Gå til innhold

"Pusse opp" 30kvm leilighet til rimelig pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Vi er et par som bor i en ett-roms leilighet på ca 30kvm. Sier seg selv at det er trangt, men er faktisk god planløsning og leiligheten har muligheter egentlig. Grunnen til at vi bor her er at leien ikke er så alt for dyr (finner ikke noe til samme pris i Oslo uten at det er en liten hybel på 20 kvm). Men egentlig så er vi dritt lei av leiligheten fordi standaren på den er fra 60-tallet, med grønt mønstret "plastikk" gulv (aner ikke hva det heter) over hele leiligheten som vi har prøvd å skjule med tepper over alt. Vi har lenge vurdert å flytte, men økonomien vår er ikke så god og vil på en måte ikke bruke alle pengene våre på en fancy leilighet. 

Vi har derfor tenkt om vi heller kan snu-om denne kjipe leiligheten og faktisk gjøre den litt mer beboelig og koselig. Slik at vi kan bo her en stund til for å spare penger mens vi studerer. Vi har tenkt å male alle vegger og tak (tidligere leieboer har røykt inn hele leiligheten så veggene som var hvite er nesten gule), legge nytt gulv på stue/soverom, og legge fliser på gangen og kjøkkenet. Dette er jo noe som vil koste, og vi er jo ikke interessert i å kaste inn så mye penger på en leilighet vi bare leier. Lurer derfor på om kanskje noen av dere har noen tips til hvor man får kjøpt ting billig? Som maling, ting man trenger for å male, hvor man kan få kjøpt litt rimeligere parkett eller laminat gulv (sånn klikk-gulv, er veldig dårlig på navn, ikke mitt område i det hele tatt, hehe) og fliser? 

Vi vil også prøve å få stuedel og soveroms-del litt mer adskilt, akkurat nå når man kommer inn til leiligheten så vil man komme inn i gangen - inn døra der sengen står og må gå forbi den for og komme til stue-delen om det gir mening. Vi tenker å kanskje flytte sengen til hvor sofaen og tv-en er, ha sengen i hjørnet og lage en slags "sovealkove". Så vil det bli mer adskilt og man kommer heller rett inn i stua i stedet for at man må forbi sengen (Ett-roms liv problemer as). Forstår at det er veldig vanskelig å forestille seg om man ikke har sett leiligheten, men poenget er om det er mulig å lage en skille-vegg og hva er sånn ca prisen for dette?

Utleieren vår har sagt at det er greit å male, så tenker at alt ekstra vi gjør er bare vinn-vinn for han og oss. Og vi lever i et håp om at hvis vi gidder å prøve og gjøre leiligheten fin, og når han ser det så vil han kanskje bytte ut de andre tingene som ville gjort leiligheten kjempefin egentlig. 

Håper noen har litt mer erfaring enn meg på dette området og kan komme med noen tips og hjelp til hvordan vi kan få til dette uten at lommeboka får svi hehe. 

Anonymkode: 8a2ff...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk ganske vanlig at utleier dekker maling hvis leietaker maler selv, og det er i nøytrale farger. Det ville jeg spurt om. Siden leiligheten er innrøyket må dere imidlertid male med minst to lag sperregrunning først for å hindre niktotingjennomslag. På gulvet kan man legge noe billig laminat. 

Anonymkode: 24f8e...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lag sperregrunning og to lag maling tror jeg er mer riktig.

Deretter kan du jo se på å legge gulv, sånn man bare klapper på. Det er noe jeg har gjort selv og er ikke veldig vanskelig. Så finnes det kontaktplast. Fint til stygge flater eller om dere vil ha ny farge på døra. 

Har akkurat pusset opp 40 kvadrat selv. Huseier spanderte nytt kjøkken som ble satt opp for oss. Ellers har vi malt alle vegger og tak. 

Anonymkode: b41f9...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. september 2016 den 16.56, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ganske vanlig at utleier dekker maling hvis leietaker maler selv, og det er i nøytrale farger. Det ville jeg spurt om. Siden leiligheten er innrøyket må dere imidlertid male med minst to lag sperregrunning først for å hindre niktotingjennomslag. På gulvet kan man legge noe billig laminat. 

Anonymkode: 24f8e...bf4

Vi har verdens kjipeste utleier og tror nok ikke han hadde vært interessert i å betale en krone for maling en gang. Så vi vil heller gjøre det for oss selv, få litt liv i denne deprimerende leiligheten.

På 27. september 2016 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Et lag sperregrunning og to lag maling tror jeg er mer riktig.

Deretter kan du jo se på å legge gulv, sånn man bare klapper på. Det er noe jeg har gjort selv og er ikke veldig vanskelig. Så finnes det kontaktplast. Fint til stygge flater eller om dere vil ha ny farge på døra. 

Har akkurat pusset opp 40 kvadrat selv. Huseier spanderte nytt kjøkken som ble satt opp for oss. Ellers har vi malt alle vegger og tak. 

Anonymkode: b41f9...c55

Vi tenker også å bare legge noe klikk-gulv. Aldri hørt om kontaktplast, men skal absolutt sjekke det ut :) Vi tenkte å bare male ytterdøra på innsiden, men kanskje det kan være en bedre løsning. 

Men er det noen som har noen anelse om hvor det er billigst å kjøpe alle disse tingene? Maling, klikk-gulv osv. Kom gjerne med andre tips også som kan få en litt deprimerende leilighet til å få litt liv hehe.

TS

TS.

Anonymkode: 8a2ff...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flugger har kampanje på all innemaling. Tror det var -40% for alle som var OBOS medlemmer. Obs Bygg har ofte gode tilbud på laminatgulv. 

Anonymkode: ca154...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flugger har kampanje på all innemaling. Tror det var -40% for alle som var OBOS medlemmer. Obs Bygg har ofte gode tilbud på laminatgulv. 

Anonymkode: ca154...b5d

Tusen takk for tips! Skal sjekke det ut :D 

TS

Anonymkode: 8a2ff...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butinox har maling med sperregrunn i. Vet ikke hvor bra den er, men det blir billigere enn å kjøpe flere typer maling og male flere strøk. Er det vinylgulv, så kan det også males med Trestjerners gulvmaling. Billigere og enklere enn laminat og holder til deres bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør uansett om lov til å pusse opp, slik at utleier ikke slår seg vrang når dere flytter ut og holder igjen depositum og sånt. Be ham om å godkjenne farger og materialer om det er ting dere ikke kan fjerne.

Maling er enklest og billigst når det kommer til oppussing, I en så liten leilighet er det vel lyse farger som gjelder uansett.

Det høres ut som gulvet er det mest kritiske. Kjøp rimelig laminat av ett eller annet slag. Se etter gode tilbud. De dukker opp i ny og ne. Dere trenger jo ikke så fryktelig mye, så kanskje et restlager holder.

Resten kan enkelt og greit være gardiner, puter, tepper, bilder og lamper. Kanskje dere kan dele av til sove-delen med et forheng? Eller en romdeler på hjul? Det er alltid greit med fleksible løsninger, slik at senga kan gjøres om til en slags sofa på dagtid og at dere dermed får bedre plass, i tillegg til at den kan skjermes av om dere har besøk. Det finnes bokhyller som fungerer fint som romdelere og kan stå på hjul (IKEA har en sånn med kvadrater  tror jeg).

Følg med og se etter tilbud hos byggevarekjeder, OBS, malingsbutikker osv. Det er ikke så veldig stor forskjell på prisene utenom når de kjører kampanjer så vidt jeg husker.

Kanskje utleier er interessert i å redusere husleie i noen få måneder om dere pusser opp litt? Det er lov å prøve seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leo skrev:

Butinox har maling med sperregrunn i. Vet ikke hvor bra den er, men det blir billigere enn å kjøpe flere typer maling og male flere strøk. Er det vinylgulv, så kan det også males med Trestjerners gulvmaling. Billigere og enklere enn laminat og holder til deres bruk.

Jeg malte et gammelt vinyl gulv. Det ble veldig fint. Men jeg visste ikke at jeg burde ha mattet overflaten og nok brukt en grunning. 

For etter et par år begynte malingen å løsne, og jeg kunne dra av store flak. Flere kvm i slengen ☺

Så jeg ble nødt til å gjøre det en gang til, men denne gangen holdt det ihvertfall til jeg var flyttet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...