Gå til innhold

Er det virkelig så lett å "nave" for unge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Starter med å skrive at her mener jeg "nave" som ikke å gidde å jobbe eller man ikke er syk, altså jeg ønsker ikke å ta unge som er for syke til å jobbe...

Datteren til en venninne av meg er 22 år og bor hjemme - gratis. Hun får utbetalt ca kr 10 000, og da gidder hun rett og slett ikke å jobbe noe som helst. Far har prøvd flere ganger å få jenta til å jobbe litt deltid (hun har forsøkt skolestart noen ganger, men ikke fullført noe) men jenta sier rett ut at hun ikke gidder å jobbe fordi hun har nok penger. 

Så mitt spörsmål er; Er det virkelig så lett i Norge at man bare kan være hjemme og få utbetalt kr 10 000,- til eget forbruk uten å gjøre noe som helst? Jenta bor gratis, spiser gratis og bruker penger på klær, fest og snus. Far er kjempefortvilet og ønsker at jenta skal ta grep og gjøre noe, mor synes det er greit hun bare er hjemme. 

Hvordan er det mulig å få så mye penger fra Nav i det store og hele? Må man ikke ha faktiske utgifter som bla husleie? 

Anonymkode: 492d1...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Starter med å skrive at her mener jeg "nave" som ikke å gidde å jobbe eller man ikke er syk, altså jeg ønsker ikke å ta unge som er for syke til å jobbe...

Datteren til en venninne av meg er 22 år og bor hjemme - gratis. Hun får utbetalt ca kr 10 000, og da gidder hun rett og slett ikke å jobbe noe som helst. Far har prøvd flere ganger å få jenta til å jobbe litt deltid (hun har forsøkt skolestart noen ganger, men ikke fullført noe) men jenta sier rett ut at hun ikke gidder å jobbe fordi hun har nok penger. 

Så mitt spörsmål er; Er det virkelig så lett i Norge at man bare kan være hjemme og få utbetalt kr 10 000,- til eget forbruk uten å gjøre noe som helst? Jenta bor gratis, spiser gratis og bruker penger på klær, fest og snus. Far er kjempefortvilet og ønsker at jenta skal ta grep og gjøre noe, mor synes det er greit hun bare er hjemme. 

Hvordan er det mulig å få så mye penger fra Nav i det store og hele? Må man ikke ha faktiske utgifter som bla husleie? 

Anonymkode: 492d1...4b4

Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig 

-Hilsen nav veileder som jobber med sosial penger.

Anonymkode: 5451c...08d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk påstår at det er "sjelden" med snyltere, men der er jeg helt uenig. Kjenner dessverre flere unge og ikke så veldig uføre som er ganske fornøyde med å suge til seg penger fra staten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Starter med å skrive at her mener jeg "nave" som ikke å gidde å jobbe eller man ikke er syk, altså jeg ønsker ikke å ta unge som er for syke til å jobbe...

Datteren til en venninne av meg er 22 år og bor hjemme - gratis. Hun får utbetalt ca kr 10 000, og da gidder hun rett og slett ikke å jobbe noe som helst. Far har prøvd flere ganger å få jenta til å jobbe litt deltid (hun har forsøkt skolestart noen ganger, men ikke fullført noe) men jenta sier rett ut at hun ikke gidder å jobbe fordi hun har nok penger. 

Så mitt spörsmål er; Er det virkelig så lett i Norge at man bare kan være hjemme og få utbetalt kr 10 000,- til eget forbruk uten å gjøre noe som helst? Jenta bor gratis, spiser gratis og bruker penger på klær, fest og snus. Far er kjempefortvilet og ønsker at jenta skal ta grep og gjøre noe, mor synes det er greit hun bare er hjemme. 

Hvordan er det mulig å få så mye penger fra Nav i det store og hele? Må man ikke ha faktiske utgifter som bla husleie? 

Anonymkode: 492d1...4b4

Om du er helt sikker på at saken er slik du fremstiler den bør du gi beskjed til NAV. Det kan jo også hende at jenta faktisk er syk og får AAP, men at dette er noe de holder skjult for deg?

Anonymkode: b6821...b62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om du er helt sikker på at saken er slik du fremstiler den bør du gi beskjed til NAV. Det kan jo også hende at jenta faktisk er syk og får AAP, men at dette er noe de holder skjult for deg?

Anonymkode: b6821...b62

Da ville vel ikke faren vært så fortvilet over situasjonen? 

Anonymkode: ad266...8af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er noe feil med systemet når veldig mange forskjellige grupper blir presset inn i en og samme stønad.(AAP som jeg regner med du mener her.)

Anonymkode: e8719...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns dette høres rart ut. Du skriver at hun får 10.000,- utbetalt pr mnd. Dette kan da både være dagpenger, AAP eller sosialstønad, så vanskelig å si noe om grunnlaget for om det er reelt eller ikke uten å faktisk vite hva hun går på.
Vilkårene som skal være oppfylt for å få disse stønadene er jo veldig forskjellige, da.
Dagpenger: Må ha tjent minst 1,5 G foregående år, være aktiv jobbsøker, stille på møter hos NAV samt delta på tiltak.
AAP: Nedsatt arbeidsevne med minst 50% av medisinsk årsak samt være i aktiv behandling eller i et arbeidsrettet tiltak
Sosialstønad: Dokumentere faktiske utgifter og inntekter.

Slik jeg leser ditt hovedinnlegg regner jeg med det er snakk om sosialstønad, men da skal hun jo ha dokumentasjon på bla. husleie. Dersom hun bor gratis hjemme kan jeg ikke skjønne at hun har så store utgifter at det forsvarer 10.000 i sosialstønad, da dette er langt over livsoppholdssatsen.

Her er det nok noe du ikke vet, tenker jeg.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer vel at noen "glipper" igjennom systemet, men vil tro det er begrenset hvor lenge man kan holde på sånn uten at det blir oppdaget. Det er jo ikke slik at man bare sender inn en søknad, og vips så har man gratis penger resten av livet...

Er nok også endel som er lite arbeidsføre, men syns det er mindre flaut å gi inntrykk av at de lever i sus og dus på statens penger, enn å komme i en situasjon hvor en risikerer at diagnose blir avslørt.

Anonymkode: 5601b...bbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Starter med å skrive at her mener jeg "nave" som ikke å gidde å jobbe eller man ikke er syk, altså jeg ønsker ikke å ta unge som er for syke til å jobbe...

Datteren til en venninne av meg er 22 år og bor hjemme - gratis. Hun får utbetalt ca kr 10 000, og da gidder hun rett og slett ikke å jobbe noe som helst. Far har prøvd flere ganger å få jenta til å jobbe litt deltid (hun har forsøkt skolestart noen ganger, men ikke fullført noe) men jenta sier rett ut at hun ikke gidder å jobbe fordi hun har nok penger. 

Så mitt spörsmål er; Er det virkelig så lett i Norge at man bare kan være hjemme og få utbetalt kr 10 000,- til eget forbruk uten å gjøre noe som helst? Jenta bor gratis, spiser gratis og bruker penger på klær, fest og snus. Far er kjempefortvilet og ønsker at jenta skal ta grep og gjøre noe, mor synes det er greit hun bare er hjemme. 

Hvordan er det mulig å få så mye penger fra Nav i det store og hele? Må man ikke ha faktiske utgifter som bla husleie? 

Anonymkode: 492d1...4b4

Hva får hun? Hvilke ytelse har hun? Siden du vet så mye om denne jenta så kan du jo skrive det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 i sosialstønad? Tror ikke den er på mer enn mellom 4.600-5.200 avhengig av hvilken kommune hun bor i. I tillegg muligens husleie, hvis hun svindler systemet. Men da er faren med på det. I så fall er han ikke så fortvilt som han utgir seg for å være.

Anonymkode: fc0fe...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10000kr i livsopphold??? I hvilken kommune er det liksom da???

Hvorfor hiver ikke foreldrene slike unger ut? Det går jo ikke an å ha slike folk boende i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her er faren min en ufør mann på 49år som såvidt får 18000 kr og har 3 barn og forsørge + hus og bil :) Noen mennesker burde seriøst få et spark i baken. Hvis hun er 100% frisk og bare ikke ''gidder'' å jobbe burde hun se og ta ansvar for livet sitt. Fyfaen. 

 

Anonymkode: be747...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville vel ikke faren vært så fortvilet over situasjonen? 

Anonymkode: ad266...8af

Mange mennesker som ikke skjønner psykiske lidelser eller som tror man kan bli magisk frisk om man bare møter på jobb en dag, så tror ikke vi skal ta det for gitt. Jeg hadde en venninne med en fysisk sykdom der moren mente at hun burde komme seg i jobb for da ville hun bli friskere. Det var da en fysisk sykdom dokumentert av lege.

Anonymkode: 104ac...8b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe hele sannheten som kommer frem her, eller så skriver TS noe faktafeil i innlegget sitt. 

Vil også legge til at det er ikke så veldig enkelt å få seg jobb heller - jeg er 29 år, er midt i utdanning og får ikke jobb noe sted, fordi alle servicejobbene går til svensker eller så er jeg for gammel for arbeidsgiver. Jeg søker og søker, men får ikke napp noe sted. Tror det er maaaange som er i min situasjon, at de ønsker å jobbe, men ikke får jobb. 

Anonymkode: 1a3db...6cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble naver den dagen de nektet meg og kjøre bil. Jeg hadde tenkt meg og jobbe hardt fra morgen til kveld som snekker.

Men det ble ikke noe av. Er jeg for syk til og kjøre bil er jeg for syk til å jobbe punktum. Det går på prinsipp.

Jeg klarer meg fint med pengene jeg får. Penger er ikke det viktigste som saksbehandler sier.

Anonymkode: 2f103...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Starter med å skrive at her mener jeg "nave" som ikke å gidde å jobbe eller man ikke er syk, altså jeg ønsker ikke å ta unge som er for syke til å jobbe...

Datteren til en venninne av meg er 22 år og bor hjemme - gratis. Hun får utbetalt ca kr 10 000, og da gidder hun rett og slett ikke å jobbe noe som helst. Far har prøvd flere ganger å få jenta til å jobbe litt deltid (hun har forsøkt skolestart noen ganger, men ikke fullført noe) men jenta sier rett ut at hun ikke gidder å jobbe fordi hun har nok penger. 

Så mitt spörsmål er; Er det virkelig så lett i Norge at man bare kan være hjemme og få utbetalt kr 10 000,- til eget forbruk uten å gjøre noe som helst? Jenta bor gratis, spiser gratis og bruker penger på klær, fest og snus. Far er kjempefortvilet og ønsker at jenta skal ta grep og gjøre noe, mor synes det er greit hun bare er hjemme. 

Hvordan er det mulig å få så mye penger fra Nav i det store og hele? Må man ikke ha faktiske utgifter som bla husleie? 

Anonymkode: 492d1...4b4

Det er neppe så lett uten at man "svindler systemet" ganske grovt, men å tro noe som helst om "rikets tilstand" basert på det lille man vet fra pårørende, er det neppe noen vits i.

Vi har et system i Norge det er mulig å utnytte, men det er vel prisen å betale for at systemet skal funke når man trenger det/for de som trenger det. Jeg synes jeg hører enda flere historier om folk som er rasende for de at de ikke får det de har krav på fra Nav, enn historier om ungdommer som hevder å leve godt på ytelser de ikke har krav på (som, som noen her har nevnt, kan være noe noen heller vil si enn å innrømme at de ikke fikser det jevnaldrende får til i en sånn grad at de må få hjelp til å klare seg økonmisk av staten.

 

Jeg er ærlig talt ikke veldig bekymret for ungdom som "lever fint på å gjøre ingenting", jeg vet at inntekt jeg synes hadde virket grei nok den tida vi alle levde på studielån og ekstrajobb, ikke ville holdt nå når jeg er voksen. I tillegg vil man, selv om man klarer seg økonomisk, falle helt utenfor på arenaer som i Norge er ganske viktige markører for sosial status. Om man synes det er kult å "nave" når man er 19, tipper jeg at det er langt færre på 29, eller 39, som synes det er så kult, eller at verken inntekt eller en tilværelse der en faller utenfor på arenaer som for andre i samme alder er viktige å lykkes på, vil være verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

10.000 i sosialstønad? Tror ikke den er på mer enn mellom 4.600-5.200 avhengig av hvilken kommune hun bor i. I tillegg muligens husleie, hvis hun svindler systemet. Men da er faren med på det. I så fall er han ikke så fortvilt som han utgir seg for å være.

Anonymkode: fc0fe...b33

Ts her. 

Jeg kjenner selvsagt ikke til hele sannheten, men har bare hørt litt fra min (litt perifere) venninne og hennes omgangskrets at datteren får ca kr 10 000,- totalt, vet ikke hvilke stønad ev husleietillegg hun får, hørte bare summen. 

Far og mor samarbeider ikke så godt da mor har vært litt "slakk" med bla å gå på skole osv, og far bor i annen kommune nå, så jeg vet ikke hva han vet. 

Jeg la ut innlegget fordi jeg synes det høres så rart ut at man kan få så mye penger for å "nave" og som sagt i hovedinnlegget så er det ikke ment de som virkelig er syke. 

 

Anonymkode: 492d1...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; om man svindler Nav ved å lyve om husleie, er det ikke sånn at man må fremvise husleiekontrakt og ev kvitteringer på at det faktisk er innbetalt særlig når det er snakk om unge?

Anonymkode: 492d1...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...