Gå til innhold

HALLOWEEN


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger tips her!

Har en 9 åring som skal få ha sitt første halloweenparty, men jeg har ikke peiling... så trenger råd fra dere erfarne...

jeg har egentlig ikke så mye glede av halloween selv og syns jo det er tull og tøys hehe... men siden alle i klassen er med på det, så er det kjedelig at hun blir utenfor. Nå er det hennes tur å ha det, de er en jentegjeng på 6 jenter, og de har feiret halloween sammen siden de var 4 faktisk :D 

Det jeg ser nå er at halloween i år er på en mandag, den 31. oktober. Stemmer dette?
Jeg har hørt man godt kan ha fester i helgen før, men selve "dør til dør"tiggingen kun skal være på halloween?
Det er jo skole dagen etter, så hadde kanskje vært greit å hatt det i helgen, men de andre i gjengen har alltid hatt det på halloween, og da har de hatt en liten fest hjemme, og avsluttet kvelden med å gått fra dør til dør, men kun hos de som foreldrene kjente og visste om det.

Så jeg tenkte kanskje ha det den mandagen? Hva tror dere?
Og hva er passende klokkeslett å ha det på, f.eks. fra kl 17? Så får de kose seg hjemme et par timer, og kl 19 går vi litt rundt, og avslutter kl 20 hjemme hos oss? Blir litt senere i seng denne dagen, men det tror jeg mange unger gjør.

Hva er "reglene" for når det er lov å gå fra dør til dør? 

Og tips til dekorasjoner, leker, mat osv?

Hvor lenge i forveien bør vi sende ut invitasjon? 

Jeg kjenner ikke foreldrene til de andre jentene så godt og er sjenert, så jeg tør liksom ikke spørre de da. Også må jeg late som jeg er den erfarne halloweendama... haha... jeg burde vel spurt de om råd, men... sånn er det bare. Derfor spør jeg dere :)
 

 

Anonymkode: 2e60a...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ut fra at de oppfører seg skikkelig, og ikke gjør hærverk hos de som ikke feirer halloween. 

Sånn bortsett fra det hevdes det at man kan slå av utelyset for å unngå unger på tiggerferd, så dersom lyset er av, er det greit å hoppe bukk over det huset. Men det er mange som ønsker å ha på lyset av andre grunner, og det skal respekteres. 

Anonymkode: c8681...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween er på en Mandag denne gangen. Å gå fra dør til dør er kun på selve datoen, 31. Oktober. Siden de andre i gjengen har hatt det på selve dagen, så regner jeg med at deres party har også havnet på en ukedag. Det er ingenting i veien å ha det på dagen. Men kl 17 er kanskje litt sent. I vårt nabolag går barna fra kl 18 og utover. Og de ringer på til alle naboene. Vårt nabolag består av boligblokker, så det er ingen måte å fortelle til naboene at man ikke vil ha barn på døren, ala utelyset av osv. Kanskje kl 16 er bedre, så kan de begynne å gå kl 18/18:30? Da får de 1,5 - 2 timer å gå rundt og samle godteri. Å kun gå fra dør til dør til kjente, er jo greit det, men man kan jo gå hos andre også. Men det er opp til dere.

Dekorasjoner: Jeg har kjøpt inn halloween ballonger, halloween servietter, halloween konfetti til å ha på bordet, spindelvev og edderkopper, diverse hengene pynt. Banner, girlander, godteposer som man fyller selv, halloween bøtte til å samle snop i, engangskopper og fat osv. Masse godteri:ler: Det holder kanskje å sende ut invitasjonene 1-2 uker før. Man vil jo gjerne ha god tid til å finne kostyme, sminke osv.

Dette går nok bra:wink:

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kittykat skrev:

Halloween er på en Mandag denne gangen. Å gå fra dør til dør er kun på selve datoen, 31. Oktober. Siden de andre i gjengen har hatt det på selve dagen, så regner jeg med at deres party har også havnet på en ukedag. Det er ingenting i veien å ha det på dagen. Men kl 17 er kanskje litt sent. I vårt nabolag går barna fra kl 18 og utover. Og de ringer på til alle naboene. Vårt nabolag består av boligblokker, så det er ingen måte å fortelle til naboene at man ikke vil ha barn på døren, ala utelyset av osv. Kanskje kl 16 er bedre, så kan de begynne å gå kl 18/18:30? Da får de 1,5 - 2 timer å gå rundt og samle godteri. Å kun gå fra dør til dør til kjente, er jo greit det, men man kan jo gå hos andre også. Men det er opp til dere.

Dekorasjoner: Jeg har kjøpt inn halloween ballonger, halloween servietter, halloween konfetti til å ha på bordet, spindelvev og edderkopper, diverse hengene pynt. Banner, girlander, godteposer som man fyller selv, halloween bøtte til å samle snop i, engangskopper og fat osv. Masse godteri:ler: Det holder kanskje å sende ut invitasjonene 1-2 uker før. Man vil jo gjerne ha god tid til å finne kostyme, sminke osv.

Dette går nok bra:wink:

Kl 16 er nok vanskelig, pga mange av foreldrene jobber et stykke unna og pleier å hente ungene på SFO ca. halv fem når SFO stenger... så de må nesten få en halvtime å skifte på da før partyet!

Anonymkode: 2e60a...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg svare på alt dette med arrangering av fest for barna osv., men siden jeg bor i England kan jeg dele litt erfaringer rundt trick or treat/dør-til-dør. Vanlig etikette er at man bare ringer på hos dem som har gresskarlykt eller andre dekorasjoner utenfor som tilsier at de tar imot besøk på døra. Ofte er det også skilt med "trick or treaters welcome". Spesielt i Norge ville jeg unngått å ringe på hos folk som ikke har noen form for Halloween dekorasjoner. :) 

Ville også anbefalt å ha med en voksen (om så bare i bakgrunnen). Kanskje også verdt å nevne at "trick" ikke skal være eggkasting eller annet hærverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det vanlig å gå rundt på godteri runde etter kl 1800. Så du bør kanskje la de starte ca 1830? Så får de litt tid til gå en runde. De skal ikke ringe på hos de som har slukket utelykten, og si pent hade hvis de ikke får noe. Ikke alle feirer halloween og det skal vi respektere.

Ellers ta deg en tur på Nille. De har masse stæsj for en billig penge som du kan dekorere med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...