret opp mot ryggen til hunden, for å finne maksimal kroppsvarme. 

Gode venner, men kattene setter dagsorden og er "sjef". 

 

Anonymkode: 794c2...c2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...