Gå til innhold

Ble hasteinnsatt som butikksjef, men får mindre lønn - riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var usikker på om denne passet best unner jus eller karriere, men håper at folkene jeg trenger henger i kategorien jeg valgte ;) 

Jeg har googlet litt men fant bare veldig gamle tråder om dette. Ting har sikkert endret seg siden da.

For noen måneder siden måtte butikksjefen akutt slutte, og jeg ble satt inn som assisterende butikksjef siden jeg var den som jobbet der mest etter sjefen.

Siden jeg fikk akkurat de samme oppgavene og det samme ansvaret som butikksjefen, ba jeg om å få lønn deretter. Det var ok.

Jeg fikk så 179 kroner i timen (har til vanlig 154), og har siden da tenkt at det er lønna til den syke. Her om dagen fikk jeg vite at lønna til denne personen er litt høyere.

Dette er en kjede og vi lønnes etter tariff.

Er dette riktig? Skal jeg ha lønna til butikksjefen når jeg er butikksjef mens h*n er borte? Eller er det riktig at jeg skal ha mindre, selv om jeg har den samme jobben?

Butikksjefen har mindre utdannelse enn meg, men er seks år eldre enn meg.

Jeg hadde ikke tenkt at jeg kunne blitt "lurt" sånn ellers, men denne personen i ledelsen har tøyd mange grenser og prøvd å lure meg mye. Har vurdert å organisere meg på grunn av dette. Jeg blir bare så mistenkelig på alt jeg er usikker på når det kommer til ledelsen her :P

Anonymkode: 62145...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal lønnes utfra dine kvalifikasjoner (utdannelse, erfaring og alder) innenfor rammene som butikksjef uavhengig hva din tidligere leder hadde i lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var usikker på om denne passet best unner jus eller karriere, men håper at folkene jeg trenger henger i kategorien jeg valgte ;) 

Jeg har googlet litt men fant bare veldig gamle tråder om dette. Ting har sikkert endret seg siden da.

For noen måneder siden måtte butikksjefen akutt slutte, og jeg ble satt inn som assisterende butikksjef siden jeg var den som jobbet der mest etter sjefen.

Siden jeg fikk akkurat de samme oppgavene og det samme ansvaret som butikksjefen, ba jeg om å få lønn deretter. Det var ok.

Jeg fikk så 179 kroner i timen (har til vanlig 154), og har siden da tenkt at det er lønna til den syke. Her om dagen fikk jeg vite at lønna til denne personen er litt høyere.

Dette er en kjede og vi lønnes etter tariff.

Er dette riktig? Skal jeg ha lønna til butikksjefen når jeg er butikksjef mens h*n er borte? Eller er det riktig at jeg skal ha mindre, selv om jeg har den samme jobben?

Butikksjefen har mindre utdannelse enn meg, men er seks år eldre enn meg.

Jeg hadde ikke tenkt at jeg kunne blitt "lurt" sånn ellers, men denne personen i ledelsen har tøyd mange grenser og prøvd å lure meg mye. Har vurdert å organisere meg på grunn av dette. Jeg blir bare så mistenkelig på alt jeg er usikker på når det kommer til ledelsen her :P

Anonymkode: 62145...3b4

Hvor lenge hadde butikksjefen jobbet, og hvor lenge hadde du jobbet? Man får også lønn etter hvor mange år man har jobbet.

Anonymkode: c9ba6...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Europris...

 

Anonymkode: 68a4a...206

Garantert den butikken.

Anonymkode: 68a4a...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de fleste (butikkjeder)bedrifter er det et ledetillegg på rundt 20kr - det virker som det er det du ha fått. Og om dere jobber ihht tariff høres det rett ut. Sånn ellers burde du organisere deg, og det burde du gjort for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge hadde butikksjefen jobbet, og hvor lenge hadde du jobbet? Man får også lønn etter hvor mange år man har jobbet.

Anonymkode: c9ba6...d53

Sånn generelt eller i bedriften? Butikksjefen har jobbet der i tre år. Har vært butikksjef i kanskje ett eller to år.

H*n er noen få år eldre enn meg, så kanskje et par ekstra års arbeidserfaring generelt. Jeg har brukt litt tid på utdanning, men denne personen ble ferdig med skole etter ungdomsskolen.

Er dette grunnen tror du?
 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Europris...

 

Anonymkode: 68a4a...206

Jeg jobber heldigvis ikke på Europris :P Er ledelsen kjent for å lure sine ansatte?

Anonymkode: 62145...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn generelt eller i bedriften? Butikksjefen har jobbet der i tre år. Har vært butikksjef i kanskje ett eller to år.

H*n er noen få år eldre enn meg, så kanskje et par ekstra års arbeidserfaring generelt. Jeg har brukt litt tid på utdanning, men denne personen ble ferdig med skole etter ungdomsskolen.

Er dette grunnen tror du?
 

Jeg jobber heldigvis ikke på Europris :P Er ledelsen kjent for å lure sine ansatte?

Anonymkode: 62145...3b4

Ja, desverre.

Anonymkode: 68a4a...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber. går tariffen på både antall år i arbeidslivet OG utdanning. 

Eks, en som er yngre enn meg får lavere lønn enn meg. Ansennitet. Selv om den yngre gjerne har mer skolegang enn meg. 

En av mine jevnaldrende har bedre betalt enn meg. Pga fagbrev og flere år hos denne bedriften. 

Anonymkode: 3b32e...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...