Gå til innhold

Vanlig å "hvile middag" når man har småbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 3-åring og en baby, og føler at vi får prioritert 3-åringen litt lite for tiden. Hun klenger mye på meg og jeg tror hun hadde hatt godt av litt egentid med meg eller mannen på ettermiddagen. Litt av problemet er at mannen min er så sliten etter jobb at han må legge seg på sofaen og slappe av etter middag. Ofte sover han da en stund mens snuppa ser på TV/iPad og jeg tar meg av babyen som begynner å bli trøtt og grinete.

Han har ingen fysisk krevende jobb, men jobben krever mye konsentrasjon. Han sover på gjesterommet på hverdagene, så han blir ikke forstyrret av babyen om natta. Men han innrømmer at han ofte blir sittende lenge foran PCen om kvelden (både jobbrelatert og annet). Selv prioriterer jeg å legge meg tidlig for å klare meg gjennom dagene.

Begynner å bli lei av dette! Det er jo så lite tid mellom middag og legging i utgangspunktet, så det irriterer meg at han sover den bort! Er det urimelig av meg å kreve at han tar seg sammen og deltar til barna har lagt seg?

Anonymkode: 16d8e...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke urimelig i det hele tatt, men en selvfølge, tenker jeg.
Slik jeg leser det så er det du som har all jobben med begge barna, du som står opp med baby om natta og du som tar deg av det meste andre i huset (det skriver du ikke, men jeg antar bare at det er slik....)
I kveld så ville jeg ha tatt med meg baby ut av huset på trilletur eller på besøk hos noen i barselgruppa eller lignende, slik at mannen ble nødt til å holde seg oppe og tilbringe tid sammen med 3-årinegn. Eller (dersom baby ikke er avhengig av å ha deg hjemme pga amming) tatt med meg 3-åringen på lekeplass eller lignende mens mannen var hjemme med baby.

Når hviler du, forresten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har små barn som kan forvente at de får sove middag hver ettermiddag. Dette er ikke veldig normalt. Han får sove om natten istedenfor å sitte på PCen. I tillegg burde du kunne forvente faktisk at han også avlaster deg enkelte netter - spesielt i helger sånn at du også får sovet ut.

Så nei, du er ikke urimelig. Kast han ut av sofaen og få han til å ta seg av barna sine.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hans egen skyld at han er trøtt, så får han bare ta seg sammen og legge seg tidligere. Det hadde vært annerledes om dere hadde så dårlige netter begge to at man av og til bare slokner etter middag. Det hender at mannen min sovner foran barne-tv, og noen få ganger har jeg måttet legge meg i senga etter middag fordi jeg er helt i ørska. Men det er altså pga dårlig nattesøvn (tvillinger som ikke sover godt, selv om de nærmer seg to år) og full jobb.

Synes det er en stor forskjell på om dette er selvforskyldt eller ikke. Leser deg dithen at mannen din sover gjennom natta og rett og slett ikke får seg i seng tidlig nok, og da synes jeg det er sløvt!

Anonymkode: db55a...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke urimelig. Hvis han dropper ettermiddagsluren blir han trøtt tidligere på kvelden og får nok søvn. Da trenger han ingen lur neste dag. Skjønner godt at du blir irritert.

Anonymkode: ba771...af5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitte oppe på pc etter at du har lagt seg, for så å klage over at han er trøtt neste dag og må sove middag, er ødeleggende for både familie- og samliv.

Har aldri hørt om noen som sover middag når de har barn. Som du sier er tiden mellom jobbslutt og sovetid, kort.  Både mannen min og jeg har alltid hatt 100% stilling, men vi sov aldri middag.  Ikke da barna var små, og ikke nå når vi er over 60 heller. 

Mannen din er kommet inn i et uheldig mønster.  Det bør han forstå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 3-åring og en baby, og føler at vi får prioritert 3-åringen litt lite for tiden. Hun klenger mye på meg og jeg tror hun hadde hatt godt av litt egentid med meg eller mannen på ettermiddagen. Litt av problemet er at mannen min er så sliten etter jobb at han må legge seg på sofaen og slappe av etter middag. Ofte sover han da en stund mens snuppa ser på TV/iPad og jeg tar meg av babyen som begynner å bli trøtt og grinete.

Han har ingen fysisk krevende jobb, men jobben krever mye konsentrasjon. Han sover på gjesterommet på hverdagene, så han blir ikke forstyrret av babyen om natta. Men han innrømmer at han ofte blir sittende lenge foran PCen om kvelden (både jobbrelatert og annet). Selv prioriterer jeg å legge meg tidlig for å klare meg gjennom dagene.

Begynner å bli lei av dette! Det er jo så lite tid mellom middag og legging i utgangspunktet, så det irriterer meg at han sover den bort! Er det urimelig av meg å kreve at han tar seg sammen og deltar til barna har lagt seg?

Anonymkode: 16d8e...9fa

Mannen min er også sånn. Syns de heller får legge seg tidligere da.

Anonymkode: 4c997...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...