Gå til innhold

Er det virkelig så lett å "nave" for unge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det jo ikke normalt at foreldre blir informert dersom en 22 år gammel kvinne går til behandling eller utredning heller. Siden foreldrene tydeligvis er av typen som gjerne forteller hele omgangskretsen om datterens problemer, bør du kanskje ikke ta det for gikk at datteren selv ville fortalt det heller...

Alternativt, svindler hun systemet med vilje over lang tid vil hun nok ha et problem når disse pengene skal tilbakebetales.

Anonymkode: 5601b...bbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Jeg kjenner selvsagt ikke til hele sannheten, men har bare hørt litt fra min (litt perifere) venninne og hennes omgangskrets at datteren får ca kr 10 000,- totalt, vet ikke hvilke stønad ev husleietillegg hun får, hørte bare summen. 

Anonymkode: 492d1...4b4

Med andre ord så aner du ikke om hun får sosialstønad, får dagpenger eller om hun får arbeidsavklaringspenger på grunn av sykdom, så hvorfor i alle dager legger du ut innlegget og dømmer henne når du ikke vet om hun er syk eller ikke?

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker som ikke skjønner psykiske lidelser eller som tror man kan bli magisk frisk om man bare møter på jobb en dag, så tror ikke vi skal ta det for gitt. Jeg hadde en venninne med en fysisk sykdom der moren mente at hun burde komme seg i jobb for da ville hun bli friskere. Det var da en fysisk sykdom dokumentert av lege.

Anonymkode: 104ac...8b4

Jeg er forsåvidt enig med denne. Jeg har selv slitt med sånne foreldre som bare mener at psykiske lidelser er tull, og at man blir magisk frisk av å møte opp på jobb. Det har og er utrolig vondt i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble naver den dagen de nektet meg og kjøre bil. Jeg hadde tenkt meg og jobbe hardt fra morgen til kveld som snekker.

Men det ble ikke noe av. Er jeg for syk til og kjøre bil er jeg for syk til å jobbe punktum. Det går på prinsipp.

Jeg klarer meg fint med pengene jeg får. Penger er ikke det viktigste som saksbehandler sier.

Anonymkode: 2f103...74f

Jaha.

Hadde du stått på dine prinsipper dersom du ikke fikk gratis penger også?

Ikke?

Da er du en taper.

Årsaken til at du ikke fikk førerkort er av sikkerhetshensyn. Dersom du mener at du har rett til å sette andres liv i fare bare for at du skal "få gjøre som DU vil", da er du også en taper.

Du fikk bare ikke førerkortet slik du ville ha. Buhu! Begynn å grin. Få det ut. Så skjerper du deg, vokser opp og skaffer deg en jobb!!

Anonymkode: e5c87...b57

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig 

-Hilsen nav veileder som jobber med sosial penger.

Anonymkode: 5451c...08d

En Nav-veileder burde skjønne at det her er snakk om AAP, ikke sosialstønad. Jeg jobber ikke i Nav, men både jeg og flere skjønte raskt hvilken stønad det gjaldt. Kanskje du burde titte litt innom andre deler av kontoret ditt innimellom? 

 

TS: Det er mulig fordi det er minstesats. Antakelig har hun utbetalt nærmere 11.000. Grunnen til det er at den summen er alle på AAP garantert, og dit kommer både friske (dagpenger/arbeidsledige som har gått over fristen), syke, kort sagt alle som ikke kommer seg i jobb. Den stønaden er ikke behovsprøvd, minstesatsen får alle uansett. 

Hadde jenta bodd alene så hadde hun følt at minstesatsen var altfor lite. Jeg går på den, og har gjort det i ti år. Med barn. (Får da barnetillegg også). Det er ikke lett med slike husleiepriser som finnes nå. Så feilen her er at hun bor gratis hjemme, og det er bare helt vanvittig. Tjener barna penger og ikke går skole skal de selvsagt betale husleie hjemme. Foreldrene burde kreve minimum 5000 for kost og losji, ellers får hun flytte ut. 

Anonymkode: 2693d...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville vel ikke faren vært så fortvilet over situasjonen? 

Anonymkode: ad266...8af

Faren min har aldri trodd at jeg har vært syk hverken fysisk eller psykisk, men jeg fikk min første diagnose som 13 åring. At han ikke tror på at jeg er syk gjør ikke meg mindre syk og han har nok vært fortvilt han også. Til den dag i dag så sier han at jeg var et problembarn. Poenget mitt er selv om far er fortvilt så betyr ikke det at datteren ikke er syk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk faktisk avslag på AAP i sommer, og jeg har 4 diagnoser på fysisk sykdom, og 2 diagnoser på psykisk sykdom. Både lege og psykolog klarte virkelig ikke å forstå noen ting. Da det er helt umulig for meg å jobbe. Jeg fikk etter en ny runde med møter, og hvor psykolog var til stede.

Samtidig på samme Nav kontor, så får en 19 åring AAP, litt vondt i en skulder. Men jobbet 3 mnd, svart som snekker. Da blir jeg ganske frustrert, når jeg må kjempe livet av meg for å få, og andre får det uten grunn.

Anonymkode: d8fa0...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk faktisk avslag på AAP i sommer, og jeg har 4 diagnoser på fysisk sykdom, og 2 diagnoser på psykisk sykdom. Både lege og psykolog klarte virkelig ikke å forstå noen ting. Da det er helt umulig for meg å jobbe. Jeg fikk etter en ny runde med møter, og hvor psykolog var til stede.

Samtidig på samme Nav kontor, så får en 19 åring AAP, litt vondt i en skulder. Men jobbet 3 mnd, svart som snekker. Da blir jeg ganske frustrert, når jeg må kjempe livet av meg for å få, og andre får det uten grunn.

Anonymkode: d8fa0...3de

Anmeld kontoret, de har ikke lov til å nekte å innvilge en søknad som må innvilges etter loven.

Anonymkode: 2ca24...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvert fall ikke lett for meg. Etter videregående var jeg arbeidsledig i ett år. Fikk aldri en krone fra Nav, selv om jeg var i kontakt med de, mens jeg søkte på over 100 jobber. Bodde i Trondheim, så alle jobbene jeg søkte på hadde opptil flere hundre søkere. Regner med bedriftene foretrakk å ansette studenter. Ble deprimert det året fordi jeg følte meg så mislykket, og jeg hadde ingen penger og det gjorde alt vanskelig. Så nav har aldri hjulpet meg noe. Men jeg vet jo nå i ettertid at jeg skulle hatt sosialstønad det året. 

Anonymkode: bc597...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Jeg kjenner selvsagt ikke til hele sannheten, men har bare hørt litt fra min (litt perifere) venninne og hennes omgangskrets at datteren får ca kr 10 000,- totalt, vet ikke hvilke stønad ev husleietillegg hun får, hørte bare summen. 

Far og mor samarbeider ikke så godt da mor har vært litt "slakk" med bla å gå på skole osv, og far bor i annen kommune nå, så jeg vet ikke hva han vet. 

Jeg la ut innlegget fordi jeg synes det høres så rart ut at man kan få så mye penger for å "nave" og som sagt i hovedinnlegget så er det ikke ment de som virkelig er syke. 

 

Anonymkode: 492d1...4b4

Tipper det er en form for psykisk lidelse, personlighetsforstyrrelse eller den slags inne i bildet. Hun går muligens til psykolog, men dette er naturlig nok ikke noe man alltid forteller foreldrene. Så kanskje faren tror det står stille, mens datteren egentlig er i behandling. Og for alt vi vet så kan dette være traumer fra å ha blitt seksuelt misbrukt gjennom barndommen for eks. Vi kan ikke vite, derfor er det dumt å dømme noen som man har hørt om fra en venninne som har hørt fra omkrets som har hørt fra osv. Dersom man sliter med den type traumer, så er det selvsagt noe man ikke går rundt og forteller alle

Om det gjelder AAP så bruker det være en type aktivitetsplan involvert. Dvs at hver enkelt får et type opplegg de skal følge. For noen er det psykolog, andre arbeidspraksis, andre der igjen begge deler, andre der der igjen trening etter skade. Osv. Om man ikke følger planen mister man deler eller hele AAP

Anonymkode: 104ac...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk faktisk avslag på AAP i sommer, og jeg har 4 diagnoser på fysisk sykdom, og 2 diagnoser på psykisk sykdom. Både lege og psykolog klarte virkelig ikke å forstå noen ting. Da det er helt umulig for meg å jobbe. Jeg fikk etter en ny runde med møter, og hvor psykolog var til stede.

Samtidig på samme Nav kontor, så får en 19 åring AAP, litt vondt i en skulder. Men jobbet 3 mnd, svart som snekker. Da blir jeg ganske frustrert, når jeg må kjempe livet av meg for å få, og andre får det uten grunn.

Anonymkode: d8fa0...3de

Det er grunnen til at du fikk avslag. Du er/var rett og slett for syk i saksbehandlerens øyne. Personer i aap skal etter hvert gå inn i vanlig jobb, om saksbehandleren din ikke tror du har sjanse for å komme inn i vanlig jobb innen fire år så får du avslag. Avgjørelsen er skjønnsbasert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, frk91 skrev:

Det er grunnen til at du fikk avslag. Du er/var rett og slett for syk i saksbehandlerens øyne. Personer i aap skal etter hvert gå inn i vanlig jobb, om saksbehandleren din ikke tror du har sjanse for å komme inn i vanlig jobb innen fire år så får du avslag. Avgjørelsen er skjønnsbasert. 

Det er ikke riktig det jeg har uthevet. Man får aap for å avklare hvor mye man kan jobbe. Det heter arbeidsavklaringspenger for en grunn ;) Det er en del som har hatt aap som så har blitt 100% ufør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra barneskolen så var det en gutt som ofte snakket om onkelen sin som levde det gode liv i thailand, mens han levde på nav. Det var første gang jeg hørte om naving, men slettes ikke den siste! Det var 14 år siden, og situasjonen ser ikke ut til å ha bedret seg til nå.

 

Anonymkode: ab5cd...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være flaut å nave uten spesiell grunn.. 
Er ikke sosialt akseptert og hvert oppegående menneske trekker seg unna slike folk. 

Anonymkode: 4cc77...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2016 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Starter med å skrive at her mener jeg "nave" som ikke å gidde å jobbe eller man ikke er syk, altså jeg ønsker ikke å ta unge som er for syke til å jobbe...

Datteren til en venninne av meg er 22 år og bor hjemme - gratis. Hun får utbetalt ca kr 10 000, og da gidder hun rett og slett ikke å jobbe noe som helst. Far har prøvd flere ganger å få jenta til å jobbe litt deltid (hun har forsøkt skolestart noen ganger, men ikke fullført noe) men jenta sier rett ut at hun ikke gidder å jobbe fordi hun har nok penger. 

Så mitt spörsmål er; Er det virkelig så lett i Norge at man bare kan være hjemme og få utbetalt kr 10 000,- til eget forbruk uten å gjøre noe som helst? Jenta bor gratis, spiser gratis og bruker penger på klær, fest og snus. Far er kjempefortvilet og ønsker at jenta skal ta grep og gjøre noe, mor synes det er greit hun bare er hjemme. 

Hvordan er det mulig å få så mye penger fra Nav i det store og hele? Må man ikke ha faktiske utgifter som bla husleie? 

Anonymkode: 492d1...4b4

Det at mor og far lar henne bo hjemme gratis er ikke et NAV problem, her er det mor og far som tillater at hun ikke bidrar. Ellers tror jeg at jeg henger meg på den at her er det noe du ikke vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun mottar sosialstønad, så må foreldrene ha skrevet husleie-kontrakt med henne, for at hun skal få dekket det hos NAV. Kontrakten er en del av dokumentasjonen NAV krever før det blir utbetalt støtte til husleie. 

Hvis hun mottar AAP, så er det ikke et slikt kontraktskrav, da mottar hun rundt den summen i måneden. Hun har da fått legeerklæring på at hun er 50% arbeidsufør av en eller annen grunn, og er under arbeidsavklaring. 

Ellers om det er lett for unge å Nave, Ja, er egentlig det. Når man er over 18 år, så har man rett til ytelser fra NAV. Man har alltid rett til sosialstønad. Og hvis man ikke er motivert til å finne seg jobb eller komme seg på skolebenken, så kan de ende opp å pusle rundt på NAV i noen år. På den annen side, så er ikke NAV heller særlig flinke til å hverken opplyse om eller gi disse unge et fornuftig tilbud. 

Anonymkode: a5cfe...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers om det er lett for unge å Nave, Ja, er egentlig det. Når man er over 18 år, så har man rett til ytelser fra NAV. Man har alltid rett til sosialstønad. Og hvis man ikke er motivert til å finne seg jobb eller komme seg på skolebenken, så kan de ende opp å pusle rundt på NAV i noen år. På den annen side, så er ikke NAV heller særlig flinke til å hverken opplyse om eller gi disse unge et fornuftig tilbud. 

Anonymkode: a5cfe...69b

Jeg tror i slike tilfeller handler det som regel om ungdom som har falt utenfor allerede. Som har lav selvtillit, drevet med rus, blitt mobbet, sliter psykisk eller har andre bakgrunner som gjør at de havner rett på NAV i stedet for å ta en utdanning eller finne jobb. Og siden de kan søke sosialhjelp uten å bli fulgt opp, så kan de havne der og bli der. Og dess lengre de er der, dess lengre hull i CV. Og i disse tider er det ikke akkurat lett å få jobb for en som har en bra CV, så da har man det gående.

Anonymkode: 104ac...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. september 2016 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig 

-Hilsen nav veileder som jobber med sosial penger.

Anonymkode: 5451c...08d

Tviler sterkt på at en veileder i NAV har så mange skrivefeil. "Sosial penger" er heller ikke en profesjonell samlebetegnelse på de ulike ytelsene fra NAV. 

Og er ikke det forbudt å skrive under med yrkestittel, da Kvinneguiden ikke har mulighet til å sjekke fakta? Alle kan jo skrive under med "hilsen lege" o.l. 

Tenk nøye over hvilke råd dere hører på her inne. 

Anonymkode: fdbab...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2016 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Jaha.

Hadde du stått på dine prinsipper dersom du ikke fikk gratis penger også?

Ikke?

Da er du en taper.

Årsaken til at du ikke fikk førerkort er av sikkerhetshensyn. Dersom du mener at du har rett til å sette andres liv i fare bare for at du skal "få gjøre som DU vil", da er du også en taper.

Du fikk bare ikke førerkortet slik du ville ha. Buhu! Begynn å grin. Få det ut. Så skjerper du deg, vokser opp og skaffer deg en jobb!!

Anonymkode: e5c87...b57

Setter jeg folks liv i fare i traffikken gjør jeg ivertfall det i en jobb.

Det blir som om hadde jeg vært for syk til og pusse tenner hadde jeg ivertfall vært for syk til og dusje.

Jeg blir ikke mindre taper av og jobbe som "frivillig".  Faktisk mer. Nå kan jeg nave og bruke penger i utlandet.

Det er faktisk snakk om alle kjøretøy ikke bare bil og helt uten gyldig grunn. Pågrunn av "risiko" som bare er synsing.

Anonymkode: 2f103...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter jeg folks liv i fare i traffikken gjør jeg ivertfall det i en jobb.

Det blir som om hadde jeg vært for syk til og pusse tenner hadde jeg ivertfall vært for syk til og dusje.

Jeg blir ikke mindre taper av og jobbe som "frivillig".  Faktisk mer. Nå kan jeg nave og bruke penger i utlandet.

Det er faktisk snakk om alle kjøretøy ikke bare bil og helt uten gyldig grunn. Pågrunn av "risiko" som bare er synsing.

Anonymkode: 2f103...74f

Det finnes da andre tilbud som AAP eller lignende, der du kan ta sikte på å ha en mer stillesittende jobb. For ja, jeg mener at kan du reise mens du naver, ja da er du i stand til å gjøre noe annet selv om du ikke lenger kan kjøre bil eller snekre. 

At du mener det er greit å sette folks liv i fare så lenge det skjer i en jobb er jo tullete, det spiller ingen rolle om man kjører privat eller i jobbsammenheng hvis man har en sykdom/tilstand som gjør at man ikke kan kjøre, til fare for seg selv og andre er man uansett. 

Anonymkode: dea06...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...