Gå til innhold

Kort utdannelse og høy lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forslag? Jeg har ingen anelse om hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, så er i grunn ganske åpen. Yrker hvor jeg kan bli plassert over hele landet og turnusarbeid er nok ikke noe for meg fordi jeg har leilighet og dyr å ta vare på som jeg ikke bare kan sette bort i perioder.

Jeg har feilet en del i mine studievalg, begynte på både rettsvitenskap og dataingeniør fordi jeg hadde interesse for det, men endte opp med å droppe ut på grunn av manglende interesse/det var ikke så interessant som jeg trodde/det var ganske krevende studier.

Nå ønsker jeg egentlig bare å prøve hva som helst, med kort utdannelse, og komme meg ut i arbeid. Å velge utdannelse etter interesseområde har ikke fungert for meg, så alle forslag tas hjertelig i mot.

Anonymkode: 9815e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her, men de jeg kommer på er: flygeleder, militæret og utdannelse i militæret, lokfører, trafikkstyrer, togleder.

Flere tips?

Anonymkode: 9815e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, men de jeg kommer på er: flygeleder, militæret og utdannelse i militæret, lokfører, trafikkstyrer, togleder.

Flere tips?

Anonymkode: 9815e...fb8

" en. Yrker hvor jeg kan bli plassert over hele landet og turnusarbeid er nok ikke noe for meg fordi jeg har leilighet og dyr å ta vare på som jeg ikke bare kan sette bort i perioder. "

Da er militæret utelukket i alle fall. 

Anonymkode: 552f9...9d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller forslå å jobbe en periode med litt forskjellig, og så kan du heller finne ut hva du liker, og ev ikke liker ut ifra det.  Det fordrer jo at du bor et sted hvor man kan få jobb uten utdannelse, men bor du i en by så finnes det fortsatt noen jobber der ute for den som er interessert og villig til å stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" en. Yrker hvor jeg kan bli plassert over hele landet og turnusarbeid er nok ikke noe for meg fordi jeg har leilighet og dyr å ta vare på som jeg ikke bare kan sette bort i perioder. "

Da er militæret utelukket i alle fall. 

Anonymkode: 552f9...9d0

Jaja, men jeg ser på dette som en myldretråd. Selv om det ikke passer for meg, kanskje det passer for noen andre som lurer på det samme. Flygeleder er også uaktuelt sånn sett.

Anonymkode: 9815e...fb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kara W skrev:

Jeg vil heller forslå å jobbe en periode med litt forskjellig, og så kan du heller finne ut hva du liker, og ev ikke liker ut ifra det.  Det fordrer jo at du bor et sted hvor man kan få jobb uten utdannelse, men bor du i en by så finnes det fortsatt noen jobber der ute for den som er interessert og villig til å stå på.

Problemet er at jeg ikke kan jobbe med "hva som helst" som ikke krever utdannelse fordi jeg har leilighet og dyr og sånn. Så kan ikke gå til butikkjobb med lav lønn. Og hva annet er det? Selger? Avisbud? Nattevakt et eller annet sted?

Anonymkode: 9815e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg ikke kan jobbe med "hva som helst" som ikke krever utdannelse fordi jeg har leilighet og dyr og sånn. Så kan ikke gå til butikkjobb med lav lønn. Og hva annet er det? Selger? Avisbud? Nattevakt et eller annet sted?

Anonymkode: 9815e...fb8

Mye stillinger innenfor omsorg, f.eks pleiehjem, barnehage o.l.  En del kontoryrker krever ikke utdannelse, f.eks sekretær, resepsjonist, regnskapsmedarbeider osv.  Selgere, servitører, renholdere osv trenger heller ikke utdannelse.  Du kan f.eks registrere deg hos ulike vikarbyråer og fortelle at du er interessert i alle slags vikariater.  De sliter ofte med å finne folk til å fylle de korte vikariatene, da de fleste vil ha noe fast.

Men er du også avhengig av god inntekt så blir det jo ikke så lett.  Da er det bare å stå hardt på i hva enn yrke du har valgt deg og satse på raske forfremmelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kara W skrev:

Mye stillinger innenfor omsorg, f.eks pleiehjem, barnehage o.l.  En del kontoryrker krever ikke utdannelse, f.eks sekretær, resepsjonist, regnskapsmedarbeider osv.  Selgere, servitører, renholdere osv trenger heller ikke utdannelse.  Du kan f.eks registrere deg hos ulike vikarbyråer og fortelle at du er interessert i alle slags vikariater.  De sliter ofte med å finne folk til å fylle de korte vikariatene, da de fleste vil ha noe fast.

Men er du også avhengig av god inntekt så blir det jo ikke så lett.  Da er det bare å stå hardt på i hva enn yrke du har valgt deg og satse på raske forfremmelser.

Ja, jeg har jo ikke lyst på en lavtlønnet jobb for en periode mens jeg tenker ut hva jeg vil, har feilet på det et par ganger før. Jeg vil egentlig bare ha en kort utdannelse som fører til ok lønn, ett fett hva det er - og det er derfor jeg spør om tips, kanskje jeg finner noe som kan passe bra for meg.

Anonymkode: 9815e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg ikke kan jobbe med "hva som helst" som ikke krever utdannelse fordi jeg har leilighet og dyr og sånn. Så kan ikke gå til butikkjobb med lav lønn. Og hva annet er det? Selger? Avisbud? Nattevakt et eller annet sted?

Anonymkode: 9815e...fb8

Hva er din definisjon på bra timelønn? Om du jobber nattevakt et sted så får du ub-tillegg hver time. Så om timelønnen er 150 og tillegget 50 så får du 200 i timelønn uten utdannelse. Ofte er nattevaktene 10 timer, så da trenger du bare trenger å jobbe 4 dager i uken istedenfor 5. Det blir minst 34 400 brutto i mnd minst. Men det er så klart ikke gøy å jobbe nattevakt hele livet.

 

Anonymkode: 54550...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forslag? Jeg har ingen anelse om hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, så er i grunn ganske åpen. Yrker hvor jeg kan bli plassert over hele landet og turnusarbeid er nok ikke noe for meg fordi jeg har leilighet og dyr å ta vare på som jeg ikke bare kan sette bort i perioder.

Jeg har feilet en del i mine studievalg, begynte på både rettsvitenskap og dataingeniør fordi jeg hadde interesse for det, men endte opp med å droppe ut på grunn av manglende interesse/det var ikke så interessant som jeg trodde/det var ganske krevende studier.

Nå ønsker jeg egentlig bare å prøve hva som helst, med kort utdannelse, og komme meg ut i arbeid. Å velge utdannelse etter interesseområde har ikke fungert for meg, så alle forslag tas hjertelig i mot.

Anonymkode: 9815e...fb8

 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, men de jeg kommer på er: flygeleder, militæret og utdannelse i militæret, lokfører, trafikkstyrer, togleder.

Flere tips?

Anonymkode: 9815e...fb8

Om du har fysikk og psyke som tilfredsstiller kravene, så er jo alle de yrkene du nevner helt topp.

Så kommer kravet ditt om absolutt ingen type skiftarbeid. Da faller flygeleder og trafikkstyrer/togleder. Lokførere jobber heller ikke bare 08 - 16.

Når der er sagt så er de alle bra yrker.

Anonymkode: f929e...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er ute etter en 9-16 jobb, som krever en kort og enkel utdanning, og gir høy lønn? Tror jeg du må se langt etter altså...

Anonymkode: 1e4d6...101

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er ute etter en 9-16 jobb, som krever en kort og enkel utdanning, og gir høy lønn? Tror jeg du må se langt etter altså...

Anonymkode: 1e4d6...101

Jaja, jeg ber bare om forslag jeg :P

Blir ganske tullete av å jobbe skift, og tror ikke det er noe for meg (men med skift mente jeg også å bli utstasjonert for 2 uker og så være hjemme 2 uker o.l.)

Anonymkode: 9815e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster ut noen forslag jeg:

Jeg vil først slå et slag for dagligvarebransjen, som jeg synes har ufortjent dårlig rykte. Jeg har inntrykket av at man tjener ganske greit på matbutikk egentlig.. de jeg kjenner tjener mer enn å jobbe i kafé, i resepsjon etc. Både kiwi og meny har sine egne skoler, og det er ganske gode muligheter for å stige i gradene hvis man først får en fot innenfor. 

Men kort utdannelse.. da skulle du nok tatt yrkesfag/fagbrev. Du har ikke vurdert å bare studere noe som ikke regnes som topp 10 harde studier? (Som Jus og ingeniør).

Høgskole er å anbefale da man ofte klarer seg med bachelor for å få bra jobb. Hva med f.eks sykepleie? Da har du ihvertfall mange ulike videreutdanningmuligheter når du går lei, med mulighet for å få toppjobber på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for forslagene, dagligvare skal jeg sette på lista! Jeg orker ikke en bachelor altså, det må være mindre enn 3 år med skole (som feks flygeleder som ikke er aktuelt, men har passe kort utdanning).

Anonymkode: 9815e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, jeg ber bare om forslag jeg :P

Blir ganske tullete av å jobbe skift, og tror ikke det er noe for meg (men med skift mente jeg også å bli utstasjonert for 2 uker og så være hjemme 2 uker o.l.)

Anonymkode: 9815e...fb8

Ok, da stiller saken seg litt annerledes :)

Men, og det er selvsagt et men her: De yrkene du har nevnt er bra betalt. Togleder/trafikkstyrer og lokfører er yrker hvor du får betalt under utdannelsen (det teller litt det også for de fleste). Ulempen er at utdannelsene nok fremdeles finner sted på ett geografisk sted i landet.

Anonymkode: f929e...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forslagene, dagligvare skal jeg sette på lista! Jeg orker ikke en bachelor altså, det må være mindre enn 3 år med skole (som feks flygeleder som ikke er aktuelt, men har passe kort utdanning).

Anonymkode: 9815e...fb8

Mindre enn 3 års utdannelse?! da er jeg redd denne listen begynner å bli veldig kort :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, prt90 skrev:

Mindre enn 3 års utdannelse?! da er jeg redd denne listen begynner å bli veldig kort :-D

Selv om det ikke er vanlig lenger så er det fortsatt mange steder hvor det er mulig å jobbe seg oppover i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, prt90 skrev:

Mindre enn 3 års utdannelse?! da er jeg redd denne listen begynner å bli veldig kort :-D

Jeg sikter altså til mange av de yrkene som er listet her, som toller og lignende.

Anonymkode: 9815e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...