Gå til innhold

Hvorfor er dere så redde for å revne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at det er 50% større risiko for at barnet dør under KS enn ved vaginal fødsel. Går her utifra at du snakker om KS utført uten medisinsk indikasjon og som planlagte snitt, da det blir galt å bruke akuttsnitt som eksempel. 

Anonymkode: 0ffc5...512

Link

Ikke høye tall, men likevel nesten dobbelt så mange som dør ved keisersnitt enn ved vaginal fødsel. I tillegg nevner de at det er 2,5 ganger høyere risiko for fosterdød i neste svangerskap. Keisersnitt angår altså ikke bare det gjeldende svangerskapet, men også det/de neste.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå benytter jeg med lite av norsk forskning siden den ofte er vinklet "korrekt" men har lest meg opp på forskning fra USA, Danmark, Brasil, Tyskland, Frankrike m.fl og kan ikke se at de understøtter b.la astma utsagnet til norske forskere.

 

Da har du ikke lest godt nok, for det finnes nok av artikler basert på forskning fra andre land enn Norge som viser akkurat det samme. F.eks. denne store danske studien av over 2 millioner barn født over 35 år som viser at å bli født ved keisersnitt gir økt risiko for ikke bare astma, men også irritabel tarm, barneleddgikt, immunsykdommer samt leukemi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arkana skrev:
13 minutter siden, Arkana skrev:

Link

Ikke høye tall, men likevel nesten dobbelt så mange som dør ved keisersnitt enn ved vaginal fødsel. I tillegg nevner de at det er 2,5 ganger høyere risiko for fosterdød i neste svangerskap. Keisersnitt angår altså ikke bare det gjeldende svangerskapet, men også det/de neste.

 

Linken din omhandler da bare svangerskapsutfall i svangerskapet etter keisersnitt, og ikke det opprinnelige svangerskapet som det ble gjort keisersnitt på?

De kvinnene du mener bør avstå fra å bli gravide fordi de ikke kommer over den mest lammende fødselsangsten, er kanskje takknemlige om de kan få hjelp til å få ett eneste barn. Det er mange som ikke insisterer på å få en hel flokk, og ergo ikke har noen risiko for et nytt svangerskap som aldri skal komme. Risiko for å dø i mors liv, under fødsel eller i første leveår øker relativt mye også om mor røyker. Man får likevel assistert befruktning om man røyker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Biloba skrev:

Linken din omhandler da bare svangerskapsutfall i svangerskapet etter keisersnitt, og ikke det opprinnelige svangerskapet som det ble gjort keisersnitt på?

Nei, les hele artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Nei, les hele artikkelen.

Jeg har lest den flere ganger, ser bare at den handler om påfølgende svangerskap. Hvis jeg overser noe kan du klippe og lime det relevante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Biloba skrev:

Jeg har lest den flere ganger, ser bare at den handler om påfølgende svangerskap. Hvis jeg overser noe kan du klippe og lime det relevante?

I  helt siste avsnitt står det at det er 4,8 fostre per tusen som dør ved keisersnitt mot 2,5 ved vaginal fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det gikk bra da du revnet, trenger det ikke å gå bra for alle. Noen kan faktisk få ødelagt bra mye av livet sitt av å få en alvorlig rift. Jeg fikk bare et pyntesting etter mine fødsler, men mener ikke at andre bare skal slutte å bekymre seg for om DE revner.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Da har du ikke lest godt nok, for det finnes nok av artikler basert på forskning fra andre land enn Norge som viser akkurat det samme. F.eks. denne store danske studien av over 2 millioner barn født over 35 år som viser at å bli født ved keisersnitt gir økt risiko for ikke bare astma, men også irritabel tarm, barneleddgikt, immunsykdommer samt leukemi. 

% er så lave i forhold til normalen + at de skiller så vidt jeg kan se ikke mellom planlagte og krisekeisersnitt

Forøvrig så er det nå kjent at om en tar bakterier fra mors vagina og smører inn barnet med så vil det i flere tilfelle kunne gi ett bedre immunforsvar. Dette er foreløpig for nytt, de begynte for bare ca 5 år siden i Brasil men tallene så langt virker lovende men det er som sagt for tidelig å konkludere enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 2 ganger uten å revne, men likevel fått stressinkontinens(som det så pent heter), så det kan man få uansett.

Anonymkode: 291b1...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Link

Ikke høye tall, men likevel nesten dobbelt så mange som dør ved keisersnitt enn ved vaginal fødsel. I tillegg nevner de at det er 2,5 ganger høyere risiko for fosterdød i neste svangerskap. Keisersnitt angår altså ikke bare det gjeldende svangerskapet, men også det/de neste.

4,8 pr 1k mot 2,5 pr 1k e fremdeles så lav risiko at det er innenfor.

Har som nevnt før født på begge måter, og KS ha vært planlagt, ha aldri mistet ett barn og nektet å ta fostervannsprøve som gir en forøkning på 0,75% i en uke men likevel har alle jeg kjenner som har tatt fostervannsprøve mistet barnet. (Det gjør likevel ikke at jeg syns de skal avvikle det, det bør være ett alternativ for de som ønsker det selv om det ikke et for meg)

Bør kanskje nevne at de som har tatt fostervannsprøve har abotert inne  3 dager etter prøvetaking så ergo kan en se det som en konsekvens av prøven

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Arkana skrev:

I  helt siste avsnitt står det at det er 4,8 fostre per tusen som dør ved keisersnitt mot 2,5 ved vaginal fødsel.

Dør ved påfølgende svangerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har født 2 ganger uten å revne, men likevel fått stressinkontinens(som det så pent heter), så det kan man få uansett.

Anonymkode: 291b1...d68

Ja, det finnes sikkert flere enn deg også, men risiko for denne typen skader er vel uansett høyere ved revning enn ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Arkana skrev:

Nei, les hele artikkelen.

Henriksen refererer til de to gruppene i undersøkelsen, som i resten av artikkelen dreier seg om svangerskap etter keisersnitt. 

Økt dødelighet blant keisersnittbarn generelt er forventet da ks gjøres ved bl.a. alvorlug tilstamd hos mor/barn/fødelskomplikasjon.

Jeg ser ikke noe i artikkelen som tilsier bevis for at 1000 selvvalgte keisersnitt hos friske betyr at 2.3 barn ekstra vil dø av komplikasjoner i det aktuelle svangerskapet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Dør ved påfølgende svangerskap

Nei, tallene for påfølgende svangerskap står øverst i artikkelen. 2,5 ganger høyere risiko. Og så er dere velkomne til å lese den store danske studien jeg linket til lenger opp.

 

Nå synes jeg denne debatten begynner å bli ganske uinteressant. Tallene snakker for seg selv, det er ingen tvil om at keisersnitt er forbundet med høyere risiko for både mor og barn, og for min del er det rimelig ufruktbart å diskutere med folk som nekter for det, det blir som,å diskutere med noen som tror jorda er flat. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet ganske mye, kjente godt at det revnet. Måtte sys på operasjonsstue og hadde ikke nok bedøvelse (de tok til pustegrensen, men var ikke nok) lå i halvannentime. Har fått kraftig fremfall, så jeg sliter med å få gått ordentlig på do. Så ikke alle har det sånn som deg.

meen, jeg er ikke redd for å føde igjen, og ikke veldig redd for å revne igjen heller.

Anonymkode: a25fa...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Arkana skrev:

Nei, tallene for påfølgende svangerskap står øverst i artikkelen. 2,5 ganger høyere risiko. Og så er dere velkomne til å lese den store danske studien jeg linket til lenger opp.

 

Nå synes jeg denne debatten begynner å bli ganske uinteressant. Tallene snakker for seg selv, det er ingen tvil om at keisersnitt er forbundet med høyere risiko for både mor og barn, og for min del er det rimelig ufruktbart å diskutere med folk som nekter for det, det blir som,å diskutere med noen som tror jorda er flat. 

Det står i artikkelen 4,8 mot 2,5 som på norske journalisters språk blir dobling i forhold til ikke KS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Biloba skrev:

Henriksen refererer til de to gruppene i undersøkelsen, som i resten av artikkelen dreier seg om svangerskap etter keisersnitt. 

Økt dødelighet blant keisersnittbarn generelt er forventet da ks gjøres ved bl.a. alvorlug tilstamd hos mor/barn/fødelskomplikasjon.

Jeg ser ikke noe i artikkelen som tilsier bevis for at 1000 selvvalgte keisersnitt hos friske betyr at 2.3 barn ekstra vil dø av komplikasjoner i det aktuelle svangerskapet. 

Samme her, det som ofte blir feil i slike undersøkelser er at de ikke skiller mellom planlagte og akutt KS noe som gjør at de som mener at mor skal ha VF koste hva det koste vil får litt blod på tann

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er da ikke alle som prioriterer slik.

Siden jeg har barn i alderen 21-7 mnd så sier det seg selv at jeg har en viss erfaring.

Har kunne hatt meg både dagen etter en fødsel og måtte ventet i 12 uker, skulle jeg hatt sex nekt så ville jeg nok hatt færre barn.

Tror de fleste er som meg og lytter til kroppens signaler og har ett aktivt sex liv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...