Gå til innhold

Nære venner som dropper begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Dette temaet vil det vel alltid være delte meninger om. Jeg vet om ei jente på 18 år som droppa begravelsen til sin egen pappa fordi hun skulle på klassetur til utlandet. Det blir noe annet, men likevel. Sekretæren her jeg jobber mistet sin mann for noen år siden. Av nærmere 30 kolleger så dro nesten alle sammen. Jeg dro imidlertid ikke, da jeg ikke helt ser poenget med å dra i bisettelsen til en jeg ikke kjente. Også når han var mannen til en kollega jeg ikke har verdens beste kjemi med bestandig. 

Du kan ikke forvente at "alle" nære venner skal komme. Det er uansett mammaen din sin begravelse, - hovedsaken er jo at hennes nærmeste familie kommer, og hennes nærmeste venner kommer. Fokuser heller på det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis alle tok fri fra jobb for å dra i begravelsen til mora til venninna og lignende hadde Norge gått under. Du får kun fri hvis det er nærmeste familie og noen arbeidsplasser er strengere enn andre. Noen får lov å ta fri uten lønn, men det er det ikke alle som har råd til.

Anonymkode: 2c7c7...0cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får heller ikke fri med lønn for å gå i begravelse for annet enn ens egen familie. Det er nok det som er vanlig praksis, og da syns jeg det er rart at du tror at de tar fri uten lønn før dette.

Anonymkode: 84007...c95

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi ikke hvordan din mor døde, men jeg skjønner at du ble skuffet. Jeg synes det er vanlig høflighet å gå i begravelse til nær familie av gode venner. Jeg vet selv hvor mye det betyr og vil gjøre det selv. Jeg har for eksempel gått i begravelsen til en barndomsvenn sin mor som døde av kreft, hun var vel i midten av 40-årene. Jeg ville og gått i mine nære venners foreldre eller søskens begravelser. Jeg har og jobbet i begravelser og har sett hvor mye det betyr for de pårørende å se hvor mange som kommer fordi de bryr seg. Enten om avdøde, pårørende eller begge. 

Jeg ville nok ikke dratt til den andre siden av landet for andre enn mine aller beste venner.

Anonymkode: fafa7...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var mange som dukket opp i forbindelse med at ei venninne mistet bror og mor(to forskjellige venninner) til kreft, og tror ikke noen tok seg fri fra jobb da siden vi var studenter med fleksible dager.

Om jeg hadde måttet be om fri nå i vanlig jobb så hadde det kunnet blitt vanskelig siden arbeidsgivere jo ikke gir fri til annet enn aller nærmeste egne. 

Hadde noen mistet barnet sitt hadde jeg helt åpenbart stilt opp, men om det er snakk om voksne folk så er det ikke sikkert jeg hadde tenkt at begravelsen var naturlig å gå i dersom det ikke var en bestevenninne. 

Anonymkode: 476c8...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det sier mye om deg ts, når du ikke forstår forskjellen på å miste et barn og en foreldre. Jeg har to par i omgangskretsen som har opplevd å miste en nyfødt, det kan ikke sammenlignes med at en av foreldrene går bort. I begravelsen til en baby går man for å støtte foreldrene, i begravelsen til en voksen går man fordi man kjente vedkommende. Jeg går ikke å begravelse til folk jeg ikke kjenner godt og har hatt mye med å gjøre, og går ikke i begravelse til venners foreldre. Jeg må dessuten ta fri uten lønn for begravelse som ikke er i familien, og det er jeg helt ærlig ikke interessert i. Det finnes mange måter å støtte opp om venner på uten å komme i begravelsen. 

Anonymkode: 4da5f...c47

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg, ts. I alle begravelsene jeg har vært i til voksne har det vært folk der som ikke kjente avdøde, men som var der for å støtte noen av de pårørende. Feks har det vært venner av mine foreldre i begravelsene til besteforeldrene mine, og de var der jo først og fremst pga relasjonen til mine foreldre og ikke til mine besteforeldre. Men ser jo her at det er mange som ikke er vant til det, så tror det beste er å ikke ta det personlig. 

Anonymkode: 131d7...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig korleis folk oppfattar det å gå i begravelse. På min arbeidsplass har eg ei som går i begravelse "heile tida". Naboar, foreldre til naboar, foreldre til gamle venner.... Vi får ikkje fri med lønn anna enn dersom det gjeld dødsfall i rett opp/nedadgåande linje. F.eks har vi ikkje rett til fri med lønn for å gå i begravelse til svigerforeldre. For nokon kan det vere dyrt å ta fri! 

Dessuten er arb.givar ikkje  veldig glad for å gje fri uansett, vikar kan vere vanskeleg å finne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/27/2016 at 20.44, AnonymBruker skrev:

Sørger fortsatt etter moren min sitt dødsfall. Og jeg synes det var trist de ikke var der. De kjente moren min, ja. Jeg er heller ikke kravstor, du kjenner meg ikke! De hadde fått fri til å dra i begravelsen, det vet jeg. De har heller ikke noe problem med å være i en begravelse. De var bl.a i en begravelse til et felles vennepar, som mistet babyen sin. Det er veldig vanlig her at nære venner drar i begravelse til hverandre når de har mistet sine nærmeste. Jeg er selvfølgelig veldig glad for de som kom, jeg savnet bare det ene nære venneparet vårt i begravelsen. Der var den verste dagen i mitt liv... 

Anonymkode: fba85...07b

Leit å høre om tapet ditt, Ts. Har du pratet med dette venneparet i etterkant? Jeg forstår skuffelsen din. Sender deg gode tanker

Anonymkode: 35e29...dbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode og fine svarene jeg har fått! Og tusen takk for kondulansen. Er utrolig tøft å miste min mor. Tror jeg aldri kommer til å komme over det her. Tusen takk for dere som har sendt meg gode og varme tanker. Det betyr mye! Jeg har snakket med venneparet vårt, og jeg fortalte hvor mye jeg skulle ønske de var der for meg i begravelsen. Jeg sa at jeg forventer ingenting( det gjør jeg skjeldent av mye egentlig..), men at jeg hadde sett stor pris på om de hadde vært der for meg. De sa at hadde de valgt opp igjen så hadde de vært der. Vi snakket ut. Og det var utrolig godt. Er ikke noe enkelt tema å ta opp, har aldri tatt opp noe sånt før for å si det sånn.. Jeg er bare veldig glad for at vi snakket ut om det.   Er ikke alle som er vandt med at nære venner kommer i begravelser. Men sånn har det alltid vært her, og jeg er glad for det. Venneparet mitt hadde også fått fri fra jobb til å dra.. Tusen takk igjen, for alle som har svart. Det betyr mye! Gud være med dere ❤️

Anonymkode: fba85...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. september 2016 at 18.42, AnonymBruker skrev:

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Nei

Her kom både kjente og ukjente i begge begravelsene, til og med skoleklassene til de av oss som gikk i skolen kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fjaselina skrev:

Det er veldig forskjellig korleis folk oppfattar det å gå i begravelse. På min arbeidsplass har eg ei som går i begravelse "heile tida". Naboar, foreldre til naboar, foreldre til gamle venner.... Vi får ikkje fri med lønn anna enn dersom det gjeld dødsfall i rett opp/nedadgåande linje. F.eks har vi ikkje rett til fri med lønn for å gå i begravelse til svigerforeldre. For nokon kan det vere dyrt å ta fri! 

Dessuten er arb.givar ikkje  veldig glad for å gje fri uansett, vikar kan vere vanskeleg å finne.

Seriøst?

Jeg har aldri tenkt over det om mine ansatte må i en begravelse så har de full lønn, uavhengig av slektskap. Å ikke få fri med lønn for å delta i ens svigerforeldrene begravelser blir for meg helt uhørt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 jeg fortalte hvor mye jeg skulle ønske de var der for meg i begravelsen. Jeg sa at jeg forventer ingenting( det gjør jeg skjeldent av mye egentlig..), men at jeg hadde sett stor pris på om de hadde vært der for meg.

Anonymkode: fba85...07b

Du forventet åpenbart at de skulle være der. 

Anonymkode: d4611...db8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forventet åpenbart at de skulle være der. 

Anonymkode: d4611...db8

Uten den forventningen hadde ikke denne tråden eksistert ;)

Anonymkode: b39cf...9ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særiøst. Du er sur på vennene dine for at de ikke kom i begravelsen til moren din? Hvorfor? Kunne du ikke bare ha tatt å lagd en god middag en dag, og planlagt en kjempe koselig kveld med venner og slikt, og hvis du hadde behov for oppmerksomhet rundt din mors død, så kan du jo sitte å snakke om det? Hadde ei venninne av meg blitt sur på meg fordi jeg ikke kom i begravelsen til i moren hennes, hadde jeg ledd av henne. Men ville kanskje brukt pengene jeg tjente på jobb den dagen, noe av det, på å muntre henne opp.

Anonymkode: ebdab...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gode og nære venninner stiller opp i tunge tider, enkelt og greit.

oppførselen til dine venner og enkelte som svarer i denne tråden, viser hvor lite empatiske og egoitiske samfunnet har blitt.

Anonymkode: 7379d...4aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode og nære venninner stiller opp i tunge tider, enkelt og greit.

oppførselen til dine venner og enkelte som svarer i denne tråden, viser hvor lite empatiske og egoitiske samfunnet har blitt.

Anonymkode: 7379d...4aa

Jeg synes ikke du skal beskylde folk for å være lite empatiske og egoistiske fordi vi ikke er enig med TS eller deg.

Anonymkode: d4611...db8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Min beste venn kom ikke i mi mors begravelse. Hun ble kun 46. Ble ufattelig skuffet. Fikk ikke noe forklaring på hvorfor han ikke kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine foreldre døde da jeg var i 20 årene, og ingen av mine venner kom i begravelsen. Heller ikke mine bestevenninner. Og ikke tenkte jeg på det heller. Men nå liker jeg ikke å gå i begravelse selv, så gjør det kun da det er de nærmeste. Eller om en bestevenninne ville ha meg med, fordi hun trengte meg. Men ellers så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle måtte gå i begravelsen, til foreldrene til mine venner. 

Anonymkode: a329a...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...