Gå til innhold

Hvor lat kan folk være??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/forbruker/helse/ellen-gikk-ned-40-kilo-uten-fedme-operasjon-provosert-av-operasjonshysteriet/a/23801727/

Det finnes folk der ute som er så late at de er villige til å risikere livet sitt for å gå ned i vekt uten å svette en dråpe.

Poenget med operasjonen daler vekk også, ettersom pasienten ikke gjør noe med kostholdet og sin fysiske aktivitet, for så å bli overvektig igjen.

Ellen burde være et forbilde for alle overvektige, men istedenfor er det eneste som overvektige folk ser ved henne, er hardt slit og kjedelig kosthold.

Anonymkode: 41c02...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, folk er late, men man kan fint gå ned i vekt uten å svette en (treningssvette)dråpe.

Folk er aller mest usikre på seg selv og har altfor stor tillit til "autoriteter". Når ledende kirurger og forskere sier at det er dritvanskelig å slanke seg, og operasjon er eneste utvei for mange, ja, da stoler man på det. Folk er også utålmodige og vil helst ha resultater "i går" - det er en utbredt oppfatning at slanking betyr lidelse og vektmestring forsakelse - kaster seg på den ene sinnsvake dietten etter den andre, gir selvfølgelig opp fordi premissene er umulige, tror de "ikke kan gå ned i vekt" - og jo mer desperat man er, jo mer kan operasjon virke som en "rask og lettvint" løsning. 

Overvekt er for mange kalorier inn uten å oppveie det med mer aktivitet, men det er gjerne mange grunner for hvorfor folk spiser for mye. Disse grunnene blir ikke tatt tak i ved operasjon. Da vil man heller ikke løse problemet.

Folk har det med å henge ved vanene sine, også spisevaner, og alt annet enn man er vant til, kan virke både skremmende, restriktivt og kjedelig. Jeg husker at da jeg var feit, tenkte jeg om kosthold som det som jeg har nå: "Jeg kan ikke leve sånn. Da vil jeg heller være feit." Det jeg tenker nå, er at jeg for første gang i mitt liv spiser deilig mat hver dag, og uten bekymring for verken helsesvikt eller vektoppgang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringle skrev:

Ja, folk er late, men man kan fint gå ned i vekt uten å svette en (treningssvette)dråpe.

Folk er aller mest usikre på seg selv og har altfor stor tillit til "autoriteter". Når ledende kirurger og forskere sier at det er dritvanskelig å slanke seg, og operasjon er eneste utvei for mange, ja, da stoler man på det. Folk er også utålmodige og vil helst ha resultater "i går" - det er en utbredt oppfatning at slanking betyr lidelse og vektmestring forsakelse - kaster seg på den ene sinnsvake dietten etter den andre, gir selvfølgelig opp fordi premissene er umulige, tror de "ikke kan gå ned i vekt" - og jo mer desperat man er, jo mer kan operasjon virke som en "rask og lettvint" løsning. 

Overvekt er for mange kalorier inn uten å oppveie det med mer aktivitet, men det er gjerne mange grunner for hvorfor folk spiser for mye. Disse grunnene blir ikke tatt tak i ved operasjon. Da vil man heller ikke løse problemet.

Folk har det med å henge ved vanene sine, også spisevaner, og alt annet enn man er vant til, kan virke både skremmende, restriktivt og kjedelig. Jeg husker at da jeg var feit, tenkte jeg om kosthold som det som jeg har nå: "Jeg kan ikke leve sånn. Da vil jeg heller være feit." Det jeg tenker nå, er at jeg for første gang i mitt liv spiser deilig mat hver dag, og uten bekymring for verken helsesvikt eller vektoppgang. 

Det er dritvanskelig å slanke seg. Ikke teoretisk, men mentalt. Det er fint at du har klart det, og jeg er sikker på at mange flere ville klart det med riktig oppfølging, men uansett hvor enkelt du gjør det for folk, så er det fortsatt dritvanskelig.

Anonymkode: f32ae...25d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei kosthold mas. Hvorfor kan ikke folk forstå

at de bare må lette på ræva iløpet av en dag når de sover og sitter i 20 timer.

De må ivertfall tåle og bli kalt overvektig. Vi bør kalle en spade for en spade.

Det er omtrent like vanskelig å holde seg i form for alle. Noen har høyere forbrenning men de vil og slite med alderen.

Anonymkode: 9cdc0...94e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du slanket deg 50 kilo? Bare spør siden du sier det er så "enkelt" og at folk som ikke klarer det er late.

Jeg slanket meg sykere og sykere. Til slutt orket jeg ikke lenger og ble operert. Det reddet meg fra å ta livet mitt.

Du må ikke tru det var ett enkelt valg og heller ikke så enkelt i ettertid heller.

Valget jeg tok står jeg for og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det flere år før. Da hadde mye i livet mitt vært annerledes, til det bedre.

Anonymkode: 70d3d...0d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dritvanskelig å slanke seg. Ikke teoretisk, men mentalt. Det er fint at du har klart det, og jeg er sikker på at mange flere ville klart det med riktig oppfølging, men uansett hvor enkelt du gjør det for folk, så er det fortsatt dritvanskelig.

Anonymkode: f32ae...25d

Jeg er både enig og uenig med deg. Det er dritvanskelig å finne den rette metoden, fordi det er et kaos av informasjon og desinformasjon, myter og skremselspropaganda og strenge idealer der ute, men når man finner den rette metoden for en selv, er det lett. Det er fremdeles en utfordring, men det er overkommelig for de aller fleste å nå en sunn vekt og beholde den. Noen få unntak er det selvfølgelig - de som har behandlingsresistente stoffskiftesykdommer, eller spiseforstyrrelser, eller kvinner som er blitt voldtatt og bruker fett som en beskyttelse mot uønsket oppmerksomhet. Slike ting. Men dette er unntakene, og de er relativt få, sammenlignet med befolkningen som helhet. 

Endret av Pringle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke dra alle (og alt) under en og samme kam. Jeg er 130 kg, og vet du hva jeg spiser? To knekkebrød til frokost, 3 skiver til lunsj og kjøtt med grønnsaker og/eller couscous. I tillegg gjerne litt mellommåltid. Lørdager unner jeg meg en sjokolade og 1 glass brus. Jeg har pcos og en forbrenningen som ikke funker (jo, til dels). Og jeg går ikke ned et gram! I  tillegg kan jeg ikke gjøre så mye kondisjon grunnet prolaps og ødelagte knær. Jeg trener til dels kondisjon 1-2 ganger i uka, men det er et smerte helvette, og derfor vurderer jeg å ta en slankeoperasjon. Døm meg alt du vil, men før du kommer i mine sko, kan du ikke egentlig vite hva du uttaler deg om:-)

Anonymkode: 5bc1e...9c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke dra alle (og alt) under en og samme kam. Jeg er 130 kg, og vet du hva jeg spiser? To knekkebrød til frokost, 3 skiver til lunsj og kjøtt med grønnsaker og/eller couscous. I tillegg gjerne litt mellommåltid. Lørdager unner jeg meg en sjokolade og 1 glass brus. Jeg har pcos og en forbrenningen som ikke funker (jo, til dels). Og jeg går ikke ned et gram! I  tillegg kan jeg ikke gjøre så mye kondisjon grunnet prolaps og ødelagte knær. Jeg trener til dels kondisjon 1-2 ganger i uka, men det er et smerte helvette, og derfor vurderer jeg å ta en slankeoperasjon. Døm meg alt du vil, men før du kommer i mine sko, kan du ikke egentlig vite hva du uttaler deg om:-)

Anonymkode: 5bc1e...9c0

Jeg leser karbohydrater, karbohydrater, karbohydrater. Har du prøvd lavkarbo? Alle fordøybare karbohydrater blir til insulin. Insulin er et fettlagringshormon. Det er ikke umulig, men det er vanskelig å gå ned i vekt når man spiser mye karbohydrater. Det er en grunn til at sumobrytere spiser 80% karbohydrater og kun 10% fett. ;)

Anonymkode: 1dd26...be9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke dra alle (og alt) under en og samme kam. Jeg er 130 kg, og vet du hva jeg spiser? To knekkebrød til frokost, 3 skiver til lunsj og kjøtt med grønnsaker og/eller couscous. I tillegg gjerne litt mellommåltid. Lørdager unner jeg meg en sjokolade og 1 glass brus. Jeg har pcos og en forbrenningen som ikke funker (jo, til dels). Og jeg går ikke ned et gram! I  tillegg kan jeg ikke gjøre så mye kondisjon grunnet prolaps og ødelagte knær. Jeg trener til dels kondisjon 1-2 ganger i uka, men det er et smerte helvette, og derfor vurderer jeg å ta en slankeoperasjon. Døm meg alt du vil, men før du kommer i mine sko, kan du ikke egentlig vite hva du uttaler deg om:-)

Anonymkode: 5bc1e...9c0

Her høres det jo ut som du spiser for lite og feil mat. 

Knekkebrød er fin start på dagen, men du burde ha noe som metter mer. Prøv havregrøt med kunstig søtning. Dropp brødskiver til lunsj, det metter ikke noe, og er bare tomme karbohydrater. Spis heller en salat, med skinke eller kylling. Husk også et eple eller en banan til mellommåltid. Til middag kan du spise det du gjør. Husk også et mellommåltid på ettermiddagen, feks. en yoghurt (yoplait er uten sukker), litt havregrøt igjen, en frukt, en gulrot e.l. Og ha kveldsmåltid, der kan du feks. spise de to knekkebrødene du nå tar på morgenen. 

Ikke rart du ikke går ned, kroppen din oppfatter jo bare at du sulter deg. Så akkurat her faller du inn under nettopp den kammen, fordi du spiser feil. Du må sette deg inn i ting før du gjør det, og spise riktig, og ikke minst nok. Gjør det, så skal du se du sakte, men sikkert begynner å gå ned. 

Anonymkode: c5f23...6a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pcos og en forbrenningen som ikke funker (jo, til dels)

Har du en sykdom eller en tilstand som gjør at kroppen ikke fungerer på normal måte er det helt klart innenfor med medisinsk/kirurgisk behandling, men nå var vel dette snakk om normalt friske personer. Min påstand er at det kun er et mindretall som faktisk har en medisinsk tilstand som gjør at de ikke klarer å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 6ee83...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en sykdom eller en tilstand som gjør at kroppen ikke fungerer på normal måte er det helt klart innenfor med medisinsk/kirurgisk behandling, men nå var vel dette snakk om normalt friske personer. Min påstand er at det kun er et mindretall som faktisk har en medisinsk tilstand som gjør at de ikke klarer å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 6ee83...92b

Det er ingenting som tilsier at mennesker med pcos ikke kan gå ned i vekt. Jeg har en venninne som tok grep da vekten økte og hun fikk beskjed om at hun hadde pcos. Ja da måtte hun trene og spise mindre da. Hun er slankere og bedre trent enn de fleste, nettopp pga pcos.

Dette sier absolutt INGENTING om mengden proteiner, karbohydrater eller fett, heller ingenting om type fett, heller ikke noe om total kcal;

"To knekkebrød til frokost, 3 skiver til lunsj og kjøtt med grønnsaker og/eller couscous. I tillegg gjerne litt mellommåltid. Lørdager unner jeg meg en sjokolade og 1 glass brus."

Likevel antar både hun som skriver det og den som leser det at dette er lite. Det er uansett mer enn hun trenger for å gå ned. Og en leser at dette bare er karbohydrater. Det vet vi ingenting om. Det kan være lasset ned med smør og saus. Og hva er "litt mellommåltid"?

Nei, her inne på forumet slenger man om seg med helt tilfeldige og unyanserte råd og unnskyldninger.

Anonymkode: 2eb29...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg ovenfor. Det er mennesker som DEG jeg blir irritert over! At EI venninne av deg klarte det med pcos, det betyr at alle oss andre som har det er late og bruker unskyldninger? 

Du vet at pcos er veldig komplisert og heeelt forskjellig frs hverandre etter hvem som har sykdommen? Og hvis jeg lyver nå, hvorfor er det slik at jeg ikke kan få barn, men det kan søsteren min som har pcos? Det har jo tydeligvis ingenting med sykdomen å gjøre? 

Jo det har faktis det, for sykdommen arter seg forskjellig. Jeg har heller ikke diagnotisert meg selv, eller tenkt ut mitt kosthold, dette får jeg jo hjelp av. Og ja- jeg skulle gjerne ikke spist 3 skiver til lunsj(trodde ingen skulle klikke i vinkel for det ds) men dette her vet legen at jeg gjør, og sier det er helt ok så lenge jeg velger riktig pålegg. Jeg spiser da lavkarbo brød (for å forklare til dere som la seg så veldig oppi det:-p). 

Anonymkode: 5bc1e...9c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til deg ovenfor. Det er mennesker som DEG jeg blir irritert over! At EI venninne av deg klarte det med pcos, det betyr at alle oss andre som har det er late og bruker unskyldninger? 

Du vet at pcos er veldig komplisert og heeelt forskjellig frs hverandre etter hvem som har sykdommen? Og hvis jeg lyver nå, hvorfor er det slik at jeg ikke kan få barn, men det kan søsteren min som har pcos? Det har jo tydeligvis ingenting med sykdomen å gjøre? 

Jo det har faktis det, for sykdommen arter seg forskjellig. Jeg har heller ikke diagnotisert meg selv, eller tenkt ut mitt kosthold, dette får jeg jo hjelp av. Og ja- jeg skulle gjerne ikke spist 3 skiver til lunsj(trodde ingen skulle klikke i vinkel for det ds) men dette her vet legen at jeg gjør, og sier det er helt ok så lenge jeg velger riktig pålegg. Jeg spiser da lavkarbo brød (for å forklare til dere som la seg så veldig oppi det:-p). 

Anonymkode: 5bc1e...9c0

Du gjør det fortsatt feil så lenge du ikke går ned... Spiller ingen rolle om legen sier det er greit at du spiser feil, hvis måler er å gå ned i vekt så må du gjøre noe, og den metoden du nå har prøvd, den virker ikke. Hva gjør man da? Fortsetter og lurer på hvorfor det ikke virker, eller tenker seg om og bytter metode? Prøv tipsene mine lenger opp. Spis mer, dropp brød. 

Anonymkode: c5f23...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men igjen, jeg har aldri sagt at jeg IKKE kan gå ned i vekt? Men når jeg spiser et noen lunde sunt måltid på 1400-1500 kalorier, og trener litt kondisjon, så tilsvarer dette om jeg haddd vært en person uten pcos (med forbrennings problem) at jeg skulle gått ned i vekt bare av det. Men insulinen min er helt bananas og forbrenningen fungerer dårlig, da må jeg VIRKELIG jobbe for det, og det har jeg hverken knær eller rygg til, med mindre jeg vil ende opp i rullestol. Og derfor vurderer jeg slsnkeoperasjon(som sagt igjen). 

Har forresten ei venninne som har pcos, og hun har fsktisk litt for høy forbrenning. Så nei, det er Ingen som har komt her og sagt at "jeg har pcos og kan ikke ta av meg". Jeg sa at i tillegg til plagene mine har jeg pcos som gjør at jeg har dårligere forbrenning.

Anonymkode: 5bc1e...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan slankeoperasjon påvirke forbrenning? Jeg trodde slankeoperasjon var et tvangsmiddel til å få folk til å spise mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pringle skrev:

Hvordan kan slankeoperasjon påvirke forbrenning? Jeg trodde slankeoperasjon var et tvangsmiddel til å få folk til å spise mindre.

Kroppen er ganske avansert. For eksempel har mange diabetikere opplevd at de ikke har diabetes etter operasjon. Og da mener jeg direkte etter operasjon. Jeg kjenner ei som tok slankeoperasjon fordi det var en stor sjanse for at hun ble kvitt diabetes i samme slengen.

Anonymkode: 1dd26...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke dra alle (og alt) under en og samme kam. Jeg er 130 kg, og vet du hva jeg spiser? To knekkebrød til frokost, 3 skiver til lunsj og kjøtt med grønnsaker og/eller couscous. I tillegg gjerne litt mellommåltid. Lørdager unner jeg meg en sjokolade og 1 glass brus. Jeg har pcos og en forbrenningen som ikke funker (jo, til dels). Og jeg går ikke ned et gram! I  tillegg kan jeg ikke gjøre så mye kondisjon grunnet prolaps og ødelagte knær. Jeg trener til dels kondisjon 1-2 ganger i uka, men det er et smerte helvette, og derfor vurderer jeg å ta en slankeoperasjon. Døm meg alt du vil, men før du kommer i mine sko, kan du ikke egentlig vite hva du uttaler deg om:-)

Anonymkode: 5bc1e...9c0

Men da vil jo ikke en slankeoperasjon hjelpe deg heller, om det er forbrenningen det er noe i veien med? Om det er sant at du spiser så lite som du gjør nå, vil jo ikke en slankeoperasjon hjelpe deg i det hele tatt.

Men jeg tror du lyver kraftig for deg selv og spiser mye mer enn du er villig til å innrømme. For det finnes ikke noe som heter ikkeeksisterende forbrenning. Så lenge du inntar færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt.

Det er som Whitney Thore, som kun skylder på PCOen og at det er grunnen til at hun veier 150 kilo. At hun spiser vanvittig usunt og mye mat, det har selvsagt ingenting med saken å gjøre.

Jeg synes det virker som en vanvittig lettvint utvei å ta en slankeoperasjon. Og det morsomme er jo at de, som i årevis har påstått at det å spiser mindre ikke fungerer, plutselig går ned i vekt når de blir tvunget til å spise mindre. Da har de kanskje ikke spist noe særlig mindre ved tidligere slankeforsøk....?

Jeg synes det er merkelig at "ingen" som er veldig overvektig, innrømmer at det er overspising som har gjort dem tykk? Det er alltid et helseproblem. PCOS, ryggproblemer, utbrenthet osv. Jeg har selv vært overvektig (dog aldri sykelig overvektig) og vet jo grunnen: Jeg spiste for mye. Jeg stappet i meg flere kalorier enn det jeg forbrant. Simple as that.

Anonymkode: a81e8...273

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til deg ovenfor. Det er mennesker som DEG jeg blir irritert over! At EI venninne av deg klarte det med pcos, det betyr at alle oss andre som har det er late og bruker unskyldninger? 

Du vet at pcos er veldig komplisert og heeelt forskjellig frs hverandre etter hvem som har sykdommen? Og hvis jeg lyver nå, hvorfor er det slik at jeg ikke kan få barn, men det kan søsteren min som har pcos? Det har jo tydeligvis ingenting med sykdomen å gjøre? 

Jo det har faktis det, for sykdommen arter seg forskjellig. Jeg har heller ikke diagnotisert meg selv, eller tenkt ut mitt kosthold, dette får jeg jo hjelp av. Og ja- jeg skulle gjerne ikke spist 3 skiver til lunsj(trodde ingen skulle klikke i vinkel for det ds) men dette her vet legen at jeg gjør, og sier det er helt ok så lenge jeg velger riktig pålegg. Jeg spiser da lavkarbo brød (for å forklare til dere som la seg så veldig oppi det:-p). 

Anonymkode: 5bc1e...9c0

Du får bare fortsette å bli irritert på mennesker som meg, men det er altså ikke vår feil at du ikke går ned.

Det å gå ned i vekt handler om inntak og forbrenning. Så enkelt, så vanskelig. Absolutt alle mennesker forbrenner, også alle de med pcos, uansett alvorlighetsgrad.

Å irritere seg over andre da, er bare en unnskyldning av mange.

Anonymkode: 2eb29...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke dra alle (og alt) under en og samme kam. Jeg er 130 kg, og vet du hva jeg spiser? To knekkebrød til frokost, 3 skiver til lunsj og kjøtt med grønnsaker og/eller couscous. I tillegg gjerne litt mellommåltid. Lørdager unner jeg meg en sjokolade og 1 glass brus. Jeg har pcos og en forbrenningen som ikke funker (jo, til dels). Og jeg går ikke ned et gram! I  tillegg kan jeg ikke gjøre så mye kondisjon grunnet prolaps og ødelagte knær. Jeg trener til dels kondisjon 1-2 ganger i uka, men det er et smerte helvette, og derfor vurderer jeg å ta en slankeoperasjon. Døm meg alt du vil, men før du kommer i mine sko, kan du ikke egentlig vite hva du uttaler deg om:-)

Anonymkode: 5bc1e...9c0

Du sier jo ingenting om mengder. Det er kunne jeg også sagt for 6 mnd siden, men sannheten var jo at det var loff med alt for mye ost på, for mye kjøtt og ris til middag og så videre. "Litt" mellommåltid er også veldig flytende. Når jeg begynte å veie all mat og regne ut kalorier så jeg at jeg med tre skiver kunne få i meg oppi 800 kcal :O Og jeg har også en noe rar forbrenning.

Anonymkode: 89e61...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk har lyst til å ta slankeoperasjon. Da skulle jeg vært temmelig desperat. Jeg veide nesten akkurat det samme som Ellen. Jeg veide 112 kg for halvannet år siden. Idag, etter å ha lagt om kostholdet, veier jeg 68 kg. Jeg har altså gått ned 44 kilo. Men det er virkelig ikke enkelt. Men enklere enn å gå igjennom en så drastisk operasjon. 

Jeg syntes veldig synd på folk som sliter med fedme, og som ikke klarer å gjøre noe med det. Jeg følte selv at jeg var i en håpløs situasjon før. Jeg så ingen utvei, og jeg hadde egentlig bare godtatt at jeg var feit. Jeg er så glad for at jeg har kommet meg ut av den tankegangen, og den livsstilen jeg hadde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...