Gå til innhold

Er jeg teit som ikke vil jobbe med "noe annet" ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5årig ingeniørutdannelse, men slet i disse tider med å få jobb. Fikk en prosjetansettelse ved nyåret, med varighet på et år. Prosjektet blir fullført innen tiden og derfor står jeg uten jobb fra første nyttårsdag. Jeg har allerede begynt å kikke på jobber og søke, men til ingen nytte så langt.

Jeg snakket med en venninne og luftet min bekymring om å bli arbeidsledig, hennes respons var "Du kunne ikke tenk å jobbe med noe annet da?". Joda, jeg jobber allerede innenfor et annet ingeniørfelt enn det jeg utdannet meg som. Kunne tenkt å undervise i realfag, men har ikke pedagogikk. Administrativt arbeid kunne også gå og økonomi.

Venninnen min tenkte mer sånn servitør, eller som deltidsjobben jeg hadde da jeg studerte: pleiemedarbeider. Kanskje jeg kunne jobbe i butikk? Var nok litt frustrert over situasjonen jeg kommer til å komme i, men jeg svarte surt at "jeg har ikke gått 5 år på universitetet for å jobbe som servitør...".

Er jeg veldig urimelig?

Anonymkode: 1d6ee...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syns jeg virkelig ikke du er. Tenker at en slik jobb hadde vært siste utvei i så fall. Selv har jeg ikke høgskoleutdanning, men skjønner godt at det ikke frister med en slik jobb når man har det. Jobber i matbutikk, og det er et par som jobber der med høyere utdanning, fordi de ikke får jobb (nyutdannede), og de syns ikke det er så veldig gøy, noe som er forståelig. 

Anonymkode: e2ac7...01b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic

All jobb er bedre enn ingen jobb. Du kan se på det som en midlertidig løsning frem til du får deg noe fast. Vil du virkelig sitte hjemme i flere måneder enn å ta deg en butikkjobb? Det er ikke akkurat attraktivt for en arbeidsgiver at søkeren velger å sitte hjemme frivillig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes du er urimelig. Klart du ikke ønsker det, men frem til drømmejobben dukker opp er det da mye bedre å tjene pengene sine selv og ha en "slik jobb", enn å gå på Nav og få hull i CV'en? 

Anonymkode: a510d...f01

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje en potensielt fremtidig arbeidsgiver vil synes det er bedre at du har en mer tilfeldig jobb mens du søker noe relevant enn at du har hull i cv'en.

Anonymkode: fdbac...980

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil mange helst jobbe med det de er utdannet til. Men hvis du ikke får jobb innenfor det, synes jeg man må utvide horisonten. Har selv jobbet i butikk (bokhandel) når jeg ikke fikk jobb innenfor mitt utdanningsfelt. Synes det var en kjempefin jobb! Det er mange som ikke får jobb innenfor sitt fagfelt, og da tar man det man får. Det er i hvertfall mye bedre enn å sitte hjemme, når det ikke er noen god grunn for at man ikke kan ta en annen jobb. 

 

Anonymkode: d509e...b82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du er urimelig. Jeg har som deg en 5-årig ingeniørgrad, og har prøvd meg på å søke både relevante jobber, og ikke-relevante jobber som f.eks. servitør, barista, butikkmedarbeider osv. På de ikke-relevante-jobbene har jeg kun fått et intervju, men ingen jobbtilbud, da de sannsynligvis tror at en med 5 års utdannelse vil slutte så fort det dukker opp et relevant jobbtilbud (noe som forsåvidt er sant for min del, selv om jeg sa på intervjuet at jeg kunne se for meg å bli i jobben minst et år om jeg fikk den). Så det er ikke nødvendigvis bare, bare å få seg en ikke-relevant jobb heller, med mindre du har kontakter eller klarer å få jobb et sted hvor de uansett ikke bryr seg om du slutter raskt.

Anonymkode: cad22...5d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske

Ikke alltid bare bare få en butikkjobb alltid heller nå for tida... Helst skal man jo kjenne de rette folka da også... Men er man ledig, så søker man på det man kan- uansett utdanning☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Baremenneske skrev:

Ikke alltid bare bare få en butikkjobb alltid heller nå for tida... Helst skal man jo kjenne de rette folka da også... Men er man ledig, så søker man på det man kan- uansett utdanning☺ 

Enig, det er ikke bare å få seg butikkjobb lenger. For 10 år siden husker jeg at jeg fikk butikkjobber på dagen omtrent, uten kontakter. Det kan man se langt etter i dag.

Ellers så synes jeg ikke du er urimelig TS. Med mange års utdannelse vil man helst ha en bedre jobb, det er jo også greit med tanke på betale alt studielånet man tok f.eks. Det er klart at det er bedre å ha en kjip jobb, enn ingen jobb, men jeg skjønner hvorfor du tenker som du gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er urimelig, hvis det er det at du  "ikke har lyst" som er årsaken. Jeg hadde heller ikke lyst til å jobbe som barnepike, telefonselger eller sentralbordvikar, men jeg hadde enda mindre lyst til å ikke gjøre noen ting som helst.

Anonymkode: 53a6f...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ennå en jobb, og mye kan skje frem til jul. Synes ikke det er urimelig, men blir du gående ledig etter jul er saken en annen. Nå er det ikke så lett å få slike jobber når man har utdannelse da. Jeg har selv 6 års utdannelse og jobber med kundeservice, det er ikke en optimal situasjon, men bedre å ha noe å gjøre mens man søker relevante jobber enn å være arbeidsledig. 

Anonymkode: ff03e...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det faktum at du aldri hadde noen garanti for å kunne jobbe innen feltet du utdannet deg i, er noe du burde ha forberedt deg på allerede før du begynte på studiene. Sånn er det ofte. Skjønner det føles som et slag i magen hvis du ikke har vært realistisk ift. jobbmuligheter, men å nekte å søke på "lavstatusjobber" eller annet som ikke interesserer deg virker litt umodent og snobbete. Verdien av utdannelsen din er jo ikke all verden hvis du allikevel ikke har personlige ressurser til å kunne forsørge deg selv med mindre livet går din vei, mener nå jeg.

Anonymkode: 425a1...0d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 5årig ingeniørutdannelse, men slet i disse tider med å få jobb. Fikk en prosjetansettelse ved nyåret, med varighet på et år. Prosjektet blir fullført innen tiden og derfor står jeg uten jobb fra første nyttårsdag. Jeg har allerede begynt å kikke på jobber og søke, men til ingen nytte så langt.

Jeg snakket med en venninne og luftet min bekymring om å bli arbeidsledig, hennes respons var "Du kunne ikke tenk å jobbe med noe annet da?". Joda, jeg jobber allerede innenfor et annet ingeniørfelt enn det jeg utdannet meg som. Kunne tenkt å undervise i realfag, men har ikke pedagogikk. Administrativt arbeid kunne også gå og økonomi.

Venninnen min tenkte mer sånn servitør, eller som deltidsjobben jeg hadde da jeg studerte: pleiemedarbeider. Kanskje jeg kunne jobbe i butikk? Var nok litt frustrert over situasjonen jeg kommer til å komme i, men jeg svarte surt at "jeg har ikke gått 5 år på universitetet for å jobbe som servitør...".

Er jeg veldig urimelig?

Anonymkode: 1d6ee...88f

Nei du er ikke direkte urimelig, men det er da bedre å jobbe som servitør, i butikk e.l enn å gå på nav.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Klart, det kan hende at det må være løsningen for en midlertidig periode dersom du absolutt ikke finner noe, men jeg ville nok gjort alt i min makt for å ikke ende opp i de stillingene dersom jeg var i din posisjon. Det er ikke noe galt verken å være pleiemedhjelper eller butikkansatt, men når du er utdannet i 5 år innen et felt er det jo klart at det er det du ønsker. 

Jeg synes dine idéer, enten å jobbe med undervisning, økonomi eller administrativt arbeid, høres bedre ut. Hvordan er det for deg å gå en av de retningene? 

 

Anonymkode: 4eed1...0cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 5årig ingeniørutdannelse, men slet i disse tider med å få jobb. Fikk en prosjetansettelse ved nyåret, med varighet på et år. Prosjektet blir fullført innen tiden og derfor står jeg uten jobb fra første nyttårsdag. Jeg har allerede begynt å kikke på jobber og søke, men til ingen nytte så langt.

Jeg snakket med en venninne og luftet min bekymring om å bli arbeidsledig, hennes respons var "Du kunne ikke tenk å jobbe med noe annet da?". Joda, jeg jobber allerede innenfor et annet ingeniørfelt enn det jeg utdannet meg som. Kunne tenkt å undervise i realfag, men har ikke pedagogikk. Administrativt arbeid kunne også gå og økonomi.

Venninnen min tenkte mer sånn servitør, eller som deltidsjobben jeg hadde da jeg studerte: pleiemedarbeider. Kanskje jeg kunne jobbe i butikk? Var nok litt frustrert over situasjonen jeg kommer til å komme i, men jeg svarte surt at "jeg har ikke gått 5 år på universitetet for å jobbe som servitør...".

Er jeg veldig urimelig?

Anonymkode: 1d6ee...88f

Nå er det jo fortsatt skrikende behov etter ingeniører innenfor de fleste områder.. Håper virkelig ikke du slår deg til ro med en butikkjobb. Flytt heller til en annen del av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dine idéer, enten å jobbe med undervisning, økonomi eller administrativt arbeid, høres bedre ut. Hvordan er det for deg å gå en av de retningene? 

 

Anonymkode: 4eed1...0cd

Nå har jeg ikke tatt steget med å søke på disse tingene (untatt to lærervikarstillinger), tror egentlig det også kan være vanskelig ettersom jeg ikke har noe erfaring innen disse feltene.

15 timer siden, prt90 skrev:

Nå er det jo fortsatt skrikende behov etter ingeniører innenfor de fleste områder.. Håper virkelig ikke du slår deg til ro med en butikkjobb. Flytt heller til en annen del av landet.

Jeg søker i hele landet, lite hjelper det når feltet mitt er spesielt lite etterspurt og hvis de først skal velge en med lite erfaring, tar de i alle fall en som er utdannet innen det.

Anonymkode: 1d6ee...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er ikke urimelig, og du kommer heller ikke til å få jobbene som servitør og pleiemedhjelper når du har en femårig yrkesrettet utdanning. De som tror det har aldri prøvd.

Om det ikke har ordnet seg for deg innen november registrerer du deg hos alle vikarbyråene og ringer dem for å be om en samtale. Da kan du i alle fall få noe halvveis relevant.

Anonymkode: 45a4c...a80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.9.2016 at 13.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 5årig ingeniørutdannelse, men slet i disse tider med å få jobb. Fikk en prosjetansettelse ved nyåret, med varighet på et år. Prosjektet blir fullført innen tiden og derfor står jeg uten jobb fra første nyttårsdag. Jeg har allerede begynt å kikke på jobber og søke, men til ingen nytte så langt.

Jeg snakket med en venninne og luftet min bekymring om å bli arbeidsledig, hennes respons var "Du kunne ikke tenk å jobbe med noe annet da?". Joda, jeg jobber allerede innenfor et annet ingeniørfelt enn det jeg utdannet meg som. Kunne tenkt å undervise i realfag, men har ikke pedagogikk. Administrativt arbeid kunne også gå og økonomi.

Venninnen min tenkte mer sånn servitør, eller som deltidsjobben jeg hadde da jeg studerte: pleiemedarbeider. Kanskje jeg kunne jobbe i butikk? Var nok litt frustrert over situasjonen jeg kommer til å komme i, men jeg svarte surt at "jeg har ikke gått 5 år på universitetet for å jobbe som servitør...".

Er jeg veldig urimelig?

Anonymkode: 1d6ee...88f

Har du søkt slike jobber da? Det er vel ikke helt umulig med  et lærervikariat uten ped.? Skjønner at du ikke er supergira på serviceyrker, men alt er vel bedre enn å gå ledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.9.2016 at 13.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 5årig ingeniørutdannelse, men slet i disse tider med å få jobb. Fikk en prosjetansettelse ved nyåret, med varighet på et år. Prosjektet blir fullført innen tiden og derfor står jeg uten jobb fra første nyttårsdag. Jeg har allerede begynt å kikke på jobber og søke, men til ingen nytte så langt.

Jeg snakket med en venninne og luftet min bekymring om å bli arbeidsledig, hennes respons var "Du kunne ikke tenk å jobbe med noe annet da?". Joda, jeg jobber allerede innenfor et annet ingeniørfelt enn det jeg utdannet meg som. Kunne tenkt å undervise i realfag, men har ikke pedagogikk. Administrativt arbeid kunne også gå og økonomi.

Venninnen min tenkte mer sånn servitør, eller som deltidsjobben jeg hadde da jeg studerte: pleiemedarbeider. Kanskje jeg kunne jobbe i butikk? Var nok litt frustrert over situasjonen jeg kommer til å komme i, men jeg svarte surt at "jeg har ikke gått 5 år på universitetet for å jobbe som servitør...".

Er jeg veldig urimelig?

Anonymkode: 1d6ee...88f

Den grunnen som du nevner her, syns jeg ikke er så god, men man kan risikere å brenne seg ut om man jobber for lenge med noe man ikke passer til eller syns er dønn kjedelig og uinspirerende, for stressende etc. Det er ikke alle som bare kan "ta en jobb" for å ikke gå arbeidsledig, det fant jeg ut ved å prøve det. Det kan være et mye bedre valg å vente på en jobb man har lyst på. Jeg er helt uenig i at "alt" er bedre enn å gå arbeidsledig. De som sier det prøver å gi deg dårlig samvittighet, og andre har ikke noe med det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid bedre å jobbe med noe man ikke har fullt så lyst til, enn å gå arbeidsledig fordi man ikke får den jobben man har lyst på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...