Gå til innhold

Nære venner som dropper begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Vær heller glad for alle som var der enn å tenke på hvorfor de to ikke var der. 

Anonymkode: 2a298...ce6

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente de moren din? Jeg tenker at det ikke ville vært naturlig å reise i begravelse i en slik situasjon. Kanskje dere bare har ulike sosiale normer for når det er normalt å reise i begravelse?

Anonymkode: 06595...103

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som teller er vel om de kjente moren din? Normalt er jo begravelsen for å minnes personen som døde. Så er det selvsagt unntak om det er noen spesielt som skulle tilsi at man bør være der som støtte. Åpenbart at jeg ville gått i begravelsen til en venninne som mistet ungen sin, men det er jo noe helt annet enn en venninne i 50-årene som mistet sin far pga alderdom.

Anonymkode: 8786a...36c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke naturlig for meg å gå i begravelsen til mine venners nære familie og jeg forventer heller ikke det av mine venner. Unntaket må være om personen ikke har noen nære og trenger ekstra støtte i begravelsen eller dersom man har et godt og vært forhold til avdøde. Min erfaring er at begravelser er mest for at familien skal komme sammen og ta farvel, i tillegg til de som kjente avdøde og vil ta farvel.

Uten om det vil jeg tro at det er viktigere å være der for venner både før og etter begravelsen, ikke nødvendigvis i begravelsen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de her som ikke helt skjønner hvorfor de skulle være i begravelsen. 

Anonymkode: a8268...d74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Du får ikke automatisk fri til å gå i begravelse med mindre det er familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går da ikke i venners familie sin begravelse uten at jeg har hatt en relasjon til de eller at min venn ønsker å ha meg med som støtte. Men man kan ikke forvente at hele vennegjengen dukker opp.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine nære venner var i begravelsen til hverken moren eller faren min. Det hadde jeg heller ikke forventet ettersom de ikke kjente dem. Men venner/bekjente fra barndommen som jeg ikke lenger har kontakt med dukket opp og det var veldig hyggelig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er mange som ikke takler å være i begravelser, og hvis det ikke er nødvendig drar de ikke. Jeg har sluttet å gå i begravelser etter en gang jeg dro til min lærers begravelse, og begynte å le og gråte om hverandre fordi det ble for mye for meg. Det var siste gangen min liksom.

Ikke tenk så mye på det. Det er ikke personlig ment. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Jøss, du er kravstor. Og hva vet du om deres muligheter til å få fri fra jobb for å være med i en begravelse? Begravelser er i tillegg en spesiell affære, og man bør ha respekt for at noen kanskje synes dette er (for) vanskelig, av ulike grunner. Det er også en viktig forskjell på om det er noens barn eller om det er snakk om foreldre, synes jeg.

Anonymkode: d4611...db8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørger fortsatt etter moren min sitt dødsfall. Og jeg synes det var trist de ikke var der. De kjente moren min, ja. Jeg er heller ikke kravstor, du kjenner meg ikke! De hadde fått fri til å dra i begravelsen, det vet jeg. De har heller ikke noe problem med å være i en begravelse. De var bl.a i en begravelse til et felles vennepar, som mistet babyen sin. Det er veldig vanlig her at nære venner drar i begravelse til hverandre når de har mistet sine nærmeste. Jeg er selvfølgelig veldig glad for de som kom, jeg savnet bare det ene nære venneparet vårt i begravelsen. Der var den verste dagen i mitt liv... 

Anonymkode: fba85...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunnen det er mer merkelig om mine venner som ikke kjente den avdøde så veldig godt dukker opp. Jeg ble rimelig forbauset da flere av mine barndomsvenninner dukket opp i min fars begravelse enda vi ikke har kontakt lenger. Enda mer forbauset ble jeg da en venninne jeg ble kjent med i voksen alder dukket opp, for hun kjente overhodet ikke min far. 

Det var i og for seg veldig pent gjort av dem, men jeg hadde absolutt ikke regnet med at noen av mine venner skulle komme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sørger fortsatt etter moren min sitt dødsfall. Og jeg synes det var trist de ikke var der. De kjente moren min, ja. Jeg er heller ikke kravstor, du kjenner meg ikke! De hadde fått fri til å dra i begravelsen, det vet jeg. De har heller ikke noe problem med å være i en begravelse. De var bl.a i en begravelse til et felles vennepar, som mistet babyen sin. Det er veldig vanlig her at nære venner drar i begravelse til hverandre når de har mistet sine nærmeste. Jeg er selvfølgelig veldig glad for de som kom, jeg savnet bare det ene nære venneparet vårt i begravelsen. Der var den verste dagen i mitt liv... 

Anonymkode: fba85...07b

Unnskyld meg, men dette er noe litt annet.

Anonymkode: d4611...db8

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det at de ikke ble med i selve begravelsen, betyr vel ikke at de ikke vil være der for å støtte deg i tapet etter mor? Nå i tiden etterpå.

Det kan være de tenkte det var mange nok andre der(også for deg), at de ikke følte seg nærme nok moren din eller at det var minst like viktig å være der for deg før og etter akkurat den dagen.

I begravelsen til faren min var ikke så mange av mine nære venner til stede. Dog hadde mange tilbudt seg, men jeg visste det kom til å være så mye slekt, familievenner og andre mennesker der, og oppfordret dem nesten til å la være. Mange av disse har heller stilt opp med å invitere meg på middag, sende meldinger og vært virkelig til stede i tiden etterpå. Så for meg er de mange tunge dagene mye viktigere enn begravelsen, slik når det gjelder venner.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med tapet av din mor. 

 

Men, med all respekt, du kan ikke sammenligne tapet av henne med tapet som et foreldrepar har når man mister en baby. Det er to vidt forskjellige ting. Før noen sier noe, jeg har ikke mistet barn selv (heldigvis). Men det er en del av livets sirkel at ens foreldre dør før man selv, når det skjer under "naturlige" omstendigheter. Slik er det ikke når en baby dør. Jeg vil også anta, beklager at jeg er den som sier dette, at du har hatt mer tid til å forberede deg psykisk på din mors kommende dødsfall enn hva ditt vennepar hadde på at de mistet sitt barn. Så det er noe helt annet.

 

Når det er sagt, kanskje du skal spørre dem neste gang du ser dem om hvorfor de ikke kom? Fortelle dem at du hadde trengt dem. Lever din far fremdeles, forresten? 

Anonymkode: 44cfa...32b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Jeg forventer ikke at noen av mine venner skal ta seg fri for å komme i begravlese for mine foreldre. 

Anonymkode: b39cf...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsgiver gir ikke automatisk fri til begravelser utenfor nær familie. Dvs man kan søke permisjon med lønn. Det vil bli mange dager med permisjon uten lønn hvis man skal dra i begravelser til venners foreldre og søsken.

Jeg drar i begravelse til venners foreldre dersom jeg kjente den avdøde godt, eller dersom det er et særskilt ønske fra pårørende. 

Endret av Scapa
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...